Veckopeng/månadspeng till tonåringar

KrullTroll

Trådstartare
Diskussionen kom upp här i dagarna under ett "familjemöte"
Barna har innan fåt en slant då och då, när de behövts eller när vi tyckt att de gjort något extra bra. Nu önskar de en ren veckopeng.
Vi pratade lite om vad de önskar att få, vad vi tycker är rimligt, vad vår ekonomi tillåter och vad pengarna ska gå till.
De hade oxå ett förslag på ett "belöningssystem" där de hjälper till i hemmet och får extra pengar för detta.

Barnen är 13 (pojk) och 14 (flicka) år gamla.
Vad har ni gett?
Vad ska pengarna gå till?
Vad ska skötas för att de ska få pengar?
 
Sv: Veckopeng/månadspeng till tonåringar

Och där har jag att göra hela kvällen ;)

*Bunkrar upp med chips och cola :p*
 
Sv: Veckopeng/månadspeng till tonåringar

Jag har inga tonårsbarn själv, men jag har varit ett.
Min mamma lät mig få hela mitt barnbidrag och så fick jag hushålla med det på egen hand. Jag behövde aldrig städa rummet för att få pengarna eller så, utan jag fick dem ändå på ett eget konto. Hon hjälpte mig med pengar när jag behövde köpa lite dyrare grejer, typ vinterjacka eller skor men annars var pengarna mina (då var bidraget på cirka 700 kronor). Regeln var dock att jag inte fick be om mer pengar, och att dessa pengar skulle räcka till både nöjen, kläder, mobilen, resor eller annat som jag ville köpa (då fick jag ju spara mina egna pengar om jag ville ha något dyrare).
Detta började jag med när jag var 13 år och det fungerade jättebra för oss!
Mamma har gjort likadant med mina två yngre systrar också.
 
Sv: Veckopeng/månadspeng till tonåringar

Grattis på födelsedagen! :D

Jag fick också mitt barnbidrag och senare studiebidrag från 14 års ålder, före det är jag faktiskt inte säker på vad jag fick men skulle tro att det handlade om kanske 300:- någonting.

Det skulle räcka till allt "flärdfullt", typ fika, biobesök, lunch ute någon gång, kläder och smink, men jag kunde få tillskott till vinterskor- och kläder.

På den tiden tror jag barnbidraget låg på 650:-.

ETA: Jag behövde nog inte sköta något särskilt för att få pengarna. Inget som jag minns som jobbigt i alla fall. Det var väl det som är självklart i en familj att var och en sköter, jag tog hand om mitt rum och hjälpte till där det behövdes.
 
Sv: Veckopeng/månadspeng till tonåringar

Jag säger som Priscilla, har inga barn men minns ju hur det var för mig :)

Som barn fick jag först veckopeng (25:-/vecka ungefär) på lågstadiet, som blev månadspeng (men fortfarande samma totalsumma, 100:-/månad) när jag gick på mellanstadiet. Fick utöver det pengar vid namnsdagar och födelsedagar, jul och om jag hjälpt till med något "speciellt" (dvs. inte diska och annat som hör till att göra i hemmet, men kanske andra, tyngre och ovanligare jobb).

När jag började högstadiet tror jag att det ökade till kanske 300:-/månad och jag fick också lite mer frihet att göra vad jag ville för pengarna, i takt med att jag blev lite mer självständig. Från 15 års ålder fick jag hela barnbidraget. Minns inte om det var 950:- eller 1050:-, men något i den stilen. Fick då också mitt första bankkort, ett Maestro. I och med detta ökade kraven på att betala saker själv. Jag vill minnas att jag betalade (minst) hälften av mina ridlektioner, så i praktiken kanske det gjorde 500:- som blev över för månaden. Jag köpte egna kläder (dock ej vinterkläder och skor) och betalade mina nöjen själv, inklusive mobiltelefonkostnader.

Jag kan inte påstå att jag hade gott om pengar, men jag fick så att det räckte för det allra viktigaste som tonåring. Jag var iofs en tonåring som helst var i stallet eller hemma och läste böcker, inga dyra levnadsvanor med andra ord. Jag tror att de pengar jag fick och det ansvar/frihet det gav har gjort att jag idag är relativt bra på att hushålla med pengar och spara till det jag vill ha.

Tror inte att jag egentligen hade några "krav" för att få pengar, jag har aldrig haft några specifika sysslor som skulle skötas etc., utan det var mer att jag skulle betala en del saker själv.

Kan tillägga att jag sen dessutom jobbade extra från 15-16 års ålder och sparade ihop till körkort, häst och lite annat. Där var dealen att jag om jag betalade 50% så betalade pappa den andra halvan
 
Sv: Veckopeng/månadspeng till tonåringar

Jag har fyra barn födda -99, -02, -04 och -05. Vi har städschema där alla i familjen har en dammsugningsdag var, ja även de små. Kraven på utförd syssla skiljer ju sig förstås åt. Sedan har vi en gemensam städdag varje vecka då hela huset städas. Då gäller att de städar sina rum och vi resten av huset. Även här skiljer sig kraven åt, de små plockar upp, de större måste dammsuga och damma etc. När de är klara så får de 20 kr var. Vad de gör med denna peng är deras ensak.

Utöver det så kan de få en extra slant ibland om de utför tråkjobb -para strumpor vid tvätt etc.

Kläder, leksaker, fredagsmys och lördagsgodis samt kalle ankatidningen får man utöver. Men mys och godis är saker som kan brinna inne om man ex. struntar i sin dammsugningsdag.

Jag tror inte våra ungar kommer få så mycket mer fickpengar det närmaste året. Däremot är de ofta med och handlar och är väldigt medvetna om vad saker och ting kostar och då de tittar på leksaker kan det komma att oj den är dyr, då får jag önska mig det tills jag fyller år. Det tjatas i princip aldrig om att få saker, vilket gör det mycket roligare att "spontant" köpa nåt eftersom de verkligen uppskattar det.


På mitt jobb har vi belöningssystem för tonåringarna och de kan maximalt få 200 kr per vecka -rumlepengar. (vilket jag tycker är ganska mycket) det är fördelat på 50 kr när man städat sitt rum och resten utlagt i småsummor på individuellt veckoschema där pengen är morot för aktivitet just den ungdomen har svårt för, ex. komma i säng i tid, tvätta etc. Utöver detta så görs en hel del aktiviteter och fredagsmys samt 3 gemensamma hyrfilmer tillkommer varje vecka.
 
Sv: Veckopeng/månadspeng till tonåringar

Men mys och godis är saker som kan brinna inne om man ex. struntar i sin dammsugningsdag.
Va? Vägrar ni mysa med barnen om de inte dammsuger? :confused:
 
Sv: Veckopeng/månadspeng till tonåringar

*kl*

Nu är ju min dotter bara tre, men jag kommer nog följa så som jag haft det som barn/tonåring.

Först hade vi inget system, jag sa till när jag behövde pengar. När jag blev 14 år fick jag barnbidraget och det skulle täcka smink, nöjen ( bio osv ).

Kläder, fritidskostnader m.m har alltid finansierats av mina föräldrar.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att betala för någon utförd uppgift när dottern blir äldre och vill spara ihop till något speciellt. Men inte under tvång och absolut inte med straff som åtgärd vid ej genomförd syssla.
 
Senast ändrad:
Sv: Veckopeng/månadspeng till tonåringar

Jag tror hon menar fredagsmys som i typ popcorn, dricka, chips eller dylikt. Inte fredagsmys som i att gosa och kramas.
 
Sv: Veckopeng/månadspeng till tonåringar

Kl

Jag skulle vilja ha ett tillägg
Hur man får sin tonåring att hushålla med pengarna så de räcker hela månaden

Våran 14 åring har frågar efter sitt b- bidrag och tillhörande bankomatkort men hon har välldigt svår att hushålla med pengarna och förstår inte riktigt innebörden av att de ska räcka hela månaden

Tips
 
Sv: Veckopeng/månadspeng till tonåringar

Är pengarna slut så är pengarna slut.

Möjligt att man ger halva och så ska den räcka halva månaden och när halva har gått så betalar man ut andra halvan.
 
Sv: Veckopeng/månadspeng till tonåringar

Jag tror jag fick 400 kr/mån i den åldern. Tror det var runt där mina kompisar låg också. Jag vet dock inte hur mycket 400 kr för lite mer än 15 år sedan motsvarar idag.:D
 
Sv: Veckopeng/månadspeng till tonåringar

Kl

Jag skulle vilja ha ett tillägg
Hur man får sin tonåring att hushålla med pengarna så de räcker hela månaden

Våran 14 åring har frågar efter sitt b- bidrag och tillhörande bankomatkort men hon har välldigt svår att hushålla med pengarna och förstår inte riktigt innebörden av att de ska räcka hela månaden

Tips

Bankbok! När jag fick mitt bankomatkort fick jag även en liten fin bankbok till. Jättebra eftersom man då (om man faktiskt skriver ner sina utgifter) ser vad saker kostar och hur mycket man har kvar. Det är bra övning inför att börja hålla en mindre hushållsbudget också.

Ni kan ju även hjälpa till genom att gå igenom bankboken varannan vecka och prata med henne. Inte diskutera inköp utan helt enkelt se om hon för bankbok rimligt bra (enstaka mindre inköp kan ju missas) och så får hon se hur mycket pengar som finns kvar efter 2 veckor. Det kan ju även hjälpa er att reglera månadspengen (om ni har behov av det).

Men till syvende och sist så handlar det ju bara om att lära sig att när pengarna är slut är de slut. Ända tills nästa inbetalningsdatum för månadspengen/lönen. Något man måste lära sig någon gång.
 
Sv: Veckopeng/månadspeng till tonåringar

Pratar ni inte om sånt i familjen?? Har du berättat hur du gör för att hålla koll på ekonomin? Detta är typiskt sån samhällskompetens som man har ett ansvar som förälder att lära sina barn tycker jag. Om barnet inte lyssnar på er kanske ni kan be nån annan vuxen att ge henne några tips?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 366
Senast: Imogen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 759
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 801
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 809
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp