Vattenanalys - vart skickar man?

Gäller det alla sjöbottnar? Tänkte på här i Fjärås tex. Har aldrig hört talas om problem med järnvärden och då var vi och tittade på en massa hus och gårdar i något år eller så.

Ok, nu är jag ute på djupt vatten igen (hehe) för det här är verkligen inte mitt område men alla sjöbottnar är ju inte lika. De beror ju på många faktorer om det finns järn i systemet, hur pass syrefattig sedimentationsmiljön var osv.

Processerna är likartade på olika ställen men eftersom det är en naturlig process i ett öppet system är förutsättningarna inte exakt lika överallt och det ger variationer i sammansättningen.
 
Ok, nu är jag ute på djupt vatten igen (hehe) för det här är verkligen inte mitt område men alla sjöbottnar är ju inte lika. De beror ju på många faktorer om det finns järn i systemet, hur pass syrefattig sedimentationsmiljön var osv.

Processerna är likartade på olika ställen men eftersom det är en naturlig process i ett öppet system är förutsättningarna inte exakt lika överallt och det ger variationer i sammansättningen.
Ute på djupt vatten :rofl:

Låter ju troligt. För här filtreras vattnet genom sanden innan det blir kommunalt vatten. Vattnet här är :d :d
 
Men borde inte den borrade brunnen vara bra mycket djupare än den gamla sjöbotten? Eller snackar vi en gammal sjöbotten från när berggrunden bildades?
 
Men borde inte den borrade brunnen vara bra mycket djupare än den gamla sjöbotten? Eller snackar vi en gammal sjöbotten från när berggrunden bildades?

Fast grundvattnet har ju med största sannolikhet gått genom sjöbottnen och det kanske inte finns något ytterligare lager som kunnat rena vattnet (jag ska inte säga att det säkert är så, jag är inte hydrolog). Sjöbotten är just det, har den litifierats till berg heter den något annat. Det är inte fallet här eftersom det är granit enligt berggrundskartan.
 
Fast grundvattnet har ju med största sannolikhet gått genom sjöbottnen och det kanske inte finns något ytterligare lager som kunnat rena vattnet (jag ska inte säga att det säkert är så, jag är inte hydrolog). Sjöbotten är just det, har den litifierats till berg heter den något annat. Det är inte fallet här eftersom det är granit enligt berggrundskartan.
Inte för att jag vet om det gör någon skillnad, men enligt brunnsprotokollet är det "grått berg" där de har borrat.
 
Jag pratade i alla fall med borrfirman idag, som beklagade att det var så här. De tyckte också att det var väldigt märkligt att förre ägaren inte hört av sig (och det tycker jag med). Han höll med om att det var konstigt med bakterier i vattnet, och pratade om att sätta i en manschett. Hade ju varit super om bakterier och del av järn kommer från ytligt vatten som läcker in. Han har fått vattenanalysen på mejl och vi ska höras igen i mitten av nästa vecka.
 
Jag pratade i alla fall med borrfirman idag, som beklagade att det var så här. De tyckte också att det var väldigt märkligt att förre ägaren inte hört av sig (och det tycker jag med). Han höll med om att det var konstigt med bakterier i vattnet, och pratade om att sätta i en manschett. Hade ju varit super om bakterier och del av järn kommer från ytligt vatten som läcker in. Han har fått vattenanalysen på mejl och vi ska höras igen i mitten av nästa vecka.
Bakterier är nog typiskt ytvatten men med järn är det nog tvärtom tyvärr :(
 
Bakterier är nog typiskt ytvatten men med järn är det nog tvärtom tyvärr :(
Jo, jag är väl rädd för det egentligen.... :(

Enligt rörfirman är vi det andra värsta värdet de har stött på. Tjugosex mg/liter har rekordet. Vårt innehåller 23 mg/liter....
 
Fast grundvattnet har ju med största sannolikhet gått genom sjöbottnen och det kanske inte finns något ytterligare lager som kunnat rena vattnet (jag ska inte säga att det säkert är så, jag är inte hydrolog). Sjöbotten är just det, har den litifierats till berg heter den något annat. Det är inte fallet här eftersom det är granit enligt berggrundskartan.

Nja, infiltrationen till grundvatten i berggrund är sällan rakt ovanför. Oftast är det många mil bort. I ytligt grundvatten (grävda brunnar) är det oftare i den direkta närheten :)
 
Jag pratade i alla fall med borrfirman idag, som beklagade att det var så här. De tyckte också att det var väldigt märkligt att förre ägaren inte hört av sig (och det tycker jag med). Han höll med om att det var konstigt med bakterier i vattnet, och pratade om att sätta i en manschett. Hade ju varit super om bakterier och del av järn kommer från ytligt vatten som läcker in. Han har fått vattenanalysen på mejl och vi ska höras igen i mitten av nästa vecka.
Superbt att du fått kontakt med dem!
 
Nja, infiltrationen till grundvatten i berggrund är sällan rakt ovanför. Oftast är det många mil bort. I ytligt grundvatten (grävda brunnar) är det oftare i den direkta närheten :)

Jo, det vet jag ;) men vet man inte exakt hur det ser ut just där kan ju sjöbottnen ha en ganska stor yta :)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 232
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp