Vattenanalys - vart skickar man?

Det kan det absolut vara, men enligt rörmokarn var det DYRT med filter som tar rejält med järn. Att jag behöver göra om avloppet har jag räknat med, men att jag skulle behöva ett dyrt filter för att ens kunna använda vattnet hade jag nog inte tänkt mig. Men det är ju i allra högsta grad mitt eget fel att jag inte kollade upp det.... :(
Köp en begagnad migsvets, leta rostfritt på skroten och bygg ett filter, det hade jag gjort. :up: :)
 
Exakt - börja med att låta kranarna vara öppna hela tiden du är där. Verkar allt funka så låt dem stå öppna som @Inte_Ung föreslår..

Skulle något hända med pumpar etc så är det ändå BETYDLIGT billigare än att borra nytt.
Vi har låtit slangen ligga och rinna när vi är där. Hittills har det inte hjälpt. Att ha vatten på när vi inte är där vågar jag inte. Problemet är att vi inte heller kan flytta dit innan vattenproblemet är löst. På grund av hästarna. Hade det bara varit vi och katten hade det ju gått att lösa med flaskvatten ett tag.
 
Vi har låtit slangen ligga och rinna när vi är där. Hittills har det inte hjälpt. Att ha vatten på när vi inte är där vågar jag inte. Problemet är att vi inte heller kan flytta dit innan vattenproblemet är löst. På grund av hästarna. Hade det bara varit vi och katten hade det ju gått att lösa med flaskvatten ett tag.
Seriöst - vad kan hända om du låter det rinna? Värsta tänkbara scenario? Att pumpen går sönder? Vad kostar en pump?

Har du bara ett tappställe där det kan rinna? Finns det inte fler kranar i huset? Öppna alla som du har.
 
Synd att man inte har sådana talanger.... ;)
Enligt en lärare på verkstadsskolan skulle jag aldrig ge mig på att ens försöka svetsa öht. det gav jag blanka den i fast det ska medges att titan är lite halvknepigt att svetsa och bearbeta. :)
 
Seriöst - vad kan hända om du låter det rinna? Värsta tänkbara scenario? Att pumpen går sönder? Vad kostar en pump?

Har du bara ett tappställe där det kan rinna? Finns det inte fler kranar i huset? Öppna alla som du har.
Att det svämmar över i huset någonstans? Att något rör går sönder? Hydropressen står också inne. Tack och lov med ett avlopp i närheten, för det sprutade rätt rejält med vatten ifrån den. Jag litar inte riktigt på hur allt fungerar än. Vi har trots allt bara ägt huset i 12 dagar...
 
Att det svämmar över i huset någonstans? Att något rör går sönder? Hydropressen står också inne. Tack och lov med ett avlopp i närheten, för det sprutade rätt rejält med vatten ifrån den. Jag litar inte riktigt på hur allt fungerar än. Vi har trots allt bara ägt huset i 12 dagar...
OK.
Funkar det med hydropressen nu kanske du kan ha slang från kranar och låta det stå och rinna? Om du kan leda vattnet från kran och ut till trädgården/gårdsplanen?

Om det är som @Inte_Ung säger att brunnen behöver spolas ur så hjälper ju inte korta stunder om nån timme här och där?

Jag har också en hydropress och den fick jag byta för ett par år sedan eftersom den läckte. Det var ingen stor kostnad (Rinkaby rör är finfina leverantörer....)

/tanten - som är i färd med att begära in offerter på borrad brunn.... :(
 
/tanten - som är i färd med att begära in offerter på borrad brunn.... :(
Du kan även undersöka möjligheten att slå ner en spets i den grävda brunnen.
Det kan ge några meter till i djup och räcka för att säkra vattentillgången.
Priset är ett helt annat och du slipper risken för radon eller saltvatten i brunnen.
 
Du kan även undersöka möjligheten att slå ner en spets i den grävda brunnen.
Det kan ge några meter till i djup och räcka för att säkra vattentillgången.
Priset är ett helt annat och du slipper risken för radon eller saltvatten i brunnen.
Den möjligheten finns inte.

Min "brunn" är en källa som man satt ringar i. Den ger finfint med vatten om det inte är väldigt, väldigt torrt. Nu är det väldigt, väldigt torrt.
Dessutom ligger den utanför min tomt.

Min brunn är va 120 cm djup......
Jag har en brunn till. Men den är det redan en spets i och det är minst 8 meter ner till vattennivån. Och det vattnet är enligt uppgift inte tjänligt. Kanske beroende på att en tidigare ägare dragit en slang från bäcken för att fylla den med bevattningsvatten. Och sedan monterat bort pumpanläggningen.

Ja, det är en enda sörja med vattenlösningar här.....
 
Att det svämmar över i huset någonstans? Att något rör går sönder? Hydropressen står också inne. Tack och lov med ett avlopp i närheten, för det sprutade rätt rejält med vatten ifrån den. Jag litar inte riktigt på hur allt fungerar än. Vi har trots allt bara ägt huset i 12 dagar...
Lite OT men...

Jag hittade en väldigt intressant skrift på SGU
http://resource.sgu.se/produkter/broschyrer/normbrunn-07.pdf

Samt en karta där du kan leta reda på din brunn, klicka på den och få fram alla data.
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html
 
Lite OT men...

Jag hittade en väldigt intressant skrift på SGU
http://resource.sgu.se/produkter/broschyrer/normbrunn-07.pdf

Samt en karta där du kan leta reda på din brunn, klicka på den och få fram alla data.
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html
Jag gör kanske fel men jag ser ingen data? Det står 63,0 på kartan, vilket jag antar är brunnens djup för det står så på brunnsprotokollet. Men något annat ser jag inte? Synd att den gamla grävda brunnen inte finns med, för den är jag mer intresserad av.
 
Jag gör kanske fel men jag ser ingen data? Det står 63,0 på kartan, vilket jag antar är brunnens djup för det står så på brunnsprotokollet. Men något annat ser jag inte? Synd att den gamla grävda brunnen inte finns med, för den är jag mer intresserad av.
Klicka på den gröna droppen!
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 232
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp