Vattenanalys - vart skickar man?

Är det en stor vattenmängd så kan man ta hjälp av tankbil/sugbil eller vad de heter eftersom det kanske inte är tillräckligt att öppna alla kranarna.
Det kan bli svårt då det sitter en dränkpump (alternativt ejektor) med tillhörande slangar och kablar i hålet.
 
Det kan bli svårt då det sitter en dränkpump (alternativt ejektor) med tillhörande slangar och kablar i hålet.

Sant, men man kan använda tankbil om det är en ny brunn innan pumpar och annat installeras, det är så jag är i kontakt med brunnar och omsättningar nämligen ;) På en befintlig kanske det går att ta bort dem eller koppla förbi direkt ned till filter/intag?
 
På en befintlig kanske det går att ta bort dem eller koppla förbi direkt ned till filter/intag?
Jag tror mer på att göra som brunnsborrarna gjorde med min brunn då den var ny, låta dränkpumpen gå i en vecka utan att koppla in den till hydroforen.
Den fick helt enkelt pumpa på för fullt ett tag.
Det gjorde stor skillnad.
För TS så är det ju också en billig och enkel lösning.
 
Jag tror mer på att göra som brunnsborrarna gjorde med min brunn då den var ny, låta dränkpumpen gå i en vecka utan att koppla in den till hydroforen.
Den fick helt enkelt pumpa på för fullt ett tag.
Det gjorde stor skillnad.
För TS så är det ju också en billig och enkel lösning.
Det låter helt underbart att kunna använda precis så mycket vatten man vill...

Längtar efter att bankkontot blir så fullt att jag kan borra
 
Det låter helt underbart att kunna använda precis så mycket vatten man vill...

Längtar efter att bankkontot blir så fullt att jag kan borra
Alla borrade brunnar blir inte så.
Vi borrade extra djupt för att få riktigt mycket vatten då brunnen skulle vara till en hel gård.
När jag frågade brunnsborrarna hur många timliter som det blev så svarade de att det blev mer än vad de kunde mäta och kanske 20ggr vad pumpen kan pumpa upp.
 
Det låter helt underbart att kunna använda precis så mycket vatten man vill...

Längtar efter att bankkontot blir så fullt att jag kan borra
Det är ju tyvärr inte bara kvantitet... Efter snack med rörmokare idag så förstår jag att det i alla fall här omkring är många problem med vattenkvalitet i borrade brunnar. Mina problem verkade rätt typiska... Själv hade han valt att ha grävd brunn.

På tal om rörmokare så kommer han ut imorgon kl 7 för nu när vi satte på vattnet ordentligt så började hydroforen läcka som en såll.... :(
 
På tal om rörmokare så kommer han ut imorgon kl 7 för nu när vi satte på vattnet ordentligt så började hydroforen läcka som en såll....
Det kan vara den som är problemet.
En ny kan ge betydligt bättre vatten i dina kranar.
Själv hade han valt att ha grävd brunn.
Det gör man knappast numera och de innebär nästan alltid en begränsad tillgång på vatten.
Här så har vi grävd brunn men det trycker in vatten från sjön i den så tillgången är god och kvaliteten är bra.

(Men jag har råkat tömma den en gång när jag glömde vattnet på över natten.)
 
Det kan vara den som är problemet.
En ny kan ge betydligt bättre vatten i dina kranar.

Det gör man knappast numera och de innebär nästan alltid en begränsad tillgång på vatten.
Här så har vi grävd brunn men det trycker in vatten från sjön i den så tillgången är god och kvaliteten är bra.

(Men jag har råkat tömma den en gång när jag glömde vattnet på över natten.)
Nej, jag har förstått att grävda brunnar är ovanliga numera, men rörmokaren hade sett så många problem med borrade brunnar att han ändå valde att gräva i stället.

Jag tycker mest att det är märkligt att de förra ägarna inte åtgärdade, eftersom de ju trots allt bodde i huset hyfsat långa perioder mot slutet. Bara tanken på att dricka detta vatten, eller ens duscha i det.... :wtf:
 
Tror förresten att jag har en hydropress och inte en hydrofor. Trodde först att det var märket på hydroforen, men googling visar ju att det är två olika saker. Fast jag förstår inte riktigt skillnaden ännu....
 
Tror förresten att jag har en hydropress och inte en hydrofor.
I en hydropress så sitter det ett gummimembran som håller ett grundtryck.
Om det membranet går sönder, vilket det gör med jämna mellanrum, så blir vattnet gräsligt äckligt av det gojs som gömmer sig på andra sidan membranet.
Det kan vara ditt problem.
 
I en hydropress så sitter det ett gummimembran som håller ett grundtryck.
Om det membranet går sönder, vilket det gör med jämna mellanrum, så blir vattnet gräsligt äckligt av det gojs som gömmer sig på andra sidan membranet.
Det kan vara ditt problem.
Hm... Jag läste också något uttalande från Vi i Villa under min googling där de avrådde från hydropress just pga gummit. Något om att man inte riktigt vet vad som kan läcka ut i vattnet, eller hur det var.
 
Hydropress kallas populärt för gris med gummituta. :D

Att ha grävd brunn är inte så ovanligt där vattenmängden är tillräcklig och lagren genomsläppliga, jag bor på en grusås och har spets nerslagen och precis hur mycket vatten som helst, grannen har borrad brunn och den kan man inte plocka ut för mycket ur, dessutom börjar dom få tryckfall.
 
Hydropress kallas populärt för gris med gummituta. :D

Att ha grävd brunn är inte så ovanligt där vattenmängden är tillräcklig och lagren genomsläppliga, jag bor på en grusås och har spets nerslagen och precis hur mycket vatten som helst, grannen har borrad brunn och den kan man inte plocka ut för mycket ur, dessutom börjar dom få tryckfall.
Mina föräldrar har grävd brunn som har gett massor med gott vatten i många, många år. Den har aldrig sinat. Men numera verkar det väldigt ovanligt att man gräver nya brunnar här omkring. Tyvärr, antar jag, för om det är som jag börjar förstå vanligt med bergsgas ("ruttna ägg") i borrade brunnar så känns det rätt osmakligt. Inte farligt, men fy vad det stinker i hela köket när vi öppnar kökskranen... Hoppas bara att jag kan glömma stanken när vi sedan förhoppningsvis blir av med den...
 
En annan granne fick wichyvatten i sin borrade brunn, det luktar lite svavelväte det också men lukten försvinner snabbt när man tappat upp det. Vem behöver sodastream? :p
 
I en hydropress så sitter det ett gummimembran som håller ett grundtryck.
Om det membranet går sönder, vilket det gör med jämna mellanrum, så blir vattnet gräsligt äckligt av det gojs som gömmer sig på andra sidan membranet.
Det kan vara ditt problem.
Vi behövde inte byta hela utan bara en trasig del (flens, hette det nog). Det var inte heller en massa äckel-päckel inuti. Tyvärr, antar jag. Fick hela provtagningskittet idag, så jag åker dit imorgon och tar vattenprov... Och sedan får vi se...
 
Men numera verkar det väldigt ovanligt att man gräver nya brunnar här omkring. Tyvärr, antar jag, för om det är som jag börjar förstå vanligt med bergsgas ("ruttna ägg") i borrade brunnar
Man slipper risken för radongas också med en grävd brunn.
Men vill man ha en så får man gräva själv med egen spade.
 
Spännande.
Jag för min del tror att det är helt ofarlig järnoxid (rost).
Det kan det absolut vara, men enligt rörmokarn var det DYRT med filter som tar rejält med järn. Att jag behöver göra om avloppet har jag räknat med, men att jag skulle behöva ett dyrt filter för att ens kunna använda vattnet hade jag nog inte tänkt mig. Men det är ju i allra högsta grad mitt eget fel att jag inte kollade upp det.... :(
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 232
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp