vem ska göra vad...

Sv: vem ska göra vad...

hästen är besiktad dock med ofullständigt böjprov. dvs det gick inte att hålla tiden ut utan enbart ca 30 sek. dock inte ens en markering av detta..

Fast hur vet du att det bara är för att den är ohanterad som böjprovet inte fungerade kan även vara så att den har ont av att böja.

Du sa själv attt den var nervös inför främlingar men med dig hade det fungerat efter fem minuter, då borde det även gjort det med vetrinären.

Tycker bara du verkligen ska tänka dig för, var inte för snabb att vifta bort det.

/Camilla

om hästen skulle haft så ont av att böja tror jag itne den skulle vara så fin på rakt spår och vid longering. och ha kraft å schvung (stavning) i steget. den var även trevlig att rida på.

varför måste de ha fungerat med vet bara för att de funkade med mig?? har än så länge itne träffat en endaste häst som itne accepterar mig.

jo om man ska vara inne på olika ställen, tex vara med på kurser..mågna ställen accepterar inte att man kommer å tränar med ovacinerad häst.. iaf inte här i kring..

Kom överens med säljaren.

Jag hade föredragit att låta detta göras hos säljaren, kanske lite tidigare än planerat om det går, men innan hon flyttar till dig. Det är onödigt att hon ska behöva uppleva dessa saker direkt när hon flyttat till dig. Det kommer ju att behövas förr eller senare, men det är ju lättare om hästen då blivit van vid miljön och stått hos dig en tid så att den i övrigt känner sig trygg.

jag får försäkra utan böjprov...

Det får du säkert men försäkringen gäller inte för skador uppkommna innan försäkringen teknades så jag hade velat ha ett böjprov eftersom chansen att upptäcka skador då ökar.
Jag hade inte köpt hästen. På de papper som finns nu. Jag har åkt 35 mil med transport för att besiktiga och hämta en häst jag ville köpa. Hästen gick inte genom besiktningen pga en sträckning den drog på sig vid lastningen. Min överrenskommelse med säljaren var att hästen skulle röntgas i bakknäna för att upptäcka ev cystor (arab). Efter den första besiktningen vägrade plötsligt ägaren röntgen så jag avstod från köp. Ägaren fick inte hästen såld till någon annan heller utan hade kvar den ettår senare trots att h*n påstod att det fanns många intressenter. Denna häst var inte ens grundvaccinerad och det räknade jag med att jag skulle få stå för. Hade hästen gått igenom besiktningen hade första sprutan givits på kliniken.
Jag anser att du ska besiktiga (betala och delta själv) igen innan köp (med fullt böjprov) du vaccinerar på kliniken men att ägeran fixar skoningen nu om det är dags att sko om.

*till alla*
har idag pratat med ägaren igen.. ny tid skall beställas dock på helt nytt ställe då vet inte ville ta den tid de tar att lugna henne.. ägaren skall betala besiktningen, och hästen skallskos denna vecka.. så att jag skulle betala de är itne ens på tapeten.

jag försslog att hon skulle vaccinera när hon är på klinik då hästen är speciell och är svårstucken. vilket ägaren tyckte var en bra ide. sen får vi se efter de om jag tar henne direkt. eller får vänta nån vecka.. för att stallet inte är klart ännu..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 056
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar