"Veckans ekipage" på ridskolor

Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Men sannolikheten att fler skulle reagera likadant är ganska stor eller hur? Det är vad jag noterat en ganska vanlig reaktion, inte så att alla gråter men många blir ledsna av att förlora och glada över att vinna. Är det en normal ridgrupp så blir de ledsna långt mer än glada i snitt.

Då kan man ju fundera på vad det är som skapar sådan missunnsamhet till att det går bra för någon annan än en själv?
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Ordet lipa säger väldigt mycket om din attityd, du verkar klart strunta i att barnen blir ledsna.

Det är mer produktivt att alla barn är glada efter flertalet av lektionerna, tävla kan man göra ändå och göra det till något positivt. Får man själv ett pris eller en rosett som pris så gör det mindre att någon annan vann till exempel och tävlar man inte var gång så blir det färre tillfällen att bli ledsen för lite känsligare individer. Gissningsvis är det också lite mindre traumatiskt att förlora på en tävling eller två under terminen än att förlora nästan var lektion (eller alla lektioner).
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Då kan man ju fundera på vad det är som skapar sådan missunnsamhet till att det går bra för någon annan än en själv?

Är det inte väl mycket begärt av ett barn att glädjas för andra som vinner hela tiden och nästan aldrig eller aldrig vinna själv? För övrigt så handlar det väl knappast om missunnsamhet för man blir ledsen när man förlorar. Var får du det ifrån?
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Är det inte väl mycket begärt av ett barn att glädjas för andra som vinner hela tiden och nästan aldrig eller aldrig vinna själv? För övrigt så handlar det väl knappast om missunnsamhet för man blir ledsen när man förlorar. Var får du det ifrån?

Jag spekulerar.. som du och alla andra gör i denna tråden!
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Och att säga att jag "drar igång alla cylindrar" när jag återgett det fakta som jag fått från en involverad förälder och frågar om det enbart är jag som reagerar på detta förstår jag inte. Även om något fakta skulle tillkomma eller i värsta fall ha missuppfattats, så återstår att jag vid ett par tillfällen varit med när denna förälder blivit uppringd av sitt gråtande barn för att hon inte blev veckans ekipage, eller överlycklig för att hon blev det så det var värt att ramla av. Den vetskap räcker för mig för att åtminstone jag ska känna att något är väldigt fel.



Skulle vara väldigt intressant att höra ridskolans motivering till det hela.. det är nästan ett måste för att kunna ha en åsikt om systemet. Verkar ju extremt konstigt att det kan fortgå om 9 av 10 ungar är helt knäckta efter varje ridpass..sådant där sprider ju sig fort och brukar åtgärdas rätt snabbt.. föräldrarna sitter väl ihop på läktaren?
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Ordet lipa säger väldigt mycket om din attityd, du verkar klart strunta i att barnen blir ledsna.

Ja fullkomligt... eftersom man bara kan spekulera i om det är berättigat eller ej.. och ja, jag är av den hemska åsikten att barn faktiskt får ta besvikelse och motgång lika väl som glädje..
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Det är aldrig berättigat att en vuxen talar nedsättande om ett barn för dennes känslor, lipa har en väldigt negativ klang.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Jag jobbar som ridlärare, och jag skulle aldrig i livet vilja ha det upplägget. Jag vill att mina elever ska ha roligt varje lektion och att alla ska känna att just de har gjort en bra insats, inte att de ska sitta och jämföra sig med varandra.

Dessutom rider vi väl alla i första hand för att vi läskar hästar, och i andra hand för att det är roligt att tävla också? Jag har då aldrig hört någon säga att de spelar fotboll för att de tycker så mycket om bollen... (Sedan är det klart att tävlandet kan vara en stark drivkraft också, men att redan på ridskolan låta det få övertaget så till den milda grad tycker inte jag låter som ett bra sätt att forma morgondagens hästmänniskor)
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Nej man gillar nog inte bollen- men man spelar för att det är roligt!

Ridsport är ju både en sport och ett fritidsintresse. Många som rider ser tävlandet som toppen, andra har inget behov av att mäta dignitet andra. Men efter att ha stått i diverse stall skulle jag säga att även de som inte tävlar ständigt jämför sig med andra. Inte sällan med avundsjuka och missunnsamhet som följd.

Barn borde tycker jag, få lära sig att min prestation inte blir sämre för att någon annan är bättre. Man är heller inte en bättre människa för att man vinner, man har bara gjort en bra prestation. Som i och för sig kan vara ganska dålig jämfört med vad man brukar prestera- medtävlarna är kanske inte lika rutinerade...

Oavsett om man vill tävla eller inte borde man lära sig hur man kan tänka för att skilja på prestation och person. Hur man tacklar besvikelser. Att tävla mot sig själv och inte bry sig så mycket om hur andra lyckas.
Tänk om man lärt sig det när man var ung!!!
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Och detta gör man på ett bra sätt genom att införa en tävling utan kriterier för hur man vinner som sker varje vecka? På vilket vis skulle detta hjälpa barnen att bli mindre avundsjuka, i min värld skapar det snarare avundsjuka och osäkerhet. Hur tänker du här? Är det inte bättre att försöka uppnå detta genom att stärka alla elevernas självkänsla istället för att de gång på gång får veta att de inte är goda nog?
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Nu är du där och spekulerar vilt igen.. INGEN i denna tråden vet om vilka kriterier man vinner veckans ekipage på eftersom ingen ens brytt sig om att ta reda på det. Om du läser Maria b´inlägg lite mer noggrant så ser du att hon inte har en susning om varken upplägg eller annat.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Nej jag spekulerar inte (och varför får inte jag spekulera när du själv gör det konstant?) det framgår tydligt att det inte finns några klara kriterier, barnen vet inte varför de vinner eller förlorar i scenoriot TS beskriver.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Nej jag spekulerar inte (och varför får inte jag spekulera när du själv gör det konstant?) det framgår tydligt att det inte finns några klara kriterier, barnen vet inte varför de vinner eller förlorar i scenoriot TS beskriver.

Var framgår det tydligt?
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Majoriteten av de som rider, rider inte för att tävla, utan för närheten med hästen. Jag tycker att det ska vara så på barnlektioner på ridskolan, på de flesta lektioner på ridskolor..
Vill man kan man utforma en specialgrupp då som vill ha den sortens upplägg, jag skulle då inte sätta mina barn i den..
Har verkligen inget med manligt och kvinnligt att göra, utan ridning som avkoppling, hobby inte för att prestera. Men, som sagt, det finns säkert endel, som du och Ray, som skulle ha barnen i den gruppen :)

Citerar Cheval_Elin
Dessutom rider vi väl alla i första hand för att vi läskar hästar, och i andra hand för att det är roligt att tävla också? Jag har då aldrig hört någon säga att de spelar fotboll för att de tycker så mycket om bollen... (Sedan är det klart att tävlandet kan vara en stark drivkraft också, men att redan på ridskolan låta det få övertaget så till den milda grad tycker inte jag låter som ett bra sätt att forma morgondagens hästmänniskor)
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Som sagt INGEN vet kriterierna för det framgår ingenstans utan är bara en massa lösa spekulationer..

Nej tydligen är det inte bara jag och Ray utan alla andra som faktiskt har sina barn i den gruppen.. väldigt märkligt att man utsätter sina barn för det om det är så illa som vissa här vill framställa saken ;)
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Och detta gör man på ett bra sätt genom att införa en tävling utan kriterier för hur man vinner som sker varje vecka? På vilket vis skulle detta hjälpa barnen att bli mindre avundsjuka, i min värld skapar det snarare avundsjuka och osäkerhet. Hur tänker du här? Är det inte bättre att försöka uppnå detta genom att stärka alla elevernas självkänsla istället för att de gång på gång får veta att de inte är goda nog?

Fast det var väl precis det som ridläraren gjorde isåfall när barnet blev veckans ekipage när hon hade ramlat av. Hon blev ju glad och stolt istället för att känna sig dålig och misslyckad. Det gamla ordspråket att man inte är en riktig ryttare förrän man ramlat av 100ggr kommer ju sig av att man inte skulle ge upp när man ramlade av .

Som sagt ingen vet kriterierna. .
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Och hur blir man mindre avundjuk genom att känna sig dålig och misslyckad under hela terminen utom en gång om man nu ens får priset någon gång?
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Och hur blir man mindre avundjuk genom att känna sig dålig och misslyckad under hela terminen utom en gång om man nu ens får priset någon gång?

Seriöst..Om någon känner sig dålig och misslyckad för att någon annan får uppskattning ligger det nog rätt mkt mer problem bakom än veckans ekipage isåfall. Hur kan man ens fungera i ett samhälle om man inte tål att någon annan kan få beröm?

Som sagt ingen kan redovisa för kriterierna så det dras alltför stora växlar på en massa lösa spekulationer... Har ju väldigt svårt att tro att en massa föräldrar tillåter att deras barn kommer hem helt knäckta vecka efter vecka..
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Du får gärna svara på min fråga i inlägg 53 oxå för hur jag än letar hittar jag inget som stödjer ditt påstående om att det framgår tydligt i denna tråden vilka kriterierna är för att bli veckans ekipage?
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Fast jag tycker ärligt talat inte att kriterierna spelar så stor roll. Man måste komma ihåg att ridskoleeleverna rider en gång i veckan. Vad skulle du tycka om att varje ridpass du red var en tävling?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp