Vem är skrynkligast......?

Sv: Vem är skrynkligast......?

Jag såg för ngt år sen ett kort på en shar pei som var enormt skrynklig, så mkt har väl inte de svenska hundarna?

Din egna ras har stora hudproblem, vem är du att skälla på andra?:cool:

MrsScabtree: s hund är om jag inte missminner mig rätt så till åren kommen, Westiens hudproblem har uppstått de senaste åren. MrsScabtree har dessutom själv skrivit flera gånger att hon aldrig skulle köpa en Westie idag med tanke på den dåliga statistiken för hudproblemen.

Nu finns hon redan det lilla livet men du kanske tycker att vi ska avliva henne eftersom hon Kanske drabbas av någon sjukdom eller???

När ni väljer att köpa en hund där man och ni redan innan vet om genetiska defekter, då är också ni med att skapar en marknad för dessa djur. För varje såld valp skapas efterfrågan på en till.

Lite på samma sätt som leopardpälsen som redan hänger i butiken.När den säljs skapas en efterfrågan på ytterligare en päls.

Jag tycker att avel på i det här fallet dessa hundar är djurplågeri.

När ni väljer att köpa en hund där man och ni redan innan vet om genetiska defekter, då är också ni med att skapar en marknad för dessa djur. För varje såld valp skapas efterfrågan på en till.

Lite på samma sätt som leopardpälsen som redan hänger i butiken.När den säljs skapas en efterfrågan på ytterligare en päls.

Jag tycker att avel på i det här fallet dessa hundar är djurplågeri.

men om man försöker få den sundare måste man ju får avla vidare. hur ska man går till väga och hur många generationer tar det? går det överhuvetaget?
det är häftiga hundar att titta på och om man får bort eller iallfall minimerar alla sjukdomar och lite av rynkorna voer det bra.:)

Enligt min mening går det inte att avla bort de sjukliga defekter som är problemen.
Så länge man vill behålla allt skinn med alla sina rynkor.
Den / de gensekvensen/ gensekvenserna sitter sammankopplade och går inte att skilja åt.

En annan bra och enkel jämförelse/ undersökning är den med de ryska pälsrävarna.

OK. varför avlade man fram denna hundras från första början?

vad för jämförelse/ undersökning av ryska pälsrävar?

Ska försöka att rättfärdiga min dotters hundköpå gott det går.

Det var inta alls meningen att det skulle bli en Pei men efter att ha sökt raser med de egenskaper som vi letade efter så var det peien som passade bäst.Vi hittade en uppfödare som bor 1,5 mil från oss som verkar har satsat på friska linjer och som har trevliga o friska hundar. Hälsade på,gillade det vi såg o på den vägen blev det.

Efter att ha tittat runt så verkar det som att de flesta hundar är behäftade med rasrelaterade sjukdomar så har man otur så spelar det ingen roll vilken ras man tar. Jo,jo jag vet att vissa har mer problem än andra o peien tillhör dem med många fel.
Jag vet också att det bedrivs ett tämligen seriöst avelsarbete med att få bort många av "felen", och där har det nog hänt en hel del under de sista åren. Det är svårt att hitta färsk statistik.
Vår hund kommer förhoppningsvis att växa i de flesta av sina skrynklor men några ska hon förhoppningsvis få ha kvar för annars är hon ju ingen pei:D

Och precis som marieka skriver så måste man fortsätta med aveln för att kunna föra den framåt,och sedan får man väl hoppas att de som avlar tar sitt ansvar o sållar bort de individer som inte passar in (gäller alla raser!)
Som det är nu så plågas inte Vera precis men skulle det bli så att hon får problem då får vi ta vårt ansvar och se till att hon får den vård hon nbehöver alternativt att ta bort henne om så skulle vara., så jag tror att jag ganska väl vet vad vi har gett oss in på.
Hon tillhör en mycket trevlig ras som är värd att bevara men som sagt -man ska nog veta att det kan bli problem.

Mycket svammel blev det men nu är det "de negativas skaras" tur att få hugga o bita o riva en sväng:D/Lisa

vad för jämförelse/ undersökning av ryska pälsrävar?

Bara för det är svårt att avla fram en viss egenskap utan att få med andra oönskade. Genetik är mer komplicerad än så.

I Sibirien födde de upp/ föder upp mörka, enfärgade pälsrävar. Klimatet är gynnsamt.
Det var bara ett problem, och det påverkade uppfödningen och pälsarna negativt.
Rävarna var extremt stressade.
Men ibland kom det fram någon enstaka individ som var lugn.
Sagt och gjort, alla lugna plockades bort, och man började avla på dessa individer, och till en början såg det lyckosamt ut.

Tills pälsarna började få inslag av vita fläckar.Ju lugnare räv, destu fler vita fläckar.
En rävpäls med vita fläckar har inget värde alls.
Vid närmare granskning hängde genen som gav lugn räv, ihop med genen som gav vita fläckar.

Samma här, med alla hudveck och rynkor. Tar man bort sjukdomarna så försvinner alla veck, skrymslen och vrår, ja, på det sättet försvinner rasen.
Och jag är inte ens säker på att det går utan att föra in annat blod.

. Jo,jo jag vet att vissa har mer problem än andra o peien tillhör dem med många fel.
Jag vet också att det bedrivs ett tämligen seriöst avelsarbete med att få bort många av "felen", och där har det nog hänt en hel del under de sista åren. Det är svårt att hitta färsk statistik.
Vår hund kommer förhoppningsvis att växa i de flesta av sina skrynklor men några ska hon förhoppningsvis få ha kvar för annars är hon ju ingen pei:D

Och precis som marieka skriver så måste man fortsätta med aveln för att kunna föra den framåt,och sedan får man väl hoppas att de som avlar tar sitt ansvar o sållar bort de individer som inte passar in (gäller alla raser!)

Att hunden växer i sina skrynklor har ingen betydelse för hur frisk den kommer att bli.

Problemet med denna ras, till skillnad från de flesta andra(finns undantag), är att man använder sig av individer som har sjukdomarna i sina gener. Om man skulle sålla vid avelsarbetet skulle ju alla så att säga tas bort.

Om en annan hundras ex har problem med höfterna, då tar man inte och avlar på de individerna som själva har höftproblem, eller de som ger höftproblem.

Använder man sig av normalt avelsarbete med denna ras blir det inget kvar.

Rynkorna är allvarliga i sig, allvarliga rynkor ger inflammationer i vecken. Just på den här rasen är det allvarligare än så eftersom rynkorna beror på en defekt som gör att huden inte alls fungerar normalt utan bla producerar en massa slemmigt gegg som ger problem om man inte håller efter det hela tiden.
PL

Hur många Peiar har du träffat, egentligen?? Veras rynkor är inte stationära utan "rör" på sig hela tiden så det är nog inte så lätt att det blir infektioner mellan dem. Någon "kleggig massa" har jag inte sett till öht,däremot så slabbar de när de dricker så man måste hålla torrt under hakan på dem så det inte blir irritationer där, men det är inte någon ärftlig genetisk deffekt,förutom slabbandet då möjligtvis.:D

Veras rynkor är inte stationära utan "rör" på sig hela tiden så det är nog inte så lätt att det blir infektioner mellan dem.

Nog inte så lätt....
Det tillhör rasen att rynkorna inte är stationära, utan att de rör på sig.
Rasen får ändå hudinfektioner, och eksem mellan hudvecken.

Jag förstår inte, man kan faktiskt göra medvetna val vid djurköp. Varför tar man inte en ras där iaf chansen är stor att individen håller sig frisk?

MrsScabtree: s hund är om jag inte missminner mig rätt så till åren kommen, Westiens hudproblem har uppstått de senaste åren. MrsScabtree har dessutom själv skrivit flera gånger att hon aldrig skulle köpa en Westie idag med tanke på den dåliga statistiken för hudproblemen.

Du har alldeles rätt! Hunden jag har är 12 år gammal i dagsläget och mycket riktigt så har rasens hudproblem uppstått på senare år då exteriöraveln verkar betyda mer för rasklubben än resterande egenskaper som jag värdesätter. Det är inte bara hälsan som är värre, även mentaliteten börjar se rätt taskig ut:(.
Däremot såg jag alldeles nyligen att det numera finns massor med nya flikar på hemsidan; däribland mentaltest och grytprov vilket gjorde mig oerhört glad!:D
Ang att jag skulle köpa en westie till, det är en ras jag riktigt fastnat för, och även om jag var hundra på att jag aldrig skulle ha en till så ska jag inte säga aldrig. Hittar jag en kennel tex i England som har westies med den svarta huden de ska ha (de flesta westies med hudsjukdomar har rosa hud vilket man av ngn anledning tillåtit avel på på senare tid) och dessutom har det klassiska westie humöret så finns det möjlighet att jag slår till. Finns det inte så blir det inga fler westies, då kikar jag på cairn istället.

Jag behöver inte ha träffat jättemånga för att känna till rasens problem, hudens speciella egenskaper o problem är en allmän veterinärmedicins kunskap.
PL

Din egna ras har stora hudproblem, vem är du att skälla på andra?:cool:

Det finns liksom mindre bra sedan finns det jättedåligt.

Jag bla dessa raser faller under riktigt dålig hälsa:

Chinese crested
Shar pei
Engelsk Bulldogg
Napolitansk Mastiff
Mops
Schäfer med utställningslinjer

Det är dom jag kan uttala mig om. Att "min" ras sedan har sämre hälsostatistik än många andra kan jag bara hålla med dig om-det är rent förjävligt på en hund som faktiskt inte hade behövt ha det!
Se även mitt svar till speciella tina som också var riktat till dig.
Det känns som att westieaveln skulle kunna gå att rädda om man slutade fokusera på att det skulle bli en käringhund av den, och låta den förbli vad den var. En tuff, robust och redigt frisk terrier! Kan även tillägga att jag ska ha schäfer inom kort, och då stödjer jag givetvis inte exteriöraveln på schäfern utan köper mig en bruksschäfer som inte har samma problem som utst. schäfrarna. Både på westies och schäfer finns det fortfarande i dagsläget tack och lov exemplar som ändå håller den äldre standarden..det gäller att veta vart man ska leta. För shar peien och resterande nämnda har det gått alldeles för långt för att göra annat än att försöka att inte stödja aveln genom att köpa sig en valp "för att den var söt".

Min och fleras poäng i detta hela är "varför stödja de sämre när man kan jobba för det bättre?"

Senast ändrad:

Hur många Peiar har du träffat, egentligen?? Veras rynkor är inte stationära utan "rör" på sig hela tiden så det är nog inte så lätt att det blir infektioner mellan dem. Någon "kleggig massa" har jag inte sett till öht,däremot så slabbar de när de dricker så man måste hålla torrt under hakan på dem så det inte blir irritationer där, men det är inte någon ärftlig genetisk deffekt,förutom slabbandet då möjligtvis.:D

Man kan kolla på tex försäkringsbolagens hemsidor vilka raser som faller under den dyrare kategorin. Det är nästan uteslutande raser med mycket fuffens i bagaget.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
392
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 285
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 067
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka