Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Efter att ha läst en del utav inläggen i denna diskussion, och hur man svart målar en verksam avelshingst, så tänker jag för mig själv....fyfan för att vara hingst ägare i Sverige.
:confused:

Vad är det du kallar svartmålning ? Var ju tvungen att läsa igenom hela tråden igen även om den är gammal och numera finns ju ingenting i den som ens kan liknas vid någon svartmålning (jag vet att det fanns betydligt hetskare inlägg i den 2009 när den var aktuell men de städades bort då så de kan du ju inte ha läst nu). Åsikter har alla rätt att ha och framföra om hingstarna det är inte att svartmåla alla gillar inte samma hästar.
Inte heller fakta är att svartmåla, det är ganska intressant att det alltid skall tassas på tå runt negativa saker annars är det att svartmåla.
Det är väl tvärtom bra på ett avelsforum där det perfekta hingstvalet för att få fram våra framtida hästar att alla sidorna av en individ kan diskuteras så att ingen råkar förstärka en negativsida i nästa generation för att de inte kände till detta för att locket lagts på och de som berättar beskylls för att svartmåla.

Av samma anledning så har jag svårt att förstå varför hela diskussionen ang Camaros tävlingstid städats bort för jo han har vist tävlat under en kortare period av "proffs" men det fungerade inte så lysande så han togs ur träning och blev avelshingst på heltid, varför skall det hemlighållas att han inte fungerar i tävlingsammanhang ? Det pratas så himla mkt om problem med temperament odyl på halvbloden att de är så svåra och det är ju verkligen konstigt om de negativa sidor som avelshingstarna uppvisar offentligt skall hemlighållas som någon stadshemlighet. Det hjälper liksom inte hur bra en häst hoppar om den inte kan ta sig från hinder 1 till 2 utan att fastna på vägen och stå på bakbenen i en hörna gång på gång.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Verkligen hög tid med lite nya ELIT hingstar, så här ser siffrorna ut:
Har endast räknat på de avkommor som var minst 4 år (f.08) 2012

Hopphingstar:
Camaro M 979 BLUPD:102 BLUPH 143 (M.fel 5)
Avk. f. 01-08 362, Tävl. avk. 172 % tävl. avk 47.5

Hip Hop 1045 BLUPD:108 BLUPH 157 (M.fel 6)
Avk. f. 04-08 384, Tävl. avk. 111 % tävl. avk 28.9

Emmerton 1024 BLUPD:101 BLUPH 145 (M.fel 7)
Avk. f. 03-06 162, Tävl. avk. 100 % tävl. avk 61.2

Aerline H 949 BLUPD:99 BLUPH 140 (M.fel 6)
Avk. f. 99-08 299, Tävl. avk. 136 % tävl. avk 45.4

Maloubet de Pleville 1039 BLUPD:86 BLUPH 136 (M.fel 8)
Avk. f. 04-08 123, Tävl. avk. 73 % tävl. avk 59.3

Quite Easy 958 BLUPD:115 BLUPH 123 (M.fel 3)
Avk. f. 99-07 1230, Tävl. avk. 693 % tävl. avk 56,3

Enligt kriterierna i Gabbis inlägg så skulle alla utom QE vara kvalificerade för ELIT. Möjligen att Emmerton och MdP har för få avkommor. Hip Hops tävlingsavkomme-% är lågt, men han hade en väldigt stor kull f.08 (161) som rimligen inte kan ha gjort så mycket än. Han har dessutom förmåga att lägga dubbeltalanger, och dessutom gjoorde avkommorna väl ifrån sig på Fälttävlans championatet i höstas. Nu behövs det komma fram söner från denna för SWB unika hingstlinje.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Och jag tror på Zuidenwind, som verkar vara dels väl använd, av rätt ston och verkar lämna väldigt sjyssta avkommor. Även blue hors Zack känns som att han kommer få ett uppsving nu framöver, hans avkommor har väl blivit väldigt lyckade?
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Delvis knapp!

När presenterar ASVH vilka hingstar som fått upphöjd avelsbokstav? Är det vid Bruksprovet eller får man reda på det innan?
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Men har alla dessa avkommor som gjort resultat i svår klass också? Finns det något sätt att kolla detta utan att behöva klicka in på alla hingstens avkommor?
 
Senast ändrad:
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Man brukar få reda på det innan så firas det i samband med bruksprovet.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Siffror för några potentiella ELIT Dressyrförärvare, även dessa borde med de angivna kraven vara möjliga att höja. Bocelli är kanske lite tidigt, men det tar längre tid för dressyravkommorna att komma ut på tävlingsbanorna. Trist är att alla dessa hingstar har så usla hoppindex.

Dressyrhingstar:
Bocelli 1044 BLUPD:166 (M.fel 11) BLUPH: 77
Avk. f. 04-08: 206, Tävl. avk.: 37, % tävl. Avk: 17.9

Warsteiner 946 BLUPD:131 (M.fel 8) BLUPH: 79
Avk. f. 98-08: 528, Tävl. avk.:141, % tävl. Avk: 26.7

Weltman 975 BLUPD:144 (M.fel 10) BLUPH: 78
Avk. f. 04-08: 147, Tävl. avk.:58, % tävl. Avk: 39.4

D-Day 935 BLUPD:131 (M.fel 8) BLUPH: 72
Avk. f. 97-02: 379, Tävl. avk.:136, % tävl. Avk: 35.9

Rubinrot 1033 BLUPD:134 (M.fel 9) BLUPH: 79
Avk. f. 03-08: 251, Tävl. avk.: 98, % tävl. Avk: 39,0

Jämförelse:
Don Primero 981 ELIT BLUPD:158 (M.fel 8) BLUPH: 71
Avk. f. 00-08: 329, Tävl. avk.:119, % tävl. Avk: 36,1
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Verkligen hög tid med lite nya ELIT hingstar, så här ser siffrorna ut:
Har endast räknat på de avkommor som var minst 4 år (f.08) 2012

Hopphingstar:
Camaro M 979 BLUPD:102 BLUPH 143 (M.fel 5)
Avk. f. 01-08 362, Tävl. avk. 172 % tävl. avk 47.5

Hip Hop 1045 BLUPD:108 BLUPH 157 (M.fel 6)
Avk. f. 04-08 384, Tävl. avk. 111 % tävl. avk 28.9

Emmerton 1024 BLUPD:101 BLUPH 145 (M.fel 7)
Avk. f. 03-06 162, Tävl. avk. 100 % tävl. avk 61.2

Aerline H 949 BLUPD:99 BLUPH 140 (M.fel 6)
Avk. f. 99-08 299, Tävl. avk. 136 % tävl. avk 45.4

Maloubet de Pleville 1039 BLUPD:86 BLUPH 136 (M.fel 8)
Avk. f. 04-08 123, Tävl. avk. 73 % tävl. avk 59.3

Quite Easy 958 BLUPD:115 BLUPH 123 (M.fel 3)
Avk. f. 99-07 1230, Tävl. avk. 693 % tävl. avk 56,3

Enligt kriterierna i Gabbis inlägg så skulle alla utom QE vara kvalificerade för ELIT. Möjligen att Emmerton och MdP har för få avkommor. Hip Hops tävlingsavkomme-% är lågt, men han hade en väldigt stor kull f.08 (161) som rimligen inte kan ha gjort så mycket än. Han har dessutom förmåga att lägga dubbeltalanger, och dessutom gjoorde avkommorna väl ifrån sig på Fälttävlans championatet i höstas. Nu behövs det komma fram söner från denna för SWB unika hingstlinje.

Alla dessa uppfyller väl dock inte kriterierna på internationellt framgångsrika svårklass avkommor ?

Kriteriet var
"Hingst som uppfyller krav på mycket god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att avsevärt föra aveln framåt i åtminstone en disciplin i ett internationellt perspektiv. Produktion av hästar i Svår klass är en förutsättning. Elit kan tilldelas postumt. För värdebokstav ELIT skall
hingsten ha minst 30 tävlande avkommor. De äldsta ska vara minst 7 år. Riktmärke för avelsindex: lägst 130 i Hoppindex eller lägst 125 i Dressyrindex"
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Ja några faller nog på det. Tyvärr så vet jag inget sätt utom antingen klicka, eller ett gott minne för att få fram detta. Det är verkligen en absolut skam att SRC inte kan ge bättre uppgifter eller ha sökbara data. Det är ju egentligen inte ASVHs sak att ha en tillförlitlig tävlingstatistik, men de har ju mer eller mindre tvingats ta saken i egna händer då SRC gör ett så uselt jobb. De gamla kalendrarna hade faktiskt bättre statistik i vissa avseenden.

Camaro M
Titan: http://blup.se/sv-SE/horses/154631-titan-swb

Hip Hop
Flecu http://blup.se/sv-SE/horses/168150-flecu-swb
Isac http://blup.se/sv-SE/horses/183445-isac-swb

Aerline H
http://blup.se/sv-SE/horses/114648-aernst-b-swb

Emmerton och MdP kommer jag inte på någon. QE däremot har ju ett antal.

Av dressyr hingstarna jag tog upp har ju D-Day, Warsteiner och Weltman Svår klass avkommor.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Verkat ha tappat bort ordet Internationellt,

Då blir det kanske bara Camaro M och D-Day kvar.:confused:
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Emmerton har Niveau i alla fall med resultat i internationell svår klass.

Men frågan är om det verkligen kan räcka med en enda avkomma med resultat som i flera av fallen. Aerline H avkomman du tog upp har vad jag kan se inga resultat i någon svår internationell hoppning bara en placering i svår här hemma och startar frekvent i 130-135-140 klasser så lär väl inte räknas som tillräckligt.

Det står dessutom svår klass avkommor inte svår klass avkomma.

Sen lär det väl vara så att det skall vara i hingstens "egna" gren så Isac lär väl inte räknas så högt på Hiphop mer som ett plus i kanten om det väger.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Haha såg nu att det stod hästar och inte avkommor tänk vad bra minnet är ibland. Men sak samma det står hästar inte häst, så antar att lite fler än en behövs för en höjning.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Snabb koll på tdbs ranking för förra året, med de som Dark Ronald skrev upp:

1.60 cm
Camaro M (1 startad 1 placerad)
Maloubet de Pleville (1 startad 0 placerade)
Quite Easy (3 startade 0 placerade)

1.50 cm
Camaro M (3 startade 2 placerade)
Quite Easy (16 startade 10 placerade)
Maloubet de Pleville (2 startade 1 placerad)
Emmerton ( 2 startade 2 placerade)
Aerline H (1 startad 0 placerade)

2011

1.60
Quite Easy (2 startade 2 placerade)
Camaro M (2 startade 0 placerade)

1.50
Camaro M (5 startade 3 placerade)
Quite Easy (15 startade 8 placerade)
Emmerton (2 startade 0 placerade)
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Delvis KL
Förr innebar att föra "aveln framåt" att det skulle finnas godkända avelshingstar efter hingsten också. Men nu när kriterierierna ändras så ofta som de görs så vet jag inte om det står kvar.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Det måste väl dock bara vara svenska resultat eller ? Där kommer vi ju också till problemet med att de internationella resultaten saknas i databasen i många fall. Sen finns ju biten med exporterade avkommor också.

Svårt att riktigt fatta vad de menar med "ur internationellt perspektiv".
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Delvis KL
Förr innebar att föra "aveln framåt" att det skulle finnas godkända avelshingstar efter hingsten också. Men nu när kriterierierna ändras så ofta som de görs så vet jag inte om det står kvar.

Att föra aveln framåt kan väl aldrig innebära att det skall finnas just gdk hingstar efter dem. Det måste väl menas med att de får avkommor som är klart över genomsnittet = avelsmaterialet förbättras för framtida avel oavsett kön.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Dressyr i TDBs ranking

S klass 2012
Warsteiner (2 startade 2 placerade)
Gauguin de Lully (2 startade 1 placerad)(Blup 131)
Weltman (1 startad 1 placerad)
Solos Carex (2 startade 1 placerad)(Blup 125)
D-Day (1 startad 0 placerade)

S klass 2011
Solos Carex (2 startade 1 placerad)
Warsteiner (2 startade 2 placerade)
D-Day (2 startade 0 placerade)
Gauguin de Lully (2 startade 0 placerade)
Weltman (1 startad 0 placerade)

S klass 2010
Solos Carex (3 startade 1 placerad)
Warsteiner (3 startade 2 placerade)
Gauguin de Lully (2 startade 1 placerad)
D-Day (3 startade 1 placerad)
Weltman (1 startad 1 placerad)
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Nej jag tar inte åt mig. För jag går inte till personangrepp bara för att jävlas, dessutom är jag likadan i verkligeheten som här på Buke.
Tycker inte folk är dumma i huvudet bara för att jag inte har samma åsikt som dem.

Jag har träffat flera här på Buke i verkligeheten och blivit förvånad över hur olika vissa är när de inte sitter "i tryggheten" bakom datorn.

Så att tro att de som har huggtänder här på forumet är sådana som är de skickligaste irl, det gör jag inte. Dock finns det ju flera här inne som om man "skrapar på ytan" är grymt skickligt hästfolk! Som dessutom kan förmedla sin stora kunskap på ett sådant sätt att folk lyssnar och tar det till sig. Och har mätbara framgångar i hästbranschen.

Jag har inte nämnt några namn, på din reaktion kan man ju undra om du tar åt dig på något sätt?
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Ja, det är alltså de resultaten som rapporteras till TDBn. Vissa utländska resultat reggas där har jag för mig, men då krävs det ju att det är svensk ryttare så exporter som du säger är ju inte med.

Håller med att det är svårt att veta vad de menar med internationellt perspektiv!
 

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Sixten
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 113
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 568
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: angeeliicaa88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp