Men står man inhyrd får man nog räkna med att betala för elen som går då också.
Absolut! Men det är det värt för att slippa oron .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men står man inhyrd får man nog räkna med att betala för elen som går då också.
Jag håller absolut med, tänkte bara att det är en bra sak att tänka på och att faktiskt erbjuda när man diskuterar installation.Absolut! Men det är det värt för att slippa oron .
Du har rätt. Jag vill inte stanna här egentligen men vi är 3 st och jag vill inte flytta ifrån dem. Vi står här för att gamla stallet lades ner. Det finns ett annat stall nära som vi kanske kommer få tillgång till, men inte just nu tyvärr.Jag har ingen termobar men jag bor så pass långt söderut att det är betydligt fler vinterdagar som vattnet är öppet än som det är bottenfruset. Har eget stall så jag kan ju också lite smidigt ta ut varmvatten inifrån om det är helt bottenfruset. Vattnet fryser ytterst sällan inne i stallet, så hästarna har alltid fri tillgång på vatten inne. I tidigare stall där inte tillgången på varmvatten funnits brukade vi hälla ut vattnet på kvällen när hästarna gick in och låta tunnan stå upp och ner så att det inte skulle frysa, men det är så klart inte ett alternativ om ni har lösdrift och hästarna alltid är där. Vi tog också med oss varmvatten hemifrån i stora dunkar.
Jag hade i ditt ställe försökt hitta ett annat stall. Det verkar som att det är mer än det här med vattnet som stör dig i nuvarande stall och det ska vara roligt att åka till stallet. Det är det inte om man hela tiden är på kollisionskurs med de andra i stallets åsikter.
Men då kan kanske ni tre hjälpas åt med varmvatten på vintern?Du har rätt. Jag vill inte stanna här egentligen men vi är 3 st och jag vill inte flytta ifrån dem. Vi står här för att gamla stallet lades ner. Det finns ett annat stall nära som vi kanske kommer få tillgång till, men inte just nu tyvärr.
Det gör vi.Men då kan kanske ni tre hjälpas åt med varmvatten på vintern?
Jag tycker inte att hyran är låg.
Det finns inte el dragen.
Flytta går inte just nu.
Köp en och ta med den när du flyttat.Det ska jag ha när vi drar och bygger en egen lösdrift.
Men hon skulle aldrig lägga pengar på något sådant.
Oavsett om det finns el eller inte är min erfarenhet att en värmetunna håller vattnet isfritt bra mycket längre och under mycket kallare temperatur än en vanlig vattentunna. Så kan vara värt att köpa en i alla fall som du kan ta med sedan. Jag tillverkade en egen tunna enligt standarden en stor murburksbalja, isolering och en mindre, den funkade faktiskt också helt ok. Två lösningar om ni vill ha vatten längre tid.
Ja nu bor vi inte så långt norrut, Dalarna, men de i stallet som hade isobar i vintras (vi har som sagt en stallägare som inte heller drar el), var det väldigt sällan det var mer än en tunn skorpa på den som var väldigt lätt, även för hästarna, att få loss. De fyllde på den på eftermiddagen/kvällen upp till bredden.Väldigt sant, jag har min isobar avslagen tills det blir stadiga minusgrader dygnet runt. Är det runt nollan dagtid, ner mot -10 nattetid blir det nästan för varmt att ha den påslagen. Den är välisolerad också, så det tar lång tid innan det blir is.
Ibland har jag den bara påslagen nattetid. Jag har strömbrytarknapp till den så det är väldigt lätt gjort.