Vem hjälper er?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Hur gör ni som inte har make el. familj som hjälper till med hästarna? Gör ni allt själv eller har ni vänner med er om det behövs? Det är så att mkt jag vill göra med hästarna krävs att man är två.. och eftersom att jag inte har lust att vara beroende på att nån av mina föräldrar ska ha tid och lust (vilket inte är så ofta). Så funderar jag på om man skulle skaffa nån stallflicka :D eller nått.. Är det lagligt att utnyttja småflickor till sånt man behöver hjälp med? :angel:
(nu menar jag sådant som jag inte klarar av att göra ensam, som att gå på promenad med två hästar, tömköra och likn.)

Sv: Vem hjälper er?

Jag har en tjej som brukar rida travaren. Det är skitbra. Hon är bara 15 men duktig och ansvarsfull. Hon red travaren ett tag när han var 3, men han är så bråkig nu.. jag måste rida till honom ett tag innan hon får rida igen. Men senast sa hon att hon ville lära sig köra! Äntligen! :D Så sen när jag lärt henne och hon känner sig säker kan jag skicka ut henne och köra ibland, han är supersnäll att köra. :)
Jag har även en kompis som brukar följa med ibland och rida en sväng med mig.

Förresten, vaddå kan du inte gå på promenad med 2 hästar? Det gör jag jämt. :angel: :p

Senast ändrad:

Jag har make som snickrar, kör gödsel osv. men inte befattar sig med hästarna. Dottern är tränare och bor i samma by och vi hjälps åt. Dotterns sambo är totalt idiot när det gäller hästar, typ vad är fram..... Hjälper till när han kan (och det är inte ofta...) Sonen snickrar lite och kör lite gödsel, inte mycket men man får ju vara tacksam ändå.... Vår 10 åring kan ju ännu inte göra så mycket...

Så, jag får hjälp av granntjejen som inte har tid med egen häst längre och fosterdottern min som är lite hästrädd men ändå villigt hjälper till. Ofta är det grannen som rycker in om vi alla ska bort, annars delar vi upp jobbet ( jag jobbar 3 skift)

Har haft stalltjejer här, oftast har det fungerat jättebra. Vid ett par tillfällen har det varit så att rida är det viktiga, men skit i att rykta och mocka ( bara ha roligt ...). Ibland har det försvunnit utrustning också....
Men på det hela stora har det varit bra.
De föräldrar jag talat med har tyckt att det varit bra att tjejerna fått lära sig att det är mer än att rida när man har egen häst. De har tyckt att det tjejerna lärt sig här och lite ridtimmar varit betalning nog. Men visst har det kanske blivit lite fickpengar eller en och annan present när vi har varit bortresta.....

Hallåj

Jga tycker det är jättetungt att jämt vara ensam i stallet, både fysiskt och psykiskt.

Jag har ju ett litet stall med tre boxar som jag sköter ensam.

Har 1 snäll travhäst som jag kan sela och köra själv. :love:

Har 1 vild travhäst som gärna blir lite het när jag släpper lös honom och ska iväg, så jag får hoppa med en väldans fart i vagnen och oroar mig jämt för att jag ska tappa honom.
( träning hjälper inte, har försökt i ett års tid, han vill iväg bara, det blir värre ju mer tränad/laddad han är, )

Har en ettåring som jag precis kört in, och hur kul är det att ensam sitta på vägen och möta timmerbil/släp/traktorer/ mopeder osv med en nyss inkörd liten häst? Då är det ganska skoj att ha någon till med sig som kan gå fram.

Förutom olycksrisken så tycker jag att det är tråkigt att jämt träna själv, ingen som kan se hästen och berätta vad han/hon ser på hästen.

Att köra i lag och vänja hästarna vid det...

ja, man skulle ha råd att hyra in sig någonstans!

Det är alltid lättare att "komma ut och köra" också och köra när det är -25, kolsvart och snöstorm om man är fler.

Alla gånger jag suttit ensam och frusit och undrat vad i helsicke jag sysslar med egentligen. :crazy:

Jag skulle gärna ha stallhjälp, men det är svårt att hitta någon tycker jag

Förresten, vaddå kan du inte gå på promenad med 2 hästar? Det gör jag jämt. :angel: :p

Jovisst det är inge problem att ut å gå med två hästar.. MEN när ena hästen är föl och den andra är ett ängsligt sto kan det bli svårare :D

Hallåj

Tycker att det kan vara svårt att hitta någon pålitlig.
HAR ni haft turen att hitta någon, var tacksam och håll fast i den personen med näbbar och klor :angel:

KL

Men ni som har hittat bra människor.. hur hittade ni dom? Satte ni ut annons eller? Jag har haft en medryttare.. men hon varade bara knappt ett halvår.. blev lite så att hon ville bara hit när det passade henne och då skulle hon rida och inge mer typ.. Sen när jag började säga till henne att träningen kommer att anpassas efter när vi kan köra då dög det inte längre (under sommaren reds hästen bara).
Funderar på att kanske försöka hitta en SKÖTARE till mitt sto, hon är ju inriden, men går ju med föl. Så då lovar jag inte att det blir ridning men det kan ju bli lite. Men men nått som jag lärt mig av mina erfarenheter om stallflickor är att ha klara regler från början..

Vi bor i en liten by, så här är det rätt vanligt att de hästintresserade tjejerna söker sig upp till oss. Det är 4,5 mil till närmaste ridskola och de flesta föräldrar tycker att det blir för långt och dyrt med resor och lektioner. Regler som ska följas är A och O hos oss. Har varit tvugna att skälla rätt rejält på en del, men de som blir kvar lär sig

KL

Vad tycker ni är en lagom lägsta ålder?

Vi har haft tjejer här från 12 år och uppåt, fast med "övervakning". Likaså med vår egen 10 åring, hon får inte hantera hästarna på egen hand.
Beror också på hur pass hästvana de är från början och hur pass ansvarstagande de är. Givetvis får de inte sela ut/ sadla och ge sig ut hur som helst, utan bara om någon är med eller det är tjejer vi kan lita på HELT.
Lagom ålder för att ge dem lite mer "spelrum" tror jag kan vara vid 16, de är mindre benägna att ta risker då. Oftast har de bättre förståelse för vad man säger till dem och de börjar bli mer mogna för att ta lite eget ansvar. Dock måste jag säga att det finns avvikelser, 18 åringar som "vet bäst" och inte kan ta tillsägelser, 13 åringar som har haft häst/ många år på ridskola eller dyl. och har ett enormt säkerhetstänkande. Tänk på att flera år på ridskola inte alltid betyder att de fått göra mer än rida. Har en rätt nyinflyttad tjej här i närheten som ridit på ridskola i 6 år och aldrig sadlat själv..... Gissa om hon ringer hit ofta....
Vi har tänk lite på att "barn" inte är säkra trafikanter innan de är 12 (undersökning om cyklande barn) så då räknar vi kallt med att de inte är säkra stalltjejer heller. Barn har ju en tendens att glömma bort säkerheten.

Hallåj

Jga tycker det är jättetungt att jämt vara ensam i stallet, både fysiskt och psykiskt.

Jag har ju ett litet stall med tre boxar som jag sköter ensam.

Har 1 snäll travhäst som jag kan sela och köra själv. :love:

Har 1 vild travhäst som gärna blir lite het när jag släpper lös honom och ska iväg, så jag får hoppa med en väldans fart i vagnen och oroar mig jämt för att jag ska tappa honom.
( träning hjälper inte, har försökt i ett års tid, han vill iväg bara, det blir värre ju mer tränad/laddad han är, )

Har en ettåring som jag precis kört in, och hur kul är det att ensam sitta på vägen och möta timmerbil/släp/traktorer/ mopeder osv med en nyss inkörd liten häst? Då är det ganska skoj att ha någon till med sig som kan gå fram.

Förutom olycksrisken så tycker jag att det är tråkigt att jämt träna själv, ingen som kan se hästen och berätta vad han/hon ser på hästen.

Att köra i lag och vänja hästarna vid det...

ja, man skulle ha råd att hyra in sig någonstans!

Det är alltid lättare att "komma ut och köra" också och köra när det är -25, kolsvart och snöstorm om man är fler.

Alla gånger jag suttit ensam och frusit och undrat vad i helsicke jag sysslar med egentligen. :crazy:

Hade jag bott i närhetenn hade jag mer än gärna hjälpt dig ! :D:)

Jag har varit medryttare på ett kallblodstravarsto i ca 1½ år .. jag rider henne inte nu p.g.a att hon har föl vid sidan, och jag har fått en foderponny .. så jag har inte riktigt tiden kvar längre att åka ut till Ella .. tyvärr :( Då jag har redigt med dåligt samvete för de, jag känner mig "oseriös" osv ..

Men Ella har jag betalat få se nu .. 250 kronor tror jag att det var, för att ha Ella som min egen 1-2 gånger i veckan (betalar per månad). Sen betäcktes hon, och senare nu i april ploppade de ut ett litet hingstföl :) Sen blev de att jag inte var där så jättemkt, vilket jag har mkt dåligt samvete för .. känner mig som sagt oseriös :(

I början typ .. dom första veckorna var ägaren till Ella med mig, men sedan gav hon mig i princip fria händer .. hade för det mesta jämt med mig pappa i stallet på vintern .. :)

I stallet där jag har min foderponny nu, brukar jag för de mesta åka upp och fixa vatten åt hästarna i hagen, göra klart boxen till min egen ponny .. städa lite i stallet, sopa gången, göra rent och snyggt .. stallet är inte mitt ... :p

Hej, läste att det var några som gärna ville ha stallhjälp. Jag skulle gärna hjälpa till några gånger i veckan eller mer.

Vart bor ni? Jag bor i värmland just nu, men ska flytta till stockholmstrakten i September för att gå en travhästskötarkurs.

Det skulle vara jätte kul om jag kunde hjälpa nån av er, jag själv är ganska ny inom travet, men jag kan en del, och skulle inte säga nej till att jobba med era rutiner och få era goda råd.

Senast ändrad av en moderator:

Det var många som ville ha hjälp, men när det erbjöds så....

jo men dom är ju från dalarna och kalmar trakten en bit från sthlm... :(

Har oxå en stalltjej som rider min travare, och hon hjälper gärna till med föl och annat är hemma, hon är 16 idag!!!
Och mycket ansvarsfull.

Håller med om att det inte är lätt att vara ensam, jag har dessutom en 10 mån dotter, så jag får passa på när hon sover.

Jag brukar ge våran stalltjej lite ridkläder eller annat.
Sist var vi i Falsterbo och då bjöd jag på allt + att hon fick en massa prylar.
Och det var uppskattat vill ja lova!

Men jag tycker att 15 år är minimum, för det kan ju vara ganska tufft ibland.

Jag bor numera i närheten av Boden och har hästarna i Värmland så just nu är jag hästlös=rastlös.... *hint*hint* :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 771
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 072
Senast: TantAgda
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar