Fruset vatten regler?

Vi har inte heller termobar på vintern, det vi gör är att ha en sådan där halv blå regnvattentunna fylld till max varje dag, då ska det vara bra kallt för att det ska frysa under natten och ofta bara någon cm tjock is att hacka upp. Men hackas upp måste det ju göras ett par gånger om dagen. Våra hästar dricker ju inget i hagen under natten då de står inne, där har de vintertid både mash och två hinkar vatten, den ena lite ljummare vatten. Jag tycker de dricker dåligt överlag när det är fryskallt.

En del stallägare (till exempel vår och uppenbarligen er) vill inte ha in termobars och då är det så, det jag tycker du kan göra är att när du är ute hälla på varmvatten så de får lite mer ljummen temperatur. Om ni är flera som hyr in er kan ju alla hjälpas åt med det och att hålla vattnet öppet.
 
Jag har ingen termobar men jag bor så pass långt söderut att det är betydligt fler vinterdagar som vattnet är öppet än som det är bottenfruset. Har eget stall så jag kan ju också lite smidigt ta ut varmvatten inifrån om det är helt bottenfruset. Vattnet fryser ytterst sällan inne i stallet, så hästarna har alltid fri tillgång på vatten inne. I tidigare stall där inte tillgången på varmvatten funnits brukade vi hälla ut vattnet på kvällen när hästarna gick in och låta tunnan stå upp och ner så att det inte skulle frysa, men det är så klart inte ett alternativ om ni har lösdrift och hästarna alltid är där. Vi tog också med oss varmvatten hemifrån i stora dunkar.

Jag hade i ditt ställe försökt hitta ett annat stall. Det verkar som att det är mer än det här med vattnet som stör dig i nuvarande stall och det ska vara roligt att åka till stallet. Det är det inte om man hela tiden är på kollisionskurs med de andra i stallets åsikter.
 
Jag har ingen termobar men jag bor så pass långt söderut att det är betydligt fler vinterdagar som vattnet är öppet än som det är bottenfruset. Har eget stall så jag kan ju också lite smidigt ta ut varmvatten inifrån om det är helt bottenfruset. Vattnet fryser ytterst sällan inne i stallet, så hästarna har alltid fri tillgång på vatten inne. I tidigare stall där inte tillgången på varmvatten funnits brukade vi hälla ut vattnet på kvällen när hästarna gick in och låta tunnan stå upp och ner så att det inte skulle frysa, men det är så klart inte ett alternativ om ni har lösdrift och hästarna alltid är där. Vi tog också med oss varmvatten hemifrån i stora dunkar.

Jag hade i ditt ställe försökt hitta ett annat stall. Det verkar som att det är mer än det här med vattnet som stör dig i nuvarande stall och det ska vara roligt att åka till stallet. Det är det inte om man hela tiden är på kollisionskurs med de andra i stallets åsikter.
Du har rätt. Jag vill inte stanna här egentligen men vi är 3 st och jag vill inte flytta ifrån dem. Vi står här för att gamla stallet lades ner. Det finns ett annat stall nära som vi kanske kommer få tillgång till, men inte just nu tyvärr.
 
Du har rätt. Jag vill inte stanna här egentligen men vi är 3 st och jag vill inte flytta ifrån dem. Vi står här för att gamla stallet lades ner. Det finns ett annat stall nära som vi kanske kommer få tillgång till, men inte just nu tyvärr.
Men då kan kanske ni tre hjälpas åt med varmvatten på vintern?
 
Oavsett om det finns el eller inte är min erfarenhet att en värmetunna håller vattnet isfritt bra mycket längre och under mycket kallare temperatur än en vanlig vattentunna. Så kan vara värt att köpa en i alla fall som du kan ta med sedan. Jag tillverkade en egen tunna enligt standarden en stor murburksbalja, isolering och en mindre, den funkade faktiskt också helt ok. Två lösningar om ni vill ha vatten längre tid.
 
Oavsett om det finns el eller inte är min erfarenhet att en värmetunna håller vattnet isfritt bra mycket längre och under mycket kallare temperatur än en vanlig vattentunna. Så kan vara värt att köpa en i alla fall som du kan ta med sedan. Jag tillverkade en egen tunna enligt standarden en stor murburksbalja, isolering och en mindre, den funkade faktiskt också helt ok. Två lösningar om ni vill ha vatten längre tid.

Väldigt sant, jag har min isobar avslagen tills det blir stadiga minusgrader dygnet runt. Är det runt nollan dagtid, ner mot -10 nattetid blir det nästan för varmt att ha den påslagen. Den är välisolerad också, så det tar lång tid innan det blir is.

Ibland har jag den bara påslagen nattetid. Jag har strömbrytarknapp till den så det är väldigt lätt gjort.
 
Väldigt sant, jag har min isobar avslagen tills det blir stadiga minusgrader dygnet runt. Är det runt nollan dagtid, ner mot -10 nattetid blir det nästan för varmt att ha den påslagen. Den är välisolerad också, så det tar lång tid innan det blir is.

Ibland har jag den bara påslagen nattetid. Jag har strömbrytarknapp till den så det är väldigt lätt gjort.
Ja nu bor vi inte så långt norrut, Dalarna, men de i stallet som hade isobar i vintras (vi har som sagt en stallägare som inte heller drar el), var det väldigt sällan det var mer än en tunn skorpa på den som var väldigt lätt, även för hästarna, att få loss. De fyllde på den på eftermiddagen/kvällen upp till bredden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 995
Senast: Skye
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 277
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 764
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 504
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp