Vem ska betala för skadad häst?

Sv: Vem ska betala för skadad häst?

kl

tråkigt med din häst. Hoppas han blir bättre snart.

Som alla andra säger är tyvärr skadorisken ngt man får räkna med vid ihopsläpp.

Oavsett, så är man som hästägare ju medveten om detta och kan inte begära ersättning av den andre hästägaren.

Man vet aldrig hur djur reagerar.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Om ingen har sett bettet vet ingen vad som ledde fram till det. Kanske trängde din häst den andra hästen, som till slut blev desperat och högg din häst för att komma undan. Då är det knappast den hästens fel utan din hästs. Vad som helst kan ha hänt innan. Hästar är inte maskiner som beter sig likadant från gång till gång, man måste vara beredd på alla möjliga händelser. Och en häst kan förändra beteende genom livet, det går inte att säga att en häst alltid kommer att reagera på en situation på samma sätt gång efter gång.

Om det är den häst jag tror denna tråden handlar om så är det en fd godkänd hingst (vilket folk vetat om) och i grund och botten är det en mkt snäll numera valack sen två år tillbaka. Han är mkt van att gå i flock då han gjort det i hela sitt liv och är en duktig föl och unghästuppfostrare men det finns hästar med dåliga flocksignaler och det var bl a vad som skedde med den tidigare unghästens bett över mankammen. Och nej, så allvarligt var inte det bettet.
Jag kan själv åka ut endera dagen och inspektera dock har jag ej gjort det då jag litar på nuvarande ägare och även min egen dotter som varit där under helgen.

Jag står för denne hästs försäkring.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

En häst som fungerat bra i 3 dagar efter utsläpp kan knappast betraktas som "hästilsken". Personligen skriver jag med TS exempel som grund och rent generellt. Visst kan det finnas "hästilskna hästar men så värst vanligt är det inte. Det var en kalkylerad risk att släppa ut hästen, det gick snett och nu vill TS slippa betala.

Denne har gått i hingstflock och även släppts ihop med annan vuxen hingst utan större skavanker.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Det var ju så att när den skadat min häst, DÅ sa ägaren att den hoppat pånarra hästar förr o skadat dem.

Hur gick det ifrån att ha hoppat på en annan häst till andra hästar?

Jag är registrerad ägare på denne häst, och jag har fortfarande hans försäkring. Dock är tjejen som har honom ägare på pappret, vi har bara inte gjort ägarbytet ännu.
Jag kan hästens historia även jag inte haft honom hemma hos mig på ett par år. Och jag vet mkt väl vad som hänt och inte hänt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 782
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 530
Senast: purity_666
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: Lavinia
·
A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 574
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp