Sidepull nosdel, hur stor skillnad?

Shixle

Trådstartare
Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen
Hur stor skillnad är det mellan.

Har fått låna ett av en kollega, men inte hunnit prova än, som är av modellen där det går två remmar till nosdelen, som de vänstra på bilden.
Hittat ett på annons som har nosdelen som ett svängt stycke, mer som högra på bilden.
Personligen så tycker jag nog att den mer solida är snyggare, typ ser mer "lugn" å simpel ut.
Men om den andra sorten är "bättre" så kanske man borde leta ett sånt ist?

Åsikter/erfarenheter?
Är nån sort lättare passa in/bättre passform?
Hur stor roll spelar käkremmens position?
Screenshot_20240925_195549_Chrome.jpg
 
Den med två remmar är den äldre modellen som är stabil - men nuförtiden så finns det nya som tack vare en sväng och en välplacerad käkrem också sitter stabilt.

Taur har extremt många modeller om du vill kolla. Själv har jag ett Edix med mönster på, skitsnyggt, och ligger stabilt nog.

Det är ju inte meningen att man ska slita och dra mycket i sidepull ändå, men det är ju skönt om dom inte snurrar av pyttetryck.
 
Den med två remmar är den äldre modellen som är stabil - men nuförtiden så finns det nya som tack vare en sväng och en välplacerad käkrem också sitter stabilt.

Taur har extremt många modeller om du vill kolla. Själv har jag ett Edix med mönster på, skitsnyggt, och ligger stabilt nog.

Det är ju inte meningen att man ska slita och dra mycket i sidepull ändå, men det är ju skönt om dom inte snurrar av pyttetryck.
Jämfört med den kapsongrimma jag använder för tömkörning i nuläget så lär väl allt ligga mer still 😅 ena hästen har gått med hack innan, så han borde ju ha lite koll på hur de funkar. Den andra tyckte att ja va mysko som ville att han skulle böja sig i töm 🙈

Förstått att käkremmens placering mer mitt på ganaschen är för att det ska ligga mer still oxå? Tycker egentligen att de ser så konstigt ut, men blir jag knäpp nog så får jag väl fixa pannband med ringar å käkrem med spännen å sätta som extra 🫠🙈
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp