Vem ringer man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag orkar inte citera alla som skrivit till @Wille i ämnet dusch, men jag måste bara fråga hur ni tänker? Det känns som att ni bara utgår ifrån er själva och hur det är för er. Bara för att normen är att kunna duscha var som helst med vilka produkter som helst så är det inte alls så för alla. Det finns många sjukdomar och ”diagnoser” som kan göra att saker och ting måste vara på ett visst sätt. Då kan märket på tvålen vara av väldigt stor betydelse.

Jag själv tex har asperger och kan inte heller använda vilken duschcreme som helst. Både pga av doft men också pga konsistens/känsla. Och skulle någon säga till mig att jag skulle ”vara tacksam” för att jag har tillgång till dusch och tvål skulle jag låsa mig och då skulle det bli ännu svårare.
Jag har också PTSD och kan absolut inte duscha under takdusch. Finns det bara takdusch duschar jag inte.
Ni vet ingenting om @Wille och varför hon har speciella behov för att kunna duscha. Kan väl tycka att ni kunde vara lite mer ödmjuka.

Allt är liksom inte svart eller vitt. Jag är säker på att @Wille gör så gott hon kan utifrån de förutsättningar hon har i sin sjukdomsbild just nu.

Och vad är det för poäng med att spola vatten på kroppen när man inte får fixa håret och sätta på sig deo efteråt. Helt meningslöst anser jag. Och jag har inga rena kläder att sätta på mig så jag kommer ju ändå lukta skunk när jag sätter på mig de smutsiga kläderna.
Du blir ren.
Det finns rena kläder där du är.
Om du duschar och sätter på dig rena kläder så slipper du lukta skunk.

Det har gått bra med skolan.
Men det är ju bra i alla fall.
Att klara av en utbildning är friskt.

Jag orkar inte citera alla som skrivit till @Wille i ämnet dusch, men jag måste bara fråga hur ni tänker? Det känns som att ni bara utgår ifrån er själva och hur det är för er. Bara för att normen är att kunna duscha var som helst med vilka produkter som helst så är det inte alls så för alla. Det finns många sjukdomar och ”diagnoser” som kan göra att saker och ting måste vara på ett visst sätt. Då kan märket på tvålen vara av väldigt stor betydelse.

Jag själv tex har asperger och kan inte heller använda vilken duschcreme som helst. Både pga av doft men också pga konsistens/känsla. Och skulle någon säga till mig att jag skulle ”vara tacksam” för att jag har tillgång till dusch och tvål skulle jag låsa mig och då skulle det bli ännu svårare.
Jag har också PTSD och kan absolut inte duscha under takdusch. Finns det bara takdusch duschar jag inte.

Allt är inte svart eller vitt. Jag är säker på att @Wille gör så gott hon kan utifrån de förutsättningar hon har i sin sjukdomsbild just nu.
Ja du har en diagnos.
Det kanske @Wille också får.
Men det innebär inte att det inte går att bli ren i en sådan dusch utan det innebär att ni inte klarar av den situationen rent psykiskt.
Det är helt olika saker.
Jag är övertygad om att du inser att man i normalfallet räknar med att folk kan sköta sin hygien med standardvarianten på både dusch och tvål.

Du blir frisk(are). Vilket kommer att innebära en hel del jobb.

Och om det känns som du är på gränsen till att bryta ihop totalt så bryt ihop. Du är på helt rätt ställe för att göra det nu.
Jag bryter inte ihop. Jag är arg och irriterad. Jag fräser för allt och är fruktansvärt otrevlig. Jag hoppas att de sparkar ut mig härifrån för att ingen står ut med mig.
Pratar du med personalen om hur du känner? Hur gick det till när du skrevs ut sist?
Ja, jag har sagt att allt är fel och jag vill härifrån så fort som möjligt.

Sist satt jag fast här i 8 dagar. Det var ett sjujäkla mjölkande med permissioner innan de till slut släppte mig.

Ja du har en diagnos.
Det kanske @Wille också får.
Men det innebär inte att det inte går att bli ren i en sådan dusch utan det innebär att ni inte klarar av den situationen rent psykiskt.
Det är helt olika saker.
Jag är övertygad om att du inser att man i normalfallet räknar med att folk kan sköta sin hygien med standardvarianten på både dusch och tvål.
Ja, och nu klarar @Wille inte av det. Då är det ju bara onödigt att försöka övertala henne och säga till henne att hon är fel. Vilket ju indirekt är vad ni säger när ni säger att hon borde kunna duscha oavsett.

”Normalfallet” är väl lika långt som ett snöre kan jag tycka. Att duscha på ett sjukhus är inte standardvarianten för mig. Takdusch är inte heller standardvarianten för mig. Bara för att det är det för dig innebär det inte att det är det för alla. När man bemöter andra människor kan man inte bara utgå ifrån sig själv.

Jag bryter inte ihop. Jag är arg och irriterad. Jag fräser för allt och är fruktansvärt otrevlig. Jag hoppas att de sparkar ut mig härifrån för att ingen står ut med mig.

Ja, jag har sagt att allt är fel och jag vill härifrån så fort som möjligt.

Sist satt jag fast här i 8 dagar. Det var ett sjujäkla mjölkande med permissioner innan de till slut släppte mig.
Och vad gav de då för svar på frågan om när/hur du kan åka hem?

Du blir ren.
Det finns rena kläder där du är.
Om du duschar och sätter på dig rena kläder så slipper du lukta skunk.

Men det är ju bra i alla fall.
Att klara av en utbildning är friskt.
Jag kommer inte känna mig ren.

Jag hatar att vara här.

Pratar du med personalen om att du hatar att vara där, förklarar varför osv? De är där för att hjälpa dig. De vill dig inget ont.
Jag har precis frågat igen när jag blir utskriven för jag står inte ut. Jag fick inget mer svar än att det är söndag idag.
Måndag är imorgon. Det är inte många timmar kvar tills det är måndag.
Det är en evighet till måndag.

Jag vill bara fly härifrån men mina mediciner är inlåsta så jag kan inte få dem med mig om jag drar. Fan fan fan.

Jag har precis frågat igen när jag blir utskriven för jag står inte ut. Jag fick inget mer svar än att det är söndag idag.

Det är en evighet till måndag.
Nu har jag inte hört vad du säger, men det är skillnad på att tex säga "Du! När får jag gå hem? Jag står inte ut här! Allt är uselt!" och att säga "Hej, du, jag mår dåligt här för att det är såhär och såhär, istället skulle jag vilja ha det såhär och såhär, går det att ordna?". Testa sistnämnda sätt och se om det blir bättre.

Nån som vet hur jag kommer härifrån??? Jag vill inte vara här en enda sekund till. Jag hatar det här stället.
Är du där frivilligt så finns det ingenting som hindrar dig från att bara gå. Är du inte där frivilligt så att säga så är det bäst att helt enkelt spela frisk, duscha, ta hand om dig själv. Visa att det inte finns någon anledning till att ha kvar dig. Att vara utåtagerande och arg och bete sig irrationellt gör inte saken lättare, det är tvärtom ett ganska tydligt tecken på att det kanske inte är så dumt att vara kvar.

Dock får man komma ihåg när man är där att man faktiskt kom dit av en anledning och det är en chans till att få ordnat med medicineringen så att man kan få något som hjälper en istället.

Ja, och nu klarar @Wille inte av det. Då är det ju bara onödigt att försöka övertala henne och säga till henne att hon är fel. Vilket ju indirekt är vad ni säger när ni säger att hon borde kunna duscha oavsett.

”Normalfallet” är väl lika långt som ett snöre kan jag tycka. Att duscha på ett sjukhus är inte standardvarianten för mig. Takdusch är inte heller standardvarianten för mig. Bara för att det är det för dig innebär det inte att det är det för alla. När man bemöter andra människor kan man inte bara utgå ifrån sig själv.
Man utgår från det som är vanligast.
Det vanligaste är att folk klarar av att duscha med takdusch. Att inte klara av det är en avvikelse som handlar om några få.
Därför så kan man inte anse att takdusch är fel utrustning i lokaler tänkta för många människor.
Det finns en orsak till att psyk inte är utrustat med duschslang som standard.
Därför måste man berätta för personalen att man inte klarar av det.
Jag tror dessutom inte att någon som anses suicid får använda duschslang obevakat.

Jag ser ju at nu mår du riktigt riktigt dåligt. Ju argare du låter och ju mer besvärligt allt kring mat, dusch och allt verkar, desto längre tror jag att du behöver hjälp.

Du ska absolut inte skrivas ut. Nu då du är såpass sjuk är det dags att ta itu med måendet igen. Du är omgiven av experter. Det är nu du har möjlighet att få en ändring. Inte genom att åka hem. Då är ju allt bortkastat

Mvh före detta mentalvårdare på sluten akutaavelning som träffat på många många som verkat mp exakt som du.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
714
Senast: ptr
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 182
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar