Vattenanalys - vart skickar man?

Precis. Är det "normalt"?

Det beror alldeles på vart i landet man är. Har jag 3m casing tycker jag det är lite (för att vi betalar per m :D) men på vissa ställen går berget i dagen och på vissa ställen har jag haft 12m casing (vertikala hål då).

Särbon säger att casingrören till en hammarborr är 3m långa (de vi använder är 1,5m) så det är ju logiskt att ni har 6m.
 
Nej, har inte hört tillbaks från eurofins ännu.

Kan verkligen inte förstå att ett sådant värde inte är otjänligt.... Eurofins svarade angående värdet (om det nu stämmer) att livsmedelsverket inte har några riktlinjer för järn så vattnet kan aldrig bli otjänligt pga järnhalten. Men andra länder verkar ju ha?
Hittade det här http://www.tidskriftenvatten.se/mag/tidskriftenvatten.se/dircode/docs/48_article_3851.pdf
(Står om både människor och kor i studien).

http://www.nsk.se/2008/05/16/det-ar-fa-som-vet-att-mycket-jarn-i-vatten-ar-farligt/
 
Min brunn har 12 m, berget försvann oväntat djupt ner i marken.
På andra sidan huset är det berg i dagen.

Ja, ojämnheter i det underliggande berget kan ge den effekten. Efter istiden avlagrades morän som jämnade ut berget så ibland kan det vara så stor skillnad fast det inte är långt emellan platserna.

Generellt är det ett tunt jordlager vid vattendrag och brant topografi.
 
Det där är otäckt :( ! Och det hon nämner som stora mängder järn är ju inte ens i närheten av det jag har...
Exakt. Det är därför jag blir så fundersam över järnvärdena. Kan de verkligen vara korrekta? Hur lyckas du få så extremt extrema höga värden?

Men du har ju skrivit om mossan som dör så risken är ju att de ligger åt det extrema håller. Men frågan är varför?
 
Exakt. Det är därför jag blir så fundersam över järnvärdena. Kan de verkligen vara korrekta? Hur lyckas du få så extremt extrema höga värden?

Men du har ju skrivit om mossan som dör så risken är ju att de ligger åt det extrema håller. Men frågan är varför?
Jag förstår det inte heller. Hoppas jag hör från eurofins riktigt snart och jag håller tummarna för att något ska ha gått fel. Att någon har lagt in ett felaktigt värde till exempel...
 
Det här med att hejsan hoppsan fixa nytt avlopp är ju inte heller en superkul lösning dock. Jag vet att föreläggande kommer förr eller senare, och det är medräknat. Men det jag hade räknat med var att kunna sälja min andra fastighet först innan jag lånar ytterligare pengar till avlopp, som ju säkerligen hamnar på minst 80000 kr... Men jag kan ju inte sälja förrän jag är redo att flytta. Och i all ärlighet är ju allt bara spekulationer. Det kanske inte alls är det gamla avloppet som orsakar bakterierna i vattnet utan något annat.
 
Det kanske inte alls är det gamla avloppet som orsakar bakterierna i vattnet utan något annat.
Koliforma bakterier kommer från bajs.
Om ni låter bli att bajsa i avloppet så kan ni antingen bli av med problemet eller utesluta att att det kommer därifrån.
Slamtöm avloppsbrunnen.
Bajsa sedan i en annan toalett-lösning typ separett eller mulltoa så länge.
Kissa där också för att minska försurningen.

Pumpa sedan ur brunnen i några veckor och se om problemet försvinner.
Du måste ju få till det så att du kan flytta dit och lösa upp situationen som du har nu.
Just nu så kommer du inte framåt alls.
 
Som sagt, jag avvaktar nog ett utlåtande. Vilket i och för sig inte är det lättaste nu under semestern, om de inte ens svarar på sina akutnummer....
 
"Brunnsborrare Småland" på Eniro gav ett helt gäng träffar i gränstrakterna mot skåne.

Har du ringt runt till flera eller bara den firma som gjorde jobbet från början?
 
Filterförsäljarna garanterar bra resultat, annars så går väl köpet tillbaka kan jag anta.
Så den risken står ju de för.
Nja.... Jag läste på garantier hos aqua expert, som säljer Göingefiltret som ofta rekommenderas för vattenproblem här. De har en återköpsgaranti, men såklart har garantin undantag. Bland annat att de inte köper tillbaks fitret om vattnet efter vattenanalys visar sig uppfylla livsmedelsverkets krav. Och det tolkar jag som att mitt odrickbara vatten redan gör, för eurofins ger det ju betyg "tjänligt med anmärkning"... Så riktigt så enkelt är det nog tyvärr inte.
 
"Brunnsborrare Småland" på Eniro gav ett helt gäng träffar i gränstrakterna mot skåne.

Har du ringt runt till flera eller bara den firma som gjorde jobbet från början?
Tack för hjälpen :) ! Tyvärr var en del hyfsat långt borta, men några av de andra kan vara värda att försöka få tag i. Just nu är annars prio ett att försöka få tag i den lokala firman (de som har varit och lagat hydropress och rör), som jag har 100% förtroende för, och höra med dem i vilken ände de rekommenderar att jag börjar. Testa filter, fixa avlopp, kolla brunnen, eller vad....
 
Tack för hjälpen :) ! Tyvärr var en del hyfsat långt borta, men några av de andra kan vara värda att försöka få tag i. Just nu är annars prio ett att försöka få tag i den lokala firman (de som har varit och lagat hydropress och rör), som jag har 100% förtroende för, och höra med dem i vilken ände de rekommenderar att jag börjar. Testa filter, fixa avlopp, kolla brunnen, eller vad....
Visst kan de ha sina kontor långt borta.
Men med lite tur har de borrutrustning och mannar på plats rätt nära dig, och kan svänga förbi för en titt?
 
Vattenet är analyserat igen. Samma resultat i metallröret, dvs 23 mg/l. De testade även vattnet i flaskan för mikrobiellt prov - 9 mg/l. HUR kan det skilja så?! De föreslog att ledningarna kanske fällde ut olika mängd vid olika tryck, och undrade om jag hade stängt av vattnet mellan proven? Icke. Jag följde instruktionerna till punkt och pricka. De var så invecklade att jag läste dem FLERA gånger. Alla rör och flaskor fylldes med några sekunders mellanrum (flaskan först), så det känns ju sådär att resultatet kan variera så..... Är de andra proverna lika svajiga, kan man ju undra....????
 
Vattenet är analyserat igen. Samma resultat i metallröret, dvs 23 mg/l. De testade även vattnet i flaskan för mikrobiellt prov - 9 mg/l. HUR kan det skilja så?! De föreslog att ledningarna kanske fällde ut olika mängd vid olika tryck, och undrade om jag hade stängt av vattnet mellan proven? Icke. Jag följde instruktionerna till punkt och pricka. De var så invecklade att jag läste dem FLERA gånger. Alla rör och flaskor fylldes med några sekunders mellanrum (flaskan först), så det känns ju sådär att resultatet kan variera så..... Är de andra proverna lika svajiga, kan man ju undra....????
Men hjälp vilket mysterium!

Väntar med spänning på att höra vad ett brunnsföretag kommer fram till!
 
Men hjälp vilket mysterium!

Väntar med spänning på att höra vad ett brunnsföretag kommer fram till!
Ja, det är jättekonstigt.... Och vattnet blir inte bättre hur mycket vi än spolar och använder. Just nu ligger problemet motvilligt på is, för jag verkar inte få tag i någon under semestern. Och helt ärligt vill jag inte ha tag i "vem som helst" heller så jag får vackert tills efter allas semestrar (tyvärr efter min också...). Inte ens aqua-experten har bemödat sig att svara på mitt mejl om filter.....
 
Ja, det är jättekonstigt.... Och vattnet blir inte bättre hur mycket vi än spolar och använder. Just nu ligger problemet motvilligt på is, för jag verkar inte få tag i någon under semestern. Och helt ärligt vill jag inte ha tag i "vem som helst" heller så jag får vackert tills efter allas semestrar (tyvärr efter min också...). Inte ens aqua-experten har bemödat sig att svara på mitt mejl om filter.....
Sån jäkla tur att semestermånaden är slut efter helgen :up:

Jag ska ringa "min" - nu semestrande - brunnsborrare om några dagar och höra när de tänker komma.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 233
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 780
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp