Vattenanalys - vart skickar man?

Visst ser det delikat ut..... :( Hade någon sagt att det var avloppsvatten så hade jag trottpå det....

Det var alldeles brunt i toastolen med en glansig "oljig"(?) hinna ovanpå. Fint...:mad:
 
Sådär.... Provmaterial är beställt så nu får vi se vad vattenanalys säger om vårt vatten.

Hade trädgårdsslangen rinnandes i säkert 2 timmar igår med resultat att vattnet luktade precis lika äckligt ändå....
 
Det där är inte dricksvatten! :eek:

Märkligt om detta är vatten från borrad brunn? Säker på att du inte har något som läcker in? Jag hade kallat in en rörfirma som kollade anläggningen, rätt prompto
Håller med.... Vattnet är döäckligt och jag sparkar på mig själv för att jag inte kollade innan köp... Ska ringa firman som borrade idag, tänkte jag, och höra om de vet något....
 
Visst ser det delikat ut..... :( Hade någon sagt att det var avloppsvatten så hade jag trottpå det....

Det var alldeles brunt i toastolen med en glansig "oljig"(?) hinna ovanpå. Fint...:mad:
Det där ser ut som antingen en läckande skoning till brunnen eller en vattenanläggning som rostat inuti.
När bodde det någon i huset så att vattnet spolades ordentligt?
Jag har haft vatten som sett ut så där när vi precis hade borrat brunn och kopplat in nya brunnen i stället för den gamla, grävda.
Hela vattensystemet tömde sig på gammalt gojs då och det tog några veckor tills det upphörde.
Vi spolade vatten kontinuerligt i kanske en månad efter att brunnen var nyborrad.
 
Hade trädgårdsslangen rinnandes i säkert 2 timmar igår med resultat att vattnet luktade precis lika äckligt ändå....
Som @Inte_Ung skriver - har det stått tomt? Kanske kan det bero på att det inte spolats på länge? Två timmars spolning är ingenting om det är en brunn som ger rejält.

Rätt att kolla med firman som borrade. Och kanske - om de inte verkar bra att tala med - kontakt med någon annan firma som kan detta med vatten?
 
Fast det är svårt att spola igenom ordentligt när man inte bor där ännu, och samtidigt så vågar jag inte flytta dit med sådant vatten utan att veta om det är farligt att dricka för oss och hästarna... Litet dilemma... Som det luktar nu så vill jag ärligt talat inte ens duscha i det :wtf: ! Om vi låter kranen i köket stå och rinna, som vi gjort nu ett antal gånger, så stinker det ruttna ägg i hela köket. Jag misstänker att hästarna inte ens skulle vilja dricka eländet...
 
Fast det är svårt att spola igenom ordentligt när man inte bor där ännu, och samtidigt så vågar jag inte flytta dit med sådant vatten utan att veta om det är farligt att dricka för oss och hästarna... Litet dilemma... Som det luktar nu så vill jag ärligt talat inte ens duscha i det :wtf: ! Om vi låter kranen i köket stå och rinna, som vi gjort nu ett antal gånger, så stinker det ruttna ägg i hela köket. Jag misstänker att hästarna inte ens skulle vilja dricka eländet...
Jag tror ni ska tömma hela systemet några gånger för att bli av med avlagringarna som ligger i rör, varmvattenberedare och hydropress + kolla upp rören. Jag skulle ta dit en duktig röris och be hen spola igenom systemet ordentligt. Om inte det räcker så finns det ju bra filter man kan koppla in på systemet. Vi hade kvar borrkex från vår borrning i säkert ett halvår innan det försvann ordentligt. Men det var ju lite gråaktigt istället. Viss lukt hade vi också, men det försvann fortare.
 
Ser verkligen ofräscht ut. Jag hade väntat på vattenanalysresultatet, sedan pratat med brunnsborrars och rörmokare, gärna mailat över bild och analys för att få ett första utlåtande.
 
Om vi låter kranen i köket stå och rinna, som vi gjort nu ett antal gånger, så stinker det ruttna ägg i hela köket.
Den gasen går ibland inte bort på flera år efter att en ny brunn har borrats.
Men den går ur vattnet när det kommer upp ur brunnen.
Vi ställde en vattenkanna i kylen den första tiden för att få gasfritt vatten att dricka.
Hästarnas vatten blev av med sina gaser efter någon timme i baljan eller karet så det var inget problem.
 
Visst ser det delikat ut..... :( Hade någon sagt att det var avloppsvatten så hade jag trottpå det....

Det var alldeles brunt i toastolen med en glansig "oljig"(?) hinna ovanpå. Fint...:mad:

Jag hade börjat med att rengöra hydrofortank (och avlopp) och sedan spolat vatten en dag eller så för att tömma brunn och borra ordentligt och se om problemet är kvar.
 
Angående hur mycket brunnen har använts sedan den borrades 2010 är lite svårt att svara på. Huset har använts som fritidshus, men de har varit där mellan påsk och höst de senaste åren som pensionärer. Så helt oanvänd har brunnen knappast varit.

Går det över huvudtaget att "tömma" en borrad brunn?
 
Angående hur mycket brunnen har använts sedan den borrades 2010 är lite svårt att svara på. Huset har använts som fritidshus, men de har varit där mellan påsk och höst de senaste åren som pensionärer. Så helt oanvänd har brunnen knappast varit.
Jämför med 3 hushåll, 15 hästar och 2 år på heltid.
Er brunn borde med er förbrukning bli bra år 2026.
Det är bara att börja spola på.
 
Man omsätter brunnen kallas det. Beror på hur djup brunnen är, hur tillflödet av vattnet är och hur stor del av borran som tar in vatten. Är det en stor vattenmängd så kan man ta hjälp av tankbil/sugbil eller vad de heter eftersom det kanske inte är tillräckligt att öppna alla kranarna.
 
Jag hade börjat med hydrofortanken, vår hade en decimeter med bruna avlagringar i botten som gav missfärgning om vattnet stängdes av.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 231
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp