Vattenanalys - vart skickar man?

Fast du kan kolla på omgivningen, se hur de brunnarna är och var. Prata med grannar som borrat och höra hur deras vatten är, jämföra borrdjup, om vattnet är bra? Ja, typ....
Det fanns faktiskt inga andra brunnar i närmsta omgivningen, enligt kartan, vilket jag antar betyder att de flesta andra har äldre brunnar.
 
Det verkar inte bero på åldern på brunnen.
Min brunn var inte med medan grannarnas betydligt äldre brunnar fanns där.
Saxat från sidan.
"Uppgifterna gäller främst bergborrade brunnar och utgörs av de uppgifter som brunnsborrare sedan 1976 enligt lag måste skicka in till SGU."
Så märkligt att min brunn som är borrad 1993 inte finns med.
Firman som gjorde det var stor, känd och ordentligt auktoriserad.
 
Antar att det är jättemycket järn i vattnet om det dödar mossa??? Där slangen har fått ligga och rinna blir mossan alldeles svart.... Det verkar inte riktigt normalt.

Jag har behandlat min mossmatta med järnsulfat, mossan blir kolsvart på några minuter - kanske en halvtimme, minns inte riktigt. Vilket är precis hur det ska bli, så jo, det kan kanske vara normalt ändå. :)
 
Har du inte fått provsvaret ännu?
Jag har inte ens hunnit skicka. Fick paketet i onsdags och skulle skicka i torsdags. Men enligt anvisningarna så skulle man använda "normal" mängd vatten dagen före, och det hade jag ju inte gjort pga trasig hydropress. Fredag - söndag kan man inte skicka, så nu får jag vänta till måndag. Sedan tar det ca 10 dagar, står det. Det är lite krångligt att få till det, speciellt som jag inte bor i huset.
 
Vattenprovet skickat idag. Testar för "allt" som erbjöds hos eurofins: bakterier, radon, kemisk analys och metaller. Igår körde vi högtryckstvätt i flera timmar, så vattnet fick en rejäl "genomkörare" i alla fall.

MEN nu läcker det på ett annat ställe... :( Vattnet är avstängt och vi får förhoppningsvis ut rörmokare i veckan igen. Hydropressen är lagad, men nu läcker det ca 1,5 ifrån den. Ur rören som går ut genom väggen till kranen på utsidan. Suck... :( Och när vi tätar där, var kommer det att läcka nästa gång?!
 
Vattenprovet skickat idag. Testar för "allt" som erbjöds hos eurofins: bakterier, radon, kemisk analys och metaller. Igår körde vi högtryckstvätt i flera timmar, så vattnet fick en rejäl "genomkörare" i alla fall.

MEN nu läcker det på ett annat ställe... :( Vattnet är avstängt och vi får förhoppningsvis ut rörmokare i veckan igen. Hydropressen är lagad, men nu läcker det ca 1,5 ifrån den. Ur rören som går ut genom väggen till kranen på utsidan. Suck... :( Och när vi tätar där, var kommer det att läcka nästa gång?!
Jösses!

anläggningen borde väl vara skapligt ny? För brunnen var väl inte så gammal? Då brukar man ju göra om det mesta.
 
Jösses!

anläggningen borde väl vara skapligt ny? För brunnen var väl inte så gammal? Då brukar man ju göra om det mesta.

Hydropressen är från '01, så den är betydligt äldre än brunnen (borrad '10). Kranen på väggen ser ut som om den kommer från stenåldern... Den har en sådan där "ratt" som är ungefär lika stor som min handflata. Grymt svår att öppna och stänga, så den kommer jag inte att sakna!
 
Vattenprovet skickat idag. Testar för "allt" som erbjöds hos eurofins: bakterier, radon, kemisk analys och metaller. Igår körde vi högtryckstvätt i flera timmar, så vattnet fick en rejäl "genomkörare" i alla fall.

Håller tummarna!

Hoppas inte det blir som för min stallägare, där labbet ringde och skrek i luren att de absolut inte skulle dricka vattnet - sedan fiskade de upp 4-5 döda kattungar ur brunnen.
 
Det är LITE lätt att tappa sugen när det känns som om det hela tiden är ett steg framåt och två tillbaks med vattenproblemet. Kan vi inte ha vattnet på så kan vi ju inte fortsätta med att tvätta, måla, osv och snart är det semestertider och stört omöjligt att få ut någon som kan fixa.... :( Och jag vill ju flytta till huset!! Men utan vatten som är användbart så lär vi ju inte kunna bo där. Nu har jag också börjat fundera på hur i hela friden vi ska få plats med vattenfilter OCH tvättmaskin. Nu försvann nog planen på att kunna ha badkar i badrummet, för nu lär vi få ha tvättmaskinen där i stället...

Kan inte för mitt liv förstå hur fd ägare har kunnat bo där långa perioder med ett vatten som detta...
 
Det är LITE lätt att tappa sugen när det känns som om det hela tiden är ett steg framåt och två tillbaks med vattenproblemet.
Tyvärr så är det ofta så att flytta till en gård.
Att det blir en massa som man inte räknat med som rasar.
När jag och min ex-man flyttade till den gård som jag nu äger så hade vi torrlag brunn, vattenläcka från färskvatten och vattenläcka från avloppsvatten under den första månaden.
Men man får jobba sig igenom det där.
 
Tyvärr så är det ofta så att flytta till en gård.
Att det blir en massa som man inte räknat med som rasar.
När jag och min ex-man flyttade till den gård som jag nu äger så hade vi torrlag brunn, vattenläcka från färskvatten och vattenläcka från avloppsvatten under den första månaden.
Men man får jobba sig igenom det där.
Tror väl inte att det har så mycket att göra med om det är en "gård" (67 kvm torp med 2 hektar mark ;) ) eller ett "vanligt" hus? Sönder går väl antagligen saker ändå... Måste ändå få tycka att det är förbryllande att man bekostar att borra en brunn men sedan struntar i om vattnet är användbart (rörmokaren tyckte väl mest "oj" när han såg eländet). Kan ju också vara helt eller delvis anledningen till att hydropress, rör, osv går sönder.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 232
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 777
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp