Vem är skrynkligast......?

Sv: Vem är skrynkligast......?

Skrynklorna är de samma men nosen är annorlunda. Att den var utrotningshotad stämmer bra ,Mao ansåg att hundar var lyx-spec Peiarna som var böndernas hund, så han såg till att de nästan försvann helt.(åts mycket hund då:eek:)
Det är orsaken till Peiarnas problem i dag att de var så få kvar att avla på.Man korsade även in Tanghundar, chow-chow o några andra asiatiska raser vilket gav dem det utseendet de har idag.
Ett annat problem var att de blev"poppis" i USA och det avlades på allt som gick att avla på vilket alltid skapar problem,det har man ju sett på alla populära raser att standarden sjunker pga oseriös avel. Så det är inget nytt under solen!

Att de är lite reserverade hör till rasen-de är en vakthund och familjen betyder allt. De vuxna hundar jag träffat har varit lite försiktiga precis i början men sedan de har fått hälsa i sin takt har jag blivit accepterad. Det var tex inga problem o få hälsa på Vera när hon var liten,mamman gillade mig o dottern från start.

Miss Scrabtree: Din hund är väl också väldigt långt fr ursprungsutseendet-en Pei är mer varglik än en liten terrier-eller....?:rofl:

Miss Scrabtree: Din hund är väl också väldigt långt fr ursprungsutseendet-en Pei är mer varglik än en liten terrier-eller....?:rofl:
Jag är ledsen men jag förstog inte riktigt den här meningen i sammanhanget? Vad menar du?

*kl*

Jag var i somras hundvakt till en sharp pei-hane på ett par år. Trevlig hund men varje morgon skulle alla rynkor torkas ur, öronen rensas och hunden fick inte komma i närheten av vatten av rädsla för infektioner och exsem. Det fanns gott om "gegg" i hudvecken... :crazy:

Ägaren berättade även att hunden fått en "ansiktslyftning", två stygn över ögonen, för att lyfta huden så han kunde se något/undvika hudinfektioner. Det är tydligen också vanligt med inåtvända ögonfransar inom den rasen fick jag höra? Givetvis något som det talas tyst om...

Det var en trevlig hund. Mycket reserverad och svår att komma in på livet. Men stabil och väluppfostrad.

Jag tycker att valpen på bilden i första inlägget är jättesöt, men skulle hellre se en leksakshund med det utseendet än en riktig eftersom jag sett hur begränsat livet blir i ett sånt skinn.

Ursprunget till alla hundar är väl vargen eller hur? Alla hundraser är avarter, mer eller mindre lika vargen. Jag har inte en susning om vilken av raserna som genetiskt står närmast sitt ursprung men storleksmässigt så liknar peien mer varg än en Westie(det var skämtsamt skrivet för att lätta upp stämningen lite)
Så menade jag.

Skogstrollet: Du måste ha träffat på ett riktigt stolpskott peimässigt sett. "min" uppfödares hundar badar iaf de som gillar vatten,utan några som helst problem. Jag undrar när det berömda klegget i hudvecken dyker upp-har inte sett något än iaf.
Eye-tacking förekommer ,spec på valpar för att förebygga senare problem men det används inom fler raser så det är inte speciellt för peiar.

Jag vet inte om det var ett stolpskott eller inte men den här hunden hade iaf problem med att bli riktigt torr i alla hudveck efter bad. Och han var då en helt vanlig shar pei.

Vad skulle en bild på en badande shar pei säga? :confused: Den visar ju ingenting om hur hunden/huden mår efter badet.

Ska försöka att rättfärdiga min dotters hundköpå gott det går.

Som det är nu så plågas inte Vera precis men skulle det bli så att hon får problem då får vi ta vårt ansvar och se till att hon får den vård hon nbehöver alternativt att ta bort henne om så skulle vara., så jag tror att jag ganska väl vet vad vi har gett oss in på.
Hon tillhör en mycket trevlig ras som är värd att bevara men som sagt -man ska nog veta att det kan bli problem.

Mycket svammel blev det men nu är det "de negativas skaras" tur att få hugga o bita o riva en sväng:D/Lisa

Vill bara svara lite på detta även om jag inte läst alla inlägg.
Jag tycker inte du ska behöva rättfärdiga köpet av er hund. Nu är den där och ni kommer älska den villkorslöst.

DOCK ligger problemet inte i de valpar och hundar av denna ras som redan finns utan problemet blir till när uppfödare gynnas av valpköpen, då vill de ju avla mer och fler små valpar med rätt dåliga förutsättningar föds.
Och trots att de jobbar för rasens bästa så är just dennas ras förutsättningar ett visst typ av utseende som skapar problem för deras hälsa. Om man ska jobba bort dessa problem avlar man ju bort det som från början togs fram och hur konstigt blir det inte då? Vad blir det för hund och vilka problem kommer denna "nya" ras få då?

Sen som du skriver så "tar ni bort den om den far illa", visst visar ju det på att du har kunskap om problemen och dess villkor, men det är just detta som blir det STORA problemet! Ska vi avla fram hundar där vi mer eller mindre "håller tummarna" för att det ska gå bra med inställningen om avlivning, eller ska vi välja raser som redan från början har bättre förutsättningar?
Tänk de som inte har kunskapen och köper sig en valp som de sedan måste ta bort? Inte så lyckligt slut. Alla ska läsa på innan, men tyvärr är det inte alla som gör det.

Ta det inte personligt och njut av hunden, den är verkligen jättefin, MEN var medveten om fördomarna, sjukdomarna och framtidsutsikten.

Jag själv har rottisar och stöter på fördomar hela tiden, dock är jag glad över att rasen i sig ändå håller sig bra i förhållande till andra.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Tack!:bow:
Jag visste inte att det fanns så många förutfattade meningar o fördomar, men efter den här tråden så har jag lärt mig en del om andras syn på rasen-både på gott o ont.....
Jag får väl erkänna att jag har haft fördomar om rottisar men efter att ha träffat hundar o ägare så har jag fått revidera min uppfattning-de fördomar jag hade kom på skam totalt. Okunskap är för det mesta=fördomar enl min mening./L

Senast ändrad:

Tack!:bow:
Jag visste inte att det fanns så många förutfattade meningar o fördomar, men efter den här tråden så har jag lärt mig en del om andras syn på rasen-både på gott o ont.....
Jag får väl erkänna att jag har haft fördomar om rottisar men efter att ha träffat hundar o ägare så har jag fått revidera min uppfattning-de fördomar jag hade kom på skam totalt. Okunskap är för det mesta=fördomar enl min mening./L

Håller med! ;)

Det finns lika mycket olika hundhållningsätt som det finns hussar och mattar. Man tar det man tycker är vettigt och gör sin egna mix och vips är men en av de hussar och mattar som tycker att man själv gör bäst. :smirk:

Att ifrågasätta aveln på en av de osundaste raser som finns är fördomar:confused:
Isåfall är jag hellre fördomsfull än ansluter mig till den okritiska oj va gullig skaran!
PL

Att ifrågasätta aveln på en av de osundaste raser som finns är fördomar:confused:
Isåfall är jag hellre fördomsfull än ansluter mig till den okritiska oj va gullig skaran!
PL

Hmmm.... med tanke på att jag var den sista att lägga in ett inlägg, undrar jag om detta är ett svar, en förlängning eller ett "mothugg" mot mitt inlägg. Om i så fall kanske du kan förtydliga dig, förstår ingenting ;).
Om inte... god fortsätning! :angel:

Peter:Har du någon färsk statistik,alltså fr de senaste åren ang omfattningen av peiarnars sjukdomsfrekvens?
Jag har svårt att hitta något matnyttigt som inte är baserat på fördomar o förutfattade meningar.
Ni som är mot måste väl sitta inne med viss fakta, för det är väl inte bara en hoper -"si o så är det för det har jag hört" som ni baserar er kritik på eller....?

Peter:Har du någon färsk statistik,alltså fr de senaste åren ang omfattningen av peiarnars sjukdomsfrekvens?
Jag har svårt att hitta något matnyttigt som inte är baserat på fördomar o förutfattade meningar.
Ni som är mot måste väl sitta inne med viss fakta, för det är väl inte bara en hoper -"si o så är det för det har jag hört" som ni baserar er kritik på eller....?

Jag har redan hänvisat dig till föräkringsbolagens hemsidor (alla som försäkrar djur), är inte det en bra källa?? Jag har även hänvisat dig till rasklubbens hemsida. Jag förutstätter att dom inte har så mycket fördomar mot sig själva att dom sitter och hittar på diverse sjukdomar. Folk är inte emot din dotters hund, ingen har sagt att hon inte får älska den och tycka om den. Man ifrågasätter din dotters val, att medvetet stödja avel på en mycket osund ras. Har man gjort valet ska man vara medveten om vad man bidrar med, och kan man stå för det så är det inte mer med det. Men kom inte och säg att folk sitter och hittar på när det finns klara bevis från säkra källor! Om du inte missade det så påpekade även AnnikaS det för dig, men precis som hon sa. Ni ska int ebehöva rättfärdiga något. Men eftersom att detta är ett diskussionsforum får du vara beredd på att folk undrar!

Jag må vara blind men jag hittar ingen statistik över olika rasers sjukdomsfrekvens på försäkringsbolagens hemsidor.
Vad som står på peihemsidan det vet jag ,men det saknas fortfarande statistik.Jag vill ha samma som med oss människor att man kan gå in o kolla tex hur många män/kvinnorhar haft Stroke under 2007.Finns det?

Nej det finns ingen sån sammanfattande statistik. Den statistik som finns är den som försäkringsbolagen har.
Däremot finns det en kunskap bland smådjurspraktiserande veterinärer världen över vilka som är dom riktiga problemraserna.
Men jag kan inte hindra dig från att blunda för att rynkorna är en missbildning som påverkar hudens hela funtion. Förutom hela raddan av övriga problem.
Shar pei var en av de raser som togs upp i föredraget om avel o djurskydd på årets veterinärmöte.
PL

Försäkringsbolagens statistik ligger till grund för hur premierna för olika raser sätts. Gruppen där shar pei finns är mer än dubbelt så dyr som den billigaste.
PL

Senast ändrad:

Sedan när är KUNSKAP förutfattad mening och fördom?

Att välja hund med så många sjukdomar, vad tänker man på då?

Det mesta är ju bekymmersamt, allt från den stora huden med hudirritationer, eksem, lättspridande cancertumörer, till Shar Pei feber med SMÄRTA, utöver det större risk för njursvikt. Allt på grund av geneiska defekter som, vad jag förstått, ingen ännu klarat av att få bort, och där ingen ännu ens tror att det går.

Jag må vara blind men jag hittar ingen statistik över olika rasers sjukdomsfrekvens på försäkringsbolagens hemsidor.
Vad som står på peihemsidan det vet jag ,men det saknas fortfarande statistik.Jag vill ha samma som med oss människor att man kan gå in o kolla tex hur många män/kvinnorhar haft Stroke under 2007.Finns det?

Peter_Lundin svarade åt mig. Du kollar det enkelt genom att som han sa, kika på i vilken prisgrupp peien ligger i gällande föräkran.
Det är inte för inte den ligger bland dom dyraste.

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter för statistik? Peien ha rju så ofantligt många olika sjukdomar att plocka bland. Vill du ha hur många som haft hudproblem? Hur många som haft shar pei feber? Mastellcancer? Varför inte bara enklast titta på rashemsidan och försäkringsbolagens så ser du den enklaste sammanfattninge-vill säga att rasen är sjukare än vad den är värd.

Ursprunget till alla hundar är väl vargen eller hur? Alla hundraser är avarter, mer eller mindre lika vargen. Jag har inte en susning om vilken av raserna som genetiskt står närmast sitt ursprung men storleksmässigt så liknar peien mer varg än en Westie
Men jag förstår inte poängen, westiens problem sitter ju knappast i storleken?

(det var skämtsamt skrivet för att lätta upp stämningen lite)
Så menade jag.
Okej...jag är nog allmänt förvirrad men jag poängen nådde aldrig fram hit.

Tillägg:

Jag tror att folk snarare försöker få upp ögonen för vad människan gör mot "sin bäste vän" vad gäller det här med avel. Att ha en syn på en ras är alltid subjektivt. Min syn är tex att jag faktiskt tycker den är ganska gullig och alla jag träffat har varit trevliga hundar...då borde jag alltså tycka om den? Ptja..jag har ju gillat individerna för vad dom var. Men det gör mig inte mindre ledsen när jag vet att hundarna ( i det här faller shar pei) har det dåligt ställt fysiskt...att dessutom betala för att rasen ska fortskrida skulle jag aldrig göra. Däremot-den dagen det blir aktuellt så står jag bakom dom som vill förädla hunden trots att det kanske kostar dom deras rynkor, rasen får gärna finnas för min del, men inte till vilket pris somhelst.
Man ska inte bara tänka på sitt eget bästa när man har djur, är det inte..eller borde det inte vara så att djuren alltid ska komma först?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
392
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 285
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 067
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V