Vem är skrynkligast......?

Sv: Vem är skrynkligast......?

Men nog var westin känd för hudproblem redan när jag gick i skolan.
PL

Japp, men när den fortfarande användes till jakt var det en rejäl liten sak. Mycket fulare än dagens förvisso, men det hade iof inte spelat mig någon roll. Redan "på din tid" (sorry för hur det lät :D ) började exteriöraveln betyda mer än vad den borde..Så är det ju i stort sett med de flesta raserna idag som "plötsligt" fått en massa problem. Schäfrarna som fanns när mamma var ung var uteslutande rejäla hundar..men äden då började det gnabbas om vinklar hit och dit...det verkar bli allt vanligare med två sidor av en och samma ras i dagsläget. Labrador..Golden...mm mm..

Din mamma måste vara väldigt gammal för redan när jag var ung fanns det en massa räkor till schäfrar.
PL

Din mamma måste vara väldigt gammal för redan när jag var ung fanns det en massa räkor till schäfrar.
PL

..Jag skrev inte att det inte fanns? Men visst var hundarna med "bruks" ändå rejälare på 50 talet än vad många är idag. Mentalt vill säga.Fysiskt vet jag för lite om.

Ja d e ju inte många som gillar rasen d ser man ju på alla inlägg här.... Men jag gör d i allafall :love: å skäms inte för d för d e en fin hund ÄVEN som vuxna:love:

de flesta shar peierna har varit skitsöta och snälla hundar tycker jag, men det håller mig inte från att tycka synd om dom.

Håller med:bow:.Inte för rasens skull man avlar utan för människans.:mad:

Hur sjukliga raser är det acceptabelt att avla på för att de är "fina", var går gränsen för ett djurskyddsproblem, hur skall vi tolka djurskyddslagen?
PL

Ä det bara jag och några till som inte går igång enbart på utseende?

Jag kan då vara (elakt) ärlig och säga att Shar Pei är en grymt ful ras, även TS hund är helt groteskt ful(Sorry TS).
Ser inte en gnutta sötighet eller gulligull i den...?!

Och det utan att ens tänka på hur fel den aveln är-utan om man nu bara går efter utseendet.
Jag som trots allt tycker att de flesta djur är underbara som bäbisar....:cool:
Men någon måtta får det allt vara!

Det är klart att du får tycka att hon är ful! Smaken är ju bekant som baken:D Det finns raser som jag tycker är anskrämligt fula men som jag kan tycka om ändå, om jag har träffat en charmig representat av den samma.

Ska försöka att rättfärdiga min dotters hundköpå gott det går.

Det var inta alls meningen att det skulle bli en Pei men efter att ha sökt raser med de egenskaper som vi letade efter så var det peien som passade bäst.Vi hittade en uppfödare som bor 1,5 mil från oss som verkar har satsat på friska linjer och som har trevliga o friska hundar. Hälsade på,gillade det vi såg o på den vägen blev det.

Efter att ha tittat runt så verkar det som att de flesta hundar är behäftade med rasrelaterade sjukdomar så har man otur så spelar det ingen roll vilken ras man tar. Jo,jo jag vet att vissa har mer problem än andra o peien tillhör dem med många fel.
Jag vet också att det bedrivs ett tämligen seriöst avelsarbete med att få bort många av "felen", och där har det nog hänt en hel del under de sista åren. Det är svårt att hitta färsk statistik.
Vår hund kommer förhoppningsvis att växa i de flesta av sina skrynklor men några ska hon förhoppningsvis få ha kvar för annars är hon ju ingen pei:D

Och precis som marieka skriver så måste man fortsätta med aveln för att kunna föra den framåt,och sedan får man väl hoppas att de som avlar tar sitt ansvar o sållar bort de individer som inte passar in (gäller alla raser!)
Som det är nu så plågas inte Vera precis men skulle det bli så att hon får problem då får vi ta vårt ansvar och se till att hon får den vård hon nbehöver alternativt att ta bort henne om så skulle vara., så jag tror att jag ganska väl vet vad vi har gett oss in på.
Hon tillhör en mycket trevlig ras som är värd att bevara men som sagt -man ska nog veta att det kan bli problem.

Mycket svammel blev det men nu är det "de negativas skaras" tur att få hugga o bita o riva en sväng:D/Lisa

Tack för svaret!

Om jag inte missminner mig så är shar peien en oerhört gammal ras
som är tämligen oförändrad (om än att den kanske är rynkigare i dagsläget). Hur arbetar man för att få rasen friskare och samtidigt erhålla karaktären? Som någon skrev försvinner ju alltfler av rynkorna ju mer av det "sjuka" som avlas bort. Hade folk varit intresserade av rasen om den blev..hm..slätare? Det avelsarbetet du pratar om undrar jag lite över..det känns som att eftersom att det har gått oerhört långt i dagsläget med det extrema utseendet..går det att avla bort bara genom att avla på friska (nåja..) peier eller måste annat blod in för att förädla och friska upp? Jättenyfiken!
Är uppfödarna och rasklubben beredda att göra det för hundarnas skull? Mig veterligen vill inte folk ha en shar pei för egenskapernas skull utan ser på utseendet först innan dom tittar på individerna....?
Jag kan inte svara för dig, men av alla jag träffat med peis eller som bara sett en har menat på att "de är ju så charmiga".

PL

1959-1960.jpg

1969-1970.jpg

Räkor Var ju knappast nåt på 60:talet nåt man sträva efter o få fram om du ser dessa utställningshundar.

första bilden är segraren 1960 i Bundessiegerprüfung

Andra bilden segraren 1968-69 i Bundessiegerprüfung

Senast ändrad:

Nu är jag inte rätt person att svara på avelsfrågor då jag råkade halka in på rasen på ett bananskal.Har försökt att läst så mycket jag kan men har fortfarande mycket att lära. Det bästa är att gå in på Shar peiklubbens hemsida o läsa om rasstandarden.
Jag tyckte rasen var ful och föll inte för den förren jag träffade den live,och charmiga är de!

Men jag har faktiskt sett några utställningar live på på 60 talet. Visserligen intresserade jag mig inte för rasen men nog såg jag räkor i ringen. Hur många utställningar var du på på 60, 70 resp 80talet?
PL

Men jag har faktiskt sett några utställningar live på på 60 talet. Visserligen intresserade jag mig inte för rasen men nog såg jag räkor i ringen. Hur många utställningar var du på på 60, 70 resp 80talet?
PL

Inga för jag föddes 1980.

så allt innan du föddes eller ej närvarande det tror inte du på för det har du inte sett med egna ögon. var du där när Fugelsang åkte upp i rymden? för annars kan du ju inte tro på det heller.

spelar det nån roll??? kan väl se bilder från o ändå fatta att på 60talet så var det inte sluttande rygg som gällde det kom först i mitten av 70talet vann en sådan hund o det blev explosions artat med sluttande rygg.

1973-74-75.jpg

Den hunden vann 73 & 74

Jag håller iofs med dig om att rasen blivit sämre men vidhåller att utvecklingen började tidigare än du tror. Ok räkorna kanske inte fick bir men det räcker om många fick släta ettor. Rent genetiskt är det dessutom väldigt svårt att göra om en ras på ett par årtionden om man inte har ett material att utgå från.
PL

Senast ändrad:

Från rasklubbens hem sida:
Shar-Pei betyder sandskinn eller hajskinn. Namnet syftar på den sträva pälsen.
Som de flesta vet har rasen sina rötter i Kina. Som i många andra raser spekuleras det i dess ursprung. Rasen kan härstamma så långt tillbaks som till Han Dynastin, 206 f.Kr. – 220 e.Kr. Det finns skulpturer från den tiden på shar pei liknande hundar
.

Detta är alltså en väldigt gammal ras, och har tydligen lyckas överleva med alla defekt i årtusenden…
Ok! De såg säkert inte ut som dagens hundar, precis som alla andra raser har de självklart utvecklas under århundraden.

Men vad jag kan förstå så är rasklubben väldigt medveten om de sjukdomar som finns och försöker göra något åt det, och de har också lyckas få rasen friskare, men det är ju något som kommer att ta lång tid och många hund generationer.
Sånt går inte på en dag.

Jag tycker rasen oftast är trevligare än sitt rykte när man träffar dom, tyvärr inte alla dock, många är ganska reserverade.
Tycker att det talas väldigt lite om det mentala problem som verkar finnas i rasen, man pratar liksom bara om rynkor…
Men har som sagt också träffat på helt ljuvliga, så härliga i sättet och ja förvånansvärt sunda, med tanke på alla fördomar…

Jag håller iofs med dig om att rasen blivit sämre men vidhåller att utvecklingen började tidigare än du tror. Ok räkorna kanske inte fick bir men det räcker om många fick släta ettor. Rent genetiskt är det dessutom väldigt svårt att göra om en ras på ett par årtionden om man inte har ett material att utgå från.
PL

Det hinner hända mycket på 30år med avel.

Från rasklubbens hem sida:
Shar-Pei betyder sandskinn eller hajskinn. Namnet syftar på den sträva pälsen.
Som de flesta vet har rasen sina rötter i Kina. Som i många andra raser spekuleras det i dess ursprung. Rasen kan härstamma så långt tillbaks som till Han Dynastin, 206 f.Kr. – 220 e.Kr. Det finns skulpturer från den tiden på shar pei liknande hundar[/COLOR].

Detta är alltså en väldigt gammal ras, och har tydligen lyckas överleva med alla defekt i årtusenden…
Ok! De såg säkert inte ut som dagens hundar, precis som alla andra raser har de självklart utvecklas under århundraden.

Jag kan inte tänka mig att de såg ut som de gör idag på den tiden.
De allra flesta raserna som ser förjävliga ut idag har faktiskt sett ok ut "i sina dar". Ta engelsk bulldogg som exempel, runt 1800 såg det ut som en mindre kraftigare boxer. Sen så är jag innerligt trött på ordet "överleva"...det är väl ändå en hiskelig skillnad på att leva och att överleva? Ska hundar få se ut och må hursomhelst bara de "överlever"? Nejtack, jag besparar mig vissa människors fåfänga.:mad:

Jag håller med dig!
Att rasen har överlevt betyder inte att den har utvecklats själv, det är ju människan som har styrt.
Om jag inte missminner mig var rasen både förbjuden i Sverige, dessutom utrotningshotad i övriga värden. Det innebär isf att de individer som finns går med likartade gener och det förstärker defekter.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
392
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 285
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 067
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V