Vattenanalys - vart skickar man?

Tror väl inte att det har så mycket att göra med om det är en "gård" (67 kvm torp med 2 hektar mark ;) ) eller ett "vanligt" hus? Sönder går väl antagligen saker ändå... Måste ändå få tycka att det är förbryllande att man bekostar att borra en brunn men sedan struntar i om vattnet är användbart (rörmokaren tyckte väl mest "oj" när han såg eländet). Kan ju också vara helt eller delvis anledningen till att hydropress, rör, osv går sönder.
Kan ju hända att vattnet var OK när förra ägaren bodde där. Saker kan ske utmed vägen. Det kan ha hänt något med borrhålet, Med anläggningen.

Har förra ägaren bott där permanent? Hur länge sedan var det som någon bodde där innan ni kom dit?
Sorry om jag frågar sånt du redan skrivit.
 
Kan ju hända att vattnet var OK när förra ägaren bodde där. Saker kan ske utmed vägen. Det kan ha hänt något med borrhålet, Med anläggningen.

Har förra ägaren bott där permanent? Hur länge sedan var det som någon bodde där innan ni kom dit?
Sorry om jag frågar sånt du redan skrivit.
Nej, jag tror inte vattnet var helt okej för de pratade om "järn i vattnet", och det finns missfärgningar i duschen. Men jag trodde ju inte att det var så illa? Lukten måste de ju har märkt, och jag lovar att det inte är något man vill dricka. Nej, de har inte bott där permanent. Det har varit ett fritidshus i 24 år, dock har fd ägarna bott där mellan påsk och tidig höst de senaste åren som pensionärer. De har tillbringat många helger där nu på slutet också.
 
Nej, jag tror inte vattnet var helt okej för de pratade om "järn i vattnet", och det finns missfärgningar i duschen. Men jag trodde ju inte att det var så illa? Lukten måste de ju har märkt, och jag lovar att det inte är något man vill dricka. Nej, de har inte bott där permanent. Det har varit ett fritidshus i 24 år, dock har fd ägarna bott där mellan påsk och tidig höst de senaste åren som pensionärer. De har tillbringat många helger där nu på slutet också.
Aha. De har alltså bott där under sommarhalvåret.

Ja, det verkar onekligen konstigt om vattnet varit sådär när de bodde där?
 
Aha. De har alltså bott där under sommarhalvåret.

Ja, det verkar onekligen konstigt om vattnet varit sådär när de bodde där?
Visst är det märkligt? Men när vi satt med mannen i köket på tillträdesdagen kände jag en sur stank i köket, som jag trodde var någon soprest eller kanske från avloppet. Men nu vet jag att det var från vattnet, för det är så det luktar. Så visst måste de ha märkt det... Nu är förhoppningsvis lukten "bara" bergsgas, dvs inget farligt, men den är så kväljande att jag ändå inte fattar att man kan stå ut med att ha det så utan att åtgärda??? När vi har haft kökskranen rinnande har det snabbt luktat i hela köket av ruttna ägg...
 
Lite OT
Har talat med firmorna som lämnat offerter till min brunnsborrning. Ett av företagen har ett maxpris. Alltså ett absolut maxpris! De garanterar bra vatten och de garanterar att maxkostnaden blir 80'. Jag har fått offert på 79' och där var det massor som inte ingick....

Det som var lite intressant för TS är att de sa att de borrar så vida hål att det finns utrymme att gå ner och täta om det skulle bli sprickbildning och inflöde av ytvatten. Och kanske inflöde av något annat oönskat?

@bettysmatte - kanske finns det möjlighet att göra något åt borrhålet den dag ni får veta vad som egentligen är fel?
 
Ugh.....I morgon ska vi visst få "domen", dvs svaret på vattenprovet kommer att mejlas under dagen. Jag känner mig inte superoptimistisk. Vi har högtryckstvättat i flera timmar i flera omgångar, och ändå ser vattnet lika äckligt ut och luktar lika illa..... :(
 
Ugh.....I morgon ska vi visst få "domen", dvs svaret på vattenprovet kommer att mejlas under dagen. Jag känner mig inte superoptimistisk. Vi har högtryckstvättat i flera timmar i flera omgångar, och ändå ser vattnet lika äckligt ut och luktar lika illa..... :(
Håller alla tummar att det är något som går att åtgärda. Med filter, tätning av borrhål eller annat.

Håll oss uppdaterade!
 
Vi har också problem med dåligt vatten. När vi flyttade hit för 9 år sen var vattnet fantastiskt! Lika fint som evian. Vad som kan ha hänt vet jag inte, men numera är vattnet orangetonad, luktar blod, färger allt orange inklusive mitt hår... Enligt vattenprov var det inget fel på vattnet förutom att det är mycket mineraler i, ffa järn och mangan, men det är inte farligt att dricka. Jag dricker det dock inte, smakar ju blod.

Det är en gammal brunn från naturlig källa. Vet inte om vi ska försöka rensa brunnen eller installera någon sorts mineralfilter.

Men vatten kan alltså plötsligt bli sämre.
 
Det är en gammal brunn från naturlig källa. Vet inte om vi ska försöka rensa brunnen eller installera någon sorts mineralfilter.

Men vatten kan alltså plötsligt bli sämre.
Är det en källa eller en grävd brunn?
Grävdar brunna behöver skötas - det lärde jag mig av gammalt folk och så hade vi det när jag var barn.

Brunnen pumpades ur totalt och rensades. Dvs min far stod nere i brunnen och skottade bort slam och borstade bort smuts. Sedan kalkades den. Dvs foderkalk ströddes i brunnen och slängdes på väggarna där nere.

Sedan var brunnen fin och vattnet gott när grumligheten lagt sig.
 
Det är en källa. I gamla dagar kom hela bygden hit för att få vatten till djuren när det var torka.

Nej vi bytte rören för några år sen. De gamla rören var nästan igenrostade, ändå smakade vattnet supert den gången. Hmm det kanske blev dåligare efter att vi bytte rör?
 
Vattnet i mitt hus var som ditt när jag flyttade hit för lite drygt sex år sedan.
Fullt dugligt att dricka och ofarligt för hästarna. Luktade som blod och smakade starkt av järn.
Vid visst väder även lukt av död fisk.
Jag skaffade ett mindre filter av denna typ, http://aquaexpert.se/ferrolite-easy
Skurar man som en galning och inte köper vita kläder funkar det, men det tar inte allt av mitt.

Jag håller på och renoverar och kommer att köpa ett nytt filter som förhoppningsvis är effektivare.
Förmodligen denna typ då jag vill ha filtret direkt efter brunnen, http://aquaexpert.se/goingefilter-kombi.

Järn och lukt hos mig beror inte på rören eller något annat och problemen är exakt samma som dina om jag inte har något filter.

Inget uppiggande svar, men filter gör underverk. Även om det jag haft inte löst problemet helt har det varit hanterligt till skillnad från tidigare.

Den grävda brunnen slammar också igen med järn så där har det nog aldrig varit någon skillnad.
Jag skulle tro att man borrat brunn och hoppats komma ifrån problemet.




**Tackar för länkar till kartor.
 
The results are in.....
Tjänligt med anmärkning. För mycket järn och mangan samt för lågt pH.

Och, vilket jag tycker är värst, tjänligt med anmärkning pga för hög halt av koliforma bakterier (180/100 ml). Så VAR kommer detta problem ifrån????

Glömde. Också tjänligt med anmärkning pga turbiditeten.
 
The results are in.....
Tjänligt med anmärkning. För mycket järn och mangan samt för lågt pH.

Och, vilket jag tycker är värst, tjänligt med anmärkning pga för hög halt av koliforma bakterier (180/100 ml). Så VAR kommer detta problem ifrån????

Glömde. Också tjänligt med anmärkning pga turbiditeten.
Turbiditet tyder på ett uttag som är större än vad källan klarar av, det vill säga att vattnet fylls inte på nog fort. Detta gäller även för järn och mangan, speciellt om föregående ägare inte upplevde samma problem. Koliforma bakterier kommer av intrång av orent ytvatten och tyder på otät brunn, men kan också hänga ihop med att uttaget är för stort om orent vatten kommer ner i vattnet och inte hinner renas. Hur pass mycket mer vatten använder ni än förra ägarna?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 232
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 777
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp