"Veckans ekipage" på ridskolor

Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Läs det du skrivit igen, först talar du om varför barnet grät och sedan säger du att vi nte har en aning. Hur ska du ha det?

Gud vad du tjafsar?

TS skriver att barnet ringde hem och grät för att det inte blivit veckans ekipage.

Vi har ingen aning om VARFÖR barnen utnämns till veckans ekipage, alltså kan vi inte veta om det grät för att någon annan fick beröm (som du frågade mig om) eller inte. Vi har helt enkelt ingen aning.

Barnet grät för att det inte "vann" veckans ekipage-tävling, det säger mig inte ett jota om det är en bra grej eller inte.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

kl


Jag är helt FÖR att berömma och peka ut BRA grejer! Man ska lära sig både att få beröm och att andra får beröm. Däremot är jag helt EMOT att belöna den som enbart hoppar högst tex. Men det finns ju sååååååååååå mycket mer att belöna. Att faktiskt lyfta fram det i en grej likt veckans ekipage tycker jag borde kunna göras väldigt snyggt.

Självklart ska man leta efter förtjänster, inte fel. :) (När jag gick ULK för ganska många år sedan fik vi se ett diagram över inlärningskurvan hos barn som bara fick negativ kritik, bara fick positiv kritik och inte fick någon kritik alls. Föga förvånande gick den med positiv kritik stadigt uppåt, medan den med negativ kritik vände neråt ganska snart igen och den utan kritik alls planade ut ganska fort. Den försökaer jag alltid ha i bakhuvudet när jag undervisar.)

Det jag är emot med det här systemet är att barnens framsteg värderas varje gång. Om jag bara tänker på lektionerna jag har haft idag har jag haft ett helt gäng elever som har hoppat för första gången, en elev som har varit rädd men nu hoppade två hinder på raken i galopp, en elev som plötsligt och mycket slit lyckades få sin ponny i galopp mellan hindren istället för bara seg trav, en elev som har förbättrat sin balans massor och plötsligt inte stör hästen över hindret, två elever som har hoppat den nya och relativt känsliga hästen på ett bra sätt, en elev som har haft problem med att hon tappar stigbyglarna men nu har hittat stödet i dem och inte tappat dem alls. Osv. Hur ska jag värdera det? Vems framsteg är värda mest? Nu är det här visserligen på tre grupper, men tom att utse tre stycken vars framsteg är mer värda skulle inte alls kännas bra.

Dessutom, som jag har sagt tidigare, ridskoleleverna har ju ingen chans att träna hemma mellan lektionerna. Hade de haft det, eller det hade rört sig om en grupp med privatelever då hade det kanske (väldigt kanske) varit en annan sak.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Jag kan berätta att jag var varken eller. Jag var en av dom som kom trea och blev glad för en guldstjärna men red för att det var kul.

Jag tänker på detta som något man vill göra för att stötta de som inte är uppenbart bäst. Typ någon som ramlar av men sitter upp igen!
Jag är snäll med barn och beundrar alla som gör sådant de inte vågar. Är man inte rädd behöver man inte vara modig!

Precis. Min extremt hopprädda kompis (det är inte sjukt coolt att vara 25+, rida stor häst och vara ensam om att namäla sig till 30 cm OCH seriöst vara nära döden innan start...) har gjort en himla massa jobb själv, men jag tror faktiskt att den stöttningen hon fakitskt fått genom sina kompisar, sina tränare och övriga deltagare i gruppen hjälpt en del. Men behöver en himla massa bekräftelse om man i princip håller på att gräva sin egen grav inför vartenda tillfälle med målade bommar.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Självklart ska man leta efter förtjänster, inte fel. :) (När jag gick ULK för ganska många år sedan fik vi se ett diagram över inlärningskurvan hos barn som bara fick negativ kritik, bara fick positiv kritik och inte fick någon kritik alls. Föga förvånande gick den med positiv kritik stadigt uppåt, medan den med negativ kritik vände neråt ganska snart igen och den utan kritik alls planade ut ganska fort. Den försökaer jag alltid ha i bakhuvudet när jag undervisar.)

Det jag är emot med det här systemet är att barnens framsteg värderas varje gång. Om jag bara tänker på lektionerna jag har haft idag har jag haft ett helt gäng elever som har hoppat för första gången, en elev som har varit rädd men nu hoppade två hinder på raken i galopp, en elev som plötsligt och mycket slit lyckades få sin ponny i galopp mellan hindren istället för bara seg trav, en elev som har förbättrat sin balans massor och plötsligt inte stör hästen över hindret, två elever som har hoppat den nya och relativt känsliga hästen på ett bra sätt, en elev som har haft problem med att hon tappar stigbyglarna men nu har hittat stödet i dem och inte tappat dem alls. Osv. Hur ska jag värdera det? Vems framsteg är värda mest? Nu är det här visserligen på tre grupper, men tom att utse tre stycken vars framsteg är mer värda skulle inte alls kännas bra.

Dessutom, som jag har sagt tidigare, ridskoleleverna har ju ingen chans att träna hemma mellan lektionerna. Hade de haft det, eller det hade rört sig om en grupp med privatelever då hade det kanske (väldigt kanske) varit en annan sak.

Det håller jag delvis med om. Men det kanske är en tanke bakom det också? Att avdramatisera grejen med att lyfta fram ett ekipage med en grej? I have no clue :p
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Vad har det med saken att göra öht?

Tävlingsinriktade personer, gärna de som varit bland de bästa, brukar vara mer poitiva till att göra allt till en tävling och kan inte se hur de som aldrig vinner eller utmärker sig mår dåligt att jämnt och ständigt tvingas tävla. Vill man nödändigt vis ha veckans ekipage så lägg det i tävlingsgrupper, men inte ens där är det passande. Jag tycker det är kul att tävla, men varje gån.... Nej tack, jag hade vägrat att utsätta mig själv för det, kritik både positiv och negativ är bra och så även tävlingar för de som vill och så kan de som inte vill eller är osäkra få prova på någon gång då och då.

Sist jag red på ridskola så var det i vuxengrupp, ridningen var i högsta grad tävlingsinriktad även om det inte var en tävlingsgrupp. Vi fick nogsamt höra vad som var bra och dåligt och några tävlingar hann vi med i gruppen också, riktigt kul. Men fy sjutton om vi skulle ägnat dyrbar lektionstid på att utnämna den som var bäst varje gång.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Men vi vet att barnet grät upprepade gånger just för att det inte blev veckans ekipage och det är totalt ointressant med motiveringen. Ungar ska vara glada efter ridlektioner, inte gråta, och i synnehet inte många gånger.

Och gud vad du tjafsar och inte har du koll på vad du skriver:wtf::banghead::mad::devil:, ska vi diskutera ämnet eller fortsätta med att hacka på varandra;)
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Tävlingsinriktade personer, gärna de som varit bland de bästa, brukar vara mer poitiva till att göra allt till en tävling och kan inte se hur de som aldrig vinner eller utmärker sig mår dåligt att jämnt och ständigt tvingas tävla. Vill man nödändigt vis ha veckans ekipage så lägg det i tävlingsgrupper, men inte ens där är det passande. Jag tycker det är kul att tävla, men varje gån.... Nej tack, jag hade vägrat att utsätta mig själv för det, kritik både positiv och negativ är bra och så även tävlingar för de som vill och så kan de som inte vill eller är osäkra få prova på någon gång då och då.

Sist jag red på ridskola så var det i vuxengrupp, ridningen var i högsta grad tävlingsinriktad även om det inte var en tävlingsgrupp. Vi fick nogsamt höra vad som var bra och dåligt och några tävlingar hann vi med i gruppen också, riktigt kul. Men fy sjutton om vi skulle ägnat dyrbar lektionstid på att utnämna den som var bäst varje gång.

Jag är nog den minst tävlingsinriktade människan som finns :D

Jag gillar att tävla. Men det är för att känna sig sådär superbra förberedd men min fina häst (även om det knappt gick att göra halt senaste ridpasset såklart!), få pusta o tvätta o packa, åka iväg med den fina hästen (som såklart är en ängel att ha med sig, även om hästen bajsar klämd mot luckan och har kritvit svans :p) till nya kul ställen, se andra fina hästar och glada ryttare, få gå banan eller försöka komma runt dressyrstaketen, får klappa sin fina häst när den faktiskt vågar galoppera på framridningsbanan, skratta lite åt katastrofritten som ändå kändes SÅ BRA för hästen var glad och gick faktiskt förbi domaren och gjorde EN nästan bra galoppfattning på framridningen, trots alla andra hemska små-grå-ponnyätande hästar, komma hem helt slut och släppa ut hästen som efter några timmar borta lyckligt galopperar iväg över gräset, packa upp alla grejer (varför hade jag så mycket med mig?!), ha träningsvärk dagen efter och försöka trassla ut den krulliga manen.

Så mycket tävlingsmänniska är jag :angel: Och förhoppningsvis är vi redo för en tävling någon gång nästa år igen :p

Men vi vet att barnet grät upprepade gånger just för att det inte blev veckans ekipage och det är totalt ointressant med motiveringen. Ungar ska vara glada efter ridlektioner, inte gråta, och i synnehet inte många gånger.

Och gud vad du tjafsar och inte har du koll på vad du skriver:wtf::banghead::mad::devil:, ska vi diskutera ämnet eller fortsätta med att hacka på varandra;)

Alltså, det är väl det som skiljer kanske? Jag tycker inte att grejen är kass för att ett barn gråter. Jag har jobbat på Gekås. På barnavdelningen. Många barn gråter. Många barn slutar gråta när de fått igenom vad de vill. Jag erkänner att jag inte har barn själv, men jag har fortfarande varit barn, och jag har rätt vettiga päron. Och jag har barn i min bekantskapskrets, och föräldrar. Därför har jag svårt att såga en sak, vars upplägg jag inte vet mer om än att det heter veckans ekipage i en barngrupp bara för att ett barn gråter helt enkelt :)
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Har inte hängt med här under kvällen känner jag, men vill fortsätta lite där jag slutade... Förstår fortfarande inte grejen med det om att bara för att man inte vinner eller kommer tvåa så har man förlorat? Det tycker jag är rätt skrämmande. Snacka om att barnen fått det där om bakfoten tidigt. Med tanke på att jag fyllde 21 för en månad sen kanske jag inte kan räkna mig själv som barn längre, men det är inte alls länge sen och jag vet att varken jag eller någon av mina vänner skulle se sig själv som en förlorare bara för att man inte vunnit... Förlorar gör man bara om man är helt sämst, och så vitt jag vet valdes ingen sån ut?


... Jag tycker inte att grejen är kass för att ett barn gråter. Jag har jobbat på Gekås. På barnavdelningen. Många barn gråter. Många barn slutar gråta när de fått igenom vad de vill. Jag erkänner att jag inte har barn själv, men jag har fortfarande varit barn, och jag har rätt vettiga päron. Och jag har barn i min bekantskapskrets, och föräldrar. Därför har jag svårt att såga en sak, vars upplägg jag inte vet mer om än att det heter veckans ekipage i en barngrupp bara för att ett barn gråter helt enkelt :)

Håller helt med dig. Vi kan inte både klaga över curlade barn som får precis som de vill och sedan ta ifrån dom allt jobbigt här i livet...
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Tycker du verkligen det är ett bra upplägg för barnridlektioner att det gör att minst ett barn blir ledset pga upplägget, och det i stort sett varje lektion? Är det inte bättre om alla är glada? Ingen har protesterat mot att man tävlar, det är upplägget att man tävlar varenda gång som är kasst.
 
Senast ändrad:
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Håller helt med dig. Vi kan inte både klaga över curlade barn som får precis som de vill och sedan ta ifrån dom allt jobbigt här i livet...

Så man curlar barn genom att tävla ett par gånger per termin och inte var gång, eller vad menar du med detta uttalandet i sammanhanget? Det är ingen som ens antytt att man ska ta bort allt jobbigt, bara att det inte ska vara jobbigt varje ridlektion. Man lär sig bättre om manhar roligt inte bara jobbigt.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Eller så har de (kanske) inte tänkt tillräckligt långt... ;-)

Tanken är säkert att sporra barnen att göra sitt bästa varje gång, och att det ska belönas... Och den tanken är ju god. Men det är ju inte alltid som saker och ting får den effekt som man har tänkt sig, och iaf jag tror att det här är ett sådant tillfälle. (Men jag tycker också att det hade varit intressant att höra någon från ridskolan i fråga, om de tycker att systemet är bra.)

Jag förstår inte varför man måste säga "Du är bäst"; "Du är bra" borde väl räcka? Fast det har väl gått inflation i det också... ;) (På tal om curlade barn, bara.)

Och jag tror dessutom att utser man en "vinnare" varje lektion blir det som man kanske annars skulle glädja sig åt; kanske känslan i galoppen, det fina språnget eller övergången eller bara ögonblicket av samspelthet lite mindre värt än det skulle varit annars. Inte för att barnen jämför sig med varandra (Vissa gör gör det. Men det behöver man ju inte underblåsa) utan för att ridläraren faktiskt talar om att "Idag vad han/hon bättre".
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Precis. Min extremt hopprädda kompis (det är inte sjukt coolt att vara 25+, rida stor häst och vara ensam om att namäla sig till 30 cm OCH seriöst vara nära döden innan start...)

Men.. det är ju sjuuukt modigt att faktiskt våga anmäla sig till 30 cm hoppning när man är 25+ och sen genomföra det hela, trots att man är livrädd. DET om något borde ju föranleda till "veckans bragd" tycker jag. Att våga stå för sin rädsla och vara ensam om att vara "så gammal" och ändå hoppa precis där man tror man kanske klarar det. DET är riktig styrka!

/Lavinia, som inte tycker veckans ekipage för barn låter som en vettig idé. Iaf ett barn har ju inte uppfattat det positivt och ridning ska ju i första hand vara kul. Vill man tävla är det bättre att tävla i något alla förstår och alla är med på!
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Hej!

Jag förstår inte varför det måste vara en tävling alls??

Alla är inte intresserade av att tävla. Det här liknar diskussionen vi hade när jag var yngre: Några ville tävla och träna och skaffa egen häst, andra var helt nöjda med att rida sin gång i veckan för det var roligt att rida och hade inga större ambitioner än att få rida sin lektion en gång/vecka. Vissa av oss tyckte såklart att "bara-rida-folket" var förkastliga, de hade ju inga ambitioner alls. *suck*... Nu tänker jag ganska anorlunda..

Varför måste man lägga krav på folk i onödan?? Varför måste barn hela tiden bedömas och "bli bättre"? Varför får man inte längre utvecklas i sin egen takt eller gud förbjude(!) bara göra något för att det är roligt???

Jag ser inte heller hur curlade barn har med saken att göra?? Ett fritidsintresse ska väl i första hand vara roligt och på den som utför intressets villkor?? Krav kan man ha i skolan/på jobbet. Fritiden ska vara rolig och avkopplande.

/Lavinia, som pressade sina ambitioner rätt in i väggen och tappade allt intresse för hästar och ridning på det.. Nu är jag nöjd om hästen är hel och vi kan galoppera utan alltför många bocksprång..
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Har du läst vad jag har skrivit? (De andra inläggen också) :-) Vi tycker ju precis likadant...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 696
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp