Vattenanalys - vart skickar man?

Prova att tömma brunnen (med hjälp av brandkåren) och se om det hjälper när det sedan rinner till nytt? Har ett vagt minne av att mina föräldrar gjorde det vid husköp en gång.
Vi ska skaffa pump imorgon och tömma den grävda brunnen. Rörfirman ska testa järn och pH. Tre galningar ;) har smakat vattnet och säger att det smakar jättebra (dvs ingenting)... Det finns hopp :) !
 
Jag lärde mig också idag (från rörfirman) att man kan ha en omkopplare som gör att man kan växla mellan två brunnar. Vi skulle alltså kunna duscha i järnvattnet men dricka, tvätta kläder, osv i vattnet från den grävda brunnen. Öppnar upp för nya möjligheter.... :)
Hoppas att du inte är blond. Min lärare för många år sen hade ett sånt upplägg ett tag och dök upp i skolan med grönt hår:D
 
Jag lärde mig också idag (från rörfirman) att man kan ha en omkopplare som gör att man kan växla mellan två brunnar. Vi skulle alltså kunna duscha i järnvattnet men dricka, tvätta kläder, osv i vattnet från den grävda brunnen. Öppnar upp för nya möjligheter.... :)

Brasklapp om detta. Tvätt, golv, hår etc kan bli grymt missfärgat av ett rejält järnhaltigt vatten. Bekant hade enormt mycket järn i vattnet, och de fick tvätta ljusa textiler utanför hemmet. Likaså avråddes jag som blondin från att duscha där.
 
Haha... Jo, jag ÄR blond... ;)

Hade INTE tänkt att tvätta kläder i det dock. Badrummet är redan missfärgat, så på den biten skulle det inte göra någon skillnad....
 
Det är när det oxiderar som det blir grönt. Min lärare såg ut som en häxa :D
Fast varför blir järn grönt när det oxiderar, menar du? Det blir väl brunt? Det "rostar" ju. Och brunt blir det på alla andra ytor. Koppar däremot blir ju grönt när det ärgar. Men jag förstår inte varför järn skulle bli grönt just i hår, när det blir brunt på alla andra ställen?
 
Fast varför blir järn grönt när det oxiderar, menar du? Det blir väl brunt? Det "rostar" ju. Och brunt blir det på alla andra ytor. Koppar däremot blir ju grönt när det ärgar. Men jag förstår inte varför järn skulle bli grönt just i hår, när det blir brunt på alla andra ställen?
Nej helt rätt. Det är surt vatten som fäller ut koppar från vattenledningarna och färgar håret (och badrummet) grönt.
Järn har absolut inget med grönt hår att göra.
 
Fast varför blir järn grönt när det oxiderar, menar du? Det blir väl brunt? Det "rostar" ju. Och brunt blir det på alla andra ytor. Koppar däremot blir ju grönt när det ärgar. Men jag förstår inte varför järn skulle bli grönt just i hår, när det blir brunt på alla andra ställen?

Håret blir gult och svintoaktigt. Även vid mindre nivå av järn.
 
Jag lärde mig också idag (från rörfirman) att man kan ha en omkopplare som gör att man kan växla mellan två brunnar. Vi skulle alltså kunna duscha i järnvattnet men dricka, tvätta kläder, osv i vattnet från den grävda brunnen. Öppnar upp för nya möjligheter.... :)

En sådan lösning har särbon (fråga mig inte varför). Det funkar jättebra, jag hade ingen aning om det innan han berättade det :)

Allt vatten där smakar skräp (enligt min mening ;)) eftersom jag är van vid vattnet härifrån :D
 
Dom som borrar brunnar har säkert något.

Annars en lång tråd med något hink liknande på? Eller binda fast något som lätt suger upp vatten, typ disktrasa. Så illa som vattnet smakar/luktar borde det räcka med väldigt litet prov för att du skall märka det.
Idag öppnade jag locket och fiskade upp lite vatten. Det gick inte med en kopp, för ca en meter ner stack det ut en metalldel. Jag lyckades peta en svamp på snöre förbi, och fiskade upp detta:

Ingen speciellt trevlig syn alltså. Det som förbryllade mig var ett par saker. Brukar vattnet stå så högt i en borrad brunn? Det var nog inte mer än max ett par meter. Jag kunde se vattenytan trots att jag inte hade någon ficklampa. Jag tyckte också att det är konstigt - kanske - att det enda som fanns i hålet var en (troligtvis) elkabel. Tycker mig ha hört folk som pratar om att de halar upp en slang. Det finns en slang här med, men den är på utsidan av röret.
 
Vi tömde den grävda brunnen idag. Ca 3 meter djup och med 0,9 meter vatten. När vi kom till botten kunde vi se att vatten trängde in på 5-6 ställen. Lovande?
Min stackars man ;)
 
Idag öppnade jag locket och fiskade upp lite vatten. Det gick inte med en kopp, för ca en meter ner stack det ut en metalldel. Jag lyckades peta en svamp på snöre förbi, och fiskade upp detta:

Ingen speciellt trevlig syn alltså. Det som förbryllade mig var ett par saker. Brukar vattnet stå så högt i en borrad brunn? Det var nog inte mer än max ett par meter. Jag kunde se vattenytan trots att jag inte hade någon ficklampa. Jag tyckte också att det är konstigt - kanske - att det enda som fanns i hålet var en (troligtvis) elkabel. Tycker mig ha hört folk som pratar om att de halar upp en slang. Det finns en slang här med, men den är på utsidan av röret.
Det verkar ju onekligen som själva vattenkällan är problemet.
Hur borrade brunnar brukar se ut och vad för slangar som skall vara där sträcker sig inte min kunskap. Men nu har du mer info att bolla med brunnsborrarna som (förhoppningsvis) är experter.

Man måste ju ha borrat rakt genom någon järnåder för att få få höga värden eller hur funkar det? Luktar vattnet lika illa? Smakar det järn (nu skall du ju inte dricka det utan snarare bara låta tungan sniffa på det)?
 
Det verkar ju onekligen som själva vattenkällan är problemet.
Hur borrade brunnar brukar se ut och vad för slangar som skall vara där sträcker sig inte min kunskap. Men nu har du mer info att bolla med brunnsborrarna som (förhoppningsvis) är experter.

Man måste ju ha borrat rakt genom någon järnåder för att få få höga värden eller hur funkar det? Luktar vattnet lika illa? Smakar det järn (nu skall du ju inte dricka det utan snarare bara låta tungan sniffa på det)?
Jag brydde mig faktiskt inte om att lukta på det. Det ligger rost och flyter i det, så jag kan inte tänka mig annat än att det luktar/smakar järn....
 
Är det någon som kan svara på vad "bra tillrinning" kan tänkas vara? Om vi åker dit och kollar ikväll (vi hade tömt brunnen vid ca 11:30), hur mycket vatten bör det ha hunnit bli då? Hur mycket efter 24 timmar?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 232
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 779
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp