Vattenanalys - vart skickar man?

Tja - när jag för två år sedan frågade om kostnad för att borra en brunn låg deet på 100' plus minus 10' ungefär. Så 110' är ingen konstig summa alls.

Just nu har jag ju kommit betydligt billigare undan - men det beror helt på att firman inte behövde gräva något alls eftersom de nyttjade befintliga vattenledningar och att anläggningen i källaren kunde kompletteras med deras grejor. Plus att det var bra berg.

Men i andra förhållanden är 110 inte märkligt alls.
De använde nog mycket befintligt här också. Den borrade brunnen ligger ju bara några meter (10-15 meter ifrån den grävda) så rören är nog mestadels de samma. Hydropressen är också sedan innan borrningen. Så det var nog inte mycket nytt.
 
De använde nog mycket befintligt här också. Den borrade brunnen ligger ju bara några meter (10-15 meter ifrån den grävda) så rören är nog mestadels de samma. Hydropressen är också sedan innan borrningen. Så det var nog inte mycket nytt.
Fast jag svarade ju på din undran om 110.000. Svaret är alltså att 110.000 inte är någon konstig summa för att få dricksvatten.
Dvs att du inte behöver förfasa dig över summan.
 
Fast jag svarade ju på din undran om 110.000. Svaret är alltså att 110.000 inte är någon konstig summa för att få dricksvatten.
Dvs att du inte behöver förfasa dig över summan.
Då är det ju ännu sorgligare i de fall där priset landar på 110000 PLUS 60000 kr.... Man vet ju tydligen aldrig vad man kan råka ut för när man borrar.

Brunnsborraren ringde tillbaks idag och nu hade han inte heller något annat förslag än filter. Han kändes dessutom inte det minsta insatt i det hela. Tyvärr.
 
Uppdatering:
Nästa vecka "ska" (de brukar ibland ha svårt för att hålla vad de lovar tidsmässigt, tyvärr :mad:) rörfirman komma och installera vårt filter! Det blir Göingefiltret, som enligt de flesta ska vara det bästa, eftersom det är miljövänligt (inga kemikalier), effektivt och i princip underhållsfritt. Jag LÄNGTAR :) ! Det kommer att gå på strax under 60000 kr (rörfirmans hydrofor var ett par tusenlappar billigare än den andra firmans) + arbete. Det är knappast billigt, men vatten måste vi ju ha och flytta in vill vi ju. Så det får bli så :) ! Sedan hoppas vi kunna sälja vår andra fastighet snabbt och slippa ha livet lite hängandes i limbo...
 
Häromdagen upptäckte jag förresten ytterligare en konstig detalj i huset, och som bevisar att man tydligen borde gräva sig under möbler för att helt uppfylla sin undersökningsplikt. I hörnet bredvid kaminen står ett stort gammalt (förmodligen) baktråg. Tungt som det är, och också fullt med ved. Två snickare, plus min man och jag, lyçkades missa att golvet under baktråget inte är lackat som övriga golvet PLUS att det till och med är ruttet och smuligt längst inne vid listen vid väggen. Tråkigt när man inte nämner sådant, tycker jag.... :( Det är ju inte helt lätt när man tittar på ett möblerat hus att se allt som finns under och bakom precis överallt! Undrar hur många fler små överraskningar som kommer att dyka upp.....???
 
Kanske ska tillägga att säljarna murade kaminen för bara ett fåtal år sedan, och måste då ha sett att golvet var dåligt i det hörnet.....
 
Häromdagen upptäckte jag förresten ytterligare en konstig detalj i huset, och som bevisar att man tydligen borde gräva sig under möbler för att helt uppfylla sin undersökningsplikt. I hörnet bredvid kaminen står ett stort gammalt (förmodligen) baktråg. Tungt som det är, och också fullt med ved. Två snickare, plus min man och jag, lyçkades missa att golvet under baktråget inte är lackat som övriga golvet PLUS att det till och med är ruttet och smuligt längst inne vid listen vid väggen. Tråkigt när man inte nämner sådant, tycker jag.... :( Det är ju inte helt lätt när man tittar på ett möblerat hus att se allt som finns under och bakom precis överallt! Undrar hur många fler små överraskningar som kommer att dyka upp.....???

Tyvärr dyker det upp en hel del bakom/under möbler och även väggar om man börjar att riva.
I huset vi köpte stod det många stora möbler som man inte riktigt orkade flytta på för att se hur det såg ut bakom vid visningen.

Vi upptäckte blanda annat att tapeten var bortriven bakom en hög och tung bokhylla i vardagsrummet och på övervåningen i ett av sovrummen stod det full lastade dokumentskåp längs hela väggen (dessa lämnade även säljarna kvar...) och när vi rev ut dem hittade vi som blodstänk på hela väggen.

I vårt fall spelar det inte någon större roll då vi ändå skulle tapetsera om.

Det mindre trevliga överraskningarna var under golv och bakom pärlpsonten där det växte äkta hussvamp.
 
Tydligen ska man inte ta ut glädjen i förskott... :( Åkte omvägen runt huset efter jobbet för att titta på filtret.....som inte var där.... :( SÅ besviken.
 
Sedan i fredags har vi GOTT vatten som vare sig luktar ruttna ägg eller järn :) ! Hemma-järntest visade väldigt, väldigt svag rosa färg efter 10 minuter, så det borde vara max 0,25 mg järn/liter nu (jämfört med 23 mg innan....). När jag testade förut blev det hysteriskt mörklila redan när kemikalierna droppades i. Ett mirakel verkligen att filtret fixar järn, lukt, osv. Magi!
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 231
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 071
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp