Vattenanalys - vart skickar man?

Jag hittade någonstans att man får ut 9 liter vatten per minut från en 1/2 tums vattenslang. Då rinner det ut 540 liter vatten/timme, och således närmare 13000 liter (13 m3) per dygn.
Om jag inte har tänkt fel....
Det beror väl på trycket också. Kanske har du betydligt sämre tryck? Hos mig rinner det då betydligt långsammare. Inte fyller jag en tioliters hink på en minut.
Enklast är väl att ta en hink och ett stoppur?

Jag tror ju inte att du kan tömma brunnen. det verkar inte troligt. Men att omsätta vattnet i den kan du. Dvs att ta upp ur vatten ur den. När du gör det rinner det till nytt vatten från berggrunden. Om det är som hos @Inte_Ung så blir det renare när sprickorna i berget "spolas" av omgivande vatten som rinner till.

...om det nu är det som är bekymret.
Det är som sagt i alla fall ett billigt sätt.

Kondensen - kan man inte låta någon dörr eller lucka vara öppen?
 
Det beror väl på trycket också. Kanske har du betydligt sämre tryck? Hos mig rinner det då betydligt långsammare. Inte fyller jag en tioliters hink på en minut.
Enklast är väl att ta en hink och ett stoppur?

Jag tror ju inte att du kan tömma brunnen. det verkar inte troligt. Men att omsätta vattnet i den kan du. Dvs att ta upp ur vatten ur den. När du gör det rinner det till nytt vatten från berggrunden. Om det är som hos @Inte_Ung så blir det renare när sprickorna i berget "spolas" av omgivande vatten som rinner till.

...om det nu är det som är bekymret.
Det är som sagt i alla fall ett billigt sätt.

Kondensen - kan man inte låta någon dörr eller lucka vara öppen?
Kondensen bildas överallt på rören i "vattenrummet" och droppar ner på allt som är där, så det är alltså inget man löser genom vädring..
 
Vad kan skadas av kondensen?

Fukt skadar de flesta byggnader, sedan är ju frågan var pumprummet är beläget.

Minutliter i det här fallet kommer ju bara berätta hur mycket pumpen orkar skicka upp med den anslutning som finns. Alltså väldigt trubbigt redskap för att mäta brunnens kapacitet.

När vår grävda brunn med borra sprack i jordbävningen fick vi hyra pump av brandkåren för att inte förstöra hela huset. För att hålla undan vattnet (inte sänka nivån utan hålla konstant nivå) fick vi ta upp 2000 minutliter (det var vad deras pump mäktade med). Det var rätt svettigt att göra av med de mängderna dygnet runt i några månader.

Japp, vi ligger precis på Alnarpsådern...
 
Minutliter i det här fallet kommer ju bara berätta hur mycket pumpen orkar skicka upp med den anslutning som finns. Alltså väldigt trubbigt redskap för att mäta brunnens kapacitet.
Äsch. jag bara spekulerar vilt. Minutlitrar ut är bara ett mått på att få grepp om hur mycket man tömmer ur brunnen. Med tanken att en rejält tömning under en tid kan "spola rent"? En kran som står och rinner kan ge mindre vatten än man tror. Eller mer.

Brunnens kapacitet känns mindre viktigt just nu när vattnet är uselt. Målet är väl att se om det går att få bättre vatten ur aktuella borrhålet?
 
Efter 24 timmar var vattnet i slangen helt klart (med sin vanliga ruttna-ägg-stank dock). Igår kväll var det otrevligt kissgult och nu på morgonen ser det ut så här:

Högst ovetenskapligt känner jag att det blir värre (dvs mer järnhaltigt) ju mer jag använder det.... :(
 
Asch. Inser att jag tänkte mig pumprummet som ett betongrum. Dvs med betonggolv och fukttåliga väggar.
Sorry.
Betonggolv har det, men vad det är för väggar kan jag inte svara på. Det är - som allt annat i huset - ett pyttelitet rum. I storlek med en garderob. Inget ställe du vill ha sprutandes, eller ens droppandes, vatten med andra ord....
 
Efter 24 timmar var vattnet i slangen helt klart (med sin vanliga ruttna-ägg-stank dock). Igår kväll var det otrevligt kissgult och nu på morgonen ser det ut så här:

Högst ovetenskapligt känner jag att det blir värre (dvs mer järnhaltigt) ju mer jag använder det.... :(
Vad händer om du häller det genom ett kaffefilter?
 
Fick ett svar från SGU som låter så här:

"Höga Järn- (och Mangan-) halter när ett ganska vanligt problem i Svenskt
grundvatten. Ett surt grundvatten löser järn som finns naturligt i berg och
kan vara en delförklaring till den höga halten. Vidare kan mikroorganismer
katalysera reaktioner som ger högre järnhalt och även bakteriell aktivitet
ger samma reaktion. De reducerande förhållanden som ger förhöjda halter av
järn kan uppstå vid mänsklig påverkan som ger ändrade
strömningsförhållanden för grundvattenflödet, ex.vis deponier, förändrade
vattenuttag, läckage från myrmarker.
Filter eller annan behandling kan minska järnhalten."

Så jag fick alltså inget specifikt svar på min fråga varför det skulle vara så mycket järn just hos MIG, men det något försurade vattnet (tror pH låg på 6,3) och förhöjd bakteriemängd (tjänligt med anmärkning på koliforma bakterier) kan ju kanske påverka då?
 
Antingen så stannar partiklarna i filtret eller så gör de inte det.
Om de stannar där så kan du rena vattnet med ett sandfilter, det är inte så dyrt.
Fast det är ju järn som är bundet i vattnet. De blir alltså inte synliga partiklar förrän vattnet har fått "möta" syre i några timmar.
 
Alltså... Jag börjar också oroa mig över om den utrustning som krävs ens får PLATS i huset???? Pumprummet/vattenrummet är pyttelitet. Det står just nu en liten hydropress och en varmvattenberedare där inne. Innan jag visste om att det var sådana enorma problem med vattnet så hade jag planer på att ställa in tvättmaskinen i det rummet, men det kändes tveksamt om det skulle funka med en "vanlig" frontmatad pga storleken. Tänk om jag inte har plats för ett vattenfilter - vad SJUTTON gör jag då??? Att bygga ut huset har jag liksom inte budgeterat för... :(
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 231
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp