Vattenanalys - vart skickar man?

Om jag fattat rätt var TS bor så är det ingen fara för det (med reservation för att jag kan ha fattat fel).

Mig veterligen finns det ingen järnmalm i närheten av alunskiffer så att det skulle vara båda scenariona på samma ställe är inte troligt. Däremot finns det mycket pyrit i alunskiffer.
Då så tror jag på pumpen.
Den är ju enklare att åtgärda än att byta berggrund.
 
Om det är avloppsbrunnen som du menar med "avlopp" så beror det på att den skall vara tät och inte ge några problem.
Det är infiltrationen som är faran och den kan ligga en bra bit bort från brunnen.
Har du hittat den?
Tror inte att den har någon infiltration. Brukar äldre brunnar ha det? Har för mig att när mina föräldrar blev tvungna att fixa sin avloppsbrunn (som är en trekammarbrunn) så var det just infiltration som saknades.
 
Fast jag kan inte påstå att skiktet som bildas ovanpå känns oljigt eller fett. Det känns inte alls om man petar på det. Men det ser äckligt ut....
 
Om jag fattat rätt var TS bor så är det ingen fara för det (med reservation för att jag kan ha fattat fel).

Mig veterligen finns det ingen järnmalm i närheten av alunskiffer så att det skulle vara båda scenariona på samma ställe är inte troligt. Däremot finns det mycket pyrit i alunskiffer.
Bor i södra Småland på gränsen mot Skåne.
 
Tror inte att den har någon infiltration.
Och var rinner avloppet ut då?
Ni skall nog ringa på slamsugning av den där avlopps-brunnen och sedan använda en annan toalettlösning än WC tills att ni har ett godkänt avlopp.
Annars så kan ert dricksvatten bli förstört. Typ.
Brukar äldre brunnar ha det?
Nej det brukar de inte om det inte har blivit ordnat senare.
Men framför allt så brukar inte 2-kammarbrunnar ha det då det som kommer ut från dem skulle slamma igen en infiltration på nolltid.
Ni skall inte hälla annat än disk, dusch och tvätt-vatten i det avloppet.
 
Men det ser äckligt ut...
Om det var mitt problem så skulle jag göra så att jag tog bort WC-stolen och satte in en separett i stället.
Sedan så skulle jag ordna slamtömning av avloppsbrunnen.
Och så skulle jag låta vattnet rinna i en vecka eller två och ta ett nytt vattenprov efter det.
 
Nu funderar jag igen, mestadels för att jag inte vet hur allt funkar. Hur djup är en ordinär avloppsbrunn? Dricksvattenbrunnen är 63 meter djup. Letar sig alltså det ev läckta avloppsvattnet så långt ner att det förenas med grundvattnet i den borrade brunnen? Jag antar att det är så eftersom jag ser rekommendationer om att man inte ska lägga avloppsbrunnar och dricksvatten för nära. Här är det 50 meter som gäller när man anlägger nytt avlopp. Har även sett rekommendation på minst 30 meter emellan.
 
Jag håller med....
Idag upptäckte jag ytterligare detaljer som inte gjorde mig så glad. Och sparkar på mig själv igen för att jag inte tänkt på det innan.... Men å andra sidan har ingen annan gjort det heller. Visst ska det gärna vara 50 meter mellan avlopp och brunn (eller varierar det från kommun till kommun?)? Idag mätte jag...13 meter.... Kanske jag har svaret på bakterierna? Dessutom har man i princip lyckats lägga brunnen på tomtens lägsta plats.... Företaget är certifierade brunnsborrare (i alla fall nu, och förhoppningsvis för 6 år sedan också) - ska de inte ha koll på sådant?????

Det behöver inte vara ett problem. Det kan vara helt olika vattenmagasin, och brunnens vatten infiltreras någon helt annan stans.
 
Nu funderar jag igen, mestadels för att jag inte vet hur allt funkar. Hur djup är en ordinär avloppsbrunn? Dricksvattenbrunnen är 63 meter djup. Letar sig alltså det ev läckta avloppsvattnet så långt ner att det förenas med grundvattnet i den borrade brunnen? Jag antar att det är så eftersom jag ser rekommendationer om att man inte ska lägga avloppsbrunnar och dricksvatten för nära. Här är det 50 meter som gäller när man anlägger nytt avlopp. Har även sett rekommendation på minst 30 meter emellan.

Var den inte 6 meter djup tidigare? Eller så minns jag fel.
 
Nu funderar jag igen, mestadels för att jag inte vet hur allt funkar. Hur djup är en ordinär avloppsbrunn? Dricksvattenbrunnen är 63 meter djup. Letar sig alltså det ev läckta avloppsvattnet så långt ner att det förenas med grundvattnet i den borrade brunnen? Jag antar att det är så eftersom jag ser rekommendationer om att man inte ska lägga avloppsbrunnar och dricksvatten för nära. Här är det 50 meter som gäller när man anlägger nytt avlopp. Har även sett rekommendation på minst 30 meter emellan.
Det kan ju vara en felkoppling också eller ett rör som spruckit.

Har du fått något svar angående det extremt höga järnvärdet? Kanske ligger svaret på felet där? Det finns de som har haft värden på 5-6 mg/l på järnet men de blev sjuka av det.
 
Det kan ju vara en felkoppling också eller ett rör som spruckit.

Har du fått något svar angående det extremt höga järnvärdet? Kanske ligger svaret på felet där? Det finns de som har haft värden på 5-6 mg/l på järnet men de blev sjuka av det.
Nej, har inte hört tillbaks från eurofins ännu.

Kan verkligen inte förstå att ett sådant värde inte är otjänligt.... Eurofins svarade angående värdet (om det nu stämmer) att livsmedelsverket inte har några riktlinjer för järn så vattnet kan aldrig bli otjänligt pga järnhalten. Men andra länder verkar ju ha?
 
Letar sig alltså det ev läckta avloppsvattnet så långt ner att det förenas med grundvattnet i den borrade brunnen?
Det letar sig ner i skarven mellan järnröret och berggrunden och så läcker det ner i brunnen.
Urinen får röret att lösas upp så att det blir läckage.
Det kan ta några år så vattnet kan ha varit bra tidigare.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 233
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 780
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp