Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Ja, blup-index är ju ett förväntat avelsvärde, alltså något man ska använda innan man riktigt vet hur hästen förvärver sig. När hästen sedan visat att den förvärver egenskaper som gör att avkommorna står sig internationellt borde man lägga mer vikt på det eller hur?
Unghästtesterna (som blup-indexet mest består av) mäter inte alla egenskaper som behövs i de högsta klasserna.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

125 har alltid så vitt jag vet räknats som msv i alla fall sedan det blev en "erkänd" klass det är skillnad förr när det utlystes klasser +5 då räknades de nog att tillhöra den ursprungliga hinderhöjden, resultat i 125 registreras alltid i msv kolumnen på blup tex.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Ok!

Jo, jag har sett det i blup men tänkt att det hade med rapporteringen av resultat att göra.
Vet du när man gick över från LA till 1.20, MB till 1.30 o s v?
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag har förstått att QE inte fått sitt Elit just pga blupindexet, men allvarligt...han har lämna så många internationella hopphästar så blupindexet borde vara överspelat för hans del.

Och det är det som är stå tråkigt med blup att det faktiskt i många fall inte speglar den färdiga tävlingshästen
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Rabaldret med Robin Z var att han fick elit innan han fått några svårklassavkommor (i annat än körning om jag minns rätt). Men man hade sett alla fantastiska avkommor han hade i medelsvår och visste vad som skulle komma.

Hade han inte svårklassavk i fälttävlan redan då?
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Ok!

Jo, jag har sett det i blup men tänkt att det hade med rapporteringen av resultat att göra.
Vet du när man gick över från LA till 1.20, MB till 1.30 o s v?

Hmmm här sätter vi minnet på prov friskt kan det ha varit i början/mitten av nittiotalet har ganska säkert för mig att det fortfarande hette LB, LA osv när jag tävlade mina första stora hästar men frågan är när sjutton det ändrades.

Kom på och plockade fram en av mina gamlingars pärmar där jag skrivit upp resultaten och faktiskt så sent som 98 har jag i alla fall skrivit LA, MSVB osv dock kan jag ju inte helt svära på att jag inte fortsatt med det för att det är så jag skrivit upp det innan. Skall snoka och se om jag inte har några gamla proppar i gömmorna.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

1999 användes i alla fall 110, 120 osv som beteckning, tyvärr var jag väl duktig och rensade bort de gamla popositionskalendrarna när vi flyttade hit 2000 för den sista som kom ut 1999 var den äldsta jag hade i lådan tänk vad man rensar sina saker ofta när man bor på samma ställe ;)
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Ok!

Jo, jag har sett det i blup men tänkt att det hade med rapporteringen av resultat att göra.
Vet du när man gick över från LA till 1.20, MB till 1.30 o s v?
jag var banbyggare mellan 1995-2001 och jag tror bestämt att ändringen skedde nån gång i början av detta. Jag vet att jag tävlade Msv B något år innan detta i alla fall, då hette det inte 130.

(jag tror att jag har alla mina gamla banskisser kvar sparade, jag kan kolla i morgon om ingen svarat innan dess... Duggapluggar i kväll :grin: )
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Det hade varit bra om du skrev ut förändringarna, man får länka till avelsorganisationer.

http://www.asvh.se/avel/hingstar/avelsbeskrivningar/avelsvardebokstav/hojd-avelsvardebokstav

Camaro M 979
f. 1996 e. Calido I 95117 u. Golden Queen e, Landgraf 95006
Uppf. Gerhard Wolff Äg. Rigmor & Johnny Svensson
Som grund för beslutet ligger avkommornas mycket goda resultat vid både unghästbedömningar, nationella tävlingar och på internationell Svårklassnivå i hoppning. Camaro M 979 har 187 bedömda avkommor varav 58 i kvalitetsbedömning. Han har 172 tävlande avkommor, varar 7 har placeringar i nationell Svår hoppning. Av dessa har avkommorna Titan (SWB), Castillio (SWB), Kalle (SWB) och Her Courchevel (SWB) även tävlat framgångsrikt i internationell Svår hoppning. Hans BLUP-index för hoppning är 143 och för dressyr 102

A
Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln framåt på åtminstone nationell nivå i en disciplin, men utan allvarliga svagheter i övrigt. Avkommornas tävlingsstatistik ska, då sådan finns, tillmätas väsentlig betydelse för hingst som är 15 år och äldre. Det räcker med att avkommorna har resultat från enbart 3-årstest och kvalitetsbedömning. Riktmärke för BLUP-index: lägst 130 i Hoppindex eller lägst 125 i Dressyrindex. Som riktmärke minst 25 testade unghästar, varav minst 10 från kvalitetsbedömning och/eller tävling, som grund för höjning till A.

Black Coffee (SWB) 1063
f. 1999 e. Bellini 817 u. Amandla (SWB) e. Chapman (SWB) 757
Uppf. Charlotte Hamilton Äg. Elise Fredriksson & Thora Pollack
Som grund för beslutet ligger avkommornas goda resultat vid unghästbedömningar och på tävlingsbanan. Black Coffee 1063 har 27 bedömda avkommor varav 8 i kvalitetsbedömning. Hans BLUP-index för dressyr är 131 och för hoppning 81. Därtill har 7 st avkommor i Sverige placerat sig i tävling på minst regional nivå, fram t.o.m. 2012.

Santana 1111
f. 2001 e. Sandro Hit 95130 u. Rafinesse 04934788 e. Rubinstein I
Uppf. Ingo Pape Äg. Minna Telde AB
Som grund för beslutet ligger avkommornas goda resultat vid unghästbedömningar och på tävlingsbanan. Santana 1111 har 20 bedömda avkommor varav 10 i kvalitetsbedömning. Hans BLUP-index för dressyr är 142 och för hoppning 80. Därtill har 4 avkommor i Sverige placerat sig i tävling på minst regional nivå, fram t.o.m. 2012.

Twiligt 1062
f. 1062 e. Flemmingh 95106 u. Hester e. Purioso
Uppf. P.C.M. van Santen Äg. Rigmor & Johnny Svensson
Som grund för beslutet ligger avkommornas goda resultat vid unghästbedömningar och på tävlingsbanan. Twiligt 1062 har 32 bedömda avkommor varav 5 i kvalitetsbedömning. Hans BLUP-index för dressyr är 131 och för hoppning 93. Därtill har 10 avkommor i Sverige placerat sig i tävling på minst regional nivå, fram t.o.m. 2012.

Förändrad avelsvärdebokstav för hingstar som verkat via spermaimport:

Elit

De Niro 95060


Don Schufro 95077

A

Balou du Rouet 95144



Cassini II 95183



Contendro I 95134



Florencio I 95122



Heartbeat 95208
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

fast jag tycker ju det är jättebra om fler går till källan och kanske hittar mer bra info där....
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Men eftersom detta är ett diskussionsforum ska diskussionerna föras här.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

kl

Ja, jisses. Bara blup ligger på rätt nivå så....

Största hoppet för D S från kasserad till Elit, varför ta i så?
Han nedärver ju fortfarande en defekt?
 

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Sixten
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 113
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 568
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: angeeliicaa88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp