Sv: Vem är skrynkligast......?
Amyloidos | Demodex | Feber | Mastcellcancer | Lunginflamation |
Inflammatorisk tarmsjukdom | Tight Lip Syndrome
Att dessa sjukdomar nämns och beskrivs på klubbens hemsida, betyder INTE att alla dessa är vanliga.
Amyloidos är troligtvis en av dom främsta dödsorsaken i Sverige, det är rätt. Shar-pei feber är TROLIGTVIS ett förstadium till amyloidos, men man är ännu inte helt säker på om dessa hör ihop. Troligtvis gör dom det, då flertalet feberhundar senare i livet utvecklar amyloidos.
Enligt veterinärer utomlands dock så är inte längre amyloidos den främsta dödsorsaken, så faktum är att det går att avla bort sjukdomen.
Tight Lips är väldigt ovanligt på hundar i Sverige. Det är nog endast två som blivit opererade för det någonsin i Sverige och dom blev troligen opererade i onödan, kom det fram senare...och detta är många år sedan. Det finns inga indikationer på att tight lips är något problem idag.
Lunginflammation är nog inte vanligare på shar-pei, än på vilken annan ras som helst numera, så det är gammal fakta som finns kvar på hemsidan + att hur just lunginflammation utvecklas är bra fakta för alla hundägare att veta.
Detta gäller även den inflammatoriska tarmsjukdomen. Enligt försäkringsbolagens statistik, så är det ett ytterst litet fåtal som fått ersättning för något mag-och tarmproblem. Detta är heller inget som pratas om varken hos uppfödare ellr valpköpare, så detta anses i dagsläget som mindre vanligt.
Mastcellcancer förekommer och är vid sidan om amyloidos en inte allt för ovanlig dödsorsak. OM det sedan beror på ärftlighet ellen annat, kan jag inte svara på. Det kanske är så att vissa linjer har större anlag för cancer, än andra. Precis som anlaget för cancer är ärftligt även hos människor.
Demodex är idag inte alls vanligt hos shar-pei och om de fåtal som dyker upp, handlar det om lokal valpdemodex vilket inte heller är vanliigt.
Kanske är det dax att uppdatera klubbens sidor om sjukdomar, eftersom alla tar så illa vid sig av det som står. Dessa beskrivningar har legat ute sedan klubben startade på 90-talet och har inte ändrats alls...men då folk verkar tror att alla shar-pei har alla dessa sjukdomar och även tror att alla dessa sjukdomar är väldigt vanliga, så bör nog kanske sidorna uppdateras med att endast skriva om de problem som finns idag.
Jag ber även om ursäkt om jag råkat "citera" någon fel, då jag inte orkat läsa exakt alla ord som står i denna oändligt långa tråd.
Jag kände endast att jag ville skriva lite om hur det ser ut i dagens population i Sverige och dom shar-pei som finns här nu.
Jag har träffat väldigt många med fördomar om rasen. det kontigaste är att dom flesta har ändra mycket av sina åsikter då dom träffat den vuxna tiken jag har nu. Med sin otroligt charm och utstrålning och sitt sunda utseende, så har hon fått många att tänka till...att det klanske inte är så att hela rasen shar-pei är så himla sjuk, aggressiv eller osund som många tror.
Att det sedan finns en del måndagsexemplar och då vissa där mindre kunniga veterinärer sytt upp ögonlock härsan och tvärsan då dom inte vetat hur dom ska göra...det förbättrar tyvärr inte människors syn på shar-pei. Men att dra all shar-pei över en kam och säga att hela rasen är sjuk, tycker jag är att gå för långt...men det är min åsikt. Alla får självklart fritt tycka vad dom vill.
Ha det nu gott allihop. Jag kommer nog inte skriva mer i just denna tråden, då jag tycker den är lång nog. Däremot så kanske jag dyker upp i andra trådar om helt andra saker, eller om någon vill fråga något på ett trevligare sätt om rasen. Dock kommer jag inte mer att diskutera för eller emot rasen...det får ni "roa" er med själva.