Vattenanalys - vart skickar man?

Om man - bokstavligen - har låtit vattnet stå och rinna i närmare en timme, kan det fortfarande vara problem med vattenlåset då?

Nja, om det rinner ner i bra takt hade jag kanske inte satsat stenhårt på det, men jag hade å andra sidan rensat avloppet innan jag gjorde något annat, mer kostsamt. Det kan ju vara fickor etc, men om det rinner undan bra är det ju inte så igenkloggat.

Om du häller upp vattnet i ett glas och sniffar, luktar det när det kommer ur kökskranen?
 
Nja, om det rinner ner i bra takt hade jag kanske inte satsat stenhårt på det, men jag hade å andra sidan rensat avloppet innan jag gjorde något annat, mer kostsamt. Det kan ju vara fickor etc, men om det rinner undan bra är det ju inte så igenkloggat.

Om du häller upp vattnet i ett glas och sniffar, luktar det när det kommer ur kökskranen?
Jag TYCKER att det luktar även från en flaska (fyllde för att vattna lite växter). Men det är ju så mystiskt att badrumsvattnet inte har någon lukt (förutom järn)...

Nej, avloppet är inte helt igenkorkat. Vattnet rinner undan rätt bra, men det "kluckar" som det gör när man har lite halv-stopp.
 
Nyfiken, hur vet man att vattnet innehåller mycket järn utan att ta vattenprov?
Ja det uppenbara att det blir avlagringar i vattenskålar och tvätten färgas gul har jag koll på.

Det luktar oftast järn om det och vattnet är mer eller mindre rostfärgat om det är extremt mycket. Ta en konjakskupa /större vinglas eller annat glas med rund botten, häll upp vatten i glaset och lägg snabbt en tallrik eller annat platt över glaset. Skaka ett par gånger och lukta sen med näsan över glaset så har du utfört en luktanalys i hemmaformat
 
Jag TYCKER att det luktar även från en flaska (fyllde för att vattna lite växter). Men det är ju så mystiskt att badrumsvattnet inte har någon lukt (förutom järn)...

Det kan ju vara rören till köket.

Nej, avloppet är inte helt igenkorkat. Vattnet rinner undan rätt bra, men det "kluckar" som det gör när man har lite halv-stopp.

Då hade jag definitivt rensat avloppet som steg 1, där har du ju definitivt problem med avloppslukt som går upp (kluckandet är luft som stiger genom nedspolande vattnet).
 
Det luktar oftast järn om det och vattnet är mer eller mindre rostfärgat om det är extremt mycket. Ta en konjakskupa /större vinglas eller annat glas med rund botten, häll upp vatten i glaset och lägg snabbt en tallrik eller annat platt över glaset. Skaka ett par gånger och lukta sen med näsan över glaset så har du utfört en luktanalys i hemmaformat

Intressant. :)

Jag hade en period problem med att vattnet antog en svart ton när man skakade runt det.
Det hade en otrevlig bismak som gjorde att jag inte kunde dricka det.

Numera har jag en bra vattenrening så den har tagit hand om alla metallsmaker :)
 
Suck.... :( Jag hällde upp en flaska vatten igår och då hade jag "bara" lukten. Idag är vattnet gulbrunt med flytande partiklar i och med några mystiska glansiga utfällningar på ytan. Det ser verkligen inte ut som dricksvatten alls.... Synd att vi inte gjorde vattenanalys innan köp, för det ingår ju definitivt i undersökningsplikten och problemen är inget jag kan komma dragandes med nu precis.
 
Suck.... :( Jag hällde upp en flaska vatten igår och då hade jag "bara" lukten. Idag är vattnet gulbrunt med flytande partiklar i och med några mystiska glansiga utfällningar på ytan. Det ser verkligen inte ut som dricksvatten alls.... Synd att vi inte gjorde vattenanalys innan köp, för det ingår ju definitivt i undersökningsplikten och problemen är inget jag kan komma dragandes med nu precis.

Nu kommer jag inte ihåg men står huset på alunskiffer och kan brunnen vara borrad igenom det? Det låter nämligen precis som alunskiffer.
 
Suck.... :( Jag hällde upp en flaska vatten igår och då hade jag "bara" lukten. Idag är vattnet gulbrunt med flytande partiklar i och med några mystiska glansiga utfällningar på ytan. Det ser verkligen inte ut som dricksvatten alls.... Synd att vi inte gjorde vattenanalys innan köp, för det ingår ju definitivt i undersökningsplikten och problemen är inget jag kan komma dragandes med nu precis.

Oavsett var i huset du tappar vattnet?
 
Oavsett var i huset du tappar vattnet?
Har inte testat badrummet ännu. Där LUKTAR det ju inte, men toavattnet är mörkbrunt och igår fick jag spola många, många gånger innan det slutade komma stora bruna bitar.... Urk.... :wtf:

Lite intressant är att fd ägarna har fyllt i ett frågeformulär om huset, och där angett att det enda problem de haft med brunnen är järn i vattnet och brunt vatten om de varit iväg från huset ett längre tag (fritidshus). Men jag förstår inte om de inte märkt de andra problemen....
 
Helt OT, men herregud vilken rolig karta! Blev helt fast... :D

Jag har ett väldigt roligt jobb ;) Man ska dock komma ihåg att skalan på den där kartan är väldigt grov, bergartsgränserna stämmer inte alltid. På ett ställe där jag plockar svamp är tex gränsen mellan två bergarter ca 200 m fel.
 
Har inte testat badrummet ännu. Där LUKTAR det ju inte, men toavattnet är mörkbrunt och igår fick jag spola många, många gånger innan det slutade komma stora bruna bitar.... Urk.... :wtf:

Lite intressant är att fd ägarna har fyllt i ett frågeformulär om huset, och där angett att det enda problem de haft med brunnen är järn i vattnet och brunt vatten om de varit iväg från huset ett längre tag (fritidshus). Men jag förstår inte om de inte märkt de andra problemen....
Stora bruna bitar låter onekligen mer som rör och pumpsystem än som vattnet i sig.

Jag hade nog kontaktat en rör - och/eller vattenfirma och konsulterat. Ett enkelt vattenfilter kan lösa många bekymmer om det verkligen är vattnet.

Är det rör, pump och anläggning så är det en annan historia. Men det kan som sagt en rörfirma hjälpa dig med. :up:
 
Jag har ett väldigt roligt jobb ;) Man ska dock komma ihåg att skalan på den där kartan är väldigt grov, bergartsgränserna stämmer inte alltid. På ett ställe där jag plockar svamp är tex gränsen mellan två bergarter ca 200 m fel.

Här spelar inte några hundra meter någon roll verkar det som. Granit all the way. :D Jag har också lärt mig att jag bor i/på Smålands litotektoniska enhet och det låter betryggande och gediget på något sätt. :p
 
Jag skulle satsa på att skicka iväg vattenanalys till T ex Alcontrol. När man har egen brunn bör man oavsett ta vattenprov med några års mellanrum då vattenkvaliteten kan ändras med tiden. Extra viktigt är det om man har små barn.

Jag arbetar på miljökontor på en kommun. Av de kommuner jag arbetat på har det gjorts lite olika. På min första arbetsplats kunde man skicka prover genom oss och få lite billigare pris. Hade man barn under 1 år fick man det dessutom gratis. På de andra 2 kommunerna jag arbetat har vi hänvisat direkt till labbet och vi har inte roddat något med det. Det birde stå på din kommuns hemsida vilka möjligheter det finns.
 
Här är det eurofins man skickar till genom kommunen. Med rabatt går det på ca en tusenlapp att göra alla analyser som erbjuds, vilket ju är ett rätt bra pris :) . Så det kommer jag att göra snarast.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 231
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp