Pilo

Trådstartare
Har just bytt bete till mina hästar som även går med fler. Där finns inget vatten intill så den ena ägarens pappa ska köra dit en sån där gigantisk, kvadratisk tank. Jag vet inte vad dom heter, men de tar väll en 1000 l vatten eller nått sånt.

I den här värmen, hur länge står sig sånt vatten?
Visserligen dricker hästarna massor så det går ju åt mycket, men ändå. Jag är van att fylla på och byta varje dag.

Någon som vet?

Sv: Vatten

Vi har en sådan tank. Jag har inte full koll på hur länge vattnet håller sig, men förra sommaren blev det "grönt och slemmigt" relativt fort. Dock har vi bara två hästar i hagen,så jättemycket vatten går det inte åt.

Kankse inte svar på frågan, men återkommer om jag tar reda på det :)

Det är nog bara att använda sunt förnuft och när vattnet ser dåligt ut att byta helt enkelt.

Jag gör likadant med vattnet i hagen faktiskt. Orka skura baljan varje dag! Jag kan själv lätt dricka vatten som är 3 dagar "gammalt" och då klarar nog hästarna det med!

I ena hagen har de ett "surhål" med vatten. När de går i den hagen så behöver jag nästan aldrig fylla på baljan, för de tycker det där skitäckliga snuskiga vattnet är supergott tydligen.

Det är nog bara att använda sunt förnuft och när vattnet ser dåligt ut att byta helt enkelt.

Jag gör likadant med vattnet i hagen faktiskt. Orka skura baljan varje dag! Jag kan själv lätt dricka vatten som är 3 dagar "gammalt" och då klarar nog hästarna det med!

I ena hagen har de ett "surhål" med vatten. När de går i den hagen så behöver jag nästan aldrig fylla på baljan, för de tycker det där skitäckliga snuskiga vattnet är supergott tydligen.

Hoppas du skämtar.
Jag är kräsen på vatten, måste spola i kranen och skölja ur glaset före jag dricker. Här skuras hinkar och baljor ordentligt. Inte 17 ska min djur dricka snusk inte.
Sen om de själva väljer att dricka annat, då är det upp till dem. Men det ska inte vara enda alternativet.

Jag är också kräsen och när det är så varmt på natten med så blir det så fort äckligt , ja, det är väll bara att vänta och se :)

tack för svar!

Jag använder helst småhinkar. Nu går tyvärr mina två hästar var och en försig (pga den ena har fång-hon kan ju inte gå på grönt utan står i sin fångruta.)

Jag ställer iaf in en varsin 20liters hink var åt dom. Krävs 2-3påfyllningar/dag MINST. Men känns som en garanti som rent och friskt vatten då det blir nytt vatten flera gånger om dagen.
Har 60-70liters kar också, men upplever att vattnet blir snuskigt fort:cool:

Du inser väl att du måste spola bra jävla länge för att få nytt vatten va? Om du ens kan det, du måste liksom först tömma vattentornet, sedan alla ledningar som leder till vattentornet.

Har du eget vatten så är det lite lättare. Men ändock en jävla massa liter innan du kommer till "nytt" vatten. Som inte är nytt överhuvudtaget eftersom det ändå är gammalt :cool:

I Sverige är vi väldigt kräsna med vatten, men det är inget fel på vatten som stått ett tag, vad ni tycker psykiskt är en annan sak. Man måste gå på fakta i detta fallet.

Har just bytt bete till mina hästar som även går med fler. Där finns inget vatten intill så den ena ägarens pappa ska köra dit en sån där gigantisk, kvadratisk tank. Jag vet inte vad dom heter, men de tar väll en 1000 l vatten eller nått sånt.

Visserligen dricker hästarna massor så det går ju åt mycket, men ändå. Jag är van att fylla på och byta varje dag.

Någon som vet?

Tre-fyra dagar brukar det ta innan jag tömmer och åker för att fylla på nytt. Beroende på väder såklart.

Vi har haft funderingar på att mörklägga tanken för att se om vattnet håller sig längre.

Jag har bott på en grekisk ö som inte har något eget vatten (allt kommer med stora tankbåtar till byn). Både i stallet och hemma hade vi stora SVARTA tankar med vatten, en tank räckte i 2 veckor för allt i stallet. Jag hade aldrig några som helst problem med att dricka vattnet även när det stått i ett par tre veckor och det var inte klorerat mer än flaskvatten man köper.

Den stora poängen med att ha svart tank är att minska solinstrålningen och på så vis minska både bakterie och algtillväxt. Så svart är bra :bump:

Jag har en svart tank och det varar väl 2-3 veckor. Jag smakar själv på det för att se så det är ok och det smakar bra. Konstigt nog håller sig vattnet svalt också.

ska du dricka helt rent vatten får du nog bege dig till en egen hälsokälla.. vattnet i kranen är rent, det smakar bra men du ska bara veta hur rören ser ut.. tänk dig när din stad först fick vatten i kran.. så gamla är järnrören.. hehe.. dom är iiiiinte mysiga att titta genom ^^ bara en avkapad bit på 15 cm med en invändig diameter på 15mm går inte att se igenom..
men gott vatten har vi, rent och mineralrikt, hälsosamt..

Själv blåser jag alltid i glasen innan jag fyller i nåt.. men det är mer en damm-noja.. ^^

Jag har bott på en grekisk ö som inte har något eget vatten (allt kommer med stora tankbåtar till byn). Både i stallet och hemma hade vi stora SVARTA tankar med vatten, en tank räckte i 2 veckor för allt i stallet. Jag hade aldrig några som helst problem med att dricka vattnet även när det stått i ett par tre veckor och det var inte klorerat mer än flaskvatten man köper.

Den stora poängen med att ha svart tank är att minska solinstrålningen och på så vis minska både bakterie och algtillväxt. Så svart är bra :bump:

+ sassiball

Härligt!
Då ska jag mörklägga min stora dunk när den är lagad! :banana:

Här har vi egen brunn och behöver inte tömma något vattentorn..., bra ledningar har vi med... då de är bytta sen närmaste stad fick sina... så ganska mkt bättre vatten får jag i min kran när jag spolar. Men jag slipper det som stått stilla i ledningarna. Om inte annat ja det sitter väll i skallen på mig, knasigt värre. men för mig känns det iaf bättre med nytt vatten.

Det är ju bra att du kan erkänna att det sitter i din skalle, för det kan jag köpa, och alla gör som de vill.
Men att påstå att det är för hästens skull man byter vatten 2-3 ggr om dagen är ju faktiskt bara lögn :D

Det är ju bara för att man själv är pipplig! Precis som att jag kastar "gammalt" hö som hästen legat på för att lägga in nytt :angel:
Jag vet att det bara är i mitt huvud haha

Någon som vet?

Det sägs ju att stillastående vatten blir äckligt efter ca 10 timmar.

klart som fasen man skurar baljan varje dag! :eek:

Jag byter vatten och skurar vattenbaljan varje dag. Året om. Just nu får jag skura extra noga då fölungen badar fötterna nästan varje dag i vattenbaljan. Mamman till denna fölunge verkar helt klart föredra nyupphällt vatten då hon alltid dricker en stor mängd precis när jag fyllt på.

Men i en tank som det pratas om som väl har lock och därmed är sluten måste ju vattnet hålla sig fräscht längre? Bra om den kanske kan stå i skugga? Sen kan man ju byta vatten i själv drickskaret och skura det varje dag.

Just nu har vi fodertunnor som vattenkar, dessa fylls på två gånger/dag, och torkas/skuras ur ungefär varannan dag. När det börjar SE ofräscht ut har det gått för lång tid tycker jag... Vill inte att hästarna ska välja bort att dricka.

Däremot så vill gärna vallacken dricka från de stillsastående "äckliga" vattnet i en göl som vi brukar rida förbi. Vet inte varför... kanske smakar det gott med mylla och grodyngel? ;) Ingen av de andra dricker där.

Ju När det börjar SE ofräscht ut har det gått för lång tid tycker jag... .

Haha om jag skulle skura varje gång det SER ofräscht ut så skulle jag få skura direkt efter varje gång någon av mina hästar druckit!!

Fröken madame söglar ganska mycket när hon druckit klart, man skulle nästan kunna tro att hon sköljer munnen :p :D och all gräs-soppa åker ner i baljan igen.

Herrn i hagen bär munkorg, och den blir ju både lerig och lortig, så så fort han dricker så blir det också lortigt i baljan.

Jag skulle haft rinnande vatten och en renare i mina vattenbaljor! :idea:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 127
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 008
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 776
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka