Vem är skrynkligast......?

Sv: Vem är skrynkligast......?

Men jag har sagt det förut, här på Buke så kan man visa vilka hemska raser som helst med tusen fel...bara den är renrasig och alla ojjar sig över hur bedårande söt den är. Men nåde den som visar sin femvägskorsning. Då säger ingen: guuud så söt den är utan: vad ska du med den till ?

Dethär tyckte jag var löjligt skrivet !

Sharpei m.f renraser har diskuterat i ett antal andra trådar också, h*n menade ju på att då länge hunden är renras så ger "vi" sådana kommentarer som: åhhh gullig hund!

Nja,GT jag tror inte att dottern blir så glad om jag skickar ner Vera till dig.:D Men kramgo det är hon( å felavlad,å jättesjuk-fast det är inget som märks,å borde vara förbjuden,å aldrig ha fått födas)
Men nu är hon här å vi älskar henne precis som hon är med rynkor o allt!
SÅ DÈ SÅ! -Nu skrek jag, farbror djurdoktorn PL!:devil:

Ja det kan jag hålla med om men samtidigt stör jag mig på allt "å va gulligt" bara för att människan lyckats avla fram en rynkig ras på bekostnad av sundheten.
Människor har i alla tider fascinerats av det extrema.
PL

Vem av oss är skrynkligast? Gammelmatte eller Vera???

Nu har hon bott hos oss en vecka och har tom växt i halsbandet,jösses vad det går undan!
Passar på att önska en God Jul o ett trivsamt Nytt År!/L-som har önskat sig antirynkcreme i julklapp:D

Jag röstar på Vera!;)
Jätte söt, hon måste vara väldigt mjuk och gosig!:love:
Jag har lite svårt för att hålla mig i skinnet (:D) när jag träffar så söta goa valpar, vill bara pilla lite och gosa med allt skinn runt ansiktet, känner mig som en gammal faster som hälsar på sitt barnbarn,*nyper i kinden*. :D

Jaha, så JAG är löjlig för att en del vill behålla en ras med många defekter ? Intressant du. Varför kämpar man så hårt för vissa raser egentligen ? VAD tillför dom ? Är det inte bättre att helt sluta med dessa och slippa en massa åtgärdprogram bara för rasen i sig är så sjuk ?

Löjligt blir det när folk fachineras över extrem utseende.

Senast ändrad:

Jo men som jag skrev till PL så tycker jag du är löjlig som drog upp att "vi" här på buke är "rasrasister" ( ungefär ) då just Shar Pei diksuterat i antal andra trådar..

Jag tycker absolut inte att du är löjlig för att du inte vill behålla en defekt ras, däremot är det lite löjligt att dra upp det i just denna tråden eftersom du knappast når fram med ditt budskap här.

Men som skrivet, det jag tyckte var löjligt var att du skulle dra upp blandras vs renras.

Är det bra rynkorna ni ojar er över? Eller har de fler defekter? För som vuxna har de ju inte mer rynkor än en mastiff till exempel ...

Rynkorna är allvarliga i sig, allvarliga rynkor ger inflammationer i vecken. Just på den här rasen är det allvarligare än så eftersom rynkorna beror på en defekt som gör att huden inte alls fungerar normalt utan bla producerar en massa slemmigt gegg som ger problem om man inte håller efter det hela tiden.
Onormalt trånga hörselgågar med påföljande problem är ngt annat.
Undrar hur många köpare som fattar att de när de tror att de köper en mysig rynkhund istället köper en av världens mest osunda raser o däremed stöder aveln på dessa.
PL

Låt mig tillägga:

Tight lip syndrome
Mastellcancer
"Shar pei feber"..visst finns det något sådant?
Demodex
lunginflammation
inflammatorisk tarmsjukdom
Amyloidos

Dessa exempel tog jag från rasklubbens hemsida..det var ingen liten lista :crazy: *ryser*

Nja,GT jag tror inte att dottern blir så glad om jag skickar ner Vera till dig.:D Men kramgo det är hon( å felavlad,å jättesjuk-fast det är inget som märks,å borde vara förbjuden,å aldrig ha fått födas)
Men nu är hon här å vi älskar henne precis som hon är med rynkor o allt!
SÅ DÈ SÅ! -Nu skrek jag, farbror djurdoktorn PL!:devil:

Fast, nu har du ju bevisligen köpt en ras med en riktigt, riktigt dålig statistik vad gäller rasbundna sjukdomar. DÅ kan du väl åtminstone stå för det? Jag menar, det är inget du kan motbevisa. Jag kan förstå att du tilltalas av utseendet-för tro mig..det gör jag med! Din hund är verkligen ruskigt söt..men då får du också vara beredd på att vissa är oförstående för ditt val av hund (jag tex, även om den är gullig) iom att rasen mer eller mindre är en enda vandrande sjukdom (tyvärr)...du kanske kan förklara varför du föll för rasen och mer ingående varför du struntade i sjukdomstatistiken? Jag vill gärna ha ett svar på det iaf.
Helst utan följande påståenden som att "det är inte hennes fel att hon har den bakgrunden hon har o jag älskar henne som hon är".
Den har vi hört förr. Jag vill på riktigt veta vad det är som gör att folk faktiskt väljer att stödja denna typ av avel. Bli inte arg nu, jag är bara nyfiken och vill höra din sida av saken.

Låt mig tillägga:

Tight lip syndrome
Mastellcancer
"Shar pei feber"..visst finns det något sådant?
Demodex
lunginflammation
inflammatorisk tarmsjukdom
Amyloidos

Dessa exempel tog jag från rasklubbens hemsida..det var ingen liten lista :crazy: *ryser*

Märkligt att avel tillåts, genetiska defekter som för att behålla särarten förstärks, de i Sverige kan tacka EU för det!

Jag kan liksom förstå att man kanske vill ha en rynkigare hund med en viss karaktär som rasen erhåller..men när det går så till det extrema blir jag faktiskt illa till mods.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
392
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 285
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 067
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V