Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag menade att det nog i folkmun främst är de raser (plus minus några) som åsyftas när man säger brukshund.

Att bruksraserna kallas brukshundar är ganska vedertaget inom hunderiet. Men använder du sporthund så täcker du in andra tävlande raser också. Dock går det inte riktigt att jämföra rakt av mellan grenar hur mycket som krävs. Det finns t ex hundar som pensionerats från brukset, eller hundar som inte riktigt lyckades i brukset, som tävlar SM i rallylydnad. Och när det gäller agility så kan du ha en hund med hur mycket arbetskapacitet som helst, men är den inte snabb nog så kommer den aldrig att lyckas särskilt väl. Bruksproven ställer särskilt höga krav på hundarna i och med att den både måste vara mångsidig och dessutom uthållig nog att klara specialen.

Det har diskuterats lite fram och tillbaka om bruksproven verkligen gör det de är framtagna för, nämligen att vara en avelsutvärdering av bruksraserna. Och de lärde tvistar ;). Bland annat kampen har ju ökat rätt rejält, de moderna hundarna är dessutom mycket reaktiva och är kanske inte lika nervfasta som tidigare generationer. Men bruksproven används trots allt som en del av meritering av avelsdjuren (även för tjänst!) och avkommevärdering. Så tävlandet fyller en annan funktion än att bara vara för nöjes skull.

Tillägg: Det du kallar för arbetande hundar är nog det som kallas för tjänstehundar när det gäller bruksraserna.

Men det kan väl inte vara rätt att säga att en hund avlad enbart för utställning är en brukshund bara för att den tillhör en ras SBK har ansvar för? Men det är såklart mest en benämningsfråga, man behöver inte tolka det så bokstavligt och det är ganska klart vad ni menar för typ av hund när skrivit brukshund.

Men det kan väl inte vara rätt att säga att en hund avlad enbart för utställning är en brukshund bara för att den tillhör en ras SBK har ansvar för? Men det är såklart mest en benämningsfråga, man behöver inte tolka det så bokstavligt och det är ganska klart vad ni menar för typ av hund när skrivit brukshund.

Så är det tyvärr. Fast jag brukar tillägga -ras ;). Det är jättetrist att vissa raser (eller grenar inom raser!) har utvecklats åt det hållet.

Nej, vissa bruksraser är ju väldigt uppdelade och då brukar man enbart syfta på bruksavlade individer inom rasen.

Nej, vissa bruksraser är ju väldigt uppdelade och då brukar man enbart syfta på bruksavlade individer inom rasen.

Olika antar jag? Brukshundklubben är ju den som har avelsansvar för brukshundar dvs även utställningshundar. SBK anordnar t o m utställningar själva.

Olika antar jag? Brukshundklubben är ju den som har avelsansvar för brukshundar dvs även utställningshundar. SBK anordnar t o m utställningar själva.

Jag menade att när folk överlag pratar om "brukshundar" och framförallt om man gör det i ett tränings/tävlingsperspektiv så är det nog ganska få som syftar på sönderavlade schäfrar som inte kan gå.

Men bruksproven används trots allt som en del av meritering av avelsdjuren (även för tjänst!) och avkommevärdering. Så tävlandet fyller en annan funktion än att bara vara för nöjes skull.

Tillägg: Det du kallar för arbetande hundar är nog det som kallas för tjänstehundar när det gäller bruksraserna.

Det första håller jag med om, för en del är det kanske även huvudmotivation, men det är trots allt en ganska liten andel som blir arbetande hundar.

Tjänstehundar är såklart brukshundar, men det är en mycket snävare kategori av hundar.

Grattis på födelsedagen!

Ja, det beror ju lite på sammanhang. Skulle någon säga till mig att den har en brukshund för att sen visa mig en soffliggande utställningsavlad schäfer hade jag ju funderat lite, samtidigt som om någon hade frågat mig (allmänt) vad en schäfer är för ras så hade jag ju svarat brukshund.

i den här tråden tycker jag ju dock att det borde vara ganska uppenbart att det är raserna det syftas på, eftersom frågan hade varit ganska onödig om det handlade om arbetande hundar.

Det första håller jag med om, för en del är det kanske även huvudmotivation, men det är trots allt en ganska liten andel som blir arbetande hundar.

Tjänstehundar är såklart brukshundar, men det är en mycket snävare kategori av hundar.

Grattis på födelsedagen!

Fast vad syftar du på för hundar som är arbetande om det inte är såna som tränas/tävlas i bruks för deras ägares nöjes skull och inte tjänstehundar?

En tjänstehund är en hund som används i tjänst, det kan vara en polishund, en räddningshund, bevakningshund osv. sen finns det många andra hundar som arbetar utan att vara tjänstehundar: ledarhundar, vallande hundar, jakthundar mm.

Nu blir det väl lite OT, men det här har jag funderat en del på. Det händer titt som tätt att mina hundar arbetar (vallar får) i tätbebyggda områden eller på vägar. För att folk ska ge fasen i att störa hunden skulle jag vilja ha ett tjänstetecken på, i stil med SBKs. Men. Jag kan ju inte använda SBK, det går inte att skriva "Tjänstehund" så VAD ska jag skriva på västen på min vallhund? Fattar folk att det är en arbetande hund om det står "vallhund"? (Ibland kan ju hunden befinna sig flera hundra meter ifrån mig och kan misstas för borttappad...).

Jag har sett assistanshundar som har täcken på sig där det står "Jag arbetar, stör mig inte", den senaste var en blindhund. Det tycker jag du kan ha med!

Men syns en så lång text? Reflexvästen ser ut som ett vanligt tjänstetecken, och hunden rör ju på sig...

Men syns en så lång text? Reflexvästen ser ut som ett vanligt tjänstetecken, och hunden rör ju på sig...

Skriv bara Arbetar eller Under jobb. Ganska kort och informerande :). Jag vet inte, men tror att folk som ser en väst med en text, förstår budskapet även om man inte är hundmänniska. Men jag kanske har övertro på mänskligheten, vad vet jag :p.

Grattis på födelsedagen!

Nej tjänstehundar är inte per automatik brukshundar. Spaniels och retrievers är vanliga exempel på tjänstehundar inom bl a tullverket och som ledar/assistanshundar. Sedan finns ju alla hundar som arbetar inom en vinstdrivande verksamhet (jakthundar, vallhundar etc), men som ändå inte ryms inom begreppet tjänstehundar. Men "arbetande brukshundar" är tjänstehundar. Krångligt va? ;). Har hunden en samhällsfunktion + väktare så är den tjänstehund. Har den en funktion inom lantbruk eller jakt, så är det en arbetshund. Eller jakthund. Beroende på vem du frågar ;).

Visst är det en liten del som blir tjänstehundar, många av ägarna har helt enkelt inte användning av att ha hunden i tjänst. Sedan ställs det ytterligare krav på de hundar som går i tjänst. Tävlingshunden kanske kan klara sig med lite fel och brister, men kraven är ännu hårdare på tjänstehunden. Men det har ju gjorts en jämförelse mellan de hundar som försvaret har fött upp till enbart tjänst, och de hundar som privatpersoner föder upp till både tävling och tjänst. Försvarets hundar är INTE bättre. Det verkar alltså som om tävlingshundarna fortfarande är snäppet bättre.

Det verkar alltså som om tävlingshundarna fortfarande är snäppet bättre.

Glöm inte att många privata uppfödare riktar sin avel mot tjänst. Det är dessutom en naturlig variation i kullar vilket gör att det kommer hundar som är lämpliga till tjänst, även i kullar där aveln riktats mot tävlingshundar.

Jag håller inte riktigt med om den definitionen av brukshund, men vi struntar i det.

delv. kl.

Registreringen av schäfer har minskat kraftigt det senaste decenniet, kennelklubbens statistik: 1 339, 1 844, 1 992, 2 092, 3 083, 3 181 för åren 2013 2012 2011 2010 2005 2000.

Någon som har en uppfattning om varför?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 080
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 875
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 317
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag skriver nu inne på ett annat forum om schäfern som sällskapshund och jag är så gott som den enda som påstår att schäfern är en... 2
Svar
37
· Visningar
5 788
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka