Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Tar åt mig nej knappast. Hade bara lite roligt åt att du verkade så totalt misstolka det inlägg som gjordes avseende ditt inlägg.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Såg nu när jag var inne och snurrade runt på blup att Casir ju minst lika väl som de andra uppfyller kraven för elit han har nu på de 35 avkommor som är äldre än 7 år - 4 st med svårklass resultat varav två även internationell svårklass. Dessutom flera 7 åringar (ifjor då med tanke på tävlingsresultaten) med mycket resultat i 140 så lär ju bli en drös till i svår klass detta året.
139 i hoppblup har han ju här så även den biten räcker, så han kanske kan få sitt elit även här i sverige (är ju elit i danmark sen många år tillbaka) Nu tror jag iofs kanske att de inte går på honom igen redan i år då han ju höjdes till A först 2011 här.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

kl

Quite Easy har lämnat (med ston i Sverige) bl a Rico Revel (E A Aznar), Eurocommerce Cleveland, tidigare QL (A Vorsselman), Revenge (S Fellers), SIEC Quite Ruffy (B Azak), Aleqs (V Ivanou och O Cheghina), Qurint (P Clemens), Holliday KLG (P Fredricson), Siri (S Sweetnam) och Jackson Hole KJH (C von Rönne) med placeringar internationellt. Quite Lovely (K Nissen) går GP i dressyr.
De fyra förstnämda har placeringar i 1.60 övriga 1.45-1.50.

Camaro M har Titan (E Emanuelsson), Her Courchevel (S Herz) och Kalle (S Sweetnam) på de internationella banorna.

Maloubet de Pleville har lämnat Malou (M Michaels-Beerbaum) och Märtha Louise (C Swail) med placeringar i 1.60 resp 1.45 internationellt.

D-Day har lämnat (med ston i Sverige) D-Niro (J Brooks), Dacardo (L Pedersen), Vincidore, tidigare Rambo (T Zach), Stonefire 1074 (H Thorn och C Parra) med placeringar internationellt.
Dessutom går Demi och Satir i svår internationell körning.

Warsteiner har lämnat Weihenstephaner (M Hendeliowitz) och Walkman (Å Nyström).
Han har också Chawa (M Vale) som tävlar int hoppning.

En annan kandidat kan vara Acacio som har lämnat Spirit Magic (M Alvarez) och Bon Giorno (J Kürten) i int hoppning.
Han har också lämnat Lucky Accord i int fälttävlan.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Finns det något som säger att hingstar som verkar på Importsemin inte kan få Elit? Det är bara hingstar med svenskt stamboksnummer som fått det ännu, men jag funderar på om det bara är för att det tidigare i första hand varit dessa som fått tillräckligt många avkommor.

För annars borde ju flera till kunna vara aktuella: De Niro, Don Schufro (om de nu upphäver hans K), Come Back II, Indoctro, Corland, Quidam de Revel
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Tack för den sammanställningen c_a_r :bow:

Acacio når inte upp till BLUP-kriterierna, har 114 i hoppning. Och nu när jag tittar efter så gör ju faktiskt inte Quite Easy heller det riktigt, 123 i hoppning och 115 dressyr... Men jag vet inte om de kan bortse från det?
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Det finns säkert ingen regel för det, A har ju delats ut till flera hingstar som aldrig har satt en hov i Sverige. Förvärvningen bör väl bedömas i varje land för sig dvs det är de avkommor de lämnar med ston i Sverige som ska vara avgörande. Dvs en hingst kan lämna jättebra i Tyskland och vara elite hingst där men inte lämna bra här.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Tack för den sammanställningen c_a_r :bow:

Acacio når inte upp till BLUP-kriterierna, har 114 i hoppning. Och nu när jag tittar efter så gör ju faktiskt inte Quite Easy heller det riktigt, 123 i hoppning och 115 dressyr... Men jag vet inte om de kan bortse från det?

Jag har förstått att QE inte fått sitt Elit just pga blupindexet, men allvarligt...han har lämna så många internationella hopphästar så blupindexet borde vara överspelat för hans del.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag har undrat det samma, men inte kollat om just dessa har tillräckligt många svenskfödda (SWB grundregistrerade avkommor). Hur väger man importerade avkommor som tävlas i Sverige, mot exporterade avkommor som är internationellt framgångsrik?:confused:

T. ex. Come Back II 95046 har ju väldigt höga index i båda grenarna D:150 H:134 men bara ett 25 tal svenskfödda avkommor. Har ELIT i DWB naturligtvis.

De Niro 95060 har vid snabbkoll så många SWB-reggade att han borde snart vara en kandidat till ELIT.

Reglerna har också varierat genom åren:
Don Primero fick ELIT 2006, då var hans äldsta svenskfödda avkommor (2 stycken) 6 år, uppenbarligen måste hans utländska avkommor vägts in.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Come Back II har i alla fall svenskfödda avkommor som går på absolut högsta nivån, Toy Story, Pay Back TP ex.

De Niros svårklassavkommor verkar vara importer vad jag kunde se, men ex Dalwhinnie är ju på väg uppåt stadigt.

Och Don Schufro har ju Bocelli, Dry Sack, Don Dorn som är svenskfödda (återigen med reservation på vad de gör med hans K).
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Vet faktiskt inte om det skiljer mellan hingstar som är framvisade här och rena importhingstar som inte varit här. Får väl skämmas lite när jag säger det men vet faktiskt inte om CBII varit här och blivit framvisad på bruks här såsom tex Casir och Carano blivit alltså blivit exteriörbedömda här om det gör att de får mer samma status som de "egna" hingstarna ? Casir blev ju höjd till A 2011 så han har ju redan varit med i systemet och dessutom vet man ju med säkerhet att Joy räknades in i hans avkommor här trots att han inte är född i Sverige iom att han var den enda avkomman han hade här då med svårklassplacering och det fanns ju med i motiveringen till hans höjning. Så uppenbarligen räknas ju då avkommorna bara de är inregistrerade i ASVH även om de är födda i annat land.
Däremot är det väl knivigare vad som gäller med exporterade avkommor, de registrerar ju inga tävlingsresultat i sverige och frågan är om de då påverkar hingstens höjning ? Ser man till c&r lista ovan är det ju inte många av dessa hästar som fortfarande är svenska. Man har ju alltid hört att det är en negativ bit när det kommer till att de bra avkommorna exporteras att hingsten inte kan tillgodoräkna sig dem för deras resultat inte kommer med. Nu blir ju aveln mer och mer internationell så man tycker ju att de borde se utanför lilla sverige även på den biten.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Reglerna har också varierat genom åren:
Don Primero fick ELIT 2006, då var hans äldsta svenskfödda avkommor (2 stycken) 6 år, uppenbarligen måste hans utländska avkommor vägts in.

Nej, reglerna har inte ändrats.
Don Primero är ett undantag. Någon var tydligen angelägen om att just han skulle få Elit trots att avkommor som räknades han tillgodo inte var födda här.

Maloubet d Ps son Aloubet blev i helgen placerad i 1.45 internationellt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Ännu märkligare, men då kan man alltså göra undantag.:idea:

Gick just igenom WBFSH rankingen för 2012 och jag hittade 10 hästar efter QE med poäng i hoppning (plus den i dressyr) så jag tycker nog att han också kan vara värd ett undantag.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Räknas 1.45 som svår klass? Blev lite osäker då jag hört det någonstans men samtidigt fått lära mig att alla +5-klasser räknas tillhöra höjden under.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag tycker också Quite Easy kan vara värd ett undantag, och även om hans hopp-blup inte riktigt når upp till deras riktlinje (vilket det kanske skulle ha gjort om alla de där exporterade avkommorna var med) så tycker jag att hans dressyr-blup kan få väga upp det.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Kl

Visst gjorde man väl undantag för Robin Z också, vill jag minnas? Det var iaf en massa rabalder när han höjdes.

Vad gäller internationella resultat så är jag rätt säker på att det inte spelar så stor roll om de finns i TDB eller ej. Är det en hingst som är aktuell för Elit så har nog nån på ASVH tid att kolla upp dem "för hand".
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Rabaldret med Robin Z var att han fick elit innan han fått några svårklassavkommor (i annat än körning om jag minns rätt). Men man hade sett alla fantastiska avkommor han hade i medelsvår och visste vad som skulle komma.
 

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Sixten
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 113
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 568
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: angeeliicaa88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp