Vem finns i Linköping?

Hoppelhase

Trådstartare
Det verkar som att jag och vovven inom en mycket snar framtid ska bli Linköpingsbor, flyttar i juni. Vi är därmed såklart väldigt nyfikna på vad det finns för andra bukemänniskor och hundar där! :laugh:

Jag har aldrig ens satt min fot i staden så tar gärna emot all möjlig sorts information. Vad finns det för klubbar/instruktörer om man vill gå kurs? Finns det någon jättebra djuraffär? Hur funkar det att åka buss med hunden? Var är bästa promenadstället? Är det något man ska undvika? Finns det några caféer eller liknande där ni vet att man får ha med hund? Något annat?

Undrar även om någon vill ha tränings- eller promenadsällskap? Vad som tränas är inte så noga, vi kan tänka oss allt från lydnad, tricks, spår och agility till att bara träna hundmöten eller passivitet bland andra hundar.

Vovven är för övrigt en vit schäfer/vit herdehund som fyller ett om någon vecka och har varit lantis till nu. Matte är någonstans mellan 20 och 30 (närmare 30 numera... :angel:), gillar massor av kaffe och är student. Vi är båda snälla, lite galna och en aning tankspridda.

Sv: Vem finns i Linköping?

Jag är Linköpingsbo, bor i Ryd med min ohängda rödtott (shiba, tik, 1 år). Student, strax över 20 och dricker te ibland :) Vita herdar har jag en kompis som har som också bor i Linköping, hon kommer nog skriva i tråden ;)

Jag är medlem i Fritt Följ som har sin bas (okej, klubbstuga) i Jägarvallen i utkanten av Linköping (ca 3-4 km från Ryd) och där trivs jag bra. De har kurser i allt möjligt, från valp - valp 2 - unghund - vardagslydnad - spår - viltspår - sök - rallylydnad - freestyle - lydnad. Kul folk, bra stämning och bra kursledare.

Fritt Följ har samträningar och vi är ett gäng som ses några gånger i veckan och tränar på andra platser (oftast Ryd och på Campus), så träningssällskap går att ordna ;) Alla fokuserar på det de tycker är roligt för stunden och vi behöver träna på, för min del är tyngdpunkten just nu runt att få min ohängda tonåring att tycka att matte är värd att titta på.

Åka buss funkar ganska bra, de tar dock ungdomsavgift (10 kr med kort) för hund som inte medtas i bur. Caféer har jag inte så bra koll på, men under sommarhalvåret finns det ju massor av uteserveringar där det inte brukar gnällas.

Jag tycker att Fyra Tassar ute på Tornby är ganska bra som allrounddjuraffär, och såklart Stallbutiken om man letar efter mer träningsinriktade saker (bra spårselar, linor, apporter, leksaker men lite mindre av koppel/halsband och sånt).

Var kommer du att bo? :)

14.jpg

Uj vilken sötis! :love: (Vovven då... eller ja, båda två :D) Lika gammal som min lille fjant. Jag kan tänka mig att det vi kommer behöva träna på mest är samma som er, dvs att matte är kul. Här ute i middle of nowhere är matte visserligen avgudad, men bland andra hundar är matte mest något irriterande objekt som tjatar på en... :cool:

Har Fritt Följ någon hemsida? Vet inte riktigt vad för kurs vi vill gå, det handlar även där mest om att under lite mer kontrollerade former vänja sig vid att ha folk och hundar runt sig och ändå lyssna. Träningssällskap skulle ju vara underbart, eller, störningssällskap är det väl vi behöver. ;)

Ska också bo i Ryd, har ett andrahandskontrakt i ett halvår och ska bo med två andra vovvar. :) Te är smart, funkar bättre om man vill kunna somna på kvällarna. Vad pluggar du?

Jag bor inte i Linköping, men i Kisa 5 mil söder om staden med två dalmatinertjejer. Har bott i Värmland de sista tre åren under min gymnasietid, men flyttar strax tillbaka till Östergötland igen.

Jag instämmer med LadyFrost angående Fritt Följ - jag tycker det är ett jättehärligt gäng med bra instruktörer. Har praktiserat där i två omgångar och deltagit på olika kurser. Det är en trevlig och positiv stämning ;)
Länk till deras hemsida är *Länk borttagen av moderatorn*
Funderar på att gå tävlingslydnad i sommar/höst om det dyker upp... måste "bara" finna ett arbete och skaffa bil först - men ingenting är omöjligt. Behöver komma igång med lydnadsträningen ordentligt, då jag och äldsta pricken testar oss fram (och aldrig kommer ut på tävlingsplanerna med min motivationsbrist).

Annars tycker jag du valt rätt stad att flytta till - jag gillar Linköping! Den är lagom stor och trevlig.

Senast ändrad av en moderator:

visste inte att stallbutiken hade hundsaker :) värt att åka dit med andra ord!

jag o min vovva bor förövrigt också i linköping :) skulle behöva komma ut bland andra hundar o träna mer.. bor inne i stan o går gärna nere vid ån (bra träning! mycket folk, joggare, cyklister och andra hundar)
har en DSG på 3år som just lugnat sig och nu vill jag börja träna igen!
jag jobbar just nu men kan bli plugg till hösten..

//Mimmi

Lite OT men jag tror jag såg dig när jag satt och väntade på bussen vid Alsätersgatan (tror jag den heter?) på påsklovet :D

Det verkar ju finnas lite folk och hundar, vad kul! DSG, är det dansk-svensk gårdshund? :)

Sööt! Ska hon dricka eller bada i baljan? :p Min vovve är STOR, visserligen även snabb men jag gissar att hon skulle vinna på smidighet, klumpen snubblar i svängarna. :D

Följer tråden lite i smyg:D. Trots att jag inte är linköpingsbo är jag ösgöte och vem vet - kanske bestämmer ni er för en hundträff och då är jag på:idea:

Jag brukar shoppa lite hundsaker på fyra tassar, tornby. Har även gjort en del fynd på hööks nu senast en hundbädd:)

Har en vinthund på 15månader:laugh:

Har Fritt Följ någon hemsida? Vet inte riktigt vad för kurs vi vill gå, det handlar även där mest om att under lite mer kontrollerade former vänja sig vid att ha folk och hundar runt sig och ändå lyssna. Träningssällskap skulle ju vara underbart, eller, störningssällskap är det väl vi behöver. ;)

Ska också bo i Ryd, har ett andrahandskontrakt i ett halvår och ska bo med två andra vovvar. :) Te är smart, funkar bättre om man vill kunna somna på kvällarna. Vad pluggar du?

Turali länkade till Fritt Följs hemsida. Just nu är det lite tunnsått med kurser inför sommaren då det kommer vara lågsäsong, men framåt hösten kommer det dra igång igen och då med fler instruktörer dessutom :) Samträningarna kommer nog fortgå lite då och då under sommaren, riktigt när har jag dock inte koll på än.

Jag pluggar Kognitionsvetenskap, tredje året av fyra. Av någon anledning är jag också ordförande i Lysator för tredje året nu till hösten...

Lite OT men jag tror jag såg dig när jag satt och väntade på bussen vid Alsätersgatan (tror jag den heter?) på påsklovet :D

haha, inte omöjligt, till och med troligt :D Jag och Zumi är nog de enda rödtottarna i Ryd. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag fått höra exakt dessa ord: "Vilken fin hund. Det ser precis ut som en räv!"

Senast ändrad:

Jag kollade hemsidan lite snabbt, verkar som du sa inte vara så mycket igång över sommaren. Synd, jag som kommer vara ledig och ha massor av tid då. Hur är det med er studenter, är ni i Linköping över sommaren?

Kognitionsvetenskap, kul!! Det var ett av mina förstahandsalternativ men jag tror det föll på behörigheten, Ma C eller något. Nu blir det psykologi istället (hoppas hoppas jag kommer in) eller möjligen beteendevetenskap. :)

Jag är kvar i Linköping åtminstone delar av sommaren, jag kommer nämligen härifrån från början och kommer läsa en sommarkurs på LiU. :) Någon del av sommaren, någon vecka eller två eller så, kommer jag att vara i Dorotea :love: Sambon kommer därifrån så vi ska på härlig nedvarvningssemester.

Lite samma stuk på utbildningarna då :) Vi är som sagt ett gäng som brukar samträna och förmodligen kommer fortsätta under sommaren, så om inte annat så finns det träningssällskap i den formen.

Sööt! Ska hon dricka eller bada i baljan? :p Min vovve är STOR, visserligen även snabb men jag gissar att hon skulle vinna på smidighet, klumpen snubblar i svängarna. :D

hihi! det är Maltes vattenskål, en setter. Jag hade lagt i godis för hon skulle få tänka till lite :D

Har du alltid haft schäfer eller något annat innan? Din första hund?

jag är tjejen med vitingar som Ladyfrost skrev om :) Eller ja...jag har alltså en renras och en blandras: En vit herdehundshane på 4 år och en blandrastik vit herdehund/ "vit" schäfer på 3,5 som kom till mig i november så tiken har jag inte haft så länge.

Slänger väl in en bild på mig och tiken...
3546064899_0c41d60223.jpg

hanen min
3546065245_7ef78829a3.jpg

Jag tränar lydnad och spår med hanen, lite beroende på hans dagsform då han har problem med en höft. Med tiken tränar jag än så länge mest grundläggande vardagslydnad och har precis börjat en sökkurs med henne, hon har fortfarande en del kvar innan jag kan påstå att hon är lydig men vi jobbar på ;) Vill du kolla in mer vad vi pysslar med har jag en hundblogg http://timsevimse.blogg.se/

Hoppas du ska trivas i linköping, kul med en viting :)

Yesss, låter jättebra! :idea: Jag är inte heller där hela sommaren kom jag på, några veckor i juli är jag nog häruppe i Jämtland igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Har tittat på hundraser inför framtiden ett tag nu och slås av att alla hundraser jag fastnar för också har lätt till skall. Jag vet...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
23 329
Senast: Bison
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka