Vem ska betala för skadad häst?

Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Håller med helt!
Min förra häst blev sparkad och fick en spricka i benet. Gips boxvila, massa dyra Atg besök. Jag tänkte inte ens tanken att kräva den andra hästägaren på pengar.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Om ingen har sett bettet vet ingen vad som ledde fram till det. Kanske trängde din häst den andra hästen, som till slut blev desperat och högg din häst för att komma undan. Då är det knappast den hästens fel utan din hästs. Vad som helst kan ha hänt innan. Hästar är inte maskiner som beter sig likadant från gång till gång, man måste vara beredd på alla möjliga händelser. Och en häst kan förändra beteende genom livet, det går inte att säga att en häst alltid kommer att reagera på en situation på samma sätt gång efter gång.

Jag tycker att det är helt galet så som det verkar utvecklas när man kräver ersättning från andra hästägare för att det hänt något mellan hästarna. Det kommer att sluta med att ingen vågar släppa ihop sina hästar med andras. Själv skulle jag aldrig släppa ihop mina hästar med en häst ägd av någon som resonerar som du gör.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Man kan aldrig tro på vad folk säger om sina hästar. För man vet inte om de kan nog att läsa dem.

Därför skiter jag oftast fullständigt i vad folk talar om. Jag vill själv SE innan jag antar någonting.

Det lär man sig om man arbetar med häst. Det är sällan beskrivningarna stämmer helt.

Därför är jag också rätt tuff med att jag inte släpper ihop vilka hästar som helst baserat på beskrivning.

Min ena är 30 år och ska få vara ifred om han vill. Honom släpper jag inte med vem som helst just för att om den är en osund individ som jagar även en som går undan är min gamla häst körd.
Min andra är jag inte lika orolig kring. Han är rätt tuff och kan säga ifrån. Han är snabb undan och blir oftast inte skadad om det skulle bli fight. Dessutom undviker även han onödigt tjafs.
Men även där så checkar jag själv av. Spec om de är få och på mindre yta.

Så måste man göra tycker jag om man vill veta så gott det går.
Folk säger så mkt..

Jag hade inte krävt hästägaren på något.
Även mina snälla har någon gång gjort en annan häst något. Men de är dock bra hästar som jag absolut vågar släppa med andra bra hästar, som inte själva ger sig på mina oprovocerat.
Blir de trängda eller den andra hästen inte har normalt språk och backar av för en förvarning, ett "sluta", så kan de absolut bita eller kicka.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Jag tycker som de flesta andra: du har valt att släppa ihop hästarna, alltså får du rycka på axlarna och betala själv.
Det kunde lika gärna ha varit din häst som skadade den andra hästen i en annan situation.

Jag tycker också som flera andra uttryckt: det är tråkigt att så många människor ska söka någon skyldig (annan än de själv) och utkräva betalning.

Men visst, i Sverige har vi inget eget ansvar utan det är alltid någon annan människa som ska stå för fiolerna.

Edit: Jag hade en häst utlämnad på foder. Den gick i hage med en annan häst. Tyvärr blev det laddat och den andra hästen sparkade min häst. Sparken tog olyckligt med en fraktur som följd.
Jag bad fodervärden att ringa ut nödslakt direkt.
Självklart var det inte fodervärdens fel: de hade inte varit ovarsamma utan det var följd av en olycka.

De direkta kostnaderna kring veterinär, som också avlivade hästen på plats, tog förstås fodervärden även om jag lämnade ut försäkringsnummer eftersom själva veterinärvården säkerligen hade täckts av försäkringen.
I övrigt inga pengar åt något håll. Jag krävde alltså inte fodervärden på ersättning för hästen heller. Men situationen var lite speciell där fodervärden är en av mina närmsta kompisar, och jag mentalt hade skänkt bort hästen till henne och hästen var gammal (en 25-årig islandshäst som varit hos min kompis i tre år).
 
Senast ändrad:
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Jag kommer aldrig släppa ihop min häst med någon annan så länge inte ett kontrakt har skrivits under innan ihopsläppet.
Där det står att skadar sin häst en annan skall man betala 50% av totala kostnaderna som blir för den hästägare med den skadade hästen.

Alltså veterinärkostnaden, all bomull, kompress, medkostnader osv, 50% på de.

Är så jäkla trött på snåla oförskämda hästägare när de kommer till skadade hästar som sin egna häst orsakar andra.:mad:
Har själv råkat ut för detta för någon vecka sedan då en hästägare släppte ihop sin häst utan min tillåtelse med en häst med brodd i bak som sparkade min sedan på käken så delar av käken sparkades bort.:(

Hon har inte ens ringt och frågat hur de gått för min häst inte ens visat ett litet intresse för mig och min häst.
Hon vart bara förbannad när jag krävde att hästen skulle väck ur hagen bums och när jag ifrågasatte varför en häst har brodd under sommaren när den ska gå på bete!

För mig har skadan kostar mig strax över 1000 kr inte en supersumma men 500 hade inte setat fel att få.

För mig är det självklart att om min häst skadar en annan att jag kommer ringa upp ägaren och självklart erbjuda mig att betala 50% av alla kostnader.
Det tillhör god ton.. vett och ettikett enligt mig

Dessvärre är det inte lika självklart för andra, så därför kommer detta kontrakt skrivas om jag släpper ihop min med andra i framtiden, annars får min dessvärre gå själv i hagen.


Kan bli svårt å få pengar du kan inte göra annat än att flytta hästen från hagen den ska såklart inte gå ihop med hennes mer.
Och skriv ett kontrakt som alla som ska gå med din framöver måste skriva på.

Att folk släpper ihop på egen risk köper jag inte, då folk uppenbart ljuger om sina hästar innan ihopsläpp.
Dom är såå snälla sååå medans ägaren vet att sin häst skadat andra innan.

Nä kontrakt annars kommer man inte in i hagen där min häst går i=)
 
Senast ändrad:
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

För mig är det inte alls självklart att någon ska betala mina veterinärkostnader. Tvärtom, skulle jag påstå.

Vad händer om det går flera hästar tillsammans med den skadade?
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Du lär ha svårt att få hästsällskap, åtminstone av vettiga hästägare, jag hade klart tvekat att släppa ihop min häst med din, bara tanken på att försöka reda ut vem som är skyldig och i vilken grad är osmakligt. Det är mycket lättare om folk står för kostnaderna med sina egna hästar. Vi har en hage med ett 15 tal hästar och en med ca 5, hur i hela fridens namn ska man reda ut vem eller vilka som är skyldiga? Inte ens om man ser vad som inträffar är det säkert att man kan tolka situationen rätt, de flesta (om någon) kan alla nyanser i hästspråket.

Om någon släpper ihop hästar olovandes är det en helt annan sak.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Instämmer helt!

Såna krav kan man ha om man har eget stall men inte som inackorderad. Då får man väldigt svårt att hitta ett stall som vill ta emot en.

Jag undrar om det här med att tänka att det alltid är någons fel och att denne ska betala är en generationsfråga? Tycker att många yngre mycket oftare resonerar så än de flesta äldre. Är det curlinggenerationen som inte lärt sig att ta eget ansvar?
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Då antar jag att du själv skriver på samma och sen bevakar hästarna dygnet runt så ni vet exakt vad som händer? Vem gör bedömningen vid tveksamma fall? Hur avgör ni vem som gjort vad i en flock?
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Jag skulle aldrig i livet släppa min häst med en häst vars ägare resonerar som du . Du skulle dessutom ha kollat av att den ena hästen var broddad .
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Att folk släpper ihop på egen risk köper jag inte, då folk uppenbart ljuger om sina hästar innan ihopsläpp.
Dom är såå snälla sååå medans ägaren vet att sin häst skadat andra innan.

Jag tror inte att det handlar om att ljuga. Utan mer om att man faktiskt inte till 100% säkert kan säga hur hästarna kommer att reagera. Hästen brukar vara snäll, men i fel sällskap, fel signaler, kan det som inte får hända ske i alla fall. Hästar är inga förutsägbara maskiner.

Väljer man att släppa ihop sin häst med andra så ska man också vara medveten om att vad som helst kan hända. Det kan gå hur lugnt som helst tillväga, eller det kan bli bråk. Vill man inte riskera något så får man ha sin häst i egen hage.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

*** knapplån***

Jag länkar till en gammal tråd, från 2007:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=789577&highlight=strikt+h%E4st%E4garansvar
I denna tråd berättar jag om mina erfarenheter i inlägg #5:

Detta skrev jag i en tråd den 19 november 2003:

Så sent som i måndags hade jag uttalat mig lika tvärsäkert som du! Sen kom ägaren till den häst som mitt sto sparkade i hagen i våras, och visade mig en text i förra numret av tidningen Ridsport (nr 21, sidan 75, Fråga Ridsport, Vem bär ansvaret?) Där skriver juristen Monika Lilja så här:

"Om en häst skadar en annan häst är hästägaren till den första hästen skyldig att ersätta den skadade hästens ägares halva sjukvårdskostnader. Är förhållandet så att ägaren till den häst som skadat en annan häst, vet om att den besvärliga hästen brukar skada andra hästar, kan hästägaren få betala ännu mer.
Just detta moment, när hästar skadar varandra samt växande gröda, regleras i en gammal lag."

Jag har tillbringat snart fyrtio år i hästvärlden utan att ha hört talas om detta, så jag var skeptisk. I eftermiddags ringde jag till det försäkringsbolag där jag har min hemförsäkring - och skaderegleraren tyckte inte alls det var något konstigt. Enligt honom har man ett strikt hästägaransvar (att t ex jämföra med strikt hundägaransvar). Han skulle skicka mej en blankett att fylla i och sedan får man ta ställning till om huruvida ersättning ska betalas ut till den skadade hästens ägare.

Och om bakgrunden till det hela, i inlägg #14:
Och det gjorde du bra.

Men jag måste bara påpeka att i fallet med min häst konstaterades det att jag inte på något sätt handlat oaktsamt eller ovarsamt. Ändå betalade man ut ersättning till den andra hästens ägare.

Nedanstående har jag kopierat från ett inlägg jag skrev i en gammal tråd:

Här är en av-identifierad version av den redogörelse jag lämnade till mitt försäkringsbolag.

"Redogörelse över händelseförloppet då två hästar kom i slagsmål den 21/5 2003

Hästar: X, svenskt halvblod, sto född 199x.
Ägare AAA
Y, kallblodstravare, sto född 199x.
Ägare BBB

Hästen Y kom till Z-gård sista veckoslutet i april 2003. Hon har tidigare varit inackorderad i Ö-stad och jag, BBB, har ägt henne sedan januari 2001.

Då stallägaren på Z-gård, CCC, gärna vill ha ston och vallacker var för sig frågade hon mig i ett tidigt skede om jag kunde tänka mig att släppa min häst tillsammans med X. Eftersom jag tidigare haft Y tillsammans med andra hästar sa jag att det säkert gick bra, men varnade för att Y är en kraftfull dam och om hon sparkar kan det ta illa. Y är vidare ranghög, vilket jag också fick besked om att även X är.

De första tre veckorna på Z-gård gick Y och X på dagarna i två hagar som gränsade till varandra. De hade möjlighet att hälsa på varandra över staketet.

Den 22 april frågade så stallägaren mig om jag ville prova att släppa ihop de två stona. AAA hade också gett klartecken – det var OK att vi släppte hennes sto med mitt.

Vi släppte så de två stona i en tredje hage, dvs. i en hage som ingen av dem brukade gå i. Detta för att undvika ”revirtänkande”.
Till att börja med gick de var för sig runt hagen och utforskade den, men efter några minuter närmade de sig varandra. De hälsade vänligt och det tog inte så lång stund förrän de stod och kliade varandra på manken.
De bytte sida ett par gånger och verkade väldigt nöjda.
Stallägaren var med de första tio minuterna, därefter blev jag ensam kvar och studerade stonas agerande.

När bortåt en halvtimma hade gått hände detta: X lade bak öronen, vände baken till Y och slog henne ett antal gånger rakt upp i sidan. Därefter for hon bort i motsatta hörnet av hagen, jagad av Y. När hon stannade upp var det Y:s tur att sparka tillbaks.

Jag vet inte hur många sparkar som utväxlades, men jag rusade in i hagen och skilde stona åt omedelbart. Därefter ledde jag in Y i stallet, hämtade stallägaren och tillsammans tog vi in X..

Vi konstaterade att X fått ett sår i ena hasleden och det syntes märken efter åtskilliga sparkar både på benen och på bålen.

Y hade märken efter 3-4 sparkar på högra sidan av buken och minst en spark under svansen vid könsorganen. Dock var där inga sår.

På eftermiddagen samma dag kom veterinär DDD till stallet och behandlade X.s sår. Det var ett ganska djupt jack som måste dräneras och sys. DDD tyckte dock inte det var nödvändigt att röntga benet.

Veterinär DDD kom på återbesök den 28/5 respektive den 5/6. Såret läktes dock inte och det blev infekterat, varför AAA så småningom, den 16/6, tog hästen till djursjukhus för röntgen. Där konstaterades det att en benflisa var lös i hasleden. Hästen opererades den 17/6 med påföljande eftervård på djursjukhuset t o m den 26/6.

Senare visade det sig att såret infekterats av stafylokocker, vilket konstaterades vid nästa besök på djursjukhuset den 19/7. Detta föranledde också ny vistelse där till och med den 25/7.


Hästen X var konvalescent i omkring tre månader sammanlagt. Idag är hon fullt återställd efter sin skada och rids som tidigare.

AAA har INTE ställt något skadeståndsanspråk på mig
Jag bifogar en sammanställning av veterinärvårdskostnaderna, samt ett kvitto från veterinär DDD och två kvitton från djursjukhuset.

R-a den 18/12 2003

--------------------------------------------------------------------------------
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Jag vill poängtera att den andra hästägaren egentligen inte ställde några som helst skadeståndskrav på mig. Varken hon eller jag tillhör curlinggenerationen. Det var artikeln i tidningen Ridsport som fått henne att börja fundera på om det fanns någon möjlighet att få tillbaks en del av pengarna.

Båda hästarna var ordentligt försäkrade, men taket på försäkringen för den andra hästen uppnåddes tämligen fort. Ägaren tvingades pantsätta en hel del av sina tillhörigheter för att kunna betala.
För min del kändes det bara bra när försäkringsbolaget betalade ut pengarna.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Jag är väldigt tveksam till om lagen du citerar kan appliceras när det gäller när man gemensamt beslutar sig för att släppa ut hästar tillsammans.

Ansvarsförsäkring är en helt annan sak, men jag undrar just om det inte blir undantag om folk regelbundet försöker få ut ersättning därifrån. För mig känns det inte helt naturligt att man ska kunna utnyttja den typen av försäkringar vid situationer när man släpper ihop hästar där man faktiskt tar en kalkylerad risk. Så länge det fungerar är det bara att gratulera, veterinärräkningar kan bli dyra.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Det var just den lagen som försäkringbolaget menade var tillämplig.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Det låter knappast så, då skulle de endast ersätta till hälften. Det blir också uppenbara problem om det finns mer än 2 hästar i hagen. Man vet sällan vad som hänt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Att de betalade rubbet har jag hela tiden tyckt var underligt. Men i övrigt är jag säker på att det var den lagen som var tillämplig.
Jag ringde upp mitt försäkringsbolag och berättade om vad som hänt, och att jag läst artikeln i tidningen Ridsport. Personen jag talade med var inte så insatt i sådana frågor, så h*n bad att få undersöka saken och återkomma. Några timmar senare ringde en annan tjänsteman från försäkringsbolaget och denne var väl påläst och kände till lagen. Det var också han som menade att man faktiskt kan tala om strikt hästägaransvar.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Efter den händelsen vägrade jag släppa mitt sto ihop med någon annan häst. Jag är inte alls så säker på att försäkringsbolaget skulle betala fler gånger :crazy:

Några år senare köpte vi egen gård. Den svarta Besten är idag 21 år gammal, hon har hela tiden gått i flock med både ston och valacker och aldrig så mycket som krökt ett hår på någon av dem under åtta år.

Däremot, skulle det visa sig, så var det så att stoet hon sparkade var en riktig "hormonkärring" som stod och skrek för sig själv i boxen bara någon tittade på henne. Hade jag vetat det från början hade jag nog aldrig gått med på hopsläpp.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Strikt hästägaransvar i den bemärkelse det finns med hundar existerar inte och med tanke på att försäkringsbolaget betalade allt närlagen säger hälften så är det uppenbart att de inte följde lagen. Hur det blivit i domstol kan vi bara gissa om inte någon lyckas rota rätt på en dom med liknade omständigheter mn jag kan tänka mig att domstolen tar hänsyn till tillexpempel att man frivilligt släpper ihop hästarna. Jag har för övrigt för mig att det i mitt uppstallningsavtal står att jag ska hålla hästen försäkrad och att var och en står för sina hästars skador.

Tilläggas kan att försäkringar täcker det de specificerar i vilkoren helt oberoende av lagen även om vilkoren många gånger tar hänsyn till lagen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 530
Senast: purity_666
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: Lavinia
·
A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 574
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp