Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag är väldigt tveksam till om han får Elit. Bara en sådan sak som stoägarna också borde fråga sig varför tävlas han inte själv? Han är ju inte last gammal och dessutom välutbildad, så varför?
Vet egentligen inte vad som lockar så som många stoägare heller han fick inte precis det bästa omdömet vid premieringen.

Skyhögt blup och supermånga fina avkommor?

Varför måste så många konspirera mot hingstarna hela tiden? Det kostar pengar att ha hingstar i träning och tävling och de flesta hingstar som tävlas gör det för att få ston. Om de får ston ändå, varför lägga ut en förmögenhet?

Jag har ingen aning om varför han inte tävlas, men det finns massor av hingstar som inte tävlas och som ändå lämnar kanonfina hästar. Det är ju avkommorna vi ska titta på.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag behöver egentligen inte tillägga ngt Alladin och Hiddeous har redan svarat på din fråga. Avkommorna talar helt enkelt för sig själva, och för mig väger det faktiskt tyngre att en hingst lämnar bra än har egna resultat. Även om det bästa förstås är både och.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Svarar alla!
Om man tittar på de avkommor som har presterat så har de alla ett mycket starkt möderne, ofta med Cardento eller Cortez som morfar. Vilket ju kanske säger mer om deras förmåga som morfars hingstar än Camaros som fadershingst. Speciellt som det också då finns en hel del avkommor med sämre möderne.
Tittar man sedan vidare på de i det här fallet väldigt få barnbarn som visats (vet inte varför så många avstått treårs) så är inte det heller någon uppfriskande läsning.
Det är därför jag inte tror att kommer få elit inom överskådlig framtid. Det är ju inte bara en generation som ska räknas för att säkerställa förärvningsförmågan hos en hingst.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Svarar alla!
Om man tittar på de avkommor som har presterat så har de alla ett mycket starkt möderne, ofta med Cardento eller Cortez som morfar. Vilket ju kanske säger mer om deras förmåga som morfars hingstar än Camaros som fadershingst. Speciellt som det också då finns en hel del avkommor med sämre möderne.
Tittar man sedan vidare på de i det här fallet väldigt få barnbarn som visats (vet inte varför så många avstått treårs) så är inte det heller någon uppfriskande läsning.
Det är därför jag inte tror att kommer få elit inom överskådlig framtid. Det är ju inte bara en generation som ska räknas för att säkerställa förärvningsförmågan hos en hingst.

Men det är också ett konstigt resonemang. För det första tar blup hänsyn till mödernet, för det andra är det ju samma sak med alla hopphingstar som korsas med bra ston. Om hingsten är ung kan man heller inte förvänta sig meriter som morfarshingst för en lång tid framöver.

Jag vet inte riktigt vad du har emot hingsten, faktiskt.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Utan att alls ge mig in i diskussionen beträffande hingsten ifråga måste jag ändå få reagera på Ditt sätt att använda siffror i debatten.

Fertiliteten/dräktighetsprocenten beräknas INTE med ledning av antalet födda föl...och än mindre med ledning av antalet registrerade föl. Hingsten har knappast något att göra med resorbtioner/dödfödda föl/ föl döda efter födsel/ kastningar etc.

Jag måste också fråga vad Du anser vara en hyfsad fertilitet på en hingst i avel? En registeradfölprocent på kring 60% är i mina ögon fullt tillfredsställande och det är MÅNGA hingstar i avel som inte kommer i närheten av de siffrorna.

Det är viktigt att kunna tycka vad som helst, att få diskutera vad som helst men det är också viktigt att diskussionen har en vettig utgångspunkt och att påstå att den andel registrerade föl Du redovisar tyder på dålig fertilitet är i mina ögon INTE det.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

T ex Feliciano som har dokumenterat dåligt kvalité och ungefär samma procent.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag kan bara konstatera att Du fortfarande väljer att låta min fråga stå obesvarad....

Det är väldigt lätt att svänga och slänga sig med siffror för att försöka åstadkomma den bild man önskar men inte något som enligt mitt sätt att se det hör hemma i en seriös diskussion.

Du har all rätt i världen att tycka att hingsten ifråga inte någonsin kommer att kunna visa kvaliteter som kan berättiga ELIT men att påstå att en registrerad fölprocent om ca 60 under flera år tyder på DÅLIG fertilitet är långt ifrån rättvist.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

*KL*
Cortez tävlade inte heller! =)
Saigon tror jag även om jag aldrig skulle tro att jag skulle säga det efter att ha sett honom på hingstvisningen i hans ungdom när han busade med husse!
Men de jag sett på 3-årstest har varit knallfina. De har även hoppat bra.
Han verkar förärva hyfsat homogent exteriört dessutom. Nu har jag bara sett ett 10-tal så det kan ju hända att jag sett grädden?
Nu har han väl inte varit i avel ett par år pga tävling. Vad man skall tycka om det? Han utvecklas ju åt rätt håll och klättrar i klasserna i alla fall.

Svår fråga vad gäller blivande mastodonter. Det är ju så mycket marknadsföring?
Rätt ägare, rätt marknadsföring, rätt färg, rätt matchning och rätt ryttare för att nämna några aspekter.
Akribori marknadfördes ju som jag inte kan minnas någon annan gjorde.
Han hade många av de kriterier jag räknade upp.
Han fick massor av ston och reds inte heller. Jag har inte varit på en visning han har varit riden, bara visad vid hand, eller lämnad hemma.

En hingst som börjar med att få många ston, får som regel fortsatt mycket ston. Vilket gör dem mer attraktiva?
Starten på karriären är viktig mao!
mvh
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Har aldrig hört att Camaro M skulle ha dålig dräktighetsprocent.

Håller dessutom med Pisan att jämföra på det sättet som du gör är helt fel. I så fall skulle ju en sådan hingst som Tornesch också ha dålig dräktighetprocent (vilket han inte har som det verkar).
T ex år 2007 hade han 95 betäckta ston och endast 57 registerade föl = dvs. 60 %.

Eller varför inte ta Lambourgini som exempel. År 2007 betäckte han 23 ston och 9 avkommor är registerade, så det året hade han 39 %. Inte heller en helt korrekt jämförelse eller?

Man kan tycka vad man vill om att Camaro inte tävlar. Jag tycker också att det är synd, men hans avkommor talar ju för sig själv och jag tror också att han kommer att få Elit framöver.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

har funderat lite o av våra svenska hingstar tror jag på

Aerline H- han har trevliga avk , hoppas han kan slå som sin fader. tillför aveln avk med både hopp, gång o exteriör

Empire- egna fina resltat. Bra hoppförmåga men även god exteriör.Välstammad.

Corlensky G- En individ med potetial som säkert fått många trevliga svenska ston.

Hipp Hopp- Hoppas han kan tiilföra vår avel lätta avk,med god galopp o inställning

Nivaeu- Internatinell stam.Kvick hopphäst med bra teknik o inst.Rör sig bra.

Saint Amour- en liten joker.Med rätt ston kan kombinationen bli kanon!

Tornesh- Komlplett hingst med underbart temperament o inställning
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

*kl*
Från Camaros första årgång finns 37 st reg. avkommor som i år är 8 år. 22 st av dom har championatspoäng 12 st i lätt klass och 10 st i Msv klass. Nu är ju dessa poäng bara räknade fram tom 2007.

Jag har inte jämfört detta med ngn annan hingst, men i mina ögon ser det ut som väldigt många tävlande avkommor, speciellt från en galen hingst som lämnar uselt ;).
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

tycker vi kommit ifrån ämnet nu lite....berätta gärna istället vem ni tror blir morgondagen avlesstjärna ;)
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

tror du verkligen på Corlensky g?? han verkar ju bara via fryst sperma, tror inte att han kommer få så många ston så länge som han gör det... annars en mycket fin hingst.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

jag tänker på den bunken som blev till innan han stod på fryst o det var en del;)...men som sagt bara spekulationer...
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

tycker vi kommit ifrån ämnet nu lite....berätta gärna istället vem ni tror blir morgondagen avlesstjärna ;)

Jag funderar febrilt, men jag vet faktiskt inte.

Bland dressyrhingstarna tror jag på Skovens Rafael, Florencio och någon av Gribaldis många söner.

Av de svenska hoppas jag på Scharmeur och Zeuidenwind.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

lånar knappen

Nu har jag raderat ett antal inlägg som mer eller mindre handlade om svartmålning av en speciell hingst. Det är inte tillåtet här, så var vänliga LÅT BLI DET!
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Av de som hunnit få bedömda avkommor så tror jag på Cuper om han får tillräckligt mycket bra ston, han har ju en lite knepig typ som inte tilltalar alla men som ändå borde passa den lite längre och tyngre sidan av den svenska stostammen. Men hans första årgångar ser ju super ut. Hip Hop har ju kommit lite längre, massor med ston och avkommor som bevisat sig., så han känns ganska given.
Av de som inte hunnit få några blupindex ännu tror jag stenhårt på Empire . Och så en joker i form av Baltimore. Han har en typ som borde passa de flesta ston, en stam som inte går av för hackor och en extremt snygg och välhoppande individ. Med rätt marknadsföring och om han lyckas bra på tävlingsbanorna tror jag att han kan vara ett starkt kort.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

:) ja det blev verkligen många ston för honom i början.... undrar bara om det räcker för att bli den nya stjärnan, men det är bara funderingar.....

har någon sett Corlensky G:s avkommor??? *nyfiken*
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag blev förälskad i honom när jag såg honom på filmerna från tullstorps hingstvisning, han hade ett härligt sätt att röra sig och verkade ha ett bra temprament. Är han så lätthanterlig och trevlig som han verkar?
 

Liknande trådar

A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: angeeliicaa88
·
Avel Som vissa av er kanske kommer ihåg så hade jag ute en tråd innan där jag ville ha tips om hingst till mina ston..... Iallafall så...
2
Svar
34
· Visningar
3 401
Senast: Behati
·
G
Avel Hur många av er har valt hingstar från listan vi satte ihop i våras över hingstar med bevisade framgångar som avelshingstar: Hingstar...
2
Svar
29
· Visningar
3 129
Senast: TeamWahlund
·
M
Avel Hej! Jag har ett d-ponnysto på 146.5cm. Jag skulle gärna betäcka henne nästa vår dvs. 2009... vet att jag ligger lite före nu men har...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp