Varvar ni ner på vintern?

MiniLi

Trådstartare
Hur gör ni med aktivering och träning, håller ni samma nivå året om eller varvar ni ner nu på vintern?
Är intresserad av svar från både ni som är väldigt aktiva i olika grenar och ni som mest promenerar och är aktiva på en lägre nivå!

Jag tycker inte alls att det är lika kul nu på vintern. Det vi i vanliga fall gör allra mest är ju skogspromenader. Och det funkar verkligen inte nu. Det är så mycket snö..
Man kan ju fortfarande gå långa promenader på plogade vägar men det lockar inte alls i samma utsträckning.

Så istället går jag flera korta promenader här hemma på sådana ställen där hunden kan vara lite lös. Hon behöver ju verkligen få springa av sig.
Jag tränar även mycket lydnad, går på kurs osv så hunden får stimulans på andra sätt.

Men ändå får jag lite dåligt samvete. Borde man ge sig ut på de där långa promenaderna fast att man egentligen tycker det är trist?
Hunden klarar sig. Jag har ju successivt varvat neråt så hon har vant sig vid den här aktiveringsnivån.. Men ändå..

Hur tänker ni?

Sv: Varvar ni ner på vintern?

Vi varvar ner ordentligt på vintern. Jag kör agility klass 3 på vår-sommar-höst och så tävlar vi inte alls under vintersäsongen. Just nu tränar vi inget speciellt heller, jag kör lite lydnad inomhus (min hund fryser om hon är ute och står stilla nu) och så blir det en del långa promenader och såklart massor med mys och gos.

Jag märkte att motivationen var lite lägre i slutet på tävlingssäsongen och hon brukar tycka det är roligt igen när man haft ett uppehåll, så jag tror det gör henne gott att bara vara soffpotatis lite.

Ja, vi varvar definitivt ned. Vi slutar aldrig helt att träna, men jag tränar hundarna bara när de verkar ha tråkigt. Ärligt talat varvar vi ner mest för min skull, då vill jag hinna med annat som jag inte gör under högsäsong.

Ha ha ha! Nu måste jag bara få säga att du låter som en riktig "sörlänning" ;) :D:D

Om man i norr skulle tycka att det var jobbigt att träna pga att det var snö så skulle man inte få mycket tränat!!

Att det kan vara svårt att köra spår, många passiva moment osv när det är massor av minusgrader och snö förstår jag till fullo.
Och även att man själv väljer att ha ett brejk pga att kalendern är full av annat - typ jul, nyår, jobb, bäbis eller vad som helst.

Men att inte kunna gå långa promenader pga snö...?
Det är väl bara att klä på sej och ge sej ut, eller?!

Jag tycker att det är perfekt att fysa hundarna lite extra nu när snön ligger djup och de älskar att rejsa runt och bygga fina muskler!

Själv har jag ju en liten bäbis och hundträningen blir därefter, men rejäla promenader och något/några träningspass i veckan försöker jag alltid få till.

/Swat

Hehe ja så kanske jag låter. Men det är så jag känner. :angel:
Du får tycka jag är hur löjlig som helst men jag tycker verkligen att det är asjobbigt att pulsa runt i snö som räcker en långt över knäna på vissa ställen.
Dessutom har jag inte bra skor. Mina varma skor är inte tillräckligt höga = det kommer in snö och mina höga skor är kalla! :cool:

Då och då åker jag in till stan och promenerar i motionsspåren, där är det ju upptrampat :idea:
Men att pulsa runt här ute på landet, nää :p

Varma kläder har jag gott om, så det är inte kylan som är problemet. :)

Jag tycker bara att det är tråkigt att gå längs med bilvägarna osv..

/Sörlänningen :D

Jag verkar helt ha missat att det var fysträning det handlar om :O
Tillägger att det är vanlig träning jag pratar om, fysas gör hundarna ändå :)

Jag håller nog igång mer än någonsin den här vintern :o Äntligen kan man röra sig ute hur mycket som helst utan att svettas - och det utnyttjas till max!

Varannan dag går vi långpromenader på 1-1½ mil, varannan dag går vi en kortare promenad på ca 5km och då går vi även till en rastgård så att hundarna får springa och busa för fullt. Lydnadsträning och trickträning får vi köra mest inomhus, för att hundarna fryser för lätt ute, men det går bra det med.

Sedan har vi såklart vilodagar ibland, och ibland får bara ena hunden komma ut på äventyr (som nu i helgen, då var jag och unghunden på stockholms hundmässa och gamlingen låg hemma och sov). Men på det stora hela håller vi igång massor. Nu har jag dessutom köpt höga stövlar så att vi ska kunna pulsa runt i snön riktigt rejält :love:

Så tja, mina hundar brukar vara småtjocka i slutet av sommaren, men se ut som bodybuilders i slutet av vintern. :angel:

för mig och min lill tjej så blir det mycket lek och spring i snön, vi har nog inte trappat ner. Dock lite annorlunda fördelning, men hon får iaf 3-5 h ute/aktiv tid. Hon har ju labbe päls så hon är inte speciellt påverkad av kylan och jag har en bra mössa så jag är inte heller så speciellt påverkad av kylan. Hon får följa med och rida lite då och då.
Lydnads träningen är lite på is, kör bara vardags grunderna och lek.
Spår och uppletandet har vi också tagit paus från, dels pga vintern och dels pga hennes tonårs humör.

Vi kör på i samma tempo! :) Både när det gäller träning (samträning någon/några gånger i veckan, resterande dagar klicker/freestyle/lydnadsträning inomhus) och promenader. Promenadspår i skogen blir ju snabbt upptrampade, vi var ute i 3-4 timmar i vidingsjö häromveckan och vanliga motionsspåren häromkring blir snabbt ok också.

Edit: Spår och agility (kommer köra lite hinderträning men har ingenstans att träna banor på i vinter) är dock rejält nedtrappat nu i snötider,men det blir desto mer av lydnad och freestyle istället.

Senast ändrad:

Varvar ner rejält. För inga vägar är direkt plogade. Den enda vägen vi har att gå på kräver skridskor :eek: (Vägen varken sandas eller saltas)

Här är det en enorm nervarvning under vintern. Under vår och sommar är vi väldigt aktiva och tränar/tävlar iallafall 4 gånger i veckan. Sen blir det långa skogspromenader, cykelturer, badturer m.m. Under hösten är det såklart fullt ös medvetslös ute i jaktskogen för att det sedan ska bli vinter och dödsäsong.

Nu är vi ute och går ungefär 2-10 km varje dag beroende på vad det är för väder här uppe. När det är -30 blir det bara kiss och bajspromenader, varken jag eller hunden klarar av att vara ute då. Men det blir ganska mycket trickträning och mycket tankeövningar inomhus men han är inte riktigt nöjd med sin aktiveringsnivå när den ligger så här lågt.

Nej, inte nämnvärd skillnad faktiskt, men då hobbytränar ju vi bara förtillfället. På sommaren blir det att man far till bruks, och lägger spår och så, men det läggs nu på fysträning, pulsa i snön och dragträning, varvat med kökslydnad och annat.

Och vi kör på hårdare på vintern. Dels är han med när jag rider och nu när det är flera dm snö får han kämpa på ordentligt, dels orkar han inte mkt (annat än att bada i timtal) när det är varmt så vintern är vår tid :)

ja vi varvar ner ganska mycket. Den äldre hunden HATAR vintern, helst hade han blivit katt just nu tror jag. Därför blir det i princip aldrig långpromenader när han är med. I år har det ju kommit massa snö vilket gör det knepigare att bara promenera. Jag har ju små hundar så dom drunknar mer än pulsar :p Moff får dock dra pulka och så ibland. Försöker träna mer inne, och sen går vi till ställen där Moff får röja och Gizmo sitter i min famn :D

Här är det samma tempo året om, men lite annorlunda träning nu när det är snö. Tex får de dra en liten pulka, mycket skritträning i djupsnön osv. Vallar och går i skogen gör vi som vanligt.

/Migo

Jag kör på som vanligt. Bor visserligen i stan så jag går sällan i riktig "skogskog" så att säga, men har även införskaffat ordentliga vinterskor så nu när jag spenderar julen hos mor så pulsar vi runt i snön hejvilt. Jag ÄLSKAR en snöig vinter. :D Så rena och fina är mina afghaner aldrig annars. :cool:

Vi tränar iaf trick inomhus, men det gör vi året runt. Sedan går vi långprommisar och så släpper jag dom ju lösa så ofta jag kan. Många tycker att deras hundar inte kan springa för all snö, men mina hundar studsar hejvilt även om det inte går lika snabbt som i vanliga fall. Och så orkar dom kanske lite kortare tid. Men ack så bra för muskler och kondis ändå. :) LC-säsongen drar igång i april igen så kondisen får inte avstanna helt bara för att det är snö. Sedan är det klart att jag har svårt att jogga med hundarna nu när det är blankis med snölager uppepå, så vissa aktiviteter slopas. Ute är vi iallafall och jag klär på bara på mig en massa lager så håller jag värmen rätt bra. Fryser jag så busar jag lite med hundarna så var den saken ordnad. :p

jag hanterar vinter och kyla rätt dåligt, uppskattar inte alls att vara ute med massa tjocka kläder på mig. sommaren är min tid! då åker vi mycket inlines och går långpromenader. jag tränar inget speciellt och går lite kortare promenader på vintern, även om jag försöker tvinga mig ut på en längre runda/dag. nu har jag precis köpt en pulka och gjort draglinor så nu får hunden dra pulka med snöklumpar i för att få lite träning - det verkar hon tycka är jätteroligt! då tycker ju också jag att det är roligare att vara ute.

Eftersom hösten är väldigt intensiv för oss, pga jakten, så försöker jag varva ner succesivt rent fysiskt. Hunden får rätt mycket motion fram tills det är för mycket snö i skogen för att kunna gå ospårat. Och nu väntar ett par månaders sträng kyla, och aktivitetsnivån varierar beroende på vädret men är betydligt mindre än resten av året. Är det temperaturer under -20 hoppar vi över motionen helt och hållet och stimulansen består av tuggben och lite tricksträning inomhus. Även en krävande jaktras ska klara av perioder av passivitet, och det gör min hund med bravur som tur är, trots att han är högtempererad i övrigt.

Här hemma har vi varvat ner, mest pga att den ena hunden är skadad. Vi passar på att klickerträna och jobba med huvudet ist.

Promenader går jag nästan aldrig med hundarna, de hänger med när jag rider ist, åker skidor, åker långfärdsskridskor... bra vinteraktiviteter. Det är ju perfekt att lära hunden att dra nu, pulka eller skidor. Då behöver man inte pulsa i snön om man inte vill.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 832
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 568
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka