"Veckans ekipage" på ridskolor

Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Har du läst TS inlägg nr 1?? Minst ett barn mår dåligt av upplägget, det räcker.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Ja, hur du kan få det till ryktesvägen när man får uppgifterna från en i gruppen är då obegripligt. Som sagt kriterierna är ointressanta, barnet upplever det helt klart som en tävling och kommer hem besviken från de flesta lektionerna för hon förlorat. Det är enligt utsago dessutom så att vissa vinner oftare än andra.

Jag vet att det är en tävling eftersom man utser en vinnare genom aktivt val, jag kan inte få det till något annat.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

KL

Om man inte vet kriterierna som ligger bakom så kan man inte heller bedömma om det är bra eller dåligt.

Det kan ju lika gärna vara så att ett kriteria är att man gjort något som man varit lite rädd för men man vågade ändå prova? Eller att den som är "snällast" mot sin häst blir utsedd?


Ibland drar buke igång på alla cylindrar utan att ha fullständig bakgrundsinformation. Att ta reda på fakta innan man sätter igång en diskussion kan vara bra. ;)

Nu vet jag inte ett skit om nämnda ridskola och därför tänker jag inte lämna någon åsikt om huruvida systemet är bra eller dåligt.

Det tycker jag att man kan göra, för i mina ögon är systemet allt annat än bra oavsett kriterier. Jag tror säkert att man kan bli "veckans ekipage" av att ha övervunnit någon rädsla eller varit extra snäll som du säger. Men fortfarande återstår att åtminstone ett barn ringer och gråter mer än en gång till sin mamma pga att hon inte "vann". Och jag har svårt att tro att hon är det enda barnet som känner besvikelse de gånger de inte får utmärkelsen.

Trots att jag inte har egna barn har jag ändå varit ett själv. Och därmed så tror jag att även om så barnen själva har sagt att de vill köra med veckans ekipage (låter säkert jättekul och det är väl just att kunna vinna som lockar kan jag tänka mig) så gör det fortfarande mer skada än nytta. Jag ser liksom inte nyttan den gör. Möjligtvis kan barnet som "vinner" få en extra morot där och då, medan övriga barn kanske går hem med en besvikelse från ridpasset även fast det egentligen gått bra när de ridit.

Och att säga att jag "drar igång alla cylindrar" när jag återgett det fakta som jag fått från en involverad förälder och frågar om det enbart är jag som reagerar på detta förstår jag inte. Även om något fakta skulle tillkomma eller i värsta fall ha missuppfattats, så återstår att jag vid ett par tillfällen varit med när denna förälder blivit uppringd av sitt gråtande barn för att hon inte blev veckans ekipage, eller överlycklig för att hon blev det så det var värt att ramla av. Den vetskap räcker för mig för att åtminstone jag ska känna att något är väldigt fel.
 
Senast ändrad:
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Kl.
En intressant iakttagelse jag gjort är skillnaden mellan synen på barn och tävling i ridsport kontra andra sporter t.ex fotboll.
I fotboll räknas man som liten när man är fem sex kanske sju år. Sedan handlar det om tävling och vinna eller förlora. Ta ut bästa laget...
Tränarna jag känner i fotboll menar att tjejer har lite dålig tävlingsvilja jämfört med killarna som alltid vill vara bäst på allt. I ridsport och särskilt på ridskola är det ju övervägande tjejer- är det den könsskillnaden som gör att tävling om vem som presterat bäst inte passar sig?

Varför är det så att elva åriga fotbollsspelare räknas som mogna och på hugget när de svär och slänger sig på marken för att de var orsaken till att laget förlorade- medans elva åriga ridtjejer mår dåligt över att någon får extra credit för en bra prestation under veckan?

Varför får man inte bli besviken? Livet är fullmatat av besvikelser och lite synd om tjejer är det när världen bygger på killarnas tävlingsvilja. Ska småflickorna hela livet lösa det genom att gråta och säga att det inte är rättvist?
Handlar det verkligen om att vi är olika eller är det att vi uppfostras olika?

Jag tycker det är jätteintressant med synen på barn och tävling, barn och prestation!
Kanske det barn som blir ledsen över veckans ekipage behöver hjälp att lära sig just ett bättre "tävlingspsyke" och bättre självkänsla? Och hur gör man det tycker ni?
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Jag skulle reagera precis likadant om man utsett veckans bästa spelare i ett pojklag eller vid vilken veckoträning som helst. Man ska också skilja på träning och träning, spelar man fotboll i ett lag så ingår det matcher, det är per default tävlingsinriktat medan ridning om man inte går i en tävlingsgrupp snarare är att betrakta som fritidsintresse. Det är helt okej att ha tävlingar och utse den bästa, kanske som avslutning eller någon extra tävling under terminen och i frivilliga tävlingar på klubben i alltifrån hoppning till ryktning. Det är en helt annan sak att göra det på veckobasis och på godtyckliga grunder som TS beskriver.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Fast varför måste man tävla jämt? Tyvärr är det ju så idag att man inte kan spela några lagsporter inom bollvärlden utan att vara tvingad att delta i alla dessa tävlingar (läs matcher). Att röra sig och spela för att det är roligt får inte plats längre (om man inte tycker att det är kul att tävla då).

Inom hästsporten får man tack och lov fortfarande välja. Vill man inte tävla så är det ingen som kan tvinga en för lagets skull som inom fotbollen t.ex. Att då instruktören bestämmer att dess elever ska tävla mot varandra utan att vare sig deltagare eller föräldrar har tillfrågats tycker inte jag är rätt alls. Vill man tävla inom ridsporten så gör man det på tävlingar, inte på lektion när man ska träna och lära sig. Det är ju som om varenda fotbollsträning skulle bestå av matcher istället för träning.

Jag lovar dig att man kan lära sig ta besvikelser iallafall utan att som en treåring kasta sig på marken och svära. Man behöver inte bete sig illa för att få ur sig besvikelser. I mina ögon är det lika illa som de som sliter i tyglarna och rappar upp hästen efter en tävling som har gått dåligt. Det är helt enkelt inte ett okej sätt att visa sin besvikelse på.
Vad är det för fel på att gråta? Måste världen vara så tuff och hård att det anses bättre att slänga sig på marken och svära istället för att gå undan och gråta?
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Framförallt är det ju ingen mening att tävla om man inte vet vad man tävlar i. I en riktig hopp- eller dressyrtävling är det ju väldigt tydligt exakt vad man tävlar i, och hur reglerna är. Man vet vad det går ut på, och man vet vad man ska försöka vara duktig på. Likadant i fotboll, när det är match vet alla vilka reglerna är, och vad tävlingen går ut på. En fotbollsmatch går ju inte till så att alla barn får dribbla lite med bollar ett par timmar, och sen är det en av dem som vinner, oklart varför.

En tävling utan regler, och där man inte vet vad man tävlar i, är ju meningslös som motivator.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Om det var mitt barn som beteende sig så efter en match hade han fått flytta till ett trevligare mer "ha roligt lag".
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Tycker det låter väldigt dumt! På ridskolan där jag rider, när vi skrittar av hästarna pratar ridlärarna med oss en och en och berättar vad vi gjorde för bra saker och vad vi kan tänka på till nästa gång. Det tycker jag är bättre för då tar man åt sig det hon sagt och försöker tänka på det nästa gång man rider. Dessutom behöver man inte tävla om att vara den bästa i gruppen utan man ''tävlar'' mot sig själv för att bli bättre.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Delvis kl...

Jag vill egentligen inte helt vara motvallskärring i diskussionen, men...

Att någon blir utnämnd till veckans elev tycker inte jag är en tävling. När jag var liten fick man dagens guldstjärna om man gjort något bra,modigt eller speciellt. Vi tyckte det var sporrande att kämpa för- att ridläraren såg att man ansträngde sig! Ibland fick ingen stjärna och ibland var det hela gruppen. Men det var kämpa glöden som belönades;-)

Det som är viktigt är nog att känna gruppen och ha en öppen dialog med dom. Att få beröm- guldstjärna- veckans elev - ska vara något som är en extra krydda. Självklart gäller det att se alla elever i gruppen och genast ge beröm för just att man försöker. Lyckas man så är ju det enbelöning i sig- men när man kämpar och kämpar och det inte vill sig ändå dåbehövs det något som peppar tycker jag!
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

F Att då instruktören bestämmer att dess elever ska tävla mot varandra utan att vare sig deltagare eller föräldrar har tillfrågats tycker inte jag är rätt alls.

Vill förtydliga att jag inte vet hur om eleverna eller föräldrarna fått vara med och påverka beslutet. Men oavsett vilket tycker jag det är fel. Har beslutet fattats via röstning så kan det ju fortfarande vara så att det är några som egentligen inte vill även om majoriteten vill. Och är barn mogna att fatta ett sånt beslut och förstå innebörden av det? För inte kan väl alla föräldrar vilja att en sån här metod ska användas? Och det borde väl räcka om bara någon eller några inte vill. Eller så är det rent av så att ridläraren har bestämt oavsett. Ja detta vet jag faktiskt inte, men tycker ändå inte att det är bra oavsett...För barnens skull.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Vad kallar du det då om man graderar folk och utser en etta och en två?

Och i det här fallet är det dessutom uppenbart att minst en elev inte mår bara av det, med vetskap om det, tycker du fortfarande det är bra?

Kan du se skillnaden i att ge ut stjärnor för berömvärda insatser (kanske till alla) när man får reda på varför och att utse någon till veckans elev utan att tala om varför?
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Har du läst TS inlägg nr 1?? Minst ett barn mår dåligt av upplägget, det räcker.

Så om minst ett barn mår dåligt av något upplägg i hela världen så måste det ändras? Jaha hur ska det där barnet klara sig i verkligheten sedan ? Det är ju helt omöjligt...Dessutom var det ju så att barnet inte alls mådde dåligt längre när hon själv fick utmärkelsen.. Så vad det egentligen handlade om var ju bara ren och skär avundsjuka eller missunnsamhet!

Ray: Håller med dig.. fattar inte det där att ingen får vara bättre än någon annan, typiskt kvinnligt :meh:

Kanske vi ska ta bort luciaröstningen oxå.. så ingen börjar gråta :eek:
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Fast som sagt.. eleven mådde ju jättebra när hon själv blev utnämnd..
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Precis- typiskt kvinnligt ! Killar- karlar tänker inte så.
Vad som är rätt och fel- tja, det beror på så mycket.

Men jag tycker det är synd att tjejer som vill vara bäst ses som stöddiga mesans det är naturligt hos killar med lite vinnarskalle... Lite svenskt är det också, att allt måste vara så rättvist och lagom ...
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Fast som sagt.. eleven mådde ju jättebra när hon själv blev utnämnd..

Väger det upp alla gånger hon inte blivit utnämnd? Och om hon inte råkat ramla av kanske hon inte blivit utnämnd alls denna terminen.

Och framförallt, fyller en veckotävling någon som helst funktion när folk inte vet vad de tävlar om? Jag kan förstå om man vinner en hopptävling eller rykttävling men inte en opreciserad tävling där man inte vet vad som krävs för att vinna.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Så om minst ett barn mår dåligt av något upplägg i hela världen så måste det ändras?

Nu kanske merparten av barnen mår dåligt, det är lätt att gissa att måendet och glädjen i gruppen står i relation till hur ofta man vinner. Till skillnad mot ett fotbollslag som har matcher så delar inte alla glädje/sorg över resultatet, kompisarna blir konkurrenter inte tävlingskompisar.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Nu kanske merparten av barnen mår dåligt, det är lätt att gissa att måendet och glädjen i gruppen står i relation till hur ofta man vinner. Till skillnad mot ett fotbollslag som har matcher så delar inte alla glädje/sorg över resultatet, kompisarna blir konkurrenter inte tävlingskompisar.

Fast det vet du ju inget om.. inte någon annan här i tråden heller.. det enda vi vet var att en unge började gråta för att någon annan vann en utmärkelse och blev lycklig när hon själv vann den.. för mig låter det bara som den vanliga missunnsamma skadeglädjen ;)
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Väger det upp alla gånger hon inte blivit utnämnd? Och om hon inte råkat ramla av kanske hon inte blivit utnämnd alls denna terminen.

Nej men jisses vad hemskt att behöva bli glad för att någon annan vinner en utmärkelse, ärligt talat så kan det väl knappast vara så hemskt att lära sig att någon annan än en själv faktiskt kan vara duktig på något och bli glad för den personens skull istället för att börja lipa?

Och framförallt, fyller en veckotävling någon som helst funktion när folk inte vet vad de tävlar om? Jag kan förstå om man vinner en hopptävling eller rykttävling men inte en opreciserad tävling där man inte vet vad som krävs för att vinna.

Men det där vet ju varken du eller jag eller någon annan i tråden ? Det är ju bara rena spekulationer.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Fast det vet du ju inget om.. inte någon annan här i tråden heller.. det enda vi vet var att en unge började gråta för att någon annan vann en utmärkelse och blev lycklig när hon själv vann den.. för mig låter det bara som den vanliga missunnsamma skadeglädjen ;)

Men sannolikheten att fler skulle reagera likadant är ganska stor eller hur? Det är vad jag noterat en ganska vanlig reaktion, inte så att alla gråter men många blir ledsna av att förlora och glada över att vinna. Är det en normal ridgrupp så blir de ledsna långt mer än glada i snitt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp