Vem ska betala för skadad häst?

Sv: Vem ska betala för skadad häst?

tror du missförstått hela min fråga.......det fanns ett vittne hästarna stod o betade o den andra bara flög på...vi har våra hästar i flock och JAG VET att saker kan hända, jag är inte dum, den här hästen är NYinsläppt och ägaren har sagt att den inte är dum, men efter den gått på min så kom det fram att den visst attackerat andra tidigare....
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

jag har inte alls svårt att få sällskap till min supersnälla ponny, det som skett nu är att den hästen som bet får gå själv för ingen annan av de 6 hästägarna vill riskera sina hästar i flocken.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Nyinsläppt är ju precis det fina i kråksången ? Ingen människa kan förutse hur individer fungerar . Snälla ! ?

Ett flockbyte tar flera dagar ibland ett par veckor innan det är stabilt hur individerna i konstellationen fungerar .
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Lånar sista ... Jag har inackorderingar och beteshästar. För att slippa diskussioner av det här slaget skriver jag in i kontraktet att hästägare inte kan kräva ersättning av varandra om en häst skadar en annan....gillar man inte det får man leta annan uppställning. Om man vill styra över och ha kontroll över sin hästs hela tillvaro gör man bäst i att skaffa eget stall.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

och jag kommer göra tvärtom... kommer aldrig släppa min häst med andra hästar utan ett avtal där det står att man släppt sin häst på eget ansvar och man står själv för sina ev. vet.kostnader!
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Då är du välkommen till mig!:)

Jag vill dock lägga till att jag under 25 år som betesupplåtare aldrig har varit med om att en annan häst har verkligen attackerat en annan - att hästar springer och i viss mån slår och biter när man släpper ihop dem hör till, men man måste givetvis se till att ha stora hagar så att de verkligen kan springa undan för varandra.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Och jag har inte varit med om någon häst som bara står kvar när en annan kommer springande i någon form av utfall. Hästar brukar antingen flytta på sig eller svara. Scenariot känns inte helt troligt.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Och jag har inte varit med om någon häst som bara står kvar när en annan kommer springande i någon form av utfall. Hästar brukar antingen flytta på sig eller svara. Scenariot känns inte helt troligt.

Det har jag sett i samband med ett hopsläpp. Lille tanige treårige islandshästen (nyinsläppt i flocken) stod stilla och tog emot ett antal sparkar från kallblodstravaren.
I fem minuter.
Sedan sprang kallblodstravaren för livet för myggan hade känt in räckvidden och väntade på att dänga upp den betydligt större hästen.

Som tur var, inga skador på någon av hästarn (otroligt med tanke på att kallblodet sparkade allt han hade och islänningen verkligen var liten).

Så visst förekommer det, i samband med ranguppgörelse vid hopsläpp.

Jag är glad att jag har mina egna hästar på min egen gård.

Förra sommaren blev min islandshäst (samma hårding) staketskadad pga bråk med en häst i hagen bredvid. Det var lika mycket mitt fel som den andra hästägarens fel. Självklart tyckte jag inte att "motparten" skulle hållas ansvarig på något sätt.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Sen dryga veckan så går min ena häst ihop med en valack som försöker mucka med andra hästar. Han går omkring med bakåtstrukna öron och försöker få de andra att flytta på sig. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett någon häst söka konfrontation så tydligt. De flesta brukar nöja sig med att andra hästar ska hålla ett visst avstånd.

De flesta hästarna i hagen har blivit skadade p g a honom. Mitt gamla sto tillhör de få som inte har blivit biten. Däremot har hon fått ett 30 cm långt sår på ena låret som antagligen är en rispa av en gren och som gör att hon tyvärr inte gick rent under flera dagar. Jag förutsätter att det uppkom när flocken jagades runt. Hon har även tappat en sko. Givetvis försöker jag inte kräva någon form av ersättning från ägaren till den muckande hästen.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Fast det handlar inte bara om ifall hästen är snäll, det handlar ju också om ifall den har en vettig ägare. En sån som den som anser att de andra hästarnas ägare ska betala för alla form av skador vill de flesta inte ha med att göra oavsett hur snäll hästen är.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Japp jag har en sån häst, han blundar tar emot en rätt lång stund och sen smäller det.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Kl

Bara för vissa aldrig har stött på något betyder inte att det inte finns....
Jag har en jättemuckig ponny i dag, men han skulle aldrig skada någon. Men, jag har stött på få, men endock högst verkliga, hästar som verkligen attackerar på ett osunt vis!:banghead:
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Kl

Bara för vissa aldrig har stött på något betyder inte att det inte finns....
Jag har en jättemuckig ponny i dag, men han skulle aldrig skada någon. Men, jag har stött på få, men endock högst verkliga, hästar som verkligen attackerar på ett osunt vis!:banghead:

Och det betyder också att din ponny mycket väl kan skada andra...bara för han inte gjort det hittills innebär det inte att han aldrig kommer att göra det om "rätt situation" dyker upp.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Nyinsläppt är ju precis det fina i kråksången ? Ingen människa kan förutse hur individer fungerar . Snälla ! ?

Ett flockbyte tar flera dagar ibland ett par veckor innan det är stabilt hur individerna i konstellationen fungerar .

Snälla?! Som sagt, jag är inte dum i huvudet, jag vet allt det där men tycker ändå att man som schysst hästägare lämnar RÄTT uppgifter om hästen man äger. Det var det hon inte gjorde och nu får hästen gå själv. Det här forumet är ju helt galet, dethandlar ju bara om att hoppa på folk, trodde man kunde få goda råd, osv men här handlar det mesta om att halshugga folk ! Alla har såklart olika åsikter men här kommer jag aldrig fråga om nåt igen.. :eek::wtf:
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Det har jag faktiskt! En gång! Den hästen var sannolikt flaskuppfödd och verkade inte förstå de andra hästarnas signaler ! Den bara stod kvar och fick förstås stryk! Jag fick ta ut den från betet och säga till ägarna att komma och hämta den! De andra betedde sig helt normalt och 'trappade upp' hoten gradvis men den bara stig kvar och glodde ...
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Snälla?! Som sagt, jag är inte dum i huvudet, jag vet allt det där men tycker ändå att man som schysst hästägare lämnar RÄTT uppgifter om hästen man äger. Det var det hon inte gjorde och nu får hästen gå själv. Det här forumet är ju helt galet, dethandlar ju bara om att hoppa på folk, trodde man kunde få goda råd, osv men här handlar det mesta om att halshugga folk ! Alla har såklart olika åsikter men här kommer jag aldrig fråga om nåt igen.. :eek::wtf:

Vi har alla lite olika sätt att se på saker och ting, det kan mycket väl vara så att i ägarens ögon så är hästen snäll. Lite trist attityd när folk blir sura för att de inte får önskat svar.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

En spark kan ju orsaka allt från inget till ett avsparkat ben ... Att säga att en häst inte skulle skada en annan blir ett absurt påstående ... Däremot är de ju olika aggressiva - en del är på andra medan andra går undan ..kön kan oxå spela roll: .hingstar kan anfalla andra hästar - ofta genom att bita - medan två ston t ex kan vända upp rumpan mot varandra och bara slå. ...En del individer verkar komma överens lätt medan andra aldrig riktigt drar jämnt. Precis som vi människor ...
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Det är inte så vanligt...

Mitt welsh-sto kan sparka bakut i galopp, baklänges... Jag är glad att hon var oskodd i vintras och jag lär nog dra av skorna i vinter igen, inte så sugen på att ha henne broddad och utan är ju galet när det blir halt.

Nuvarande flock verkar hon dock rätt nöjd med, det är bara ibland hon kör iväg det minsta russet.

TS; Så för att alla inte håller med dig så vet ingen vad de talar om och är bara elaka?
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Ja och hästar beter sig ofta olika i olika konstellationer. Mitt minsta russ är hemma hos mig en vän varelse, när hon var på inkörningen och delade hage med ett jämårigt sto så turades de om att klå upp varandra (första dagen). Sen var de visserligen bästa kompisar men ändå. Det är omöjligt att veta i förväg.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Det har jag faktiskt! En gång! Den hästen var sannolikt flaskuppfödd och verkade inte förstå de andra hästarnas signaler ! Den bara stod kvar och fick förstås stryk! Jag fick ta ut den från betet och säga till ägarna att komma och hämta den! De andra betedde sig helt normalt och 'trappade upp' hoten gradvis men den bara stig kvar och glodde ...

Ja att det förekommer tror jag säkert, men att inte flytta på sig och ignorera en i högre rang kan vara mycket provocerande i sig. Utan att ha hela bilden och vara duktig på hästspråk så skulle scenarios liknade ditt lätt kunna tolkas som om den attackerande är boven när den bara reagerar normalt för situationen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 782
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 530
Senast: purity_666
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: Lavinia
·
A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 574
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vem har väjningsplikt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp