Västgötaspets?

Silver Girl

Trådstartare
Jag går i hundköpartankar, men då det inte kommer kunna bli verklighet på över närmare två år så funderar jag hit och dit på olika raser.

En ras som jag inte funderat speciellt mycket på tidigare är västgötaspets. Nu har jag dock träffat en mycket trevlig individ av denna ras och skulle vilja veta mera. Man kan ju egentligen inte säga så mycket från bara en individ men från det jag läst verkar rasen generellt vara trevlig.
Det enda negativa jag hittat är att de kan vara skälliga. Jag har inga problem med ett par vaktskall när brevbäraren kommer, det ringer på dörren eller om hunden blir upphetsad i samband med lek eller träning. Men vill inte ha en hund som skäller för alla ljud (bor i lägenhet och även om jag sällan hör grannarna så har ju hunden bättre hörsel än jag) eller skäller vid hundmöten på promenader eller liknande.

Ni som har erfarenheter av denna ras, berätta! Vill veta både bra och dåligt. :bump:

Sv: Västgötaspets?

Min kompis har en hane på 3 år. Hon bor i lägenhet och han bryr sig inte om folk som går i trappuppgången eller när posten kommer i brevinkastet.
Kan skälla nåt skall när det plingar på dörren och det kommer nån ny person han inte känner. Är lite osäker på nytt folk och vill helst inte bli klappad innan han fått nosa av personen lite.
Väldigt lättsam hund, går att ha lös överallt, noll viltintresse. Älskar tennisbollar och att kampa (5a på leklusten på MH) :)
Extremt mycket energi, men slappnar av inomhus men när man väl kommer ut så är det fullt ös.
Vet inte hur rastypiskt han är i hans sätt. Har mött några andra som har skällt som tokar på andra hundar och varit allmänt odrägliga, har ju endel med uppfostran att göra också.
Min kompis är väldigt noga med vardagslydnaden på sina hundar.

Låter ungefär som den västgötaspets jag träffat, dock är den ägaren erfaren hundmänniska och på ditt inlägg låter det som om även din kompis är det.
Passar rasen även för en lite mer oerfaren, men träningsintresserad?

Gör ett litet försök att puffa upp tråden, och hoppas det finns någon mer här som har erfarenheter av västgötaspets :)

Mysig hund, våran är lätthanterlig o inte alls skällig. Men jag vet att Barbro Börjeson fick tag på en riktigt jobbig.
PL

Tror absolut att rasen passar dig. Det är väl egentligen ingen "svår" ras skulle jag tro.
Gäller att sätta gränser enda från början bara, som med alla andra raser.
Var noga med uppfödare bara. Finns lite taskig mentalitet och rädslor i vissa linjer.

Spetsar skäller och fäller. Det ena kan man kontrollera med konsekvens och tålamod, det andra med flitig borstning och en bra dammsugare.;)

Jag (23 år) köpte min första hund och valde västgötaspets. Jag ville ha en "lätt" ras och inte köpa på mig problem. Det var väldigt viktigt med en sund och frisk hund, och jag ville ha en riktig hund utan att det blev stort, tungt och ohanterbart. Jag ville ha en hund med bra av och påknapp som är lätt att ha med sig, lätt att ha lös, lätt att träna och testa hundvärlden med... Sen tilltalades jag också av ursprunget som urgammal svensk ras (låter lite väl patriotiskt, men jag tror ni hajjar... ;) ).

Min vätte är en bättre hund än jag förtjänat. Intelligent (oerhört snabb inlärning), superlugn om man själv är cool men lätt att få igång, oerhört snäll och charmig. Allt man tar sig för hänger hon med på och är allra lyckligast mitt i smeten. Går dock bra att lämna själv, trygg i sig själv.

Skällig, nej. Ett dovt gruff när någon kommer in i huset, eller någon enstaka gång ett lekskäll, annars inget. Pratar dock en smula när man kliar skönt, är för långsam med maten osv men det tycker jag är mysigt.

Fäller? Ja, jo, det gör hon. Jag köpte en bra borste (karde/skära?) och borstar ur en gång i veckan när hon fäller = väldigt lite hår.

Bra uppfödare och meriterade föräldrar är förstås alltid viktigt.

Sammanfattning = Sjukt nöjd, helt såld. Finns det andra raser? Varför då? :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 286
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
308
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 593
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt