Vattenanalys - vart skickar man?

@Tora: Med tanke på var TS bor är järnmalm ytterst osannolikt men pyrit (FeS2) är ett av de vanligaste mineralen som finns och kan ibland finnas i stor mängd lokalt utan att det finns en mineralisering där.

Jag tror precis som @Inte_Ung att det är troligt att det läcker där casingen (foderröret) går in i berget.
 
@Tora: Med tanke på var TS bor är järnmalm ytterst osannolikt men pyrit (FeS2) är ett av de vanligaste mineralen som finns och kan ibland finnas i stor mängd lokalt utan att det finns en mineralisering där.

Jag tror precis som @Inte_Ung att det är troligt att det läcker där casingen (foderröret) går in i berget.
Men om det läcker in ytvatten så kan man ju förklara bakterierna. Men det förklarar väl inte den extrema järnhalten?
 
@Tora: Med tanke på var TS bor är järnmalm ytterst osannolikt men pyrit (FeS2) är ett av de vanligaste mineralen som finns och kan ibland finnas i stor mängd lokalt utan att det finns en mineralisering där.

Jag tror precis som @Inte_Ung att det är troligt att det läcker där casingen (foderröret) går in i berget.
Den lokala rörfirman menar att borrade brunnar funkar VÄLDIGT dåligt i området av någon anledning. Såpass att en av delägarna, som bor i hyfsad närhet, valde att gräva en brunn i stället.
 
Men om det läcker in ytvatten så kan man ju förklara bakterierna. Men det förklarar väl inte den extrema järnhalten?

Casingen och borrkronan är gjorda av järn som är långt ifrån rostfritt. Nu kommer jag inte ihåg hur mycket foderrör det var men skarvarna kan läcka om de inte är korrekt gjorda. Kanske finns det också rostande rör någonstans i närheten? Pyrit i berget?

Som sagt, jag säger inte att det måste vara det men det känns som en inte alltför otrolig förklaring :)
 
Casingen och borrkronan är gjorda av järn som är långt ifrån rostfritt. Nu kommer jag inte ihåg hur mycket foderrör det var men skarvarna kan läcka om de inte är korrekt gjorda. Kanske finns det också rostande rör någonstans i närheten? Pyrit i berget?

Som sagt, jag säger inte att det måste vara det men det känns som en inte alltför otrolig förklaring :)
Stålrör 0-6 meter står det på brunnsprotokollet.
 
Fast de måste ju ha något skäl till varför det inte fungerar? Har de tex hittat mineraliseringar eller stora mängder pyrit?
Det är järn som är det stora problemet, om jag inte fattat fel. Det finns en bonde där som har ett stort dyrt järnfilter med problemet att det slammar igen titt som tätt, eftersom det är så mycket järn det ska hantera.
 
@Tora: Med tanke på var TS bor är järnmalm ytterst osannolikt men pyrit (FeS2) är ett av de vanligaste mineralen som finns och kan ibland finnas i stor mängd lokalt utan att det finns en mineralisering där.

Jag tror precis som @Inte_Ung att det är troligt att det läcker där casingen (foderröret) går in i berget.
Är det det som ger det höga järnvärdena på Ts vattenanalys? För om man googlar lite så verkar det som om värden på typ 6-9 räknas som extremt högt och Ts hade väl bortåt 23 eller så?
 
Det är järn som är det stora problemet, om jag inte fattat fel. Det finns en bonde där som har ett stort dyrt järnfilter med problemet att det slammar igen titt som tätt, eftersom det är så mycket järn det ska hantera.

Ok, om det då är så pass regionalt gissar jag på pyrit (men vill inte svära på att det stämmer utan att ha tittat på berget exakt där).
 
Det är järn som är det stora problemet, om jag inte fattat fel. Det finns en bonde där som har ett stort dyrt järnfilter med problemet att det slammar igen titt som tätt, eftersom det är så mycket järn det ska hantera.
Så det är fler i närheten som har så extrema höga värden?
 
Är det det som ger det höga järnvärdena på Ts vattenanalys? För om man googlar lite så verkar det som om värden på typ 6-9 räknas som extremt högt och Ts hade väl bortåt 23 eller så?

Jag har ingen aning om pyrit eller en järnmalm kan ge sådana värden, det är utanför mitt kompetensområde. Jag jobbar som sagt inte med vatten utan jag blir snarast glad om jag hittar pyrit i stor mängd för det kan tänkas att det finns en sulfidmineralisering i närheten då :D
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 232
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 777
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp