"Veckans ekipage" på ridskolor

Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Jag tror inte det handlar om tävlingar...Vilka tävlingar vinner man om man ramlar av?
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Jag påstod att det framgick tydligt att det i TS fall inte finns några fasta kriterier inte tvärt om som du påstår här. Bara att det går till någon som faller av är en klar ledtråd, skulle det vara ett kriterium så hade det inte delats ut var gång. Veckans ekipage är en annan ledtråd, det heter alltså inte veckans hoppekipage eler veckans dressyr ekipage eller för den delan veckans prydligaste ekipage. Ytterligare en ledtråd är att det är en barn grupp, inte en dressyrgrupp man gör helt enkelt olika saker för det mesta och har man uteritt eller gyhmikana är det väldigt svårt att applicera samma kriterier som om man har en dressyr eller hopplektion.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Jag tror inte det handlar om tävlingar...Vilka tävlingar vinner man om man ramlar av?
Om det nu inte är en tävling, kan du då förklara varför man utser en 1:a och en 2:a var lektion och ger 1:an en fin titel "veckans ekipage"?

Man vinner i tävlingar och lotteri, och i och med att man utser en vinnare så är lotteri uteslutet, där lottar man fram vinnaren. Har du något annat förslag i vilket sammanhang man utser vinnnare?
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Och det finns säkert folk som rider bara för att det är roligt också; det jag menade var att ridningen har en vinkel till som de flesta andra sporter saknar. :-)

Jag tror inte att detbästa sättet att lära barn att skilja på person och prestation är att låta dem tävla tills de slutar vara ledsna tills de förlorar. I mina ögon är det bättre att spara tävlandet till klubbtävlingarna (och tex gymkhana på terminsavslutningen, tävling om vem som orkar stå längst med korta stigläder osv. Men inte att varje ridlektion blir en tävling), och då vara noga med att gå igenom hur man sätter mål; att man inte kan ha (eller kan och kan... Men det blir lite fel) att slå någon annan, eftersom det beror lika mycket på hur den personen rider; något som man själv inte kan påverka. Utan istället kanske ha 60% som mål. Eller att rida felfritt. Eller att ta sig runt banan. Eller vad det nu kan vara, och sedan vara nöjd med det man har uppnått, oavsett var i resultatlistan man kommer.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Ser inte problemet... Sen kan jag tänka mig att läraren berättat vad detta går ut på- men det går inte alltid fram. Varken hos barn eller föräldrar...
Jag vet att jag kan säga gul till en åtta- elva åring och när de berättar det för kompis eller förälder var det brandbil... Barn är ett folk och dom bor i ett främmande land:D
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Kriteriet gissningsvis- den som gjort dagens övningar riktigt bra, galopperat på en svår häst, trillat av men satt upp igen, förbättrat något i sitsen- varför måste det finnas ett TR när det bara handlar om en utnämning?
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Fast om en ramlat av och hoppat upp igen och en annan galopperat på en svår häst och en tredje förbättrat sin sits, varför kan inte alls tre få höra det utan att en av deras helt olika prestationer värderas högre?
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Kriteriet gissningsvis- den som gjort dagens övningar riktigt bra, galopperat på en svår häst, trillat av men satt upp igen, förbättrat något i sitsen- varför måste det finnas ett TR när det bara handlar om en utnämning?

Var får du TR ifrån i detta sammanhang? Ja vi kan säkert gissa vad det kan vara, men att vecka efter vecka utsättas för en tävling där man inte vet kriterierna för vad man ska göra för att vinna.

För barnen är det uppenbarligen inte "bara en utnämning" vad det nu är så bara med det. Att tävla om en utnämning eller något annat lär vara strunt samma. Minst ett barn mår dåligt av det och uppfattar det som en tävling som körs varje vecka.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Ja precis och hur kan man döma vilket som är mest värt utan att det blir godtyckligt? Och vad är den pedagogiska vinsten med ständig tävling?
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Absolut!
Alla ska veta vad de gör bra ;-) men det utesluter inte i mina ögon att nån får en extra guldstjärna.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

I mina ögon är det inte mer tävling än vad en vanlig hopplektion är... Tycker iden att ge utnämning för sånt som man kanske inte kan skryta med i stallgången efter lektionen. Alla vet vem som hoppade högst och bäst. Detta är ju en chans att ge heder till de som inte fått det annars...

Säger inte att det är fallet här, men de som är vana att alltid höra av ridkompisarna vad bra de är kan tycka det är jobbigt när solen lyser på någon annan en stund.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

I mina ögon är det inte mer tävling än vad en vanlig hopplektion är... Tycker iden att ge utnämning för sånt som man kanske inte kan skryta med i stallgången efter lektionen. Alla vet vem som hoppade högst och bäst. Detta är ju en chans att ge heder till de som inte fått det annars...

Säger inte att det är fallet här, men de som är vana att alltid höra av ridkompisarna vad bra de är kan tycka det är jobbigt när solen lyser på någon annan en stund.

Det här är säkert en av anledningarna till att de infört veckans ekipage, för att det ska bli mindre tävling kring andra moment.
Men är rätt metod för att motverka "inofficiella" tävlingar inom gruppen att läraren istället gör en jämförelse?

Att ha tävlingsmoment ibland som en del av undervisningen tänker jag är en helt annan sak, tävlingsmomentet ska ge en extra skärpa ibland inte varje sekund.
 
Senast ändrad:
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

momo: Just min tanke, det går ju inte att värdera.

Ray: Men det är ju just det det blir. En vanlig ridlektion för en bra ridlärare ska alla ha fått känna sig sedda, alla ska ha fått veta vad de har gjort bra och vad de ska tänka på till nästa gång (man kan utelämna vad som kan bli bättre om någon har gjort stora framsteg). Lägger man till en utnämning/tävling/vad man än vill kalla det sätter man press på barnen att de ska vara bättre än sina kompisar istället för att bara känna att de utvecklas och har kul med "sin" häst. (Även om "veckans ekipage" blir den som har gjort störst framsteg så gäller det ju i så fall att göra större framsteg än sina kompisar= också press).
 
Senast ändrad:
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

I mina ögon är det inte mer tävling än vad en vanlig hopplektion är... Tycker iden att ge utnämning för sånt som man kanske inte kan skryta med i stallgången efter lektionen. Alla vet vem som hoppade högst och bäst. Detta är ju en chans att ge heder till de som inte fått det annars...

Säger inte att det är fallet här, men de som är vana att alltid höra av ridkompisarna vad bra de är kan tycka det är jobbigt när solen lyser på någon annan en stund.

Jag har aldrig varit med om en hopplektion på en ridskola där folk vet vem som hoppade högst och bäst (alla har alltid hoppat samma höjder, enstaka gånger har vissa hoppat lite högre men mest beroende på vilken häst de ridit). Nu red jag på en större ridskola med hoppning var 3:e gång, bra hopphästar och jämna grupper så alla hängde med. Visst vi hade några som var bättre än andra men det var liksom inget man tänkte på på det viset, vi red och hade kul ihop.

Vad jag förstod så gavs inte priset regelmässigt till den som inte fick heder annars utan ofta var det samma vinnare och att det betraktades som tävling.

Jag är helt fascinerad om hur man kan få en tävling med 1:a och 2:a till allt annat än tävling och samtidigt får det till att alla hopplektioner är tävlingar.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Jag har aldrig varit med om något liknande heller men det känns inte främmande att en sådan miljö kan uppstå på en ridskola och att detta är ett försök att göra något åt det (obs! spekulerar mest och har kanske glidit ifrån det enskilda fallet :) ).
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

För mig är det inte alls konstigt att hopplektioner ses som en tävling. Det behöver inte handla om vem som hoppat högst, eller snabbast. Mer om hur det gått. Samma sak gällde dressyrlektioner osv. Då är det väl bättre att ridläraren utser en vinnare istället för att någon stackare som inte är med i det coola stallgänget ses som förlorare istället.

Och det är väl det som gör att jag tycker det är okej att man utser veckan ekipage. Ridläraren väljer ut en 1a och 2a (och vi vet inte alls kriterierna, den som gjort det som är mest värt att belöna antar jag...) och så länge de inte är 3 eller 4 barn i gruppen så finns där ju ingen förlorare. Två barn har gjort något extra bra, resten har inte varit dåliga. Utser man en förlorare är det en helt annan sak. Men att två barn får extra credd för det de gjort är väl bara bra, jag hade iallafall kämpat mer.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Väljer man ut en etta och en tvåa är resten av barnen automatiskt förlorare.

Vad har ni för usla lektioner och konstant ? Jag begriper inte hur man ens ska ha tid och titta på övriga under en dressyrlektion för att avgöra vem som "vinner", personligen har jag fullt upp med att rida. Och på hopplektionerna så kom alla i allmänhet över alla hinder och klarade alla övningar, hur man ens skulle kunna avgöra vem som vann är helt obegripligt. Och när hästarna dessutom är olika lätta att rida.

Givetvis är några bättre och andra lite sämre i en grupp men det är knappast det samma som att vinna en tävling, i så fall är det just bara en tävling man vinner, bäst i gruppen.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

För mig är det inte alls konstigt att hopplektioner ses som en tävling. Det behöver inte handla om vem som hoppat högst, eller snabbast. Mer om hur det gått. Samma sak gällde dressyrlektioner osv. Då är det väl bättre att ridläraren utser en vinnare istället för att någon stackare som inte är med i det coola stallgänget ses som förlorare istället.

Och det är väl det som gör att jag tycker det är okej att man utser veckan ekipage. Ridläraren väljer ut en 1a och 2a (och vi vet inte alls kriterierna, den som gjort det som är mest värt att belöna antar jag...) och så länge de inte är 3 eller 4 barn i gruppen så finns där ju ingen förlorare. Två barn har gjort något extra bra, resten har inte varit dåliga. Utser man en förlorare är det en helt annan sak. Men att två barn får extra credd för det de gjort är väl bara bra, jag hade iallafall kämpat mer.

Håller med och tillägger att man är bara en förlorare om man själv ser sig så. En etta, en tvåa och en 8-10 treor- alla är vinnare ;-)
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Håller med och tillägger att man är bara en förlorare om man själv ser sig så. En etta, en tvåa och en 8-10 treor- alla är vinnare ;-)
Så barn som anser sig som förlorare när de inte vinner ( vilket är det vanliga) får skylla sig själv då? För att de är så korkade att uppfatta en tävling som tävling. Och det ska de göra varje vecka tills de ger upp och börjar knyppla eller något istället, eller har kloka föräldrar som letar rätt på en vettig ridskola/instruktör som inte underminnerar barnens självförtroende utan gör alla ridlektioner till en trevlig upplevelse för all.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 696
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp