Vegetarisk fondue?

Sofie_B

Trådstartare
På fredag ska vi ha middag här hemma. Jag hade tänkt att vi skulle äta fondue, jag tycker att det är mysigt att alla sitter och plockar medan vi pratar. Dock är en tjej som ska komma vegetarian. Tror ni att det fungerar att doppa quorn? Och kan hon isf doppa i samma gryta som vi doppar kött?

Sv: Vegetarisk fondue?

det funkar fint att doppa quorn, men inte i samma gryta :)
Kudos till dig som tänker på henne i alla fall! :)

Ska hon bara få Quorn ? Alltså inget annat ? Nej, inte doppa i samma gryta. Är ungefär lika illa som när gatukök steker vegetariska burgare på samma grill som köttet. Finns ju en anledning till att folk är vego.

Ska hon bara få Quorn ? Alltså inget annat ? Nej, inte doppa i samma gryta. Är ungefär lika illa som när gatukök steker vegetariska burgare på samma grill som köttet. Finns ju en anledning till att folk är vego.

Såhär tänkte jag. Bakad potatis, sallad och såser till alla. Sen doppar vi kött och hon kanske quorn. Men om det inte fungerar att doppa i samma gryta tror jag att jag helt tänker om och gör något annat. Jag äger inte ens två fonduegrytor, så det blir lite omständigt. Jag tänkte inte att det skulle vara så jättekänsligt, för man äter ju ändå inte köttet. Men sen är ju inte jag vegetarian heller, så att jag inte skulle vara så känslig för det säger väl inte så mycket. ;)

Såhär tänkte jag. Bakad potatis, sallad och såser till alla. Sen doppar vi kött och hon kanske quorn. Men om det inte fungerar att doppa i samma gryta tror jag att jag helt tänker om och gör något annat. Jag äger inte ens två fonduegrytor, så det blir lite omständigt. Jag tänkte inte att det skulle vara så jättekänsligt, för man äter ju ändå inte köttet. Men sen är ju inte jag vegetarian heller, så att jag inte skulle vara så känslig för det säger väl inte så mycket. ;)

Majoriteten av alla vegetarianer tycker det är väldigt äckligt när deras mat "kramas" med köttet.
Även om man inte äter det, riskerar man ju att få i sig fragment och smak, det blir ju nästan lite som om man skulle slicka på köttet (inte riktigt, men nästan).

Men gör annars fondue och så äter hon quorn, bakad potatis och lite sås bara. Jag tror knappast hon blir ledsen för att du inte utöver Quorn eller så gjort en egen fonduegryta åt henne ;)

jag brukar inte vara så känslig, men min gräns är nog nådd när min vegetariska mat ska ligga i samma gryta som bitar av rått kött. dessutom brukar det alltid vara någon som tappar sin köttbit och så ska de rota runt efter den och då hamnar den garanterat på min bit...

varför inte tacos? quornfärs till henne, köttfärs till er, och tillbehören är desamma?

Är det bara jag som tycker quorn produkter är ruskigt äckligt.
Bitarna och filerna helt okej, men nej, det där med färs fungerar nt för mig !
Hatar verkligen konsitensen.

Dock så älskar jag soya produkter! :D

jag tycker precis tvärtom. äter sällan filéer och bitar (då ska det vara sojaprodukter) men gärna färs. sojafärsen är förkryddad och smakar mest lagerblad och kryddpeppar. inte någon hit till tacos.

jag tycker precis tvärtom. äter sällan filéer och bitar (då ska det vara sojaprodukter) men gärna färs. sojafärsen är förkryddad och smakar mest lagerblad och kryddpeppar. inte någon hit till tacos.

Fast Vegetarian Taco mix smakar väl inte kryddpeppar och lagerblad? Eller är mina smaklökar konstiga? Det är i alla fall sojafärs och alldeles utmärkt sådan till just tacos, som namnet antyder. :laugh: Till och med min köttätande pojkvän gillar den!

Tillbaka on topic: För övrigt instämmer jag med de flesta andra i tråden om att ts inte ska förutsätta att hon vill doppa i samma gryta som ni doppar kött i, de allra flesta vegetarianer skulle inte tycka det var okej. Men varför inte fråga henne vad hon tycker?

Är ju jättegott med grönsaker, paprika, svamp, blomkål t.ex.
Att doppa i samma gryta kan vara känsligt, för mig hade det inte varit något problem, men jag är nog ett undantag.
Fråga henne!

Fråga henne. För mig som är vegetarian av helt andra skäl än att kött är äckligt, skulle kunna doppa qourn i samma gryta.

Om hon säger att hon inte vill det så kanske någon mer har en gryta så att ni kan ha två grytor och kan ha lite qourn till henne men också blomkål och annat vegetariskt som man doppar i den.

den har jag faktiskt inte smakat, är den god? annars gillar jag att ha olika kryddor varje gång. är väldigt förtjust i smakerna rökt chili och koriander & lime.

Jag tycker den god, så prova! Den finns på texmex-hyllan, bara att blanda med krossade tomater och vatten och koka en kort stund.

Liknande trådar

Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 639
Senast: Roheryn
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 788
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 273
Senast: Mabuse
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka