Vattenanalys - vart skickar man?

Det är inte där du kan se om problemet sitter.
Utan i infästningen mellan röret och berget, där jord möter berggrund.
Hur långt är det röret? Det brukar kallas "skoning".
Det går att täta, vilket nog är vad ni måste göra.

Alternativt foderrör eller casing :)

Det kan tyvärr bli dyrt beroende på dimensionen och längden på casingen samt bergets kvalité. Är berget väldigt sprucket är det svårt att gjuta eftersom det man pumpar ner sas bara försvinner ut i sprickorna. När vi borrar (vilket iofs inte är rakt av likadant som brunnsborrning eftersom det är olika syften) kan vi ibland få lov att dra ner casingen en bra bit i berget om det är sprucket för att inte tappa borrvattnet.
 
Det är inte där du kan se om problemet sitter.
Utan i infästningen mellan röret och berget, där jord möter berggrund.
Hur långt är det röret? Det brukar kallas "skoning".
Det går att täta, vilket nog är vad ni måste göra.
Det står att de satt ett stålrör som går 6 meter ner (0-6 meter). De första 3 meterna är matjord/sten (tror det står sten, kopian är svag) och sedan är det "grått berg" för resten.
 
Vad har du för ledningar in till huset? Gamla kopparledningar ger lätt utfällningar i vattnet, speciellt tillsammans med för lågt pH värde på vattnet. Det blir då korrosion på ledningarna.
Och angående lukten, har du provat att lufta vattnet? Häll från en flaska/glas till ett annat, försvinner lukten då?
 
Vad har du för ledningar in till huset? Gamla kopparledningar ger lätt utfällningar i vattnet, speciellt tillsammans med för lågt pH värde på vattnet. Det blir då korrosion på ledningarna.
Och angående lukten, har du provat att lufta vattnet? Häll från en flaska/glas till ett annat, försvinner lukten då?
Ingen aning om ledningarna, tyvärr. Ja, lukten (som vi tror är bergsgas) luftas bort.
 
Ingen aning om ledningarna, tyvärr. Ja, lukten (som vi tror är bergsgas) luftas bort.

Då är det antagligen svavelväte som ni har i vattnet, brukar lukta ruttet ägg. De får man enkelt bort genom just luftning.
Färgen kan bli ett större problem, kolla vad det är för ledning, och om det är tätt. Kolla upp pH också, ska vara mellan 7,5-9.
 
Då är det antagligen svavelväte som ni har i vattnet, brukar lukta ruttet ägg. De får man enkelt bort genom just luftning.
Färgen kan bli ett större problem, kolla vad det är för ledning, och om det är tätt. Kolla upp pH också, ska vara mellan 7,5-9.
pH är kollat. Det ligger på 6,3 och vattnet är alltså surt. Vanligt här.
 
pH är kollat. Det ligger på 6,3 och vattnet är alltså surt. Vanligt här.
Nu så undrar jag om inte det enklaste för er är att skaffa ett filter som även justerar pH?
Det skulle ju lösa samtliga problem med vattnet omedelbart så kan ni flytta in sedan.
Kostnaden går att förutse och ni vet att ni får ett bra resultat.

Något sådant här tänkte jag på.
http://aquaexpert.se/goingefilter-kombi
 
Senast ändrad:
Nu så undrar jag om inte det enklaste för er är att skaffa ett filter som även justerar pH?
Det skulle ju lösa samtliga problem med vattnet omedelbart så kan ni flytta in sedan.
Kostnaden går att förutse och ni vet att ni får ett bra resultat.

Något sådant här tänkte jag på.
http://aquaexpert.se/goingefilter-kombi
Jag vet faktiskt inte. Just nu känns det som att sätta ett plåster på problemen. Hur vet jag att ett filter faktiskt löser mina astronomiska järnhalter? Och för att bli av med bakterierna lär jag behöva ytterligare något, typ ett UV-filter.
 
Är vattenproverna tagna ur kran? Jag hade nog försökt få ut ett nytt vattenprov direkt nedifrån brunnen om det är möjligt. Just med tanke på järnhalten. Utifrån resultatet kan du smala av var metallproblemet finns. Men bakterierna är antagligen från brunnsvattnet ändå.
 
I min farfars gamla stuga tog de ett vattenprov nedifrån brunnen när någon var där för att byta pumpen. Personen antingen klättrade/hissade ned en flaska i brunnen, jag vet faktiskt inte. Den är bergsborrad med en botten på 15 mumy, vet dock inte på vilken nivå filtret satt eller vattenytans läge.
 
Borra nytt hål och använda det gamla till bergvärme kanske?
Jösses, det är väl ändå drastiskt innan någon ens analyserat vad det är för problem!!

Hittills har ju TS endast konstaterat ATT det finns problem. Ingen har ännu kunnat bistå med analys av VAD det är som ställer till det.

I min värld är det första åtgärden. Inte börja krångla med filter eller nya brunnshål innan man vet vad som krånglar.
 
Jösses, det är väl ändå drastiskt innan någon ens analyserat vad det är för problem!!
Om man inte kan tänka sig att låta vattnet rinna i någon vecka och inte vill ha ett filter så ser jag inte så mycket annat som kan lösa problemet med vatten.
Det kan ju vara mycket kostsamt att täta stålrörets infästning till berget.
Ibland så får man inte bra vatten ur ett borrhål och då så måste man göra ett annat hål.
Sådant händer.
Om det här borrhålet har träffat på en järnmalmsåder så är det vattnet som det är.
 
Jösses, det är väl ändå drastiskt innan någon ens analyserat vad det är för problem!!

Hittills har ju TS endast konstaterat ATT det finns problem. Ingen har ännu kunnat bistå med analys av VAD det är som ställer till det.

I min värld är det första åtgärden. Inte börja krångla med filter eller nya brunnshål innan man vet vad som krånglar.
Jag håller med....
Idag upptäckte jag ytterligare detaljer som inte gjorde mig så glad. Och sparkar på mig själv igen för att jag inte tänkt på det innan.... Men å andra sidan har ingen annan gjort det heller. Visst ska det gärna vara 50 meter mellan avlopp och brunn (eller varierar det från kommun till kommun?)? Idag mätte jag...13 meter.... Kanske jag har svaret på bakterierna? Dessutom har man i princip lyckats lägga brunnen på tomtens lägsta plats.... Företaget är certifierade brunnsborrare (i alla fall nu, och förhoppningsvis för 6 år sedan också) - ska de inte ha koll på sådant?????
 
I min värld är det första åtgärden. Inte börja krångla med filter eller nya brunnshål innan man vet vad som krånglar.
I min värld med.
Men det kräver en viss egen arbetsinsats och en del tid.
TS vill flytta in och ha bra vatten på en gång.
Det kan bli svårt att felsöka då.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 232
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 779
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp