Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag har "missat denna tråden innan, och eftersom AMEO nu bett oss att inte diskutera Camaro mera,så tänker jag låta bli det:angel:

Vad det gäller avelsstjärna-väljer jag att tänka" linjemässigt" , så tror jag mkt på Emilionblodet, det bör passa enormt bra till vår stostam (där bla Empire, Emerton o Niveau är representerde).

Även Calido blodet är en bra matchning med våra ston (Camaro M , Cagancho o danska Crelido)

Och ofrånkomligt är väl ändå att Contender kommer att ha någon GK hingst som kommer att lyfta svensk avel, förmodligen Careful (som det ser ut i dagsläget iallafall).

Drömmen är ju att DEN Cardentosonen ska godkännas, och visa sig vara DEN stora stjärnan, både i avel och på banorna:love:
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

*lånar*

Tror liksom Hiddeous att Florencio kommer att "överraska" när han fått tillräckligt många bedömda avkommor för att komma med i vår svenska statistik.

Sedan hoppas jag förstås att en Florencioson kommer fram till bruksprov och godkänns även här hemma - och då naturligtvis helst just någon av våra egna..;)
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Ledsen att jag måste rätta men Cortez tävlade medelsvår hoppning innan han skadade sig.:)

Av de svenskstammade har jag sett mest trevligt efter Saigon (hoppas, hoppas att han kommer tillbaka i avel snart!) och Lambourghini.
Hip Hop är inte lika svenskstammad men han är idag den mest framstående sonsonen till Irco Marco och som det ser ut nu verkar han bli nästa framgångsrika skott på den hingstlinjen.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Intressant tråd!

Ni som svarade på denna tråden för snart fyra år sedan tycker ni fortfarande samma hingstar? Nya åsikter om vem som blir nästa Robin Z, Quite Easy, Cardento, Cortez?

Jag tror Corlensky G kommer sätta sina spår i svenskavel, synd att han nu är såld.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Hip Hop har ju visat att han är en uppåtgående stjärna.

Lambo har fått A.

Så helt ute och cyklade var jag inte:)
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

väldigt kul pisan att läsa din kommentar.. MAn kan nästan ana att du visste att du hade nåt extra i hagen ;)
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Intressant tråd!

Ni som svarade på denna tråden för snart fyra år sedan tycker ni fortfarande samma hingstar? Nya åsikter om vem som blir nästa Robin Z, Quite Easy, Cardento, Cortez?

Jag tror Corlensky G kommer sätta sina spår i svenskavel, synd att han nu är såld.
Jag tror att det är svårare att få fram nån riktigt stor matador i svensk avel nu när marknaden dessutom svämmar över av hingstar på importsemin. Det kan kanske bli så att någon enstaka hingst får hysteriskt mycket ston något enstaka år, men generellt tror jag att vi kommer ha färre betäckningar fördelat på väldigt mycket fler hingstar så att det blir svårt för någon speciell att få så stor genomslagskraft som det varit med de ovan nämnda grabbarna.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Det tror jag också, de flesta hingstar är ju dessutom bara i avel några få år innan de säljs utomlands eller kastreras.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Intressant tråd!

Ni som svarade på denna tråden för snart fyra år sedan tycker ni fortfarande samma hingstar? Nya åsikter om vem som blir nästa Robin Z, Quite Easy, Cardento, Cortez?

Jag tror Corlensky G kommer sätta sina spår i svenskavel, synd att han nu är såld.

Jag tror att Hip Hop kommer att bli mer framgångsrik än tex Corlensky, de avkommor jag sett efter honom har samtliga varit tjaffsiga att rida på hinder.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Efter att ha läst en del utav inläggen i denna diskussion, och hur man svart målar en verksam avelshingst, så tänker jag för mig själv....fyfan för att vara hingst ägare i Sverige.
:confused:
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag tror att det är svårare att få fram nån riktigt stor matador i svensk avel nu när marknaden dessutom svämmar över av hingstar på importsemin. Det kan kanske bli så att någon enstaka hingst får hysteriskt mycket ston något enstaka år, men generellt tror jag att vi kommer ha färre betäckningar fördelat på väldigt mycket fler hingstar så att det blir svårt för någon speciell att få så stor genomslagskraft som det varit med de ovan nämnda grabbarna.

Jo, fast i dressyren går ju ändå alla blodslinjer tillbaka på en enda hingst: Donnerhall. Han kommer antagligen att fortsätta användas flitigt, fast i lite olika konstellationer.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag har missat svartmålningen.

Själv tror jag att Maloubet de Pleville hade blivit en ny Cardento om han fått fler ston. Baltimore och Tornesch tror jag kommer visa sig värdefulla i aveln.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag tror också på Hip Hop.

Jag känner avelsfolk och sådana som seriöst handlar med hästar, och de har en sak klar för sig, det går mode i populära stammar på hästar! Och dessutom så är populär stam inte synonymt med en häst som så många klarar av att rida! Och de avlare och säljare jag känner säger alla att de flesta klarar inte av de hästar som har "modestammar", de skulle EGENTLIGEN ha hästar som inte alls är lika häftiga! Och eftersom tex Hip Hop är en vad jag förstått lättriden och vettig hingst som får lättridna och vettiga avkommor, då tror jag att i slutänden är det de avkommorna som kommer vara de som gör avtryck i resultaten! Helt enkelt för att det är de hästarna som flest ryttare kommer klara av att rida...

Själv är jag en halvtaskig medelmåtta till ryttare, jag VET att jag ska leta hästar med hög ridbarhet och bra temperament, modestammar ska jag inte ha om jag vill få resultat!
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Efter att ha läst en del utav inläggen i denna diskussion, och hur man svart målar en verksam avelshingst, så tänker jag för mig själv....fyfan för att vara hingst ägare i Sverige.
:confused:

Att bli svartmålad på Bukefalos tror jag inte skadar någon hingsthållare! För det har så tydligt och så länge konstaterats att Buke består till stor del av "experter" som inte har så värst stora resultat i ryggen att de är några som värst många i slutänden lyssnar på! ;)

Dock finns det ändå en hel del med STORT kunnande här, och det visar de ju med sina resultat på egna uppfödningar, egna tävlingsresultat mm. :laugh:
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Att bli svartmålad på Bukefalos tror jag inte skadar någon hingsthållare! För det har så tydligt och så länge konstaterats att Buke består till stor del av "experter" som inte har så värst stora resultat i ryggen att de är några som värst många i slutänden lyssnar på! ;)

Dock finns det ändå en hel del med STORT kunnande här, och det visar de ju med sina resultat på egna uppfödningar, egna tävlingsresultat mm. :laugh:

Tråkigt att folk har förlorat respekten för andra med människor.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

kl

Spinner vidare lite och undrar vilken ni tror blir nästa hingst som får Elit?

Kriterier för Elit enligt senaste hingstregementet:

"Hingst som uppfyller krav på mycket god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att avsevärt föra aveln framåt i åtminstone en disciplin i ett internationellt perspektiv. Produktion av hästar i Svår klass är en förutsättning. Elit kan tilldelas postumt. För värdebokstav ELIT skall
hingsten ha minst 30 tävlande avkommor. De äldsta ska vara minst 7 år. Riktmärke för avelsindex: lägst 130 i Hoppindex eller lägst 125 i Dressyrindex"

Hingstar som redan är Elit
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

jag skulle vilja veta vilken hingst som blir nästa toppförvärvare på dressyrsidan!:D
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag tror jag har skrivit det förrut i någon tråd...jag tycker det är skamligt att Quite Easy inte har höjts.

Maloubet de Pleville och Camaro M.

Och med tanke på att Don Primero fick Elit så tycker jag att Warsteiner och D-Day också kunde få det (pga av fler avk på världsrankingen).
 
Senast ändrad:
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Är man en stöddig rackare som egentligen är en fegis, då passar ju ett internetforum perfekt för att racka ner på folk! För vem ska hindra den som är elak? Och vem ska kolla om det över huvud taget finns några kunskaper bakom alla "expertutlåtanden"?

Jag kan i allafall förvånat konstatera att jag har i stort sett ALDRIG i verkligheten träffat folk som rätt upp i ansiktet på mig eller de jag känner sagt saker som sägs här på Buke!

Så tyvärr är det som du säger, respekten för andra människor är LÅG för allt för många när de sitter där vid sin dator! :(
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Ursäkta men tror du inte att det svaret var riktat mot ditt eget inlägg och dig ? För ditt inlägg om andra personer på buke var väl det största lågvattenmärke man läst här på mkt länge när det kommer till respekt för andra människor.
 

Liknande trådar

A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: angeeliicaa88
·
Avel Som vissa av er kanske kommer ihåg så hade jag ute en tråd innan där jag ville ha tips om hingst till mina ston..... Iallafall så...
2
Svar
34
· Visningar
3 401
Senast: Behati
·
G
Avel Hur många av er har valt hingstar från listan vi satte ihop i våras över hingstar med bevisade framgångar som avelshingstar: Hingstar...
2
Svar
29
· Visningar
3 129
Senast: TeamWahlund
·
M
Avel Hej! Jag har ett d-ponnysto på 146.5cm. Jag skulle gärna betäcka henne nästa vår dvs. 2009... vet att jag ligger lite före nu men har...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp