Vattenanalys - vart skickar man?

Så det är fler i närheten som har så extrema höga värden?
Kanske inte 23 mg/liter, men det kan ju vara lite missvisande. "Bakterieflaskan" innehöll ju 9 mg/liter. Men det är extremhögt i vilket fall som helst.... Jag tycker för övrigt att det är helmysko att Sverige inte har en otjänlig,-nivå.... :crazy:
 
Efter knappt 24 h var det 0,75 meter i brunnen (0,90 när vi tömde igår). Uträkning av volym säger att det finns nästan 380 liter i brunnen, vilket alltså har runnit till på knappt 24 timmar.
Då kanske man kan se det som att ni får andrum i vattenfrågan?

Ni kan använda gamla brunnen och när/om den ser ut att inte räcka till kan ni ta tag i den borrade och utröna vad som är fel.
 
Då kanske man kan se det som att ni får andrum i vattenfrågan?

Ni kan använda gamla brunnen och när/om den ser ut att inte räcka till kan ni ta tag i den borrade och utröna vad som är fel.
Jag hoppas det? Vi har köpt pump idag så vi kan tömma brunnen minst en gång till och också ta upp ev smuts. Det såg inte precis ut som någon goja igår vare sig på botten eller väggar. Men vattnet som har samlats i brunnen nu ser rätt skitigt ut, så vi bör nog sanera ändå. Och så får ju rörfirman komma ut och koppla på den här brunnen igen.
 
Jag hoppas det? Vi har köpt pump idag så vi kan tömma brunnen minst en gång till och också ta upp ev smuts. Det såg inte precis ut som någon goja igår vare sig på botten eller väggar. Men vattnet som har samlats i brunnen nu ser rätt skitigt ut, så vi bör nog sanera ändå. Och så får ju rörfirman komma ut och koppla på den här brunnen igen.
Ja det är nog en alldeles utmärkt idé.

Använd pumpen för att spola av väggarna nere i brunnen och rör upp allt slam ni kan. Så kan ni pumpa upp det slammiga vattnet. I min barndom kalkade man brunnar också. (man slängde helt enkelt kalk på väggarna där nere...)Själv använder jag foderkalk för att få ner surheten i min gamla källa.
 
Vi är här nu och pumpar ur vatten. Vattnet som kommer upp denna gången luktar....you guessed it....järn.... Jag blir SÅ trött.... :(
 
Åh, så fantastiskt tröttsamt. Jag lider verkligen med er. Det enda som är lite bra är att ni ju kan ta ett helt färskt vattenprov från nytömda grävda brunnen och få veta hur mycket järn det är i grundvattnet.
 
Någon som har en bra ide på hur man kan tömma det sista vattnet (pumpen tar inte det sista på botten) samt rensa botten utan att behöva klättra ner i brunnen? Jag har lite stegfobi, och mannen tyckte att det var en klaustrofobisk upplevelse att stå nere i brunnen. Någon som kan komma på någon smart lösning?
 
Själv hade jag tagit en slambil, men det är ju ingen billig lösning. Det finns pumpar som du kan ta det sista med, men då handlar det om inköp igen.
 
Någon som har en bra ide på hur man kan tömma det sista vattnet (pumpen tar inte det sista på botten) samt rensa botten utan att behöva klättra ner i brunnen? Jag har lite stegfobi, och mannen tyckte att det var en klaustrofobisk upplevelse att stå nere i brunnen. Någon som kan komma på någon smart lösning?
:crazy:. För att få rent där nere måste man nog stå och spola och skrubba på plats.

Har ni inga vänner som saknar den där fobin?
 
:crazy:. För att få rent där nere måste man nog stå och spola och skrubba på plats.

Har ni inga vänner som saknar den där fobin?
Nu är det gjort, så gott vi förmår. Svårt att veta exakt vad som ska bort, för vare sig väggar eller botten verkade egentligen speciellt smutsiga. Vi fick med oss upp lite sand.
 
Nu är brunnen helt tömd 3 gånger, och igår fick vi alltså med oss upp lite mer. När kan jag ta ett vattenprov? Brunnen är ju inte inkopplad ännu, så det enda sätta att "använda" den på är att åka dit och pumpa. Fast när man pumpar rör man ju upp partiklar så det är kanske inte idealiskt heller? Bör jag be rörfirman att koppla in brunnen innan vi tar provet?
 
Själv hade jag tagit en slambil, men det är ju ingen billig lösning. Det finns pumpar som du kan ta det sista med, men då handlar det om inköp igen.
Nej, slambil är verkligen inte billigt... Vi hade en ute som rengorde avloppet i nuvarande hus. Trots att de inte ens behövde felsöka (vi visste precis var felet var) så gick besöket på nästan 5000 kr.
 
Nu är brunnen helt tömd 3 gånger, och igår fick vi alltså med oss upp lite mer. När kan jag ta ett vattenprov? Brunnen är ju inte inkopplad ännu, så det enda sätta att "använda" den på är att åka dit och pumpa. Fast när man pumpar rör man ju upp partiklar så det är kanske inte idealiskt heller? Bör jag be rörfirman att koppla in brunnen innan vi tar provet?
Pratar vi om grävda brunnen?

det är väl bara att låta stegen stå kvar? Klättra ner med en skopa och ta ett prov?
 
Pratar vi om grävda brunnen?

det är väl bara att låta stegen stå kvar? Klättra ner med en skopa och ta ett prov?
Fast enligt instruktioner från eurofins ska man använda brunnen "normalt" i några dagar (hur många minns jag inte) innan man tar vattenprovet. Men det kan jag ju inte eftersom den inte är inkopplad. Och pumpar jag så rör jag upp en massa gojs från botten.
NEJ! Man får säkerligen inte låta en stege stå kvar i brunnen. Den måste vi ju ta bort och lägga på locket varje gång. Att TA provet är inte svårt. Det är ju bara till att fira ner en spann. Det är användningen som är besvärlig.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 232
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 777
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp