Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det kan väl inte vara rätt att säga att en hund avlad enbart för utställning är en brukshund bara för att den tillhör en ras SBK har ansvar för? Men det är såklart mest en benämningsfråga, man behöver inte tolka det så bokstavligt och det är ganska klart vad ni menar för typ av hund när skrivit brukshund.
Nej, vissa bruksraser är ju väldigt uppdelade och då brukar man enbart syfta på bruksavlade individer inom rasen.
Olika antar jag? Brukshundklubben är ju den som har avelsansvar för brukshundar dvs även utställningshundar. SBK anordnar t o m utställningar själva.
Men bruksproven används trots allt som en del av meritering av avelsdjuren (även för tjänst!) och avkommevärdering. Så tävlandet fyller en annan funktion än att bara vara för nöjes skull.
Tillägg: Det du kallar för arbetande hundar är nog det som kallas för tjänstehundar när det gäller bruksraserna.
Olika antar jag? Brukshundklubben är ju den som har avelsansvar för brukshundar dvs även utställningshundar. SBK anordnar t o m utställningar själva.
Det första håller jag med om, för en del är det kanske även huvudmotivation, men det är trots allt en ganska liten andel som blir arbetande hundar.
Tjänstehundar är såklart brukshundar, men det är en mycket snävare kategori av hundar.
Grattis på födelsedagen!
Något i stil med "Stör ej!" eller "Under arbete" ?
Men syns en så lång text? Reflexvästen ser ut som ett vanligt tjänstetecken, och hunden rör ju på sig...
Det första håller jag med om, för en del är det kanske även huvudmotivation, men det är trots allt en ganska liten andel som blir arbetande hundar.
Tjänstehundar är såklart brukshundar, men det är en mycket snävare kategori av hundar.
Grattis på födelsedagen!
Det verkar alltså som om tävlingshundarna fortfarande är snäppet bättre.