Vattenanalys - vart skickar man?

Turbiditet tyder på ett uttag som är större än vad källan klarar av, det vill säga att vattnet fylls inte på nog fort. Detta gäller även för järn och mangan, speciellt om föregående ägare inte upplevde samma problem. Koliforma bakterier kommer av intrång av orent ytvatten och tyder på otät brunn, men kan också hänga ihop med att uttaget är för stort om orent vatten kommer ner i vattnet och inte hinner renas. Hur pass mycket mer vatten använder ni än förra ägarna?
Fast de förra ägarna pratade om missfärgning och järnproblem. Det syns bland annat bruna missfärgningar i duschen. Om bakterieproblemet fanns kan jag tyvärr inte svara på.
Vi har inte använt jättemycket vatten hittills. Vi bor ju inte där. Men jag försökte se till att vattnet fick rinna rätt rejält dagen innan vattenprovet, som jag uppfattade instruktionerna.
 
Vi har 23 mg järn per liter, och det ska helst inte vara mer än 0,5 mg/liter. Vad betyder det egentligen? Det låter, för mig, som om vi har supermycket....:crazy:
 
Tycker fortfarande att det låter som om att ett borrföretag (kanske det som gjorde brunnen?) ska titta till hålet och göra en uppskattning?
Kanske spola rent och/eller trycka ur det?
 
Tycker fortfarande att det låter som om att ett borrföretag (kanske det som gjorde brunnen?) ska titta till hålet och göra en uppskattning?
Kanske spola rent och/eller trycka ur det?
Håller med. Jag tänker ringa det företag som borrade imorgon (inte särskilt optimistisk eftersom det är semestertider) och höra vad de tror om basiluskerna.
 
Det låter extremt mycket :eek: WHO:s hälsoriskvärden tror jag ligger på max 3 mg/l innan det föreligger hälsorisker, googla om du vill veta exakt.
Mmmmm.... Det verkar vara ovanligt med nivåer på mer än 10 mg/liter..... Har läst lite på diverse amerikanska och kanadensiska sidor.
 
Förstår inte hur det kan klassas som tjänligt med anmärkning ens faktiskt.
Fast finns det över huvudtaget ett "otjänligt"-värde för järn i Sverige? Under 0,5 ml/liter=utan anmärkning. Över det värdet tror jag är tjänligt med anmärkning - tyvärr. Det dödar mossa på några minuter.....:crazy:
 
Nä det finns det nog inte. Man kan jämföra med toxicitetsdata om man vill. När jag bedömer vattenkvalitet i mitt arbete jämför vi grundvatten med SGU:s grundvattenkvalitetsklassningar. Men det låter som så extremt hög halt att det inte kan vara naturlig bakgrundshalt av järn i ditt vatten, utan något annat som påverkar, en punktkälla eller rostiga järnrör el dylikt.
 
Nä det finns det nog inte. Man kan jämföra med toxicitetsdata om man vill. När jag bedömer vattenkvalitet i mitt arbete jämför vi grundvatten med SGU:s grundvattenkvalitetsklassningar. Men det låter som så extremt hög halt att det inte kan vara naturlig bakgrundshalt av järn i ditt vatten, utan något annat som påverkar, en punktkälla eller rostiga järnrör el dylikt.
Vad är en punktkälla?
 
Skulle kunna vara nedgrävt järnskrot som ligger och lakar ut i vattnet. Inte så troligt om det är en bergsborrad brunn dock, minns inte vad detta var.
 
Jag har ett dokument, som jag antar är värdelöst pga att vi som köpare har undersökningsplikt? Mäklaren lät säljaren svara på ett antal frågor om fastigheten, bland annat om vattenkvantitet och kvalitet. På kvalitet har de skrivit att vattnet är bra, men att det kunde vara lite brunt när de kom efter ha varit ifrån huset en period. Men lukten, färgen, osv.... Det KAN ju inte ha varit bra precis innan vi köpte? Och de pratade ju även om missfärgningar i badrum, osv. Så hur kan de då hävda att det inte är några problem med vattnet???

Jag studerade det lilla brunnslocket idag igen, och kan inte se några hål eller annat. Själva röret som kom upp ur marken hade lite ytrost, inget annat.
 
Jag har ett dokument, som jag antar är värdelöst pga att vi som köpare har undersökningsplikt? Mäklaren lät säljaren svara på ett antal frågor om fastigheten, bland annat om vattenkvantitet och kvalitet. På kvalitet har de skrivit att vattnet är bra, men att det kunde vara lite brunt när de kom efter ha varit ifrån huset en period. Men lukten, färgen, osv.... Det KAN ju inte ha varit bra precis innan vi köpte? Och de pratade ju även om missfärgningar i badrum, osv. Så hur kan de då hävda att det inte är några problem med vattnet???

Jag studerade det lilla brunnslocket idag igen, och kan inte se några hål eller annat. Själva röret som kom upp ur marken hade lite ytrost, inget annat.

Men då har de ju uppgett att det är problem? Bara inte medgett hur stora problemen är (om det nu var så stora problem tidigare också).
 
Men då har de ju uppgett att det är problem? Bara inte medgett hur stora problemen är (om det nu var så stora problem tidigare också).
Fast lite brunt vatten när man börjar spola vatten efter att huset stått tomt ett tag är väl inte särskilt konstigt? Det får vi också om det varit avbrott på det kommunala vattnet i bara några timmar. Och, igen, jag förstår min undersökningsplikt. Jag vet att jag borde gjort ett vattentest. Men, som vanligt, var jag naiv nog att tro att det inte kunde vara SÅ illa.

De använde vattnet fram tills tillträdesdagen, och fyllde i frågeformuläret ett par veckor innan dess, så vattnet har nog varit som det är ett längre tag.
 
Fast lite brunt vatten när man börjar spola vatten efter att huset stått tomt ett tag är väl inte särskilt konstigt? Det får vi också om det varit avbrott på det kommunala vattnet i bara några timmar. Och, igen, jag förstår min undersökningsplikt. Jag vet att jag borde gjort ett vattentest. Men, som vanligt, var jag naiv nog att tro att det inte kunde vara SÅ illa.

De använde vattnet fram tills tillträdesdagen, och fyllde i frågeformuläret ett par veckor innan dess, så vattnet har nog varit som det är ett längre tag.

Tänkte att de även pratat om missfärgningar i badrum. Men vad använde de vattnet till? Som det ser ut på dina bilder skulle jag typ hellre bada i en vattenpöl än duscha i det där.
 
Tänkte att de även pratat om missfärgningar i badrum. Men vad använde de vattnet till? Som det ser ut på dina bilder skulle jag typ hellre bada i en vattenpöl än duscha i det där.
Jag antar ju att de duschade i det. Tvättmaskin finns inte, så man får väl anta att de inte tvättade där trots att de bodde i fastigheten från påsk till tidig höst de senare åren.
Nej, jag kunde verkligen inte föreställa mig att vattnet kunde vara SÅ äckligt.... :(
 
Jag antar ju att de duschade i det. Tvättmaskin finns inte, så man får väl anta att de inte tvättade där trots att de bodde i fastigheten från påsk till tidig höst de senare åren.
Nej, jag kunde verkligen inte föreställa mig att vattnet kunde vara SÅ äckligt.... :(
Jag lider med dig - vatten är så oändligt nödvändigt. Man begriper inte hur nödvändigt förrän man varit med om vattenbrist ett tag. Eller som hos dig - otjänligt vatten.

Men nu är det som det är. Jag håller alla tummar för att du får tag i borrfirman och att de kan lista ut vad som gått galet. Att det HAR gått galet torde väl vara klart. Ingen vettig firma lämnar sådant vatten efter sig när de borrat brunn.

Den firman - som ju inte gör annat än jobbar med brunnar och vatten - borde ha goda möjligheter att ta reda på vad som hänt och även vad du kan göra åt det. Att de går att åtgärda är jag övertygad om.

Håller alla tummar för dig.
 
Jag förbannar att allting stänger i juli..... VVS-firman hänvisar bara till två personer (säljare eller service) när jag ringer, så de har väl semesterstängt just nu. Jag vet inte ens om det är lönt att ringa "service" för det är säkert bara akutfall just nu. På kommunen kommer inte dricksvattenexperten tillbaks från semester förrän den 15 augusti..... Jag har googlat brunnsborrning i mitt område, men utan några ordentliga resultat.
Jag börjar misstänka att det ev borrat brunnen för nära avloppet (med tanke på bakterierna), men det är väl antagligen inget att göra åt så här i efterhand? Alla ev garantier måste ju ha gått ut för länge sedan.....
 
Jag studerade det lilla brunnslocket idag igen, och kan inte se några hål eller annat. Själva röret som kom upp ur marken hade lite ytrost, inget annat.
Det är inte där du kan se om problemet sitter.
Utan i infästningen mellan röret och berget, där jord möter berggrund.
Hur långt är det röret? Det brukar kallas "skoning".
Det går att täta, vilket nog är vad ni måste göra.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 232
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 779
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp