Vem är skrynkligast......?

Sv: Vem är skrynkligast......?

Titta längst upp till höger så ser du vem inlägget är riktat till.
PL

AHHHHH!!! Titta jag lärde mig en ny finess! Man ska lära sig en ny sak varje dag, och nu är den kvoten uppfylld, hahaha.
Tack!

Nu drar jag till planen, dags för lite lydnad och flås efter all julmat! =)

Oj så mycket "experter" det fanns här...

Jag har shar-pei och har aldrig någonsin "torkat veck" ?...inte ens på min förra tik, som tyvärr var allergiker (vilket det tyvärr finns många raser som kan få problem med).

En vuxen shar-pei ska endast vara rynkig i pannan och ha några få rynkor över manken. Inte direkt mer än vad en chow-chow har under all päls. Skillnaden är att chowens rynkor inte syns pga pälsen.

Temperament är ärftligt och väldigt reserverade/skygga hundar bör inte gå i avel. Det gäller alla raser och då kanske främst då de sk vakthundsraser, som även shar-pei tillhör. Vi lever i ett samhälle, där extremt skygga hundar inte mår bra. Dock kan en hund vara reserverad, utan att vara rädd...den är bara helt ointresserade av främlingar.
Nu tillhör inte mina shar-pei den kategorin, då dom älskar människor...ibland lite för mycket !

Självklart finns det problem i rasen, det sticker jag inte under stol med. Sjukdomen amyloidos är dödlig och det forskas för fullt på att kunna få fram den gen som orsakar sjukdomen. Det vore guld värt att kunna göra gentest för att kunna se vilka djur som är anlagsbärare, så man kan solla bort avelsdjur. Just nu samlas blod även i Sverige, på en hel del shar-pei, för att sända till USA. Blodet ska vara med i forskningen.

Ögonen är ett problem hos shar-pei och även där jobbas det för fullt med att försöka arbeta bort problem. Dock tycker jag inte en ras som shar-pei ska "utrotas" bara för ett sådant problem.
I så fall bör även new foundland, dogo de bordoux, st bernard, engelsk blodhund, chow chow,en del spanielraser mfl andra raser oxå försvinna då t ex entropion är vanligt där. Skillnaden ligger i att hos shar-pei pratas det mer öppet om problem med ögon
Vad gäller rynkor, så finns flera raser som har mer rynkor än vad shar-pei har.

Det känns som om folk hakar upp sig enbart på hur en shar-pei ser ut...och främst då under en kort tid som valp (då den är rynkigast).

Inte tycker jag att schäfern ska utrotas, trots att mer än hälften av de schäfrar jag känner är sjuka i diverse lidande som är större än vad många shar-pei ens kommer i närheten av. Likaså Lagotto, där 40% har HD fel...ska dom utrotas för det ?

Det viktigaste är att jobba FÖR utveckling och att få raserna friskare och det gäller alla raser. Jag tycker heller inte att raser, som jag anser är fula utseendemässigt ska utrotas för det. Alla människor har olika smak både vad det gäller utseende OCH temperament på hundar. Jag själv t ex skulle aldrig haft shar-pei om det var en krävande brukshund. För mig är temperamentet viktigast.

Sluta nu att hacka på folk för att dom har fastnat för en viss typ av hund, det är inte schysst. Framför allt inte om det är en nybliven valpägare, som ska behöva försvara sitt val av ras. Oerhört elakt tycker jag. Det är inte djurplågeri att köpa en shar-pei, för skulle det vara så så skulle inte jag ha rasen.

Var lite bussigare mot varandra och ställ frågor istället för att klanka ner på folk...så blir världen lite trevligare.

Ögonen är ett problem hos shar-pei och även där jobbas det för fullt med att försöka arbeta bort problem. Dock tycker jag inte en ras som shar-pei ska "utrotas" bara för ett sådant problem.
I så fall bör även new foundland, dogo de bordoux, st bernard, engelsk blodhund, chow chow,en del spanielraser mfl andra raser oxå försvinna då t ex entropion är vanligt där. Skillnaden ligger i att hos shar-pei pratas det mer öppet om problem med ögon
Vad gäller rynkor, så finns flera raser som har mer rynkor än vad shar-pei har.
Det finns rasfel och så finns det rasfel.
Raserna du har radat upp har kanske en eller två sjukdomar som förekommer inom rasen. Att en renrasig hund har iaf en sjukdom eller ett problem i bagaget är väl snarare regel än undantag.
I "min" ras tex har ca 10% av hundarna hudproblem. Och jo, det jobbas aktivt med detta...däremot gillar jag inte vart rasen är påväg åt det mentala heller..men det hör inte så mycket hit.
Sen finns det andra raser som inte bara dras med något enstaka problem, utan har en lista av vanligt förekommande sjukdomar. Shar pei har öven fem stycken väldigt allvarliga sådana. Det är röd flagga!
Ligger dessutom rasen i en föräkringsgrupp som är den dyrare kan man räkna med att sjukdomarna också drabbar dom flesta hundarna.
INTE schysst!

Jag är "emot" den här formen av aveln och tar avstånd från den för hundarnas skull. Jag vill inte bidra till rasklubbarna och uppfödarna med mina pengar för avel som inte kommer se ens lite bra ut på MÅNGA år. Ska hundar få se ut hursomhelst och må hursomhelst till varje pris?

Inte tycker jag att schäfern ska utrotas, trots att mer än hälften av de schäfrar jag känner är sjuka i diverse lidande som är större än vad många shar-pei ens kommer i närheten av.

Och vilka 5 sjukdomar är det du anser är vanliga hos shar-pei ? Det verkar som du tror att alla individer har 5 allvarliga sjukdomar ?
Bara för att en sjukdom beskrivs på en klubbhemsida, betyder inte det att de flesta har dessa !

De tre problem jag (och de flesta uppfödare) anser är viktigast för rasen shar-pei att arbeta med, är amyloidos och eyetacking (ögon) och trånga hörselgångar.

Tarmsjukdomar är inte vanligt i Sveige och inte heller lunginflammation. Dock beskrivs dessa på hemsidan, då alla information är viktig.

Cancer förekommeroch det är skrämmande på så sätt att det ökar HOS ALLA raser. Varför ? Likaså allergier som ökar explosionsartat hos väldigt många hundar ? Beror det enbart på dåliga gener, eller är det andra faktorer som spelar in ? Miljöförstöring, kemiska ämnen i foder mm.

Trånga hörselgångar är ett gissel hos alla de raser som dras med det. Titta bara på pudlar ! Har själv haft en pudel, som fick genomgå ett flertal operationen i öronen pga kroniska inflammationer...och öronproblem är oerhört vanligt hos pudel OCH väldigt smärtsamt.

Jag förstår fortfarande inte varför du anser att rasen skall utrotas pga att man beskrivit de sjukdomar som finns/kan finnas i rasen.
Det finns raser som i sina RAS beskrivningar räknar upp många, många lfer sjukdomar/problem i sin ras och dom har jag inte hört att du nämnt något om. Det finns raser där RAS tar upp ett 10-tal saker, men inte är dom svartlistade.

Som jag sagt tidigare, det finns problem i rasen shar-pei...men problem är till för att övervinnas. Att det sedan finns oregistrerade shar-pei med sk uppfödare som inte alls vet vad dom gör, förbättrar tyvärr inte statistiken...och det får dom seriösa att lida för.

Hej Russinbullen vilken fin avatar du har.....

Tack för "stödet":bow:
Jag hade på känn att min lilla jycke skulle orsaka rabalder men eftersom det är en bildtråd och inte en "för/emot"-tråd så trodde jag inte att jag skulle få huvudet avbitet så ,till den milda grad som det blev.

Visst folk får ha sina åsikter men här var det frågan om vem som var/är skrynkligast -inte friskast(vilket är hunden-jag har fibro och lite annat smått o gott )

Och vilka 5 sjukdomar är det du anser är vanliga hos shar-pei ?

Amyloidos | Demodex | Feber | Mastcellcancer | Lunginflamation |

Inflammatorisk tarmsjukdom | Tight Lip Syndrome

..sju var det visst!

Det verkar som du tror att alla individer har 5 allvarliga sjukdomar ?
Och vart har jag skrivit det:confused:

Bara för att en sjukdom beskrivs på en klubbhemsida, betyder inte det att de flesta har dessa !
Givetvis inte. Men jag upprepar mig: Tolkar man shar peiens hälsa genom föräkringsbolagens placering i grupp tyder det på att en ganska stor majoritet har fuffens i bakluckan.

Jag förstår fortfarande inte varför du anser att rasen skall utrotas
Utrotas? Hittar inget liknande ord i det jag skrivit. Vänligen läs om.

pga att man beskrivit de sjukdomar som finns/kan finnas i rasen.
Det finns raser som i sina RAS beskrivningar räknar upp många, många lfer sjukdomar/problem i sin ras och dom har jag inte hört att du nämnt något om. Det finns raser där RAS tar upp ett 10-tal saker, men inte är dom svartlistade.
Jo, hos föräkringsbolagen är dom det om man läser lite mellan raderna. Jag kan dock ge exempel på fler raser jag tar avstånd från:

Engelsk bulldogg
Napolitansk mastiff
Mops
Chinese crested
Den ena sidan av schäferaveln
Större delen av basset hound aveln

Nu handlade dock tråden om shar pei så jag håller mig till ämnet.

Som jag sagt tidigare, det finns problem i rasen shar-pei...men problem är till för att övervinnas.
Det är ändå märkligt att det ska ta så förbaskat lång tid att få fram en större del helt sunda invidier ur en ras som är så pass urgammal.

Visst folk får ha sina åsikter men här var det frågan om vem som var/är skrynkligast -inte friskast(vilket är hunden-jag har fibro och lite annat smått o gott )
Kruxet är att det jag skrivit om inte är en åsik ,det är fakta.
En åsikt är tex "jag tycker att din hund är fin eller ful".

Varför skall problem vara till för att övervinnas när det gäller en av världens sjukligaste raser. Vore det inte bättre ur djurskyddssynpunkt att upphöra med aveln.
Man måste inte fortsätta att avla på defekterna för att ge "fräna" hundar.
PL

Det Jag tycker heller inte att raser, som jag anser är fula utseendemässigt ska utrotas för det.

Finns det någon enda på tråden som överhuvudtaget har nämnt att Shar Pein ska utrotas för den är ful?

"Experterna" PL, o Miss.... har lagt fram fakta om hur sjuk rasen är. Och det är genetiskt. Och jag håller med dem, minns diskussionera om rasen vid EU- inträdet.

Att dessa sjukdomar nämns och beskrivs på klubbens hemsida, betyder INTE att alla dessa är vanliga.

Amyloidos är troligtvis en av dom främsta dödsorsaken i Sverige, det är rätt. Shar-pei feber är TROLIGTVIS ett förstadium till amyloidos, men man är ännu inte helt säker på om dessa hör ihop. Troligtvis gör dom det, då flertalet feberhundar senare i livet utvecklar amyloidos.

Enligt veterinärer utomlands dock så är inte längre amyloidos den främsta dödsorsaken, så faktum är att det går att avla bort sjukdomen.

Tight Lips är väldigt ovanligt på hundar i Sverige. Det är nog endast två som blivit opererade för det någonsin i Sverige och dom blev troligen opererade i onödan, kom det fram senare...och detta är många år sedan. Det finns inga indikationer på att tight lips är något problem idag.

Lunginflammation är nog inte vanligare på shar-pei, än på vilken annan ras som helst numera, så det är gammal fakta som finns kvar på hemsidan + att hur just lunginflammation utvecklas är bra fakta för alla hundägare att veta.

Detta gäller även den inflammatoriska tarmsjukdomen. Enligt försäkringsbolagens statistik, så är det ett ytterst litet fåtal som fått ersättning för något mag-och tarmproblem. Detta är heller inget som pratas om varken hos uppfödare ellr valpköpare, så detta anses i dagsläget som mindre vanligt.

Mastcellcancer förekommer och är vid sidan om amyloidos en inte allt för ovanlig dödsorsak. OM det sedan beror på ärftlighet ellen annat, kan jag inte svara på. Det kanske är så att vissa linjer har större anlag för cancer, än andra. Precis som anlaget för cancer är ärftligt även hos människor.

Demodex är idag inte alls vanligt hos shar-pei och om de fåtal som dyker upp, handlar det om lokal valpdemodex vilket inte heller är vanliigt.

Kanske är det dax att uppdatera klubbens sidor om sjukdomar, eftersom alla tar så illa vid sig av det som står. Dessa beskrivningar har legat ute sedan klubben startade på 90-talet och har inte ändrats alls...men då folk verkar tror att alla shar-pei har alla dessa sjukdomar och även tror att alla dessa sjukdomar är väldigt vanliga, så bör nog kanske sidorna uppdateras med att endast skriva om de problem som finns idag.

Jag ber även om ursäkt om jag råkat "citera" någon fel, då jag inte orkat läsa exakt alla ord som står i denna oändligt långa tråd.
Jag kände endast att jag ville skriva lite om hur det ser ut i dagens population i Sverige och dom shar-pei som finns här nu.

Jag har träffat väldigt många med fördomar om rasen. det kontigaste är att dom flesta har ändra mycket av sina åsikter då dom träffat den vuxna tiken jag har nu. Med sin otroligt charm och utstrålning och sitt sunda utseende, så har hon fått många att tänka till...att det klanske inte är så att hela rasen shar-pei är så himla sjuk, aggressiv eller osund som många tror.

Att det sedan finns en del måndagsexemplar och då vissa där mindre kunniga veterinärer sytt upp ögonlock härsan och tvärsan då dom inte vetat hur dom ska göra...det förbättrar tyvärr inte människors syn på shar-pei. Men att dra all shar-pei över en kam och säga att hela rasen är sjuk, tycker jag är att gå för långt...men det är min åsikt. Alla får självklart fritt tycka vad dom vill.

Ha det nu gott allihop. Jag kommer nog inte skriva mer i just denna tråden, då jag tycker den är lång nog. Däremot så kanske jag dyker upp i andra trådar om helt andra saker, eller om någon vill fråga något på ett trevligare sätt om rasen. Dock kommer jag inte mer att diskutera för eller emot rasen...det får ni "roa" er med själva. :p

Senast ändrad:

Glömde en sak förresten och det är angående försäkringsgrupp.

Shar-pei ligger i den dyraste försäkringsgruppen ja, vilket ganska många andra raser gör. T ex rottweiler har jag för mig ?! vet flera vinthundar, men alla är inte i den gruppen enbart pga av sjukdomar. Även hög skaderisk räknas dit.
Flertalet tyngre hundar finns i denna gupp.

Senast ändrad:

Att dessa sjukdomar nämns och beskrivs på klubbens hemsida, betyder INTE att alla dessa är vanliga
Anledningen till att jag tog upp antalet sjukdomar och listade dom var för att du "ursäktade" listan med sjukdomar genom att mena på att "alla raser har minsann sjukdomar". Det har dom-nästan alla raser har något som behöver jobbas med. Stora hundar har HD/AD, vissa har hudproblem och så vidare. MEN, min poäng är att många av dom extrema rasernas (tex shar pei) sjukdomshistoria sträcker sig längre än de flesta andra raser. De flesta raserna brukar dessutom ha kanske ett eller i värsta fall två rasbunda problem. Shar peinen har sju (!!) sjukdomar som listats som dom vanligaste sjukdomarna inom rasen. Det är ett stort antal och sjukdomarna är övervägande allvarliga även om det går att medicinera.
Mastcellcancer förekommer och är vid sidan om amyloidos en inte allt för ovanlig dödsorsak. OM det sedan beror på ärftlighet ellen annat, kan jag inte svara på. Det kanske är så att vissa linjer har större anlag för cancer, än andra. Precis som anlaget för cancer är ärftligt även hos människor.
Ja cancer är ärftligt. Sedan kan man fråga sig varför hundarna har så lätt för att få den här sjukdomen.

Kanske är det dax att uppdatera klubbens sidor om sjukdomar, eftersom alla tar så illa vid sig av det som står. Dessa beskrivningar har legat ute sedan klubben startade på 90-talet och har inte ändrats alls...men då folk verkar tror att alla shar-pei har alla dessa sjukdomar och även tror att alla dessa sjukdomar är väldigt vanliga, så bör nog kanske sidorna uppdateras med att endast skriva om de problem som finns idag.
Det kanske är värt att skriva till rasklubben om detta?
Dessutom existerar ju inte shar peien i sverige enbart. Den finns över hela världen och dom hundarna har en betydande roll också.

Jag har träffat väldigt många med fördomar om rasen. det kontigaste är att dom flesta har ändra mycket av sina åsikter då dom träffat den vuxna tiken jag har nu. Med sin otroligt charm och utstrålning och sitt sunda utseende, så har hon fått många att tänka till...att det klanske inte är så att hela rasen shar-pei är så himla sjuk, aggressiv eller osund som många tror.
Jag har inte träffat en enda med fördomar mot rasen, tvärtom verkar alla tycka att den är skitball. Inte ens jag har fördomar mot hundarna som individer. Jag tycker bara att det är synd hur människans fåfänga ska påverka våra djur och låta dom sota för den.
När man dessutom pratar om shar pei pratar man alltid om det generella. För generellt ÄR rasen sjuklig. Att det sedan finns vissa hundar som är kärnfriska tröstar inte dom hundarna som inte har det lika gott ställt.

Ett sista svar:

Att klubben har skrivit om 7 olika sjukdomar/problem, betyder INTE att alla dessa är vanliga.

Precis som många andra skrivit om raser att dom beskrivit sjukdomar som finns, även om dom ändå inte är vanliga.

Jag ska nog kanske ta upp detta med klubben, då vi lätt skulle kunna ta bort flera av dessa om det är så att folk i allmänhet tror att alla dessa är vanliga hos shar-pei. Lite synd bara, då all fakta borde vara av godo...även om den inte är speciellt vanlig.

Men dom är framträdande inom rasen, vilket inte gör något bättre.
Meddela mig när bortplockningen har skett!:idea:

Vem har sagt att dom är framträdande i rasen ? Dom beskrivs finnas i rasen, inte att dom är framträdande...och det är stor skillnad.

Fin hund du har (:
Vi ska skaffa en valp till hösten ! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
392
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 285
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 067
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V