Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om det nu inte är en tävling, kan du då förklara varför man utser en 1:a och en 2:a var lektion och ger 1:an en fin titel "veckans ekipage"?Jag tror inte det handlar om tävlingar...Vilka tävlingar vinner man om man ramlar av?
Kriteriet gissningsvis- den som gjort dagens övningar riktigt bra, galopperat på en svår häst, trillat av men satt upp igen, förbättrat något i sitsen- varför måste det finnas ett TR när det bara handlar om en utnämning?
I mina ögon är det inte mer tävling än vad en vanlig hopplektion är... Tycker iden att ge utnämning för sånt som man kanske inte kan skryta med i stallgången efter lektionen. Alla vet vem som hoppade högst och bäst. Detta är ju en chans att ge heder till de som inte fått det annars...
Säger inte att det är fallet här, men de som är vana att alltid höra av ridkompisarna vad bra de är kan tycka det är jobbigt när solen lyser på någon annan en stund.
I mina ögon är det inte mer tävling än vad en vanlig hopplektion är... Tycker iden att ge utnämning för sånt som man kanske inte kan skryta med i stallgången efter lektionen. Alla vet vem som hoppade högst och bäst. Detta är ju en chans att ge heder till de som inte fått det annars...
Säger inte att det är fallet här, men de som är vana att alltid höra av ridkompisarna vad bra de är kan tycka det är jobbigt när solen lyser på någon annan en stund.
För mig är det inte alls konstigt att hopplektioner ses som en tävling. Det behöver inte handla om vem som hoppat högst, eller snabbast. Mer om hur det gått. Samma sak gällde dressyrlektioner osv. Då är det väl bättre att ridläraren utser en vinnare istället för att någon stackare som inte är med i det coola stallgänget ses som förlorare istället.
Och det är väl det som gör att jag tycker det är okej att man utser veckan ekipage. Ridläraren väljer ut en 1a och 2a (och vi vet inte alls kriterierna, den som gjort det som är mest värt att belöna antar jag...) och så länge de inte är 3 eller 4 barn i gruppen så finns där ju ingen förlorare. Två barn har gjort något extra bra, resten har inte varit dåliga. Utser man en förlorare är det en helt annan sak. Men att två barn får extra credd för det de gjort är väl bara bra, jag hade iallafall kämpat mer.
Så barn som anser sig som förlorare när de inte vinner ( vilket är det vanliga) får skylla sig själv då? För att de är så korkade att uppfatta en tävling som tävling. Och det ska de göra varje vecka tills de ger upp och börjar knyppla eller något istället, eller har kloka föräldrar som letar rätt på en vettig ridskola/instruktör som inte underminnerar barnens självförtroende utan gör alla ridlektioner till en trevlig upplevelse för all.Håller med och tillägger att man är bara en förlorare om man själv ser sig så. En etta, en tvåa och en 8-10 treor- alla är vinnare ;-)