Vem ska betala för skadad häst?

Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Jamen självklart! Det ÄR en risk att ha hästar i flock, det händer att de gör illa varandra! Det är en kalkylerad risk alla hästägare tar som släpper ihop sina djur. Men problemen jag pratar om när det är en "hästilsken" häst i flocken...
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

En häst som fungerat bra i 3 dagar efter utsläpp kan knappast betraktas som "hästilsken". Personligen skriver jag med TS exempel som grund och rent generellt. Visst kan det finnas "hästilskna hästar men så värst vanligt är det inte. Det var en kalkylerad risk att släppa ut hästen, det gick snett och nu vill TS slippa betala.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Det var ju så att när den skadat min häst, DÅ sa ägaren att den hoppat pånarra hästar förr o skadat dem.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Är inte sur för att jag inte får " önskat svar" . Jag önskar inga rätt eller fel svar, men heller inga pekpinnar att jag får skylla mej själv osv osv
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

En häst som fungerat bra i 3 dagar efter utsläpp kan knappast betraktas som "hästilsken". Personligen skriver jag med TS exempel som grund och rent generellt. Visst kan det finnas "hästilskna hästar men så värst vanligt är det inte. Det var en kalkylerad risk att släppa ut hästen, det gick snett och nu vill TS slippa betala.

Det var det dummaste jag hört, slippa betala?? Nä du, jag betalar GÄRNA för att min häst ska bli frisk,,,som sagt det är mkt missförstånd o misstolkningar på denna sida ...:banghead::banghead:
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Men du. Du frågar i trådstarten vem som ska betala för den skadade hästen. Om du gärna tar din egen veterinärräkning så skulle du väl aldrig ha startat tråden? :confused:
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Varför startar du överhuvudtaget tråden om du GÄRNA betalar? Då är den totalt överflödig?

Så här skrev du "Vad kan man göra eller ska man bara acceptera att sånt händer??" Hur tänker du när du vill att jag ska uppfatta det som du GÄRNA betalar?
 
Senast ändrad:
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

jag har inte alls svårt att få sällskap till min supersnälla ponny, det som skett nu är att den hästen som bet får gå själv för ingen annan av de 6 hästägarna vill riskera sina hästar i flocken.

Det är ju bra för dig att du har lätt att få sällskap, personligen hade jag förmodligen bett någon flytta från stallet om denne vill döma en häst till att gå ensam för en incident. Hästar behöver sällskap, givetvis inte till vilket pris som helst och kanske är det en sådan situation, men du verkar då inte ett uns bekymrad för den andra hästen utan snarare glad att elakingen får vad den förtjänar.

Hur hade du känt det om det varit tvärt om, att din snälla häst fått stå ensam (ägaren ansåg ju att hennes häst är snäll)?
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Nej det handlar inte om det öht faktiskt . Även om du tydligen tolkar svaren du får så , när svaren är en rättelse på dina antaganden . Hur kan du tro att du har en häst som "aldrig skulle skada ngn" ?
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

En häst som fungerat bra i 3 dagar efter utsläpp kan knappast betraktas som "hästilsken". Personligen skriver jag med TS exempel som grund och rent generellt. Visst kan det finnas "hästilskna hästar men så värst vanligt är det inte. Det var en kalkylerad risk att släppa ut hästen, det gick snett och nu vill TS slippa betala.

Fast nu har det ju framkommit att hästen har bitit andra hästar förut
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Ok, det är inte den erfarenhet jag har :) Att få hästar inte har skadat andra, snarare tvärt om. Få hästar skadar andra. Det är ju verkligen inte ofta olyckorna sker, man skulle ju bli tokig om det hände ofta :wtf: Låter onekligen jobbigt att ha det så.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

I min värld är knappast bita=skada. För det mesta blir det små eller inga märken men givetvis kan det bli skador. Min egen har i och för sig en ordentligt bitskada, den "felande" hästen hade inga problem med andra hästar, det var omständigheterna som gjorde att det gick snett.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Fast små märken av bett är det väl ingen som tar notis om :confused:
Det är ju normalt. Men att bita så att en större skada uppstår är inte vanligt, som tur är, av det jag har upplevt.
Smågrejjer är det väl ingen som diskuterar här i tråden??
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Men skriv bitit så det blivit stora skador om det är det du menar...

Vi har ingen aning om omständigheterna när hästen bet förra gången, utan att veta kan vi inte göra någon vettig bedömning. De flesta hästar bits någon gång ibland, ibland är det rena oturen att det blir allvarligt.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Givetvis! Jag såg den som stog kvar som 'problemhästen' inte de andra. Den hade ett klart onormalt beteende som blev farligt för den själv.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Du har skrivit om att hästar som biter är ett problem . I min värld biter hästar helt naturligt . Var ska gränsen dras utifrån TS tråd om typen av bett ? Hela tråden blir absurd i min värld .
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

???? Varför svarar duvmig? Jag har inte skrivit att hästar som biter är problem.. Tycker precis som du att det är naturligt - även hårda bett!
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Trodde jag skrev knapplån - stort ursäkta ! Var till prallan . Mfl .
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Nu var det inte bara jag som inte ville ha in hästen i hagen igen, det var ett gemensamt beslut av alla hästägare i flocken då de andra inte ville "riskera" sådana skador på sina hästar. Som någon annan skrev, det är inga " vanliga" bett som tas upp här utan en rejäl skada...:(
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 782
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 530
Senast: purity_666
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: Lavinia
·
A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 574
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp