Varvar ni ner på vintern?

Sv: Varvar ni ner på vintern?

Här har vi vår första vinter med hund och det märks rejält att det blivit mindre ren utevistelse, man kan inte spåra och man kan inte bada eller bara vara ute och pyssla och mysa (även om det händer att man drar på sig termobraller och bara sätter sig ute nån timma, hunden klarar ju det med pälsen han har!).

Men promenaderna ser ut som de gjorde innan, dessutom upptrappade då fd valpen nu blivit unghund. DOCK så har vi haft flera dagar med ren ishalka här och då var det jobbigare, tackolov hade vi simtid (pool) i mitten av tredagars perioden annars hade hunden blivit knäpp: bambi på is så det går inte att promenera alls då.

Annars kör vi ren träning både inne och ute, vi kampar/leker så intensivt som belöning så det finns ingen risk att nån av oss börjar frysa. :)

Fortsatta vintrar kommer det nog se likadant ut, på promenaderna utnyttjar vi djupsnön till max (muskler!) så vi kommer ju inte trappa ner på just det iallafall!

Lydnaden har jag tidigare kört på som vanligt, funkar jättebra att träna ute när snön lyser upp överallt. Planen på klubben är inte plogad men vi har tränat hemmavid.

Just nu är jag dock inte på träningshumör då jag ska vara på resa fram till april så det känns ändå som om vi får backa med träningen när jag kommer hem.

Spåret funkar tyvärr inte när det är så här mycket snö. Lite snö funkar men min hund tar sig inte fram öht utanför stigen när det är såhär mycket snö.

Långpromenader - min hund älskar snön och fryser inte det minsta så det är bara att bylta på sig och ge sig ut.

Jag rör mig mer om vinterna, på ommaren triv varken jag eller min lapphund i värmen, då gömmer vi oss inomhus under dagarna och försöker ta en längre tur på kvällen.

På vintern kan jag vara ute och bara vara beroende på ljuset. Jag har tjocka kläder och i skogarna är det ju hur underbart som helst att gå på de upptrampade stigarna, och min hund busar omkring och fullkomligt älskar att det är behagligt ute.
Enda gångerna vi tar en kortare tur är när det närmar sig 20 minus, då blir det mental aktivering inomhus istället :)

Jag hade inte gjort det om det inte vore för voffsans tassar. En kvart kommer vi om dom är insmörjda. Så det blir kissobajsrundor nu och så mycket aktivering som möjligt inomhus. Vår-sommar-höst är det full rulle som vanligt.

Jag har en blandistik på 3 år och vi tränar spår, uppletande, trick och ska börja med agility och target. Inga tävlingar, enbart i stimuleringssyfte.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 832
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 568
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka