Vattenanalys - vart skickar man?

Om man inte kan tänka sig att låta vattnet rinna i någon vecka och inte vill ha ett filter så ser jag inte så mycket annat som kan lösa problemet med vatten.
Det kan ju vara mycket kostsamt att täta stålrörets infästning till berget.
Ibland så får man inte bra vatten ur ett borrhål och då så måste man göra ett annat hål.
Sådant händer.
Om det här borrhålet har träffat på en järnmalmsåder så är det vattnet som det är.
Jag har verkligen aldrig sagt att jag inte vill ha ett filter - tvärtom. Däremot vill jag vara lite mer säker på att ett filter för, säg, 25000 kr faktiskt fixar problemet.
 
Kanske jag har svaret på bakterierna?
Ur en fungerande 3-kammarbrunn så skall det inte komma några bakterier.
De skall vara rötade och döda.
Kan förklaringen ligga i att avloppet har gått sönder snarare än i att den borrade brunnen är felaktig?
Om man sedan placerar ett minireningsverk med god effekt, som släpper ifrån sig vatten klassat som badvatten, så kan man eliminera risken med avloppet.
 
@bettysmatte: Det verkar som om bästa vägen att gå är få dit en duktig brunnsborrare som kan titta på det hela. Börjar de mumla om att de inte har tid sätter du ner foten och säger att det är ett akut problem som behöver lösas NU (eller iaf en lösning behöver påbörjas).
 
Jag har verkligen aldrig sagt att jag inte vill ha ett filter - tvärtom. Däremot vill jag vara lite mer säker på att ett filter för, säg, 25000 kr faktiskt fixar problemet.
Filterförsäljarna garanterar bra resultat, annars så går väl köpet tillbaka kan jag anta.
Så den risken står ju de för.
 
Ur en fungerande 3-kammarbrunn så skall det inte komma några bakterier.
De skall vara rötade och döda.
Kan förklaringen ligga i att avloppet har gått sönder snarare än i att den borrade brunnen är felaktig?
Om man sedan placerar ett minireningsverk med god effekt, som släpper ifrån sig vatten klassat som badvatten, så kan man eliminera risken med avloppet.
Avloppet är en icke-godkänd tvåkammarbrunn som vi har med i planeringen att vi behöver åtgärda. Så visst finns möjligheten att den läcker.....
 
Det verkar som om bästa vägen att gå är få dit en duktig brunnsborrare som kan titta på det hela.
De kommer att börja med att vilja tömma brunnen.
Då så är vi tillbaka på att vattnet måste spola kontinuerligt i några veckor.
Om rosten kommer från röret och har samlats över vintern så kommer ju problemet att försvinna efter det.
 
@bettysmatte: Det verkar som om bästa vägen att gå är få dit en duktig brunnsborrare som kan titta på det hela. Börjar de mumla om att de inte har tid sätter du ner foten och säger att det är ett akut problem som behöver lösas NU (eller iaf en lösning behöver påbörjas).
Jag får väl ringa "servicenumret" imorgon då. Sist när jag pratade med firman så var det en speciell person som jag tvunget skulle prata med, och det var inte denna person som hade semesterjouren. Och sist hette det att jag skulle återkomma när vattenprovet var färdigt. Nu är det färdigt, och nu är det semester.....
 
Jag får väl ringa "servicenumret" imorgon då. Sist när jag pratade med firman så var det en speciell person som jag tvunget skulle prata med, och det var inte denna person som hade semesterjouren. Och sist hette det att jag skulle återkomma när vattenprovet var färdigt. Nu är det färdigt, och nu är det semester.....

Nackdelen med att vara kvinna, de brukar få mer eld i arselet om en man ringer :meh:
 
Avloppet är en icke-godkänd tvåkammarbrunn som vi har med i planeringen att vi behöver åtgärda. Så visst finns möjligheten att den läcker.....
Används den till WC?
Om så är fallet så har du din bakteriehärd där.
Nytt avlopp löser det.
"Bara" järnet kvar att bli av med då.
 
Varför måste brunnen tömmas?
Därför att det blir olika resultat om saker får samlas länge i brunnen mot om den har en ordentlig cirkulation.
Man börjar alltid med att tömma en dålig brunn för att se vad som är fel eller om felet försvinner av sig själv.
Oavsett om det är en grävd eller borrad brunn.
Min borrade brunn går inte att tömma, den ger så mycket vatten, men den förser 3 hushåll med vatten så den hålls igång.
 
Men varför väljer man att lägga en brunn 13 meter ifrån ett avlopp?
Om det är avloppsbrunnen som du menar med "avlopp" så beror det på att den skall vara tät och inte ge några problem.
Det är infiltrationen som är faran och den kan ligga en bra bit bort från brunnen.
Har du hittat den?
 
Fett.
Antingen från något i berget eller från avloppet.
Ni kan ju ha maximal otur så att borrhålet har hamnat genom oljeskiffer och järnmalm.
Om det skulle vara fallet så är nog brunnen obrukbar.

Om jag fattat rätt var TS bor så är det ingen fara för det (med reservation för att jag kan ha fattat fel).

Mig veterligen finns det ingen järnmalm i närheten av alunskiffer så att det skulle vara båda scenariona på samma ställe är inte troligt. Däremot finns det mycket pyrit i alunskiffer.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 233
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 780
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp