Vattenanalys - vart skickar man?

Sån jäkla tur att semestermånaden är slut efter helgen :up:

Jag ska ringa "min" - nu semestrande - brunnsborrare om några dagar och höra när de tänker komma.
Inte slut för alla.... Min rörfirma är inte tillbaks förrän den 8 augusti - samma dag som jag börjar jobba också....
 
Min mamma ringde och pratade med lokala rörfirman, eftersom jag ju jobbade. De fick analysen. Först och främst vill de kolla upp rören, och om det ligger mycket beläggningar där. Och det skulle de göra via någon metod där de kopplar bort hydropressen. De hade tyvärr erfarenhet av en borrad brunn i hyfsad närhet där vattnet innehöll så mycket järn att det hela tiden slammade igen filteranläggningen. Vad man gör i det läget, det vet jag inte..... :(

Jag är hyfsat glad att jag inte gjorde något panikartat i alla fall. Nu får den lokala mycket seriösa rörfirman börja på och se om de kan reda ut vad som felas.....
 
De hade tyvärr erfarenhet av en borrad brunn i hyfsad närhet där vattnet innehöll så mycket järn att det hela tiden slammade igen filteranläggningen. Vad man gör i det läget, det vet jag inte..... :(

Jag är hyfsat glad att jag inte gjorde något panikartat i alla fall. Nu får den lokala mycket seriösa rörfirman börja på och se om de kan reda ut vad som felas.....
När jag försöker läsa på om filter ser det ut som om det finns många olika typer och många bud om vad som är bäst. En djungel av priser och funktion.
Såhär helt amatörmässigt så känns det som om ett bra och lätthanterligt filter skulle kunna funka?

Dessutom finns malm(järn) väl inte jämnt spritt över bygden. Det finns i ansamlingar så det som finns i en grannes brun behöver inte finnas i din.
*pepp pepp*

/tanten - aningen specialintresserad nu mitt mellan borrning och installation....
 
När jag försöker läsa på om filter ser det ut som om det finns många olika typer och många bud om vad som är bäst. En djungel av priser och funktion.
Såhär helt amatörmässigt så känns det som om ett bra och lätthanterligt filter skulle kunna funka?

Dessutom finns malm(järn) väl inte jämnt spritt över bygden. Det finns i ansamlingar så det som finns i en grannes brun behöver inte finnas i din.
*pepp pepp*

/tanten - aningen specialintresserad nu mitt mellan borrning och installation....
Det beror väl antaligen på HUR mycket järn som finns i vattnet, om ett filter ska kunna funka. Och vi verkar ju ha extremmycket.... Jag hör också tyvärr talas om rätt mycket problem med filter överlag - det verkar inte alltid så bra som man kanske kan tro.
 
Det beror väl antaligen på HUR mycket järn som finns i vattnet, om ett filter ska kunna funka. Och vi verkar ju ha extremmycket.... Jag hör också tyvärr talas om rätt mycket problem med filter överlag - det verkar inte alltid så bra som man kanske kan tro.
Förstår att du är pessimistisk. Men försök hålla modet uppe. Du vet ju inte vad som är bekymret, du kan bara gissa.
Skickar peppdans
:banana::bump::banana::bump::banana:
 
Men spolade inte besiktningsmannen lite i kranarna när denne var där?
Vi har inte haft någon besiktningman. Och det hade nog inte spelat någon större roll. Du ser självklart hur vattnet ser ut inne på toaletten, men annars kan du inte se på vattnet hur äckligt det är förrän det har fått stå en stund. Det är ju vattenanalysen som är viktig, och det hade ju såklart varit smart att göra en sådan innan köp. Men det är lätt att vara efterklok.
 
Vi har inte haft någon besiktningman. Och det hade nog inte spelat någon större roll. Du ser självklart hur vattnet ser ut inne på toaletten, men annars kan du inte se på vattnet hur äckligt det är förrän det har fått stå en stund. Det är ju vattenanalysen som är viktig, och det hade ju såklart varit smart att göra en sådan innan köp. Men det är lätt att vara efterklok.

Efterklok är det väldigt lätt att vara!! Men är omöjligt att kunna/veta allt. Tyvärr så får man se det så att man lär sig av sina misstag (om någon vill ha en person med på visning är jag numera proffs på vad man ska kolla på ;) )

Det går inte att driva det som dolt fel med vattnet? Med tanke på att enligt säljarna är det tjänligt vatten, men enligt provet näst intill otjänligt?
Är vääääldigt svårt att i huvudtaget få igenom saker som dolt fel, speciellt om huset är gammalt. Men kanske värt ett försök?

Håller tummar och tår att det inte blir en allt för dyr historia för er. Känner med dig, vet hur hopplöst det känns när det bara dyker upp nya problem med det man tror är ens drömhus.
Tillåt dig att vara bitter och arg, slå på en boxningssäck om det behövs, gråt ut mot någons axel.
Sen är det bara att kämpa och hoppas på det bästa.
 
Efterklok är det väldigt lätt att vara!! Men är omöjligt att kunna/veta allt. Tyvärr så får man se det så att man lär sig av sina misstag (om någon vill ha en person med på visning är jag numera proffs på vad man ska kolla på ;) )

Det går inte att driva det som dolt fel med vattnet? Med tanke på att enligt säljarna är det tjänligt vatten, men enligt provet näst intill otjänligt?
Är vääääldigt svårt att i huvudtaget få igenom saker som dolt fel, speciellt om huset är gammalt. Men kanske värt ett försök?

Håller tummar och tår att det inte blir en allt för dyr historia för er. Känner med dig, vet hur hopplöst det känns när det bara dyker upp nya problem med det man tror är ens drömhus.
Tillåt dig att vara bitter och arg, slå på en boxningssäck om det behövs, gråt ut mot någons axel.
Sen är det bara att kämpa och hoppas på det bästa.
Dolt fel kan man nog inte hävda. Mig veterligen ingår vattnet i undersökningsplikten. Däremot trodde jag väl att det skulle räcka med en rutten grund (som vi upptäckte innan köp) och ett avlopp som behöver göras om, vilket vi var medvetna om.
 
Pratade med rörfirman, som hade pratat med filterförsäljare, idag. En sådan filteranläggning som kan hantera den mängd järn som vi har i vårt vatten kommer att gå på 40-50000 kr. Alternativet är att GRÄVA en ny brunn, och den kostnaden ligger på ca samma. Kanske något lägre.

I nuläget vill jag mestadels STRYPA borrfirman. Förstår inte varför det inte införs någon slags obligatorisk kvalitetsgaranti (jag vet att vissa firmor har det, men de flesta har det ju inte)?

Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Min magkänsla är inte särskilt glad för att lägga så mycket pengar på ett skitvatten.
 
Pratade med rörfirman, som hade pratat med filterförsäljare, idag. En sådan filteranläggning som kan hantera den mängd järn som vi har i vårt vatten kommer att gå på 40-50000 kr. Alternativet är att GRÄVA en ny brunn, och den kostnaden ligger på ca samma. Kanske något lägre.

I nuläget vill jag mestadels STRYPA borrfirman. Förstår inte varför det inte införs någon slags obligatorisk kvalitetsgaranti (jag vet att vissa firmor har det, men de flesta har det ju inte)?

Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Min magkänsla är inte särskilt glad för att lägga så mycket pengar på ett skitvatten.
Av dessa två alternativ hade jag lätt valt nr 2. Varför lägga så mycket pengar på att fixa skiten när man kan lägga lika mycket eller lite mindre för att göra om det och få det rätt. Så jag hade grävt ny, så vet du ju att det blir bra och har en kvalitetsgaranti på den nya.
 
Av dessa två alternativ hade jag lätt valt nr 2. Varför lägga så mycket pengar på att fixa skiten när man kan lägga lika mycket eller lite mindre för att göra om det och få det rätt. Så jag hade grävt ny, så vet du ju att det blir bra och har en kvalitetsgaranti på den nya.
Vet man med SÄKERHET att den nya grävda brunnen blir bra då? I så fall är det lätt det alternativet jag skulle välja! Jag tänker också lyfta locket på den gamla grävda brunnen som finns på tomten och se om det finns vatten, och hur det ser ut.
 
Pratade med rörfirman, som hade pratat med filterförsäljare, idag. En sådan filteranläggning som kan hantera den mängd järn som vi har i vårt vatten kommer att gå på 40-50000 kr. Alternativet är att GRÄVA en ny brunn, och den kostnaden ligger på ca samma. Kanske något lägre.

I nuläget vill jag mestadels STRYPA borrfirman. Förstår inte varför det inte införs någon slags obligatorisk kvalitetsgaranti (jag vet att vissa firmor har det, men de flesta har det ju inte)?

Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Min magkänsla är inte särskilt glad för att lägga så mycket pengar på ett skitvatten.

Nu har jag inte läst varenda inlägg, men var brunnsborraren certifierad?

http://www.sgu.se/grundvatten/brunn...laggning-av-brunn/certifierade-brunnsborrare/
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 233
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 780
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp