Vattenanalys - vart skickar man?

Alltså... Jag börjar också oroa mig över om den utrustning som krävs ens får PLATS i huset???? Pumprummet/vattenrummet är pyttelitet. Det står just nu en liten hydropress och en varmvattenberedare där inne. Innan jag visste om att det var sådana enorma problem med vattnet så hade jag planer på att ställa in tvättmaskinen i det rummet, men det kändes tveksamt om det skulle funka med en "vanlig" frontmatad pga storleken. Tänk om jag inte har plats för ett vattenfilter - vad SJUTTON gör jag då??? Att bygga ut huset har jag liksom inte budgeterat för... :(

Ta det lugnt, du måste få veta vad problemet är innan du vet vad som kan göras åt det.

Dessutom, att ha en toppmatad tvättmaskin fungerar bra. Jag har en som tar 6 kg och den räcker mer än väl till för två vuxna personer.
 
Ta det lugnt, du måste få veta vad problemet är innan du vet vad som kan göras åt det.

Dessutom, att ha en toppmatad tvättmaskin fungerar bra. Jag har en som tar 6 kg och den räcker mer än väl till för två vuxna personer.
Fast tvättmaskinen är inte problemet. Problemet är ju att utrymmet är så litet att jag inte ens tror att en vanlig tvättmaskin hade gått in där. Nu kommer ju tvättmaskinen att få bo någon annanstans i stället - typ det LILLA badrummet eller den LILLA hallen mellan pumprum och badrum...

Men det verkar som om jag kommer att behöva ett rätt stort filter (och ev även en hydrofor i stället för hydropressen) för att få bort allt järn. Och det kommer ju att ta stor plats, kan jag tänka mig....
 
Fast tvättmaskinen är inte problemet. Problemet är ju att utrymmet är så litet att jag inte ens tror att en vanlig tvättmaskin hade gått in där. Nu kommer ju tvättmaskinen att få bo någon annanstans i stället - typ det LILLA badrummet eller den LILLA hallen mellan pumprum och badrum...

Men det verkar som om jag kommer att behöva ett rätt stort filter (och ev även en hydrofor i stället för hydropressen) för att få bort allt järn. Och det kommer ju att ta stor plats, kan jag tänka mig....

Som sagt, försök ta det lugnt tills du vet vad lösningen blir :)
 
Har du pratat med förre ägaren till huset, @bettysmatte? Inte för att anklaga utan helt enkelt samtala runt problemet.
Nä... Jag vet inte riktigt vad det skulle göra för skillnad heller? Och jag vet faktiskt inte HUR man lägger fram det utan att anklaga?
Jag tycker bara att det är knepigt att mäklaren har ett frågeformulär, som säljaren ska svara på, om det sedan ändå är min undersökningsplikt som är avgörande. Vilket jag antar att det är? Enligt det ifyllda frågeformuläret finns det nämligen INGA fel med vattnet. God mängd, samt endast lite brunt när man först börjar spola efter att ha varit iväg ett längre tag från huset. Jodå.... :crazy::(
 
"Hejsan, det var jag som köpte huset av er. Tyvärr har jag fått lite problem med vattenkvalitén och jag känner att jag måste höra med dig om du vet vem som borrat brunnen/grävt brunnen och om ni hade problem med vit tvätt".

Det handlar ju mer om att få kontakt och höra vad säljaren säger, om något. Det är ju inte mycket att hämta där juridiskt menar jag...
 
"Hejsan, det var jag som köpte huset av er. Tyvärr har jag fått lite problem med vattenkvalitén och jag känner att jag måste höra med dig om du vet vem som borrat brunnen/grävt brunnen och om ni hade problem med vit tvätt".

Det handlar ju mer om att få kontakt och höra vad säljaren säger, om något. Det är ju inte mycket att hämta där juridiskt menar jag...
Fast varför? Vad ska jag få ut av det då? Om jag inte kan få någon slags ekonomisk kompensation, och det lär jag ju inte få utan stöd i lagen, så finns det väl egentligen ingen anledning att kontakta säljaren om problemet?
 
Nä... Jag vet inte riktigt vad det skulle göra för skillnad heller? Och jag vet faktiskt inte HUR man lägger fram det utan att anklaga?
Jag tycker bara att det är knepigt att mäklaren har ett frågeformulär, som säljaren ska svara på, om det sedan ändå är min undersökningsplikt som är avgörande. Vilket jag antar att det är? Enligt det ifyllda frågeformuläret finns det nämligen INGA fel med vattnet. God mängd, samt endast lite brunt när man först börjar spola efter att ha varit iväg ett längre tag från huset. Jodå.... :crazy::(
För egen del hade jag tyckt att det var bra med mer information information. Frågat mer ingående om bekymren med brunt vatten. Om det alltid varit brunt när de kom till stugan. Hir mycket det spolat för att få det bra?

Om det helt gått över när de använt mer vatten så innebär det ju att de bekymmer du har är NYA bekymmer. Vilket torde öka chansen för att få vattnet perfekt igen?

Varför i hela fridens namn utgå från att de ljuger??
 
För egen del hade jag tyckt att det var bra med mer information information. Frågat mer ingående om bekymren med brunt vatten. Om det alltid varit brunt när de kom till stugan. Hir mycket det spolat för att få det bra?

Om det helt gått över när de använt mer vatten så innebär det ju att de bekymmer du har är NYA bekymmer. Vilket torde öka chansen för att få vattnet perfekt igen?

Varför i hela fridens namn utgå från att de ljuger??
Fast det är väl solklart att det inte är nya problem? Då hade det ju inte funnits gamla bruna beläggningar i duschen. Och frågeformuläret fylldes i precis vid försäljningen, alltså i mitten av juni.

Då var de ju dessutom från och till i stugan under våren/sommaren, så det hade väl varit väl så mystiskt om vattnet hade gått från "lite brunt när vi först kommer" till odrickbart över natten? Det fanns nog också en anledning till att de inte hade något tvättmaskin i stugan.
 
Senast ändrad:
Fast det är väl solklart att det inte är nya problem? Då hade det ju inte funnits gamla bruna beläggningar i duschen. Och frågeformuläret fylldes i precis vid försäljningen, alltså i mitten av juni.

Då var de ju dessutom från och till i stugan under våren/sommaren, så det hade väl varit väl så mystiskt om vattnet hade gått från "lite brunt när vi först kommer" till odrickbart över natten? Det fanns nog också en anledning till att de inte hade något tvättmaskin i stugan.
Jag har vuxit upp med rostbeläggningar i toalettstol och dusch. Och ett underbart gott och drickbart vatten. Beläggningar blir det om vattnet innehåller även väldigt lite järn. Inte ens i närheten av det du visat bilder på.

Men OK - jag lägger ner. Du har bestämt dig för att de är lögnare och att du blivit lurad. Trist.
 
Men OK - jag lägger ner. Du har bestämt dig för att de är lögnare och att du blivit lurad. Trist.
Men, snälla, det LUKTADE ju till och med svagt surt i köket den dagen när vi träffades och fick nycklarna. Då trodde jag att det var avloppet (alternativt en kvarglömd soppåse), men det visade sig ju så snart vi började spola vatten en liten stund att det var vattnet. Du menar att de inte skulle ha känt att vattnet luktade ruttna ägg heller?! Och visste de om det, så borde det ju stått med på frågeformuläret, tycker man.

Faktum är att jag glömt/förträngt en viktig detalj, och det är att jag även pratat med en granne (mamma till en gammal klasskamrat till mig för typ 30 år sedan ;) !) som umgicks rätt flitigt med dem under åren. Och när jag nämnde något om vattenproblem, och att vi då inte hade kunnat flytta in ännu pga detta, så SA hon att, ja, det hade ju varit problem med vattnet för dem. Så, nej, jag är 98% säker på att detta har varit ett ständigt problem, och att problemet hela tiden har varit större än det de ville erkänna för mig på papper.
 
Fast varför? Vad ska jag få ut av det då? Om jag inte kan få någon slags ekonomisk kompensation, och det lär jag ju inte få utan stöd i lagen, så . finns det väl egentligen ingen anledning att kontakta säljaren om problemet?

Ja, ser du det så kan du ju spara energin. Själv tycker jag det alltid är givande att försöka få fram så mycket information som möjligt, men det är ju jag.
 
Nä. Jag kommer att låta det bero. Gjort är gjort, och det är som det är. Mitt misstag helt enkelt att inte kolla bättre innan köp.

Ytterligare en granne kom förbi idag. När hennes brunn sinade för några år sedan, så grävde hon en ny. Det verkar ont om borrade brunnar här omkring.

Har varit i kontakt med ett filterföretag som kommer att ge mig offert, men ca 50000 kr. Det behövs plats för 500-liters hydrofor också. Cirka 2 meter brett totalt, 1,7 meter högt och 65 cm i diameter. Rummet är 2,10 meter x ca 0,9 meter så det borde ju precis gå. Varmvattenberedaren får dock flytta ut i hallen utanför, alternativt att man tar ner väggen emellan. Första personen jag pratade med trodde inte att det skulle gå att lösa pga den enorma järnmängden, men den mer erfarna person nummer två menade att det går.
 
Offert på drygt 61000 kr för att rena vårt vatten. Utan installation, om jag förstår offerten rätt. Och det tror jag att jag gör. Se det som en varning, antar jag. Gör alltid vattenanalys vid husköp... Undrar hur många hus man måste köpa för att lära sig allt man behöver kunna????

Nu är detta det filter som anses av många (både yrkesfolk och andra) vara absolut bäst för mitt järnproblem. Det finns antagligen billigare varianter, men jag antar att det inte är värt att chansa.
 
Offert på drygt 61000 kr för att rena vårt vatten. Utan installation, om jag förstår offerten rätt. Och det tror jag att jag gör. Se det som en varning, antar jag. Gör alltid vattenanalys vid husköp... Undrar hur många hus man måste köpa för att lära sig allt man behöver kunna????

Nu är detta det filter som anses av många (både yrkesfolk och andra) vara absolut bäst för mitt järnproblem. Det finns antagligen billigare varianter, men jag antar att det inte är värt att chansa.
Se till att få heltäckande garanti på att vattnet blir bra bara efter filtration.
 
Se till att få heltäckande garanti på att vattnet blir bra bara efter filtration.
Det är det jag försöker utreda för tillfället. Det här filtret har 2 års återköpsgaranti om vattnet inte håller för livsmedelsverkets rekommendationer (minns ej exakt hur det formulerades), MEN det jag ser som ett potentiellt problem är att järn i Sverige bara kan vara utan anmärkning eller tjänligt med anmärkning. Då måste ju järnnivån ner till UA-nivå, annars är garantin ju inte värd mycket? Jag blir ju inte nöjd med att gå från, säg, 23 mg till 5 mg.....
 
Se till att få heltäckande garanti på att vattnet blir bra bara efter filtration.
Jag fick svar nästan direkt. Efter att filter och hydrofor är monterade (det måste vara en viss storlek på hydroforen för att garantin ska gälla) så garanterar de att järnet går ner under 0,5 mg. Om inte, så försöker de först åtgärda. Funkar det inte heller så köper de tillbaks filtret.
 
Hittade fakturan på brunnen, som jag fick vid husköpet. Brunnen kostade totalt 50000 kr för 6 år sedan. Jag kommer att lägga ytterligare 60000 kr. Undrar hur vanligt det är att behöva budgetera 110000 kr för att få rent dricksvatten i kranen?

Bara pumpen gick på nästan 7000 kr plus moms. Nu känns det rätt bra att jag lät bli att låta vattnet ligga och rinna en massa när jag inte är där, och riskera att den gick sönder. För det hade säkerligen bara haft minimal effekt på vattnet.
 
Hittade fakturan på brunnen, som jag fick vid husköpet. Brunnen kostade totalt 50000 kr för 6 år sedan. Jag kommer att lägga ytterligare 60000 kr. Undrar hur vanligt det är att behöva budgetera 110000 kr för att få rent dricksvatten i kranen?

Bara pumpen gick på nästan 7000 kr plus moms. Nu känns det rätt bra att jag lät bli att låta vattnet ligga och rinna en massa när jag inte är där, och riskera att den gick sönder. För det hade säkerligen bara haft minimal effekt på vattnet.
Tja - när jag för två år sedan frågade om kostnad för att borra en brunn låg deet på 100' plus minus 10' ungefär. Så 110' är ingen konstig summa alls.

Just nu har jag ju kommit betydligt billigare undan - men det beror helt på att firman inte behövde gräva något alls eftersom de nyttjade befintliga vattenledningar och att anläggningen i källaren kunde kompletteras med deras grejor. Plus att det var bra berg.

Men i andra förhållanden är 110 inte märkligt alls.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 231
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 071
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp